Gå til innhold

Til dere single og aleneforeldre - kjøpt bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er singel og barnløs, og ønsker å komme inn på boligmarkdet. Har kun 40 000 på BSU, og får 60 000 der på nyåret.

Får bare spart 80 000 på BSU til det året jeg fyller 33 ...

Ellers tenker jeg å spare på en høyrentekonto.

Tviler på at jeg noen gang kommer til å kjøpe egen bolig siden jeg er på AAP og har en lang vei å gå mtp studie og jobb, men om jeg klarer det engang blir jeg takknemlig.

Så, er det flere som sliter som meg, eller er det noen som har klart å komme inn på boligmarkedet? :)

Anonym poster: df31eddaa66cf153c9b466f62400e2eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet ved siden av studiene og levde sparsommelig i en studentby. Hadde ingen studielån og jobbet 80% ved siden av. Når jeg begynte å jobbe, så sparte jeg enda mer og begynte å kontakte bankene, lage strategier om hvordan oppnå målet. Har kjøpt en liten leilighet i en liten by (pendlet til jobb) med EK på 200 000 i en alder av 25. Nå, nesten 4 år senere byttet jeg til en større leilighet og til sammen har en kapital i form av egendel i bolig og bankinnskudd på litt over 800 000 kr.

Har en helt vanlig jobb, men uvanlig ønske om å lykkes uten hjelp av noen.

Anonym poster: 7e8cf3234d3a6d7a407a5eb8988434f1

Skrevet

Ville tatt dine oppsparte midler å satset på noe som kunne gi en potensiell bra avkastning. Heller bare ta noe risiko. 100.000kr er ca det verdistigningen av en simpel leilighet har pr år idag. Du kan ikke bare

la de stå "ubrukte" på en konto en eller annen plass. Du må sette dem i sirkulasjon ellers spiser inflasjonen dem raskt opp. Kjøp gull for dem om ikke annet...

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd husbanken? Eller hva med førstehjemslån?

Skrevet

Har du prøvd husbanken? Eller hva med førstehjemslån?

Hva er husbanken?

Har ikke prøvd førstehjemslån, nei...

Skrevet

Ville tatt dine oppsparte midler å satset på noe som kunne gi en potensiell bra avkastning. Heller bare ta noe risiko. 100.000kr er ca det verdistigningen av en simpel leilighet har pr år idag. Du kan ikke bare

la de stå "ubrukte" på en konto en eller annen plass. Du må sette dem i sirkulasjon ellers spiser inflasjonen dem raskt opp. Kjøp gull for dem om ikke annet...

Så du mener jeg ikke burde spare penger, men heller kjøpe noe som har verdi? Burde jeg kjøpe meg et småbruk?

Skrevet

Hva er husbanken?

Har ikke prøvd førstehjemslån, nei...

Noen banker gir førstehjemslån med null i egenkapital. En må ofte da ha kauksjonist for samme beløp som du måtte ha hatt i egenkapital. Har du mulighet til det?

Hos kommunen din kan du søke om startlån gjennom husbanken. du kan lese litt her http://regelverk.husbanken.no/regelvrk/hb-nr.nsf/93751A7D2CC3409BC12577BD003913EB/$FILE/7e28.pdf

Skrevet

Så du mener jeg ikke burde spare penger, men heller kjøpe noe som har verdi? Burde jeg kjøpe meg et småbruk?

Nei, du burde kjøpe en liten leilighet i en by der boligmarkedet er presset slik at du får med deg prisveksten.

Skrevet

Nei, du burde kjøpe en liten leilighet i en by der boligmarkedet er presset slik at du får med deg prisveksten.

Problemet er jo at hun ikke har egenkapital by a mile til å gjøre det da ...

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hvilke talenter/kvaliteter du besitter i grunnen. Så vil det være fornuftig å investere i noe utifra det. Idag så er mulighetene uendelige ...det minst lønnsomme er å la pengene sitte på en bankkonto.

Skrevet

Det er ikke alle banker som krever EK på 15%.

Skrevet

Det vil være snakk om såpass betydelige summer at en må finne en måte å kompansere for å sikre en viss utvikling mot målet. Det er kun en grunn til at jeg enda bor i dette landet ...det er kort sagt grunnet den enorme kjøpekraften som finnes pr innbygger og dermed grobunnen for å selv skape økonomisk vekst. Samt og da at kronen er enormt sterk og stabil.

Som vanlig lønnsmottager er det altfor dyrt å bo her i landet. Så vet ikke om jeg engang bør oppfordre folk til å sette seg i milliongjeld som vanlige lønnsmotagere her til lands, langt mindre bruke mange år på å jobbe for å få lov til det.

Skrevet

Det er ikke alle banker som krever EK på 15%.

Alle banker krever EK eller kausjonist for EK.

Slutt å spre løgner.

Anonym poster: 77ed35b99e480804eb6e44cb4aaf278d

Skrevet

What she said, pluss at boligprisene er nødt til å gå nedover nå, slik at jeg ville ikke kjøpt noe nå. Men heller ventet til prisene går ned.

Anonym poster: 30f8f3cdebc18869d338a8f3e357cc46

Skrevet

ja kom inn på boligmarkedet før de nye reglene kom.

hadde flaks med kjøp siden det var ingen som "skulle ha" når jeg kjøpte pga. usikkert marked. Så de ble ikke mer enn til takst.

hadde selvsagt hjelp til innskudd fra familie ellers hadde jeg ikke greid det.

Skrevet

Jeg regner med at det norske boligmarkdet ende opp på samme måte som det norske hyttemarkedet. Hytte markedet var på topp i 2008, mens nå for tiden har det flatet veldig ut.

Anonym poster: 77ed35b99e480804eb6e44cb4aaf278d

Skrevet

What she said, pluss at boligprisene er nødt til å gå nedover nå, slik at jeg ville ikke kjøpt noe nå. Men heller ventet til prisene går ned.

Anonym poster: 30f8f3cdebc18869d338a8f3e357cc46

Nei prisene vil fortsette å stige, spessielt i storbyene...dette er grunnet en veldig feil forankra politikk da som ikke kan gjøres noe med over natta. Jeg kan nevne de 2 viktigste faktorene som underbygger det jeg sier i denne sammenheng.

1) Det tar ca 10år fra man tenker på å bygge noen boliger der eller der til de faktisk står oppført.

2) Det blir innført stadig strengere *must* krav til bygging. Blant andre Tek2007, Tek2010. Som begge er skyld i de fleste som har mulighet for å leie ut ikke kan pga de ikke er godkjent etter de nyeste standardene.

Kunne fortsatt videre men er vel ikke det denne tråden sånn sett handler om da så...

• Liker 1
Skrevet

For å svare på spørsmålet så kjøpte jeg for en 5år siden ..var singel da er singel nå og har vært singel hele den tiden.

Skrevet

Jeg har klart det, og jeg hadde ikke en gang BSU-konto...

Sparte jevnt og trutt på vanlig høyrentekonto, til jeg hadde en egenkapital på 500.000 og en inntekt til å betjene lånet jeg trengte for å kjøpe meg bolig. Det ble en 2-roms leilighet sentralt i Oslo.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har klart det, og jeg hadde ikke en gang BSU-konto...

Sparte jevnt og trutt på vanlig høyrentekonto, til jeg hadde en egenkapital på 500.000 og en inntekt til å betjene lånet jeg trengte for å kjøpe meg bolig. Det ble en 2-roms leilighet sentralt i Oslo.

Hvorfor i huleste hadde du da ikke BSU?

Anonym poster: 32ef1530c5d2ac6cbbbb68aba04c7820

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...