AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Eg har klart å gå ned 10 kg før, men eg treng å gå ned meir. Eg treng ein plan, men det var enklare sist. Då var eg sambuar, no er eg åleine med eit barn i barnehagealder, eg kan ikkje gå frå han om kvelden for å trene og eg har ikkje plass til noko tredemølle heime, sjølv om eg gjerne skulle hatt det. Så kva er dine beste tips? Anonym poster: 63b37967166e03e22b83a0738db43516
Leifr Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Ikke plass til tredemølle; men du har helt sikkert plass til å svinge en kettlebell i passe størrelse. Ikke bråker det noe heller. (Jeg er småbarnspappa med turnusjobbende kone og har en hel del kvelder hvor jeg er eneste voksne hjemme og ikke kan gå lenger bort enn til søppelcontaineren på hjørnet. Kettlebells er mitt primære verktøy for kondisjonstrening.)
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Ikke plass til tredemølle; men du har helt sikkert plass til å svinge en kettlebell i passe størrelse. Ikke bråker det noe heller. (Jeg er småbarnspappa med turnusjobbende kone og har en hel del kvelder hvor jeg er eneste voksne hjemme og ikke kan gå lenger bort enn til søppelcontaineren på hjørnet. Kettlebells er mitt primære verktøy for kondisjonstrening.) Hvordan bruker du kettlebells i treninga? Hva slags øvelser gjør du? (Sorry TS, det er ikke meninga å kuppe tråden din) Anonym poster: 447b31cbc4d2722bcea9121efaaddea6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Kettlebells for kondisjon altså? Det har eg ikkje høyrt om, er ikkje dei for styrketrening? Det er ikkje noko problem å få til styrketrening heime nei, men eg treng kondisjonstrening. Sist gjekk eg lange turar hver dag, men det går ikkje anna enn i helgene, og det blir litt lite. Anonym poster: 63b37967166e03e22b83a0738db43516
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Hvordan bruker du kettlebells i treninga? Hva slags øvelser gjør du? Det er ikkje kupping, eg vil gjerne ha svar på det same. Anonym poster: 63b37967166e03e22b83a0738db43516
Leifr Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Man kommer veldig langt med én øvelse: Sving. En helvetes masse repetisjoner av kettlebell-sving, til svetta renner i strie strømmer. Enhånds eller tohånds eller en blanding, alt etter hva som passer en best. Akkurat hvordan man legger opp treninga kan gjerne varieres en del; den enkleste måten jeg har brukt er minutts-intervaller: Sett en timer på antall minutter du har tenkt å trene (f.eks. 10, 20, 40 eller noe) og ved begynnelsen av hvert minutt begynner du å svinge til du har gjort et gitt antall repetisjoner; når tallet er nådd får du en kort pustepause til neste minutt begynner. (Så kan man etter hvert pushe seg på hvor mange repetisjoner man skal ha i hvert minutt, eller hvor lenge økta skal vare -- akkurat som man kan løpe fortere eller lengre løpeturer.) Man trenger nødvendigvis minst ett stykk kettlebell som er passe tung slik at man greier mange repetisjoner uten at det blir for lett. (De jeg bruker mest er på 24 og 32 kg; men jeg er mann, storvokst og mosjonist-styrkeløfter. Damer og mer småvokste menn kan spare penger ved å bruke lettere dingser.) Trenger ikke mye plass, bråker ikke, skånsomt mot ledd osv. Man bør kanskje ta noen forholdsregler for å forebygge og lindre trældannelse i hendene (noe så enkelt som å lage seg hansker av et par gamle sokker kan hjelpe mye, samt smøring av hendene etter trening). Endret 22. oktober 2012 av Leifr
Roli(g) Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Eg har klart å gå ned 10 kg før, men eg treng å gå ned meir. Eg treng ein plan, men det var enklare sist. Då var eg sambuar, no er eg åleine med eit barn i barnehagealder, eg kan ikkje gå frå han om kvelden for å trene og eg har ikkje plass til noko tredemølle heime, sjølv om eg gjerne skulle hatt det. Så kva er dine beste tips? Anonym poster: 63b37967166e03e22b83a0738db43516 Hva med å ta med barnet ut på tur i vogn? Kan godt få opp pulsen ved hurtig gange også.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #8 Skrevet 22. oktober 2012 Hva med å ta med barnet ut på tur i vogn? Kan godt få opp pulsen ved hurtig gange også. Vi er ikkje heime frå jobb/barnehage før 16.30, og då skal vi ete, og så er det ikkje mykje tid før han må leggast. Han er i seng 18.30. Eg går til og fra jobb/barnehage, så det hjelp jo litt, men ikkje nok. I dei helgene han er heime, går vi gjerne 1-2 mil, men dei helgene han er hos faren sin, brukar eg på jobb sånn at guten ikkje får så lange dagar i barnehagen. Leverer seint fordi det passar best for han, fremfor å hente tidlig. Han har meir utbytte av ein roleg start på dagen enn å hentas tidlig i barnehagen. Ja, eg har måttet forsvare dette for omtrent alle eg kjenner. Anonym poster: 63b37967166e03e22b83a0738db43516 1
Gud Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Grunnen til at du ikke "har tid" til å trene er fordi du prioriterer sønnen din, og det er det selvfølgelig ingen som kan si noe på. Men det er heller ingen som kan si noe på om du prioriterer deg selv litt. Hva om du leverer sønnen din litt tidligere i barnehagen et par dager i uken, så du får tid til en time med trening?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 Grunnen til at du ikke "har tid" til å trene er fordi du prioriterer sønnen din, og det er det selvfølgelig ingen som kan si noe på. Men det er heller ingen som kan si noe på om du prioriterer deg selv litt. Hva om du leverer sønnen din litt tidligere i barnehagen et par dager i uken, så du får tid til en time med trening? Det har eg sjølvsagt tenkt på, men eg vil prioritere sonen av årsaker eg ikkje ønskjer å utdype her. Anonym poster: 63b37967166e03e22b83a0738db43516
Supraspinatus Skrevet 22. oktober 2012 #11 Skrevet 22. oktober 2012 Hvordan bruker du kettlebells i treninga? Hva slags øvelser gjør du? (Sorry TS, det er ikke meninga å kuppe tråden din) Anonym poster: 447b31cbc4d2722bcea9121efaaddea6 Kettlebell swing finnes i to varianter. Russian og american. En bør bruke den som kalles "american". Da svinger man KB over hodet. Kraften i svingen skal komme fra kraft generert ved å skyve hoften frem. En skal bare bruke armene for å føre vekten fra øyehøyde til over hodet. Andre bra øvelser med kettlebell er KB snatch, KB clean&jerk, KB man makers. I crossfit er foreskrevet (Rx'd) vekt for kvinner 16kg på high rep og 20kg på low rep. For nybegynner er det lurt å ha både 8, 12 og 16. Vekten til KB er opprinnelig oppgitt i POOD. 1 Pood er ca 16kg. Derfor finnes det kun størrelser som kan deles på 16. 1/2 pood, 1/4 pood, 1,5 pood osv. Mitt beste tips for vektnedgang er ikke trening med kettlebells eller trening i det hele tatt. Det er kosthold. Trening utgjør ganske liten del av ditt totale energiforbruk og det er derfor mye mer å hente på kosthold. Selv har jeg veldig tror på karbohydratrestriksjon.
juliano Skrevet 22. oktober 2012 #12 Skrevet 22. oktober 2012 Gå til barnehagen, gå for å hente i barnehagen, gå til butikken. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #13 Skrevet 22. oktober 2012 Gå til barnehagen, gå for å hente i barnehagen, gå til butikken. Det gjer eg alt, har ikkje bil. Eg bér sonen på ryggen óg, så får eg litt meir tempo enn om han skulle gått sjølv. Anonym poster: 63b37967166e03e22b83a0738db43516
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #14 Skrevet 22. oktober 2012 Kostholdet har mer å si enn trening når du vil ned i vekt. Å holde kroppen i form er selvsagt også viktig, og man bør absolutt trene for å ikke miste muskelmasse når man slanker seg. Men man kan fint klare å slanke seg selv om man ikke har allverdens tid til trening. Fokuser på å spise så rent som mulig. Ikke ferdigmat eller ting med tilsatt sukker. Tenk at maten du kjøper ikke skal ha ingredienser, det skal være en ingrediens i seg selv. Rent kjøtt og fisk i stedet for løvbiff og fiskeboller. Kesam, cottage cheese, yoghurt naturell som du selv tilsetter ordentlig frukt/bær i stedet for god morgen yoghurt. Masse, masse grønnsaker og litt frukt/bær. Fullkorn og havregryn - kutt hvit ris, hvitt mel, hvit pasta, og begrens mengdene. Anonym poster: b483ed1adad39ed5b9d94632b4793065 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #15 Skrevet 22. oktober 2012 Ja, det var eigentleg kosthaldsråd eg var mest ute etter då eg starta denne tråden. Eg lagar all mat frå botn allereie, og vi ét mjølkefritt. Vi ét heller ikkje noko særleg ris eller pasta, men mykje salat og grønnsaker. Eg trur at min hovudproblem er mengdane, men eg kvir meg for å veige maten pga. sonen min, eg vil ikkje at han skal sjå det. Han er i ein alder der han vil reagere på at mor veig maten før ho eter, men samtidig for liten til å kunne forklaras. Anonym poster: 63b37967166e03e22b83a0738db43516
Gjest Tidssone Skrevet 22. oktober 2012 #16 Skrevet 22. oktober 2012 Finn ut hvor mye de tingene du spiser, veier, ved å se på pakken og beregn sånn ca vekt utfra det.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #17 Skrevet 22. oktober 2012 Du har jo tid til å trene, bare at det må skje hjemme. Anbefaler deg å sjekke ut vidoene til Jillian Michaels. Du kommer også langt med en matte, vektkoffert (koster rundt 300 kr) og en stor ball. Når det gjelder kostholdet så må du lese deg litt opp på det. Lag gjerne ukeplaner for middag. Før liste over hva du spiser og drikker noen uker så får du en indikasjon på hvor du får kaloriene dine fra. Gjør nødvending endringer. Anonym poster: 7823f80b55c321f6ce86e4f7244808b0 2
Pene sko... Skrevet 24. oktober 2012 #18 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Reduser inntaket av brus, sjokolade og andre søtsaker betydelig. Gjør noe aktivt som får blodet til å pumpe hver dag, om det så bare er 20 minutter. Litt hver dag er bedre enn et maraton i slutten av hver uke. Mer avansert trenger det ikke å være å gå ned i vekt. Løping + styrke + minimalt med søtsaker og kebab = Slank in no time. Min motivasjon er at det koster bare en time av dagen. Kun en enslig time, og denne timen hver dag gjør så mye i lengden. Om du virkelig er seriøs om å gå ned i vekt kan du kjøre beinhardt på med gerilja kardio. Endret 24. oktober 2012 av Pene sko...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå