sunshiny Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Hei! Har en kattunge på 6 måneder som har tisset i leiligheten den siste uka... I dag har hun tisset to steder, og det er ingen grunn til at hun ikke skal tisse inne i doet hennes. Kassen hennes er av den lukkede typen med filter, så hun får helt fred når hun er inne der. Vi har heller ikke endret på noe i hjemmet, så jeg skjønner ikke grunnen til at hun skal være slik. Hun har tisset 3 ganger inne i en "hule" under klatrestativet hennes, så nå skal jeg prøve å stenge det til der. Satt en boks med vaporub (hun hater lukten, og derfor også krukken) inne i hulen, så nå hadde hun tisset like utenfor oppi en bag... Er det noen som har erfaringer og kan gi meg råd? Hvorfor gjør hun dette? Og hva kan jeg gjøre for å få henne til å slutte? Blir fortvila av dette, hun har ikke brukt å være slik før, kun tisset utenfor noen få ganger da jeg har glemt av å skifte på doet hennes i "tide". Det skal sies at jeg før nå har brukt ever clean kattesand (kun 1 x 10kg), men denne gangen hadde de ikke den typen der jeg var og kjøpte, så jeg kjøpte en som de sa tilsvarte ever clean. Den heter Imperial, og er også klumpesand. Jeg vet at eddik skal funke, men det lukter så fælt i hele leiligheten.. Lurte også litt på GET OFF, om den sprayen funker? Tar imot alle tips!!!!
sunshiny Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #2 Skrevet 22. oktober 2012 Noe jeg også kom på, er at samme dagen jeg fylte på med den nye typen kattesand, drev hun og grevde ut kattesanden fra kassen. Jeg skuffet det opp og heiv det inni igjen, men senere lå det en enda større dunge med kattesand. Tror dere det kan være kattesanden? Den ser helt lik ut, så det skal ikke være så mye forskjell på den. Skal også nevnes at hun ikke har bæsjet noe i leiligheten, kun tisset.
Minya Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Siden det begynte rett etter at du fikk annerledes kattesand, ville jeg tenkt at det var årsaken. Katter er sære. Feil kattesand kan bety verdens undergang og piss og bæsj over alt. 3
sunshiny Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Det virker jo som det er det som er årsaken, men vil hun venne seg til den, eller må jeg kjøpe den gamle typen igjen, uten å få brukt opp den her nye typen?:-) Går det an å kjøpe den gamle typen og blande begge eller? Har akkurat shinet hele leiligheten, så er ikke så keen på tiss på gulvet igjen. Må også vaske en genser og en bag som hun tisset på... -_- Endret 22. oktober 2012 av sunshiny
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Det med kattesanden kan være en grunn ja, katter er som allerede nevnt ganske sære. Jeg regner også med at det er vanskelig å vaske/rengjøre helt den hulen hun har tisset i 3 ganger allerede? Om de kjenner gammel lukt som henger igjen, så blir det jo også "tiltrekkende" å fortsette å tisse der framover (eller like utenfor). Anonym poster: 92089a48aa5f6ccd836c060e30ab2ee5
sunshiny Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2012 Det med kattesanden kan være en grunn ja, katter er som allerede nevnt ganske sære. Jeg regner også med at det er vanskelig å vaske/rengjøre helt den hulen hun har tisset i 3 ganger allerede? Om de kjenner gammel lukt som henger igjen, så blir det jo også "tiltrekkende" å fortsette å tisse der framover (eller like utenfor). Anonym poster: 92089a48aa5f6ccd836c060e30ab2ee5 Det var det jeg tenkte. Jeg må nok prøve å "sperre av" den hulen på en eller annen måte. Hun bruker aldri å sove der, så jeg tenkte å ta et håndkle med varmt vann og dyppe inni der for å prøve å absorbere restene, så får jeg vel finne noe som fjerner lukten. Jeg rengjorde kassen hennes helt nettopp, tømte ut ALT inni, vasket innsiden og fylte ny sand. Hun tisset der!!!!! Får håpe det fortsetter. Det er jo ikke slik at hun har tisset i leiligheten hver gang, så får se om hun tisser noe utenfor idag eller imorgen. Men hvis hun fortsetter å tisse utenfor, kan jeg kjøpe den gamle sanden, og blande begge, eller tror dere det ikke kommer til å funke? Vil jo helst ikke kaste vekk all den nye sanda, kjøpte 7,5kg pakke.
