AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #1 Skrevet 21. oktober 2012 Huff nå føler jeg meg så misslykka:( Jeg har verdens skjønneste og blideste jente på 8 mnd. Hun er min første:) på Barselgruppa er vi ni stk, og hun er den eneste av de ni som ikke sovner av seg selv ennå, og som ikke sover hele natta. De andre på gruppa er andre gangs mødre. De fleste av de har gitt smokk fra tidlig, gitt mat etter klokka (hver tredje time) jobbet hardt fra dag en med egen seng, ikke latt babyen sovne ved puppen, ikke bysset osv. Jeg derimot ga smokk etter 6 uker som anbefalt, men vesla vil ikke ha. Hun har styrt matingen selv og får når hun vil og blir tilbydd ofte. Hun har fått sovne med puppen, sovet mye på fanget, blitt bysset og rygget i søvn, samsovet med meg fra dag en da hun nekter å sove for seg selv og jeg har ikke hatt overskudd til å prøve å ta kampen. Men nå er jeg så utmattet og sliten, pluss at jeg snart skal tilbake i jobb . jeg MÅ få henne til å sove selv og lengre enn to timer og så pupp. På dagen må hun trilles og vogna være i bevegelse, ellers våkner hun. Jeg må også legge meg sammen med henne om kvelden så jeg og mannen får null alene tid, dette tærer på:/ Når jeg prøver å ta det opp på Barsel ler de og sier at jeg kan takke meg selv og at skrikekur nok er tingen. HS anbefaler også skrikekur,- jeg NEKTER å utsette jenta mi for det. Så har noen her hatt det lignende? Hva gjorde dere for å endre dette? Har jeg gjort alt galt? Anonym poster: f4ed1aa609fee5e769f0a3f5a11865d5
Redbull Skrevet 21. oktober 2012 #2 Skrevet 21. oktober 2012 Du har da ikke gjort noe galt!! Jeg var som de på barselgruppa di, nøye med alt sånt. Men det er MIN vei, du har DIN! Du vet best hva som virker for dere Dette finner DU og mannen din ut av. Og lykke til videre 1
Vera Vinge Skrevet 21. oktober 2012 #3 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg syns det er rart at alle de andre å gruppa di sover hele natta, jeg. Ellers er det ikke godt å si hva som har betydning. Noen barn er jo enklere å venne til diverse ting enn andre. Så det er ikke sikkert alle de andre har gjort noe bedre enn deg - det kan bare være at de har hatt babyer som f.eks. ikke har hatt det sanne nærhetsbehovet. Vi har aldri hatt strenge rutiner, men det har likevel gradvis gått bra, enn så lenge. Det er jo en ganske uholdbar situasjon for deg, skjønner jeg, og ville absolutt gjort noen grep. Men jeg ville ikke gått direkte fra dagens regime til en skrikekur, nei. Du kan jo f.eks. søke opp opp-ned-metoden, og gjennomføre det eller noe lignende. Ville tatt ting gradvis hvertfall. Når hun sovner med brystet, er det fordi det er eneste måte å sovne på, eller blir det bare sånn? Ville kanskje startet med å kutte ut slike ting, og gått gradvis mer i retning av ditt du ønsker deg. Hvor er far hen i bildet? Er ting annerledes hvis han legger f.eks?
