kissi Skrevet 21. oktober 2012 #1 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg har skaffet meg en søt liten pus, som nå er 15 uker. Foreldrene mine og jeg deler litt på å passe en hund for tiden, og det er snakk om å kanskje overta hunden etterhvert. Det er derfor ønskelig at katt og hund kan bli venner, men vi er usikre på hvordan det er best å gå fram. Hunden er 8 år gammel. Veldig snill og lydig, men usikker på hvordan han har vært mot katter tidligere. I dag prøvde vi å ha dem i samme rom. Jeg holdt katten, og mamma holdt hunden. Begge dyrene var rolige, men hunden ville jo aller helst bort til katten. Katten murrer og blir sint hvis hunden kommer bort, men på avstand kan de begge være rolige og se på hverandre. Er det noen med erfaringer her, som kan gi noen tips til hvordan vi kan/bør gjøre dette?
KaDust Skrevet 21. oktober 2012 #2 Skrevet 21. oktober 2012 Det som er lurest er at de hilser på hverandre gjennom en glassdør e.l først. Sånn at katten ikke føler seg truet av bikkja's størrelse, og slik at bikkja får dempet det meste av nysgjerrigheten. Funka som hesten her. Vi lot de hilse på hverandre gjennom glassdør flere ganger, og når vi satt de i samme rom så hadde vi godtbiter og mat til begge. Så gikk de som hånd i hanske etterhvert som de ble bedre kjent
kissi Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2012 Ja, det er litt sånn vi holdt på nå Jeg holdt katten mens hunden sto på andre siden av glassdøra. Og når de var i samme rom fikk de mat og ble litt distrahert. Katten har funnet plassen sin øverst oppi trappa. Der kan den ligge trygt mens den ser på hunden gjennom glassdøra... De bor ikke sammen til vanlig, men vi får prøve å sette dem litt sammen hver dag, og håpe at det vil gå seg til
Magnifique Skrevet 21. oktober 2012 #4 Skrevet 21. oktober 2012 Hei. Hva med å f.eks. sette hunden i bur, også slippe katten inn i samme rom. Siden du sier at hunden er mest nyskjerrig og gjerne vil bort til katten, mens katten kanskje freser litt - er det kanskje lurest å la katten "bestemme" litt? Eller legg hundesengen inn i rommet v/ siden av sengen til katten. På den måten kan katten bli bedre kjent med lukten av hunden - eller omvendt. Prøv deg litt frem - men hver forsiktig og tålmodig. - Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #5 Skrevet 21. oktober 2012 Vi er litt i samme situasjon, men vi har to hunder (små) og skal ha kattunge. Jeg er veldig spent på hvordan det skal gå, så jeg får følge med her og se hvilke gode råd som kommer. Tenker å få tak i en kattunge som har vokst opp i et hjem med hund, fordi jeg av en eller annen grunn innbiller meg at det er lettere å venne hundene til en kattunge enn en voksen katt. De vil forstå at den er et "barn", ikke sant? Og da er det vel mindre sjanse for at de vil være agressive mot den? Anonym poster: f90abe670010bdf163525b9caadea20a
KaDust Skrevet 21. oktober 2012 #6 Skrevet 21. oktober 2012 Det stemmer litt det, og det blir også lettere for katten å tilpasse seg hunden når den enda er kattunge
Linkas Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Det er uhyre hvor fort en kattungen kan sette en hund på plass.. Gamlemor på 1,5 år er ikke glad i hunden i hele tatt, ørene ligger flatt å freser å klorer etter tispa. Er nok slik siden hunden har vært litt røff med henne en gang da hun var lita (+ at hun er litt usosial og snål). Lillemonsen derimot.....han ligger å jakter på halen til hunden, hopper på å dreper den. Tispa ligger rolig og lar han holde på, helt til hun blir lei og legger seg på han for å roe han ned. Går ikke lang tid før begge to ligger å ruller å herjer på gulvet. Ender som regel med at de går å legger seg i hundesenga for å slappe av Her fikk kattene gå løst, og hunden ble kontrollert. Ett tydelig nei er nok til å stoppe henne fra og gå for nær kattene. Så frems de ikke leker å nekter å høre da, men da er lillemonsen værst. Du merker fort om hunden vi tygge på eller leke med katten.
kissi Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2012 Takk for tips, folkens! Vi har ikke bur til hunden, så det funker ikke. Ellers har vi bare fortsatt med å la dem se hverandre, og det går fint helt til hunden blir for ivrig. Tror absolutt at hunden hadde sett på pus som en liten lekebamse hvis begge hadde fått gå fri. Blir takknemlig for alle erfaringer og tips fra andre!
Gjest Skrevet 23. oktober 2012 #9 Skrevet 23. oktober 2012 Du vil bli overrasket over hvor fort katta viser hvordan ståa er! Selv en liten sak på et par måneder er ikke seint ute med å fortelle bikkja når det er nok leking og hvor nærme den evt kan få komme! Så lenge de er innendørs ville jeg faktisk vært mer redd for hunden (mtp skader o..l. på øyne og snuter) enn katta!
a_dive Skrevet 23. oktober 2012 #10 Skrevet 23. oktober 2012 Det er en absolutt fordel å ha bur! Men, siden du ikke har det så må du nesten bare fortsette slik som du gjør nå. Husk også på at katter er veldig sta og ting skal helst hende på deres premisser, så gi katten god tid (ikke press dem på hverandre) og la katten oppsøke hunden. Det var iallefall det vi gjorde, forskjellen var at vi hadde hunden i bur, men det funket ypperlig ! I startfasen så freste og knurret bare katten til hunden, men etterhvert ville katten utforske dette vesenet og godtok han, nå går de kjempe bra overens ! Det kan ta lang tid, men vær tålmodig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå