Snip Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Som overskriften forteller: Hvordan kan man fortelle at man ikke er interessert på en skånsom måte? Jeg har en god venn som nettopp har fortalt meg at han liker meg og er interessert. Jeg ble helt satt ut og kjempeoverrasket. Jeg klarte nesten ikke å få ut et ord! Følelsene er ikke gjensidige. Jeg klarte nok (kanskje?) å formidle dette. Men jeg føler fortsatt at vi har noe usagt. Jeg synes det er så ille å såre vennen min, samtidig tenker jeg på at vennskapet vårt aldri kan bli det samme igjen :-( Hvordan ville du foretrukket å bli fortalt av en du er forelsket i at det aldri kan bli noe? Noen som har opplevd noe liknende?
Guybrush Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Viktigste er at du må være tydelig. Fella med å være _for_ snill er at man pakker det inn slik at den andre kan misstolke det dithen at du kan finne på å endre følelser seinere, eller at du er glad i ham men ikke nok (og at dette kan sette griller i hodet på ham om at han kan bare vente). Veeeeldig mange har en god venn som tusler rundt i årevis og er så forelska. Og fellesnevneren er at man ikke ønsker å ta tyren ved hornene og gjøre det kjempeklart at det aldri vil bli noe mellom dere to. Ja det gjør mer vondt der og da - men på sikt sparer du ham for masse smerte og sårhet.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Har man ikke venner av det annet kjønn så blir dette aldri noe problem. Veldig praktisk.
Gjest Lincoln Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Som overskriften forteller: Hvordan kan man fortelle at man ikke er interessert på en skånsom måte? Jeg har en god venn som nettopp har fortalt meg at han liker meg og er interessert. Jeg ble helt satt ut og kjempeoverrasket. Jeg klarte nesten ikke å få ut et ord! Følelsene er ikke gjensidige. Jeg klarte nok (kanskje?) å formidle dette. Men jeg føler fortsatt at vi har noe usagt. Jeg synes det er så ille å såre vennen min, samtidig tenker jeg på at vennskapet vårt aldri kan bli det samme igjen :-( Hvordan ville du foretrukket å bli fortalt av en du er forelsket i at det aldri kan bli noe? Noen som har opplevd noe liknende? Si at du bare vil være venner. Enkelt og greit og har fungert i tusen år. Men pass på at du sier KUN dette. Ikke legg til "for øyeblikket" eller, "vi kan se hva som skjer" eller all verdens andre varianter som kan gi falske forhåpninger. "Jeg vil bare være venner". Ferdig. Endret 22. oktober 2012 av Lincoln
Snip Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2012 Takk for gode svar, Guybrush og Lincoln. Det er viktig å være tydelig, vil ikke gi ham forhåpninger. Jeg skal treffe ham på torsdag igjen, håper å få snakke med ham da. Håper at vi fortsatt kan være venner, men det er veldig sært å vite at han tenker slik om meg. Jeg tror det faktisk kan være vanskelig for meg å være normal mot ham på en stund. Til Steinar40 jeg tror ikke jeg klarer å bare ha jentevenner :-) Selv om jeg ser at det kan være mest praktisk.
Steinar40 Skrevet 23. oktober 2012 #6 Skrevet 23. oktober 2012 Til Steinar40 jeg tror ikke jeg klarer å bare ha jentevenner :-) Selv om jeg ser at det kan være mest praktisk. Man klarer det man vil.
Snip Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2012 Hehe, sant det. Men da vil jeg nok ikke.
Steinar40 Skrevet 23. oktober 2012 #8 Skrevet 23. oktober 2012 Hehe, sant det. Men da vil jeg nok ikke. Det blir mye enklere når du er i et seriøst parforhold. For da må du bare regne med å ikke få lov 3
aquiz Skrevet 23. oktober 2012 #9 Skrevet 23. oktober 2012 Bare si det rett ut; at du rett og slett ikke ser på han på den måten. Siden du ikke har svart han enda har han nok allerede luktet lunta.
Snip Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2012 Da han fortalte meg det ansikt til ansikt så jeg svarte noe ala at jeg trives i hans selskap men at jeg ikke har tenkt på han på samme måte.... Men magefølelsen min etterpå sa at han ikke forstod at det ikke er håp. Afff!
Guybrush Skrevet 23. oktober 2012 #11 Skrevet 23. oktober 2012 Noen ganger må man si noa ala "jeg sier dette i beste mening fordi jeg virkelig liker deg som en venn og ikke ønsker at du skal gå rundt i en illusjon som aldri blir noe av - jeg føler overhodet ikke noe for deg på det viset og jeg vil du skal skjønne at det aldri aldri vil bli noe mellom meg og deg annet enn evt fortsatt vennskap." samt få ham til å si at han forstår og hører hva du sier. Samt at det temaet ikke skal tas opp igjen og at du håper det vil hjelpe ham med å legge de følelsene død raskest mulig. Altså krasst men med forklaring og forståelse. Ingen åpning for missforståelse eller at han kan finne på og tolke et komma eller en bitteliten pause i den retning at om han baaaaare venter litt.... Om du skjønner. 3
sjonkelrolf Skrevet 23. oktober 2012 #12 Skrevet 23. oktober 2012 Det finnes ingen "skånsom" måte å si slikt på. Vær ærlig. Punktum.
eva-80 Skrevet 23. oktober 2012 #13 Skrevet 23. oktober 2012 Det blir mye enklere når du er i et seriøst parforhold. For da må du bare regne med å ikke få lov Tja, jeg tror det kommer med alderen Mange unge jenter føler seg mere vel med gutter da de er så mye enklere å ha med. Men når de bekker over 25-30 så innser de at de har fint lite til felles lenger og får seg flere og flere jentevenner. Det er i allefall min erfaring.
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2012 #14 Skrevet 24. oktober 2012 Tja, jeg tror det kommer med alderen Mange unge jenter føler seg mere vel med gutter da de er så mye enklere å ha med. Men når de bekker over 25-30 så innser de at de har fint lite til felles lenger og får seg flere og flere jentevenner. Det er i allefall min erfaring. Ja, det har du sannsynligvis rett i 1
Guybrush Skrevet 24. oktober 2012 #15 Skrevet 24. oktober 2012 Vittig - leste en artikkel idag som fikk meg til å tenke på denne tråden. Ledende forskere ved Harvard har utført en større undersøkelse blant venner av motsatt kjønn hvor de stilte helt anonyme spørsmål samt garanterte at dette ikke skulle bringes til de andre deltagerne. Disse gikk på fordeler og ulemper ved vennskap mellom kjønn, om man så for seg at den andre parten var interessert i noe mer eller kunne bli det etc. - menn trodde i langt større grad at venninnen var/kunne bli interessert i dem enn motsatt - menn oppga i langt større grad enn kvinner at dette evt var en fordel, flertallet av kvinner oppga dette som en negativ side ved slike vennskap - kvinnene reduserte interessen drastisk om vennen var opptatt, menn derimot reduserte denne svært lite i slike tilfeller - jo eldre mennene var jo større ble sannsynligheten for at de trodde/håpet at det kunne bli noe mer med venninnen. Dette var ikke like markant hos kvinnene
Steinar40 Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Vittig - leste en artikkel idag som fikk meg til å tenke på denne tråden. Ledende forskere ved Harvard har utført en større undersøkelse blant venner av motsatt kjønn hvor de stilte helt anonyme spørsmål samt garanterte at dette ikke skulle bringes til de andre deltagerne. Disse gikk på fordeler og ulemper ved vennskap mellom kjønn, om man så for seg at den andre parten var interessert i noe mer eller kunne bli det etc. - menn trodde i langt større grad at venninnen var/kunne bli interessert i dem enn motsatt - menn oppga i langt større grad enn kvinner at dette evt var en fordel, flertallet av kvinner oppga dette som en negativ side ved slike vennskap - kvinnene reduserte interessen drastisk om vennen var opptatt, menn derimot reduserte denne svært lite i slike tilfeller - jo eldre mennene var jo større ble sannsynligheten for at de trodde/håpet at det kunne bli noe mer med venninnen. Dette var ikke like markant hos kvinnene Og akkurat derfor er det ingen grunn til å tillate at dama har såkalte kompiser av det motsatte kjønn.
Gjest loren Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 Og akkurat derfor er det ingen grunn til å tillate at dama har såkalte kompiser av det motsatte kjønn. Nok en gang er jeg glad for at min kjære ikke trenger å "tillate" meg noen ting, da jeg heldigvis bestemmer over meg selv!
Snip Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #18 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har ofte tenkt at gutt-jente vennskap er dømt til å feile. Jeg har jo fått dette bekreftet nå på en måte. Men jeg trodde liksom ikke det ville skje meg (klisje, ja) Foresten, jeg er 32 år, på tide å kutte ut guttevennene mine da? :-P
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #19 Skrevet 24. oktober 2012 jeg er litt guttejente og blir fortest kjent med gutter når jeg møter folk i nye sammenhenger. Jeg har også et par ganger måtte avvise venner og det er ekstremt sårt. med han siste så virker det som han fortsatt tror at han kunne ha gjort noe tidligere for at jeg ville ha likt han selv om jeg aldri har hatt disse følelsene, og bare fortalt han at jeg ser på han som en venn. det er dessverre virkelig ikke lett når bare den ene parten får følelser. Anonym poster: f0165ed49433b786f7833d388907592f
Gjest Bandit Skrevet 25. oktober 2012 #20 Skrevet 25. oktober 2012 Det finnes ingen "skånsom" måte å si slikt på. Vær ærlig. Punktum. Dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå