Gå til innhold

Lære ungdom å være ansvarlige (søvn, databruk osv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på snart 15 som er i overkant opptatt av dataen (som veldig mange tenåringer). Heldigvis er han også en ivrig fotballspiller som trener flere dager i uka, og han skyper med vennene samtidig som han spiller data, så vi håper og tror at han får dekket sine sosiale behov og behov for fysisk aktivitet til tross for databruken.

Men så har vi opplevd en del konfliktsituasjoner rundt dataen der han er så opptatt av den at det går utover andre familiemedlemmer og også nattesøvnen hans. Vi har derfor innført internettstopp kl. 21.30 hver kveld når det er skole dagen etter, og ved midnatt i helgene. Dette har vi praktisert i 2-3 uker, og vi ser at gutten vår har godt av dette. Han får mer søvn, er hyggeligere mot familiemedlemmer og klarer i større grad å løsrive seg fra dataverdenen. Den første uka var han veldig misfornøyd med ordningen, men nå går det ganske greit. Han ønsker seg lenger tid på nettet, men gjør ingen stor greie ut av det.

Så hva er problemet egentlig? Jo, saken er at hans beste venner ikke har slike regler som vi har. De får tilnærmet ubegrenset adgang til internett (som vår sønn også hadde en periode, inntil vi så at dette fungerte dårlig). Og vi er redde for at han havner på siden av fellesskapet når de andre sitter på skype samtidig som de spiller hele kvelden.

Som foreldre føler vi sterkt for å beholde disse innstrammingene på internett siden vi ser at sønnen vår fungerer bedre (vi håper at det på sikt også vil vise seg at han drar nytte av dette i skolesammenheng), men vi vil jo heller ikke gjøre sånn at han mister en del av sitt sosiale nettverk som han jo i stor grad har via skype.

I tillegg så er det jo dette med at han begynner å bli så gammel nå at han burde ta ansvar for slike ting selv. Han burde klare selv å se at det er på tide å stenge dataen og komme seg i seng i rimelig tid på skolekvelder. Men dette klarer han altså ikke. Vi har gitt han muligheten til å vise seg dette ansvaret moden både forrige skoleår (i perioder) og nå dette skoleåret, men vi ser det sklir ut og han ender med å sitte på dataen til midnatt og ikke komme seg i seng før ei god stund etter det når han får styre dagene som han selv vil.

Så når skal ungdommene egentlig få lov til å bestemme slikt selv? Heldigvis bor vi i en by som gjør at sønnen vår slipper å flytte hjemmefra for å gå på videregående om et par år, så sånn sett har han flere år på seg for å modnes og lære seg å ta dette ansvaret selv. Men samtidig er jeg litt bekymret for at vi pakker ham inn i bomull og ikke lærer ham å ta dette ansvaret selv.

Vi føler oss litt rådville her. Noen innspill?

Anonym poster: 41c92fe9e35387bce31b4a25cc7e9ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg mener da at dere burde gi han frie tøyler så lenge han oppfyller visse krav til nok søvn og karakterer på skolen, han har nok ikke særlig vondt av at han får sitte ut kvelden på Skype med venner så lenge det ikke blir hver dag, men vær klar på at dere vil stramme inn hvis det går over styr. For meg ville internettstopp 21:30 være ganske så uheldig med tanke på skole ettersom at jeg av og til sitter litt ut på kvelden/natta med skolearbeid, og jeg vil ikke akkurat si at jeg har vondt av å sitte litt ekstra lenge oppe på PCen fra tid til en annen, men det blir jo veldig individuelt. Altså helt kortfattet et "frihet under ansvar" opplegg.

Endret av meh
  • Liker 1
Skrevet

Vi har grensene litt annerledes, men det er jo bare fordi det er det som fungerer hos oss. Internettstopp på hverdangene er rundt 23, mens fredag og lørdag har han fri bruk.

Vi forsøkte å praktisere at han skulle styre det selv tidligere, og har også forsøkt det litt her og der de siste månedene, men med en gang vi slipper reglene så sklir det ut i løpe av et par uker og så er vi tilbake til stuptrøtt og gretten ungdom som sliter med å komme seg på skolen.

Men vi kommer til å fortsette med å forsøke innimellom på å la ham styre det selv (når han har vært "grei" en periode) for så å stramme inn igjen, så lenge vi passer på at han faktisk klarer å stå opp. Han har i det minste begynt å se sammenhengen selv :fnise:

Anonym poster: cd0293f51a804041cf5449eb34fe17a9

Skrevet

Jeg har vært i nesten samme situasjon som sønnen din. Broren min og jeg var litt vel opphengt i både PC og TV-spill, så mye at det gikk ut over andre ting. Vi hadde hele tiden veldig gode karakterer, så det var ikke der det gikk galt, vi bare kom ikke opp om morgenen eller så hadde vi mye! migrene.

Løsningen ble PC- og TV-spillstopp klokken 22 på ukedagene. I helgene var det fritt, så lenge vi kom oss opp på mandag. Kom vi oss ikke opp på mandag var det stopp klokken 22 neste søndag. Vi ble også tilbudt å få sitte til 23 mot at én dag i uken var fullstendig skjermfri. Det valgte vi selv bort.

Etter tre-fire måneder med dette regimet ble vi selv veldig opptatte av å ha riktig døgnrytme og vi så hvor godt det var å slippe migrene, stive skuldre og hodepine. Vi avtalte med mamma og pappa at vi fikk ha fri bruk, så lenge vi kom oss på skolen. Resultatet var at vi var mer sammen med familien og venner, hadde mindre migrene, brukte mindre tid framfor skjermen og kom oss på skolen til riktig tid.

Dette er mer enn ti år siden. Jeg var 14 og broren min 17. Det fungerte med strenge regler for oss. Det var nok en styrke at vi var to, da vi hjalp hverandre å holde "leggetider" og vanket i samme gjeng og dermed fikk hverandre med på sosiale ting utenfor hjemmet.

Anonym poster: 58c15d007fb9bd3351d78d27cbab015c

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg mener dere gjør det rett! Hvis sønnen deres er i bedre humør/mer opplagt er jo dette et klart tegn på at han brukte for mye tid ved dataen tidligere! Og hvis konsekvensen av datastoppet er at han "faller ut" fra den sosiale omgangskretsen han har nå, synes jeg ikke det er så ille?

Han vil fort nok få nye venner, eventuelt finne ut en annen måte å henge med vennene sine på :)

Jeg mener uansett at nattesøvn trumfer vennskap.. Ingenting er verre enn en sliten, gretten, amper ungdom som får for lite søvn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ingen grense for dette da jeg var yngre, men nå satt jeg ikke veldig mye foran dataen. Jeg synes 21.30 kanskje er litt tidlig. Selv brukte jeg som regel å bruke PC'en om kvelden, men 22.30 eller 23.00 hadde nok vært en grei grense. Det at sønnen deres vil havne utenfor som følge av internettbegrensningen tror jeg ikke dere trenger å bekymre dere over, han har jo nok av tid til å sosialiser med venner tidlgere på dagen.

Skrevet

Jeg syns dete burde gi han frie tøyler. Han er 15, og burde greie å se når nok er nok. Hvis han blir overtrøtt dagen etterpå er det jo hans egen feil, og han lærer av det. tro meg, en dag vil han gå på en skikkelig smell og lære. 21.30 er jo også i tidligste laget? Kansje heller 22.30 i hverdagene og 00.30 i helgene? Han er jo 15 år.. jeg husker hvor lenge oppe jeg var som tenåring.. Hoho, utrolig hva litt rusbrus og sene kvelder med venner kan gjøre med en person :fnise:

Skrevet

Jeg synes det er helt riktig at dere setter en grense for dette. Selv om 15-åringer begynner å bli voksne, er det mye de ikke er helt klare for å ta ansvar for selv. Når dere faktisk ser at dette er godt for ham, synes jeg det er åpenbart at dere har gjort det rette. Dere kan eventuelt utvide tidene litt, om dere vil vise ham litt tillit når han har klart seg bra en stund. Dere kan f.eks. la internett være åpent frem til leggetid (forutsatt at han har en), eller til dere mener det er på tide å være i seng. Hvis dere f.eks. utvider til kl.23 eller 2230 på hverdager, vil han kunne gjøre akkurat som han vil hele dagen, men internett får ikke mulighet til å ødelegge nattesøvnen.

Ang. det sosiale, så høres det i grunnen som om alt er på stell der. Han spiller fotball flere ganger i uken, og jeg går ut fra at han går på skole. Da får han mer enn dekket sine sosiale behov når han i tillegg får sitte på skype i flere timer daglig. Et par timer på kvelden vil overhodet ikke ødelegge for ham.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å forhøre seg med vennenes foreldre, og høre om kanskje de har lignende erfaringer som dere? Og så kanskje kunne sette litt mer like grenser.

Det er garantert lettere å sette grensene når ikke "alle andre" får lov.

Jeg synes også det høres fornuftig ut med grenser, og tror kanskje det er flere av guttens venner som kanskje kunne ha hatt godt av noen også.

Min erfaring med 15-åringer er at de ikke har konsekvenstanker nok til å vurdere noe sånt som leggetider og sånt selv. De har prioriteringer som virker viktige der og da, men som betyr langt mindre enn skolegang i det lange løp.

Anonym poster: bf606549bb044000f73cb4a4af85d2d6

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange fine og reflekterte svar.

Vi må nok la denne synke inn litt og så vurdere etter en stund. Vi kommer i hvertfall til å holde på dagens ordning en stund til og se hvordan det går. Vi heller nok mest mot at vi etter en tid slakker av igjen og lar han prøve å ta mer ansvar selv, men at vi holder muligheten åpen for at vi strammer inn igjen om han ikke klarer å få det til å fungere på en ok måte.

Vi foreldrene har snakket en del om at selv om han er snart 15 og burde få mye mer ansvar selv, så er det likevel vårt ansvar å sørge for at han ikke får så frie tøyler at ting sklir ut på en uheldig måte. Det er jo en grunn til at 15-åringer flest ikke flytter hjemmefra med mindre de må pga skolegang eller pga dysfunksjonelle familieforhold. Og så håper vi at vi i løpet av de siste årene han bor hjemme klarer å få formidlet gode verdier og vaner som han kan ta med seg videre inn i voksenlivet.

TS

Anonym poster: 41c92fe9e35387bce31b4a25cc7e9ff9

Skrevet

Som nåværende internett avhenging som bruker altfor mye tid foran skjermen, så tror jeg at opplegget ditt høres veldig bra ut.

Når han skal over på vgs (neste år?) så må man ofte opp kl.6 for å rekke skolen avhenging av hvor nærme man bor og da utgjør en time ekstra søvn positiv forskjell for skolen, men også for humøret.

Anonym poster: d1519b745c31079d872307708afcb1b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...