Gå til innhold

Hjelp! Marinen eller hæren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart inn for sesjon del to (få dager til!) og har alltid vært bestemt for førstegangstjeneste i hæren. Men de siste ukene har jeg fått mer og mer lyst på marinen.

Noen som har vært på en av disse og kan anbefale eller fraråde? :) :) :)

Anonym poster: bcfd9d41a84bdb7d5e5ce3eb8eeebe8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er mann: hæren. Det er fysisk krevende men du blir trent opp hele veien. Du får opplevd mye og gode muligheter for gratis utdanning (gratis førerkort bl.a.).

Hvis du er kvinne: marinen. Enkle gjøremål, bare på i noen timer og så slække hele dagen. Eneste som er slappere enn marinen er flyvåpenet.

PS. IKKE Garden! Da får du ikke en gang lært deg å bruke våpenet.

Anonym poster: f89d3184b9641e4e8b7f3ef1b7f481b9

Skrevet

Jeg var i hæren, og kan varmt anbefale dette. Morsomt, krevende, fysisk tungt, utfodrende! Harde vinterøvelser, åh som jeg savner den tiden! :rodmer: Bare å sende meg en PM dersom det er noe du lurer på ;)

Skrevet

Hvis du er mann: hæren. Det er fysisk krevende men du blir trent opp hele veien. Du får opplevd mye og gode muligheter for gratis utdanning (gratis førerkort bl.a.).

Hvis du er kvinne: marinen. Enkle gjøremål, bare på i noen timer og så slække hele dagen. Eneste som er slappere enn marinen er flyvåpenet.

PS. IKKE Garden! Da får du ikke en gang lært deg å bruke våpenet.

Det jeg har uthevet: Hvorfor så kjønnsdiskriminerende? Kvinner takler hæren de og dersom de vil nok ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i hæren, og kan varmt anbefale dette. Morsomt, krevende, fysisk tungt, utfodrende! Harde vinterøvelser, åh som jeg savner den tiden! :rodmer: Bare å sende meg en PM dersom det er noe du lurer på ;)

Joa, stemmer det. Men eh, du er jente... Der jeg tjenestegjorde hadde vi to kvinner i samme kompani, de var i samme tropp men heldigvis ikke min. Hver morgen klokken 0702 kan du gjette deg til hvilke to som kom løpende ut på eksersisplassen i mens alle vi andre sto i giv akt og ventet på kapteinen.

Jeg ville ikke ha anbefalt jenter å søke hæren. Ikke fordi jeg har noe mot jenter, det finnes ting de klarer fint. Men ikke hæren, det er krevende. Meget krevende. Det er litt som speideren for voksne og med våpen. :) Moro men krevende. Taubane med 50 kilo ammo mellom deg og en makker. Klatre høyt. Krype i gjørme i høstværet når det er like ved frysepunktet. Og nei, man får ikke fri fordi man har feber. Okei, kanskje ikke så likt speideren, forutenom at man får overnattet ute og nyte naturen. Og skyte.

Skrevet

Kan absolutt anbefale hæren. Men om du vil i marinen, så er det jo bare å sette det opp som førstevalg. En flott opplevelse blir det nok uansett.

Skrevet

Joa, stemmer det. Men eh, du er jente... Der jeg tjenestegjorde hadde vi to kvinner i samme kompani, de var i samme tropp men heldigvis ikke min. Hver morgen klokken 0702 kan du gjette deg til hvilke to som kom løpende ut på eksersisplassen i mens alle vi andre sto i giv akt og ventet på kapteinen.

Jeg ville ikke ha anbefalt jenter å søke hæren. Ikke fordi jeg har noe mot jenter, det finnes ting de klarer fint. Men ikke hæren, det er krevende. Meget krevende. Det er litt som speideren for voksne og med våpen. :) Moro men krevende. Taubane med 50 kilo ammo mellom deg og en makker. Klatre høyt. Krype i gjørme i høstværet når det er like ved frysepunktet. Og nei, man får ikke fri fordi man har feber. Okei, kanskje ikke så likt speideren, forutenom at man får overnattet ute og nyte naturen. Og skyte.

Nå er jeg gammel speider så er vant med å være mye ute. Jeg var forøvrig skytter med både mg3 og 12,7.

Kom aldri løpende ut forseint heller, var klar til 07.30 når vi hadde inspeksjon, og slo mange av gutta i push-ups bla. Jenter klarer faktisk de krevende utfodringene hæren gir en, så lenge viljen er der. Jeg var selv på lag med bare mannfolk, gikk da fint det stod på like mye som de andre på laget. Er heller ikke en person som klager ved sykdom. Eneste gangen jeg ble sykemeldt var etter en leksjon ute midt på vintern når jeg var svimmel, hadde feber og var nær ved å kollapse. På sykestua ble det påvist halsbetennelse, men fikk da vært med på mg3-leksjon fordeom. Btw så vurderte de å legge meg inn på sykehus fordi jeg var så dårlig :)

• Liker 2
Skrevet

Nå vipper jeg mer mot hæren igjen, hihi :D Og jeg er heller ikke i tvil om at jenter kan klare det minst like bra som gutter. Hvilke undergrener valgte dere som har vært der?

Jeg er såå klar for sesjon nå, gleder meg!

Skrevet

Nå vipper jeg mer mot hæren igjen, hihi :D Og jeg er heller ikke i tvil om at jenter kan klare det minst like bra som gutter. Hvilke undergrener valgte dere som har vært der?

Jeg er såå klar for sesjon nå, gleder meg!

Jeg var på Setermoen, i panser! :)

Skrevet

Nei, hæren er ikke noe for jenter. Du kommer til å angre. Marinen eller luftvåpenet i så fall er min anbefaling. Du kommer til å angre.

Skrevet

Marinen er kjempespennende! Har selv vært der i tre år nå, og stortrives! Uansett hva du velger så tror jeg du vil se på Forsvaret som en super plass å være, uavhengig av kjønn:-) Søk deg inn til operative avdelinger, så blir det konge!

Skrevet

Jeg var på Setermoen, i panser! :)

Dersom du stakk innom Pat's ett par ganger har jeg helt sikkert sett deg :gjeiper: Man legger ekstra merke til militærjentene som er innom iom de er så sjeldne i forhold.

Anonym poster: 283da63391e051b57bcc1537582ce782

Skrevet

Jeg er jente og var i hæren. Valgte Panserbataljonen, og ja, det var tungt for oss, men det var like tungt, og tyngre for noen av guttene.

Så lenge du har viljen, så stå på! og velg det du selv ønsker :)

I min stilling fikk jeg sett litt hvordan luft og sjø hadde det, og for å være ærlig var ikke sjø noe for meg. Men det er jo det kanskje for deg.

Jeg ville satt meg ordentlig inn i de forskjellige styrkeprodusentene og hvilken undergrener de har.

Hvis det går bra så skal du tross alt være der i et helt år.

Skrevet

Nå er jeg gammel speider så er vant med å være mye ute. Jeg var forøvrig skytter med både mg3