Gå til innhold

Pusse opp, hvor får man tak i billig men bra maling etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hå.

Nå har jeg og samboer endelig fått oss en større leilighet, men for at det skal bli trivelig der trengs det noe fargeendringer og div. Vi gidder ikke pusse opp for harde livet siden vi bare leier, men har tenkt til å bo der i noen år før vi kjøper eget og da er det greit at det ser noenlunde ut.

Vi kommer til å trenge haugevis med maling, og det er ikke direkte billig å koste på seg å male alle veggene i alle rom i en 95kvm leilighet. Så noen som vet hvor man kan få tak i rimeligere maling, men som ikke lukter så ille eller har masse avgasser (siden vi skal bo der mens vi pusser/maler opp).

Trenger også tips til god sparkel å sånn :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bor i Bergen sant? Vi reiste på Lagunen på Coop Bygg og kjøpte vanlig matt veggmaling fra deres eget merke. Det var det billigste de hadde. Vi bare fant en farge som vi likte og sa vi ville ha den billigste malingen. Der ute finner du sparkel og maskeringsteip også.Vi bare tok det billigste vi fant. Kan være en ide og kjøpe litt gode koster for det er helt jævlig å male med elendige koster. Og ruller for store flater.

Malingen tørker på noen timer så vi kunne male to strøk på en dag, men valgte å vente til dagen etter for strøk nummer to for å være sikker. Har ikke vært plaget med lukt i det hele tatt, men det som er viktig er at du leser deg godt opp på HEKSESOT. Det er et nytt problem som har kommet pga at malingene ikke inneholder like mye farlige stoffer som før. Dere må lufte godt under selve malingen og være nøye på å lufte hver dag i god tid etter at dere har malt.

Anonym poster: 423358ddcb09f4262bc60b2054d2a901

Skrevet

Oi, såg nå at du ikke bor i Bergen. Men jeg tror Coop Bygg er en av de billigste stedene å få tak i maling.

Skrevet

Hvor lenge er det snakk om at man må lufte etter malingen? Blir jo helsikes kaldt nå som vinterstid nærmer seg. xD

Men okey, skal sjekke det opp. Takk for tips :)

Skrevet

Les litt om heksesot. Vi har en utrolig varm leilighet så vi lufter som regel litt på kvelden hver dag for det blir for varmt her..

Om heksesot fra Wikipedia: Heksesot er et fenomen der klebrig sot fester seg på overflater i hus. Fenomenet oppstår gjerne der det er benyttet løsemiddelfrie produkter ved oppussing. Fenomenet oppsto første gang på 1990-tallet. De løsemiddelfrie produktene bruker lang tid på avdampingsprosessen og etterlater et klebrig belegg som sot fester seg i, særlig på kalde flater som for eksempel dårlig isolerte yttervegger og der kuldebroer finnes. Fenomenet tiltar ved bruk av peisvarme, stearinlys, sigarettrøyking eller andre sotkilder.

Nå tenner vi mye levende lys da, men lufter som sagt omtrent hver dag..

Her kan du lese litt: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/arkiv/heksesot-kommer-med-kulda-slik-unngaar-du-heksesotutbrudd-3575783.html

Skrevet

Leste litt om det nå. Nå er det en original bolig fra 50-tallet vi flytter inn i, så det er dårlig med ventilasjon. Men kjenner jeg meg og samboer rett, så fyrer jeg peisen til han dauer, og deretter lufter han til jeg fryser ihjel. Haha.

Ser ut som vi kommer til å få problemer med heksesot uansett, så kanskje vi rett og slett skal gå for en maling med mer kjemikalier og heller finne en annen løsning, hmm.

Skrevet

Leste litt om det nå. Nå er det en original bolig fra 50-tallet vi flytter inn i, så det er dårlig med ventilasjon. Men kjenner jeg meg og samboer rett, så fyrer jeg peisen til han dauer, og deretter lufter han til jeg fryser ihjel. Haha.

Ser ut som vi kommer til å få problemer med heksesot uansett, så kanskje vi rett og slett skal gå for en maling med mer kjemikalier og heller finne en annen løsning, hmm.

Det er jo litt skremselspropaganda da, så så lenge dere åpner opp og får ut gassen så skal det jo gå fint. Det er jo akkurat det som står i artikkelen også, fyr godt og deretter sjokklufter dere. Litt god lufting, gjerne med gjennomtrekk.

Skrevet

Ja, men det spørs om vi får luftet lenge nok til at gassene forsvinner. Jeg får evt hente dyna og sette meg under den mens vi lufter. Det ordner seg nok :)

Gjest Nikki09
Skrevet (endret)

Bor Ikke du I Østfold?

Rusta på Nordby-senteret har en del stilige tapeter til en billig penge iallefall. Vet de har maling også men kvaliteten vet jeg ikke noe om :-)

Endret av nikki09
Skrevet

Jo, bor i Østfold. Vi skal ha fototapet på ene veggen på soverommet, men må male begge stuene, kjøkkenet, gangen, badet og gjesteværelset. Så trenger jo en del maling da :)

Skrevet

Fototapeten skal vi skaffe i Sverige btw, vet om et sted som selger det ;)

Gjest Nikki09
Skrevet

Evt så er jo Coop obs på tunejordet relativt billig da. Jeg kjøpte 10 liter maling til 299kr (litt usikker på om det var 299 eller 349kr) og det rakk til 2strøk i stua og spisestua på til sammen 40 kvadrat. Og det er fortsatt en del maling igjen!

Skrevet

Det er jo relativt billig for 10L, ja! Jobbet jo på Maxbo før, så jeg kjenner godt til priser på maling etc og det er ikke billig altså!

Skrevet

Hadde du bodd i Bergen, så hadde jeg anbefalt Bergen malefabrikk!

Skrevet

Når du sjokklufter er det ikke snakk om at det trengst å lufte lenge. Det er kun for å bytte ut luften i rommet. Sjokkluft også etter du har malt for å få bort evt malingslukt ;-)

En latexmaling vil også være en del billigere enn en akrylmaling, men denne er av dårligere kvalitet også.

Skrevet

Følg med når de forskjellige kjedene har tilbud, som feks. maxbo, coop bygg og byggmakker! Smart club har også ofte tilbud:)

Skrevet

Står det noe om det på nett da? For vi bor i en by med ingen bygg-butikker og må utenfor kommunen i forskjellige retninger avhengig av hvor vi tar veien. Så vi får ikke sånne tilbud i postkassa hvertfall. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...