Nektarin Skrevet 21. oktober 2012 #4 Skrevet 21. oktober 2012 Nei, du har ikke gjort alt galt! Du har gjort det du kan for at barnet ditt har det fint, og det er bra! Ikke alle barn er klare for å sove for seg selv, eller sovne uten hjelp på lange tider. Noen må ha hjelp lengre enn andre. Å amme etter behov er det som anbefales som hovedregel, det er ikke feil. Det er heller ikke sikkert hun hadde tatt smokken om du hadde prøvd tidligere, for det er heller ingen garanti for at det skjer. Jeg synes du høres ut som en flott mor! Har du sett om du kan finne sovetips som fungerer for dere på sovlillebaby.com og barnogsøvn.com? Garantert ingen skrikekurer der Lykke til, og vit at du er en god mor! 1
Working Girl Skrevet 21. oktober 2012 #5 Skrevet 21. oktober 2012 Syns ikke du har gjort noe galt jeg, alle barn er forskjellige og har dermed forskjellige behov. (Og av erfaring vet jeg at i barselgrupper er det mange som skryter litt ekstra av sine egne, fordi de ikke tør å være så ærlige som du er. Har ingen tro på skrikekurer. Men om du virkelig trenger hjelp finnes det flere alternative metoder. bare å google litt. Mye som kan påvirke søvn: mat, soverommet, for varmt, for kaldt osv. Gutten min sov ikke stort første 2 årene, men i dag er han en soveglad, fornøyd femåring. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #6 Skrevet 21. oktober 2012 Min sov ikke natta over før han nærma seg året. Og siden den gang har det hørt til sjeldenhetene at han har vært våken (da har det vært pga magevondt/etellerannet), han er nå 16 måneder. Du har ikke gjort noe galt -- barn er like forksjellige som oss voksne. Følg magefølelsen din, og hjertet ditt, og gjør det du mener er best for barnet ditt Anonym poster: 08f5b681db7bdfefbed87fe3572fff84
Sensi Skrevet 21. oktober 2012 #7 Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Nei. Du har ikke gjort noe galt. Mi tulle har fått samme behandling som din. Men sover for seg selv og ingen store problemer. Poenget er, barn er forskjellige. De andre i barselgruppen din har vel heller hatt flaks eller har vært vel strenge? Med samme behandling mener jeg at hun har fått det slik hun vil. Har samsovet og ammet i søvn, bysset, tilbydd brystet ofte, hun har fått lagt på brystet omtrent så lenge hun vil. Og det kan være lenge. De første seks ukene gjorde jeg omtrent ikke annet enn å sitte i sofaen med henne på fanget. Men mitt stalltips er å legge henne ned rett før hun sovner. Ikke alltid dette gikk i begynnelsen. Da tok jeg henne opp og forsøkte på nytt med amming til hun roet seg. men det ble gradvis større suksess. I dag Synger jeg masse for henne på kvelden. Starter å synge på stellebordet. Nattasanger altså. Har tre stk jeg holder meg til. Syns rådet om å sjekke ut sove web sidene var bra. Ellers...allier deg med pappaen og start med gradvis innføring av rutine. Ønsker deg masse lykke til og syns du høres ut som en god mor. Syns det var rart at en hs anbefaler skrikekur. Så grusomt. Oj...dette ble rotete skrevet på mobilen. Og vet ikke om det hjelper engang. Håper dere finner ut av det. :-) Endret 21. oktober 2012 av Sensi 1
Fru Filifjonka Skrevet 22. oktober 2012 #8 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har hørt at barn nr 2 ofte sover bedre enn nr 1, uten at foreldrene nødvendigvis vet hvorfor. Jeg synes at det høres ut som du har gjort alt riktig etter dagens anbefalinger. Jeg ville heller ikke bruke skrikekur på min, selv om han ikke sov før han var 8 måneder. Da kom jeg over en bok som het Sove uten gråt. Den handler om litt søvnteori og har veldig konkrete forslag til løsning på ulike søvnproblemer.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Du har da ikke gjort noe galt, du har faktisk gjort det du bør og skal, nemlig lyttet til og oppfylt din babys behov! For en baby er alle behov like reelle uansett om det er behov for mat og ny bleie eller nærhet og kos. Min personlige erfaring er at det ikke finnes en fasit som virker på alle. Jeg har tvillinger og selv om de blir likt behandlet er det helt forskjellige. En sovnet selv, den andre ikke, en sover natta igjennom, den andre ikke. En tok smokk, den andre ikke. En måtte bysses og bæres til 6 måneder, den andre ikke... Anonym poster: 5a649139e2a367f799a7c54412a795b0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #10 Skrevet 23. oktober 2012 TS her. Tusen takk for varme svar søte dere:) Godt å høre at andre gjør/har gjort det sånn og:) Har ingen andre bekjente med barn og snakke med enn Barselgruppa, og pappaen jobber hele tiden og tar generelt såpass lite ansvar at jeg føler meg som en alenemamma innimellom. Jeg og lillejenta var hos manuellterapaut i går og hun fikk påvist KISS/KIDD. Så da var det mange brikker som falt på plass. Nå er jeg hvertfall skjeleglad for at jeg ikke har hørt på skrikekur-rådene fra HS og Barsel, stakkars liten, hadde låsning både i nakke og hofter:( Har spurt på helsestasjon om dette og, for hadde misstanke selv om KISS, men ble avfeid med at dette går seg til.. Anonym poster: f4ed1aa609fee5e769f0a3f5a11865d5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #11 Skrevet 23. oktober 2012 Ingen av mine har sovet hele natten før de var over 1 år. Jeg er helt i mot skrikekurer, men å bysse et barn i søvn over lengre tid er ris til egen bak. Så nå må du ta kampen, det kommer nok til å ta tid, men det vil gå. Anonym poster: 97e0d8c14a129594d180a68bfad85d4f 1
siebaeo Skrevet 23. oktober 2012 #12 Skrevet 23. oktober 2012 Du har ikke gjort noe feil! Vi satt med sønnen vår til han sovnet til han var 8-9 mnd. (men har nesten alltid sovet i egen seng, sover bedre da). Jeg er kjempeglad for at vi gjorde det! Men da var jeg utslitt og vi måtte få en annen ordning på det. Så da trodde vi at vi skulle ta en "skrikekur light". Det tok 5-10 min i to kvelder så var utrolig mye gjort! Det behøver ikke bli så ille som man frykter.. Jeg tror det gikk så bra fordi da var han blitt så stor at han var trygg og jeg kunne høre på gråten om han var redd eller bare misfornøyd. Nattamminga avvente vi med vannflaske over ganske kort tid, dette var når han var nærmere året. I dag er han stort sett veldig fornøyd med å legge seg, og sovner av seg selv. Det går seg til!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #13 Skrevet 23. oktober 2012 Hei. Jeg skjønner deg så godt. Jenta mi er snart 11 mnd og jeg bærer henne i søvn enda. Unger er så forskjellige at det nesten er umulig å gi råd, eller ta til seg tips fra andre. Jeg har prøvd å legge henne ned når hun våkner om natta, men hun blir bare overaktiv og skal leke/tøyse og alt annet enn å sove. Vi kan holde på i timesvis. Er veldig imot skrikekurer så det har vi aldri gjort, men vi har forsøkt alt annet i forhold til å legge henne, men vi ender opp med å bruke flere timer , ii motsetning til bæresele som tar alt fra 30 sekund til en halv time. Da går jeg rundt mens jeg ser på opptak av Dr phil på tv. Så legger jeg henne i senga like før hun sovner helt. Vi har ei bestemt lita frøken som vet hva hun vil. De gangene vi har gjort forsøk på å la henne finne søvnen selv så blir hun bare overtrett og hyper. Jeg kommer til å bruke selen inntil det ikke går lengre. Når det er sagt så bruker vi den mindre og mindre og stort sett bare på kvelden evt på dagtidsduppen når vi ikke har vogn lett tilgjengelig. Mitt råd: ikke hør på alle andre. Gjør det som er rett for deg. Ungene er ikke roboter. Det ordner seg alltid til slutt Anonym poster: 08fd48f7ee9cedb225480e629e5a147c 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #14 Skrevet 23. oktober 2012 Du har ikke gjort noe galt, men du har lagt opp til det selv. Hun er vant til å bruke puppen som smokk og deg som madrass, klart hun da plutselig ikke vil ligge alene. Jeg vet at alle førstegangsmødre nå til dags mener de skal være "koblet" til babyen 24/7, men vet du hva? Da blir det faktisk slik du har det nå.... Anonym poster: c46e1299ad42296f7e78fa11d254f244 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #15 Skrevet 23. oktober 2012 Hei. Jeg skjønner deg så godt. Jenta mi er snart 11 mnd og jeg bærer henne i søvn enda. Unger er så forskjellige at det nesten er umulig å gi råd, eller ta til seg tips fra andre. Jeg har prøvd å legge henne ned når hun våkner om natta, men hun blir bare overaktiv og skal leke/tøyse og alt annet enn å sove. Vi kan holde på i timesvis. Er veldig imot skrikekurer så det har vi aldri gjort, men vi har forsøkt alt annet i forhold til å legge henne, men vi ender opp med å bruke flere timer , ii motsetning til bæresele som tar alt fra 30 sekund til en halv time. Da går jeg rundt mens jeg ser på opptak av Dr phil på tv. Så legger jeg henne i senga like før hun sovner helt. Vi har ei bestemt lita frøken som vet hva hun vil. De gangene vi har gjort forsøk på å la henne finne søvnen selv så blir hun bare overtrett og hyper. Jeg kommer til å bruke selen inntil det ikke går lengre. Når det er sagt så bruker vi den mindre og mindre og stort sett bare på kvelden evt på dagtidsduppen når vi ikke har vogn lett tilgjengelig. Mitt råd: ikke hør på alle andre. Gjør det som er rett for deg. Ungene er ikke roboter. Det ordner seg alltid til slutt Anonym poster: 08fd48f7ee9cedb225480e629e5a147c Tipper barnet ditt blir enebarn... Du sier at TS skal gjøre det som er rett for henne, og hun sier jo at hun nærmest blir gal av dette. Da må hun faktisk ta noen andre valg og slutte å skjemme bort babyen slik du gjør. (Man kan ikke skjemme bort et spedbarn på under 3 måneder, men en baby på over 6 måneder er det noe helt annet med.) Du kan jo fungere som et skrekk eksempel! Anonym poster: c46e1299ad42296f7e78fa11d254f244 1
Vera Vinge Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Bra du har funnet av ting hos manuellterapeuten, ts. Nå var sønnen min bare tre mnd da vi oppdaget de samme tingene, så det er jo litt annerledes, men all bæringen, trillingen og generelt alle søvnproblemene forsvant nærmest over natta (bortsett fra at han på et senere tidspunkt begynte å våkne ofte igjen, men da av sult, så det blir en annen sak). Vet ikke om dette blir annerledes for et større barn som har blitt mer vant til tingenes tilstand, men det blir spennende å se om noen ting bare blir enklere av seg selv også. Vi hadde forresten noen helt forferdelige dager etter første behandling, før det bedret seg. Nevner det fordi jeg ikke visste om dette selv, og i grunnen ble ganske fortvilet, før jeg skjønte at det skjer mange.
jabx Skrevet 4. august 2013 #17 Skrevet 4. august 2013 Jeg og lillejenta var hos manuellterapaut i går og hun fikk påvist KISS/KIDD. Så da var det mange brikker som falt på plass. Nå er jeg hvertfall skjeleglad for at jeg ikke har hørt på skrikekur-rådene fra HS og Barsel, stakkars liten, hadde låsning både i nakke og hofter:( Har spurt på helsestasjon om dette og, for hadde misstanke selv om KISS, men ble avfeid med at dette går seg til.. De på helsestasjonen hadde rett. KISS/KIDD er ingen reell diagnose, og "behandlingen" for det er i beste fal virkningsløs, men ofte skadelig. Det er mange tilfeller av at barn har blitt "diagnostisert" med KISS/KIDD av svindlere, når det har vært snakk om alvorlige ting som burde vært tatt hos lege. Les og lær: http://tjomlid.com/2013/08/04/pps-bloggdask-for-ukritisk-artikkel-om-kisskidd/
Vera Vinge Skrevet 4. august 2013 #18 Skrevet 4. august 2013 De på helsestasjonen hadde rett. KISS/KIDD er ingen reell diagnose, og "behandlingen" for det er i beste fal virkningsløs, men ofte skadelig. Det er mange tilfeller av at barn har blitt "diagnostisert" med KISS/KIDD av svindlere, når det har vært snakk om alvorlige ting som burde vært tatt hos lege. Les og lær: http://tjomlid.com/2013/08/04/pps-bloggdask-for-ukritisk-artikkel-om-kisskidd/ Les og lær hva da, egentlig? At en del leger avviser at barn kan ha redusert nakkefunksjon? Det er vel ikke noe nytt at fagfolk er uenige om dette. Men jeg lurer likevel på hvordan man forklarer alle tilfellene hvor barn har blitt rolige og bra i magen av behandling av nakken? Saken er vel at det er for lite forskning på dette, ikke at man blankt kan avfeie at noen babyer plages med nakken etter tøffe fødsler. 1
jabx Skrevet 4. august 2013 #19 Skrevet 4. august 2013 Nei, lær at KISS/KIDD ikke er en gyldig medisinsk diagnose. Spørsmålene dine er besvart i artikkelen. Saken er at det er nok forskning på det, og den viser at det er svindel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå