Gå til innhold

Sønn som ikke vil ha andre sko enn lave tøysko -vinteren gjennom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på sytten trenger nye sko . Men nekter å gå på noe annet enn den laveste typen av tøy -conversesko. Snart er det jo vinter og det knyter seg i meg ved tanken på han i disse skoene i slaps og iskulde en lang vinter. Har foreslått de litt høyere vinterconverse ja igrunn hvilke som helst andre sko bare de er vintertette, men han nekter å kompromisse. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er 17, så du lar han fryse og ta konsekvenser av sine egne valg, slik at han får en sjanse til å bli voksen.

• Liker 16
Gjest Summers
Skrevet

La han gå med hva som helst, verste som kan skje er at han fryser litt, han får ikke skyttergravsfot av å gå til skolen med sommersko.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Enig med de andre, la ham fryse.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes forete Converse.

for øvrig er han så gammel at våte, kalde bein er hans eget valg - så kan dere heller dra ut og kjøpe vintersko om han finner ut at det er for kjipt å fryse på beina hele tiden. Om han insisterer på sommerutgaven av Converse, så vil ullsåler med slikt metallbelegg under isolere mot verste kulden.

• Liker 2
Skrevet

Haha må humre litt her også. Takk for mange gode svar. Men kjøpe nye lave tøyconverse til han da. Nb. Bor på landet der man ofte må "stampe" i høy snø. Ts

Skrevet (endret)

Jeg hadde sagt at mine barn får sponset sko som passer til sesongen, vil de ikke ha det, får de kjøpe skoene sine selv. Jeg hadde ALDRI brukt penger på tøysko til vinteren, da har jeg mer enn nok andre ting å bruke pengene mine på.

Endret av Marmot
  • Liker 14
Skrevet

Hvor selger de ullsålene med metallbelegg? Høres ut som en god idé. Ts

Skrevet

Foreslå timbalandsko eller uggs?

Anonym poster: 75ea0b2bd028b79f014af51c4419ef36

Skrevet

Foreslå timbalandsko eller uggs?

Anonym poster: 75ea0b2bd028b79f014af51c4419ef36

Haha! Tror du virkelig en GUTT, som insisterer på converse, vil bli sett død i UGGS?! :skratte:

Sorry, men det var dagens!:gjeiper:

• Liker 7
Skrevet

8871618904094.jpg Kombinert med ullsokker. Fremdeles ubehagelig å bli vintervåt, men katastrofe avverget.

Skrevet

Jeg har jo foreslått alle tenkelige andre sko enn sommerutgaven av converse uten å komme noen vei. Forede vil han ikke ha og ikke dyrere merkesko heller. Stri som bare det ser dere. Blir vel å gå for ullsåler men hjelper lite når skoa og langt opp på leggene uansett blir vått over tid. : / Ts

Skrevet

Foreslår to ting: slutt å mas (en tenåring som har bestemt seg for noe vil aldri i verden ombestemme seg når mamma maser... selv om han kanskje egentlig ser fornuften i dine argument) og gå for løsningen til Imli: dersom han vil ha nye sko så kjøper du gjerne det forutsatt at de passer for vinterbruk. Dersom han ikke går med på det får han bruke sine egne penger på den type sko han selv vil ha med de konsekvenser det måtte medføre.

Skrevet

Ok Kamikatze, det var en god løsning! Nå ble jeg rent optimistisk her. Skal til Oslo neste helg . Har handlelista klar nå. Takk for supert tips! Dere vet vel ikke om en tynn ulltrøye som ikke klør også? Han vil nemlig ikke gå med jakke heller .. : ) ts

Skrevet

Hva med docs? Jeg brukte utelukkende docs og converse da jeg gikk på vgs - docsene er vanntette, og jeg kjøpte de litt store slik at jeg kunne ha ullsokker oppi :laugh: Har hatt det første paret mitt snart 4 år, og selv om de begynner å se slitte ut, så er de fortsatt superdeilige å gå med, de tåler både vann og snø, og de holder meg varm på beina når jeg har ullsokker oppi. Bruker for øvrig ullsokker i conversene mine også.. :fnise:

Jeg er for øvrig enig med det flere har skrevet her. Det nytter ikke at du som forelder prøver å styre hva sønnen din går med - og her snakker jeg av erfaring. Mamma var også veeeeldig bekymra når jeg gikk med converse i snøen, så du er ikke alene om å være skeptisk (og det har du grunn til - det er beinkaldt! men det er vel en del av stilen, ikke sant). Jeg har kjøpt både docsene og alle converse-parene mine selv, da min mor ikke er noen stor fan av noen av delene. Hun kjøpte imidlertid timberlandboots (sånne som går nesten opp til knærne) til meg, og de bruker jeg på de kaldeste dagene - det er som å gå med tøfler ute! :nigo:

Skrevet

Ok Kamikatze, det var en god løsning! Nå ble jeg rent optimistisk her. Skal til Oslo neste helg . Har handlelista klar nå. Takk for supert tips! Dere vet vel ikke om en tynn ulltrøye som ikke klør også? Han vil nemlig ikke gå med jakke heller .. : ) ts

Hva slags stil er det snakk om her egentlig? Ikke engang emokidsa på skolen min gikk uten jakke om vinteren, det høres rett og slett iiiiskaldt ut

Skrevet

Jo det er vel emostilen.Sort hår , kun fleeceskjorte med tskjorte under, uansett vær ,hullete dongeribukse sikkerhetsnåler og tøyconverse. En slags likegyldighetsstil spør du meg, men akk så viktig allikevel. Ts

Skrevet

Jeg har litt problemer med å skjønne alle "Han gjør som han vil han er jo 17 år"- kommentarene her inne.. Da jeg var 17 år (10 år siden) var reglene enkle; Enten gjorde jeg som jeg fikk beskjed om, ellers ble det konsekvenser. Nå er min lillesøster 17, og samme greia gjelder der. Ikke at reglene var så strenge hjemme, men skikkelig vinter-påkledning, samt krav om å spise frokost før skolen er sånne ting så ble/blir håndhevet med trussel om mobil/pc/tv-forbud i noen dager/ uker, avhengig av alvorlighetsgrad på regelbruddet.

Så hvis dette hadde vært meg på 17 (og ja, jeg var en obsternasig drittunge, ikke noe englebarn) hadde saken hvert følgende: Du tar på deg skikkelige sko og en jakke, krav om at skal være varme, men du kan velge selv hvordan de skal se ut, ellers konfiskeres mobiltelefonen på ubestemt tid.

Med alle tekniske duppeditter vi unge er avhengig av i dag, ser jeg ikke noen mulighet for at en tenåring ikke føyer seg da. Og ja, det er mulig han tar av seg jakka i løpet av dagen (konfiskering gjelder også hvis han blir observert uten jakke av noen), men skoa kan han ikke ta av seg.

En 17-åring som bor hjemme bør fortsatt ha grenser og følge regler så lenge foreldrene betaler mat og hus og sikkert vasker og rydder. Det går fint an å håndheve reglene hvis konsekvensene føles store nok for barnet. (Og ja, en 17-åring er fortsatt et barn.)

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var i pubertetsalderen fikk jeg gå som jeg ville, tok jo raskt til vett når jeg gikk ut døra i magevisertopp... Jeg ville latt han styre på, men jeg ville nok ikke kjøpt et nytt parr med dyre converse for at han skulle bruke dem i snø og slaps.

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke du skal kjøpe nye converse til ham, nei. Han får vel lommepenger/har en deltidsjobb? La ham ta ut av egen lomme om han skal kjøpe sommersko til vinterbruk.

Si at du gjerne kjøper forede converse om han vil:)

Man får forøvrig kjøpt varme jakker som ser ut som de rutede fleece-genserne, ta en titt innom Bodymap-butikken inne på Arkaden, er mye emo-stil der, og sikkert noen kule jakker som han kanskje liker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...