Minya Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Hvis tissinga fortsetter, så ville jeg kjøpt ny sand, altså da den gamle sanda som hun var vant til. Det er noe drit når man har kjøpt noe katta ikke vil ha, men sånn er det altså å være eid av en katt 3
sunshiny Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 22. oktober 2012 Hvis tissinga fortsetter, så ville jeg kjøpt ny sand, altså da den gamle sanda som hun var vant til. Det er noe drit når man har kjøpt noe katta ikke vil ha, men sånn er det altså å være eid av en katt Ja får se den litt an! ja ikke sant! jeg er bare glad jeg tenkte å teste ut denne sanden først, og ikke kjøpte 3 for 2 med en gang!
Minya Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Hadde du kjøpt mer hadde det nok ikke vært noe problem å ta med de uåpnede pakkene tilbake til butikken og si at katta ikke ville ha den sanda, og bytte dem i den andre. Som regel er de ganske greie sånn.
sunshiny Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #10 Skrevet 22. oktober 2012 Hadde du kjøpt mer hadde det nok ikke vært noe problem å ta med de uåpnede pakkene tilbake til butikken og si at katta ikke ville ha den sanda, og bytte dem i den andre. Som regel er de ganske greie sånn. Ja det er nok sant!
CathFoto Skrevet 22. oktober 2012 #11 Skrevet 22. oktober 2012 Min Pus3 er oppvokst med perler, da hun flyttet hit tok hun overgangen til Everclean veldig godt. Så oppdaget jeg Tidy Cats og alle tre pusene var fornøyd, men en dag var det utsolgt for Tidy Cats overalt i nærheten så da kjøpte jeg Everclean igjen. Pus3 tisset i kassen, kom ut, satte seg foran meg på stuegulvet og bæsjet mens hun nistirret på sin onde mor. Det fortsatte i to dager til Tidy Cats var på plass igjen. 1
Minya Skrevet 22. oktober 2012 #12 Skrevet 22. oktober 2012 Min Pus3 er oppvokst med perler, da hun flyttet hit tok hun overgangen til Everclean veldig godt. Så oppdaget jeg Tidy Cats og alle tre pusene var fornøyd, men en dag var det utsolgt for Tidy Cats overalt i nærheten så da kjøpte jeg Everclean igjen. Pus3 tisset i kassen, kom ut, satte seg foran meg på stuegulvet og bæsjet mens hun nistirret på sin onde mor. Det fortsatte i to dager til Tidy Cats var på plass igjen. Hahahaha, KLASSISK! 2
Gjest Lille-pus Skrevet 22. oktober 2012 #13 Skrevet 22. oktober 2012 Hmmm..... Hun er 6 mnd., tisser inne og det har begynt nå; Er hun kirurgisk kastrert ? 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. oktober 2012 #14 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg og lurer på om hun er kastrert. Om ikke, så er hun jo pubertal som bare det nå. Pubertal dame og endringer i rutiner? Uhoo ingen god ide 1
sunshiny Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter #15 Skrevet 23. oktober 2012 Hmmm..... Hun er 6 mnd., tisser inne og det har begynt nå; Er hun kirurgisk kastrert ? Nei hun er ikke det. Er det ikke slik at hun ikke kan få kattunger da? Etter jeg tømte all sanden og reinvasket kattedoen, har hun vært som normal! Lurer på om hun ikke var fornøyd med at det var "gammel" sand i doen, ettersom jeg bare bruker å skuffe ut klumpene og bæsjen. Får håpe det varer! Ikke så veldig gøy å tørke tiss flere ganger om dagen
Minya Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Hvis det er lenge siden du skiftet hele sanda, kan det også være årsaken, da doen kan lukte for mye do også.
Gjest Lille-pus Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 Nei hun er ikke det. Er det ikke slik at hun ikke kan få kattunger da? Etter jeg tømte all sanden og reinvasket kattedoen, har hun vært som normal! Lurer på om hun ikke var fornøyd med at det var "gammel" sand i doen, ettersom jeg bare bruker å skuffe ut klumpene og bæsjen. Får håpe det varer! Ikke så veldig gøy å tørke tiss flere ganger om dagen Helt riktig, en kirurgisk kastrert hunnkatt har kirurgisk fått livmor og eggstokker fjernet. Da blir det hverken løpetid eller kattunger. Jeg anbefaler kastrering av hunnkatter varmt dersom du ikke har en rasekatt med tip-top stamtavle og skal drive seriøs oppdrett. Huskatter fødes det på 1000-vis av hvert år, og en stor andel av disse får aldri et 'for ever home' og går som hjemløse den sikre død i møte grunnet sykdom, frost og matmangel Hvis det er lenge siden du skiftet hele sanda, kan det også være årsaken, da doen kan lukte for mye do også. Helt enig, og kombinert med en pubertal ung dame med nært forestående løpetid så 'lukter det trøbbel' Ellers kan jeg bare helhjertet signere Belle Gunnes når hun sier som følger: Jeg og lurer på om hun er kastrert. Om ikke, så er hun jo pubertal som bare det nå. Pubertal dame og endringer i rutiner? Uhoo ingen god ide 4
sunshiny Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter #18 Skrevet 25. oktober 2012 Helt riktig, en kirurgisk kastrert hunnkatt har kirurgisk fått livmor og eggstokker fjernet. Da blir det hverken løpetid eller kattunger. Jeg anbefaler kastrering av hunnkatter varmt dersom du ikke har en rasekatt med tip-top stamtavle og skal drive seriøs oppdrett. Huskatter fødes det på 1000-vis av hvert år, og en stor andel av disse får aldri et 'for ever home' og går som hjemløse den sikre død i møte grunnet sykdom, frost og matmangel Helt enig, og kombinert med en pubertal ung dame med nært forestående løpetid så 'lukter det trøbbel' Ellers kan jeg bare helhjertet signere Belle Gunnes når hun sier som følger: Etter jeg skiftet hele sanda gikk det helt fint! Det luktet do av sanda ja, så jeg får begynne å skifte hele doen og rengjøre den ordentlig en gang iblant når det er behov for det:) Vi har lyst på kattunger én gang når hun blir eldre, så vi kan beholde den ene og ha ungen hennes videre når hun blir gammel og dør, derfor vil vi ikke kastrere henne. Hun er en innekatt, så hun er aldri rundt hannkatter og kan derfor ikke bli drektig uten at vi vet om det:)
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. oktober 2012 #19 Skrevet 25. oktober 2012 Hva med de 7 andre kattungene i kullet hun vil få da? Hva skal dere gjøre med de? Jeg sier kastrer. Så slipper dere jursvulster også. Og å leve med en løpsk innekatt kan gjøre en hver person totalt splitterpine gal. Når de står med rumpa i været og hyler. 2
sunshiny Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter #20 Skrevet 25. oktober 2012 Hva med de 7 andre kattungene i kullet hun vil få da? Hva skal dere gjøre med de? Jeg sier kastrer. Så slipper dere jursvulster også. Og å leve med en løpsk innekatt kan gjøre en hver person totalt splitterpine gal. Når de står med rumpa i været og hyler. Vi gir dem da vel vekk til venner og bekjente! Kommer ikke til å gi vekk noen kattunger til ukjente folk. Men alt med tissingen har sluttet helt, takk for svar alle sammen, pusia mi har det flott nå!:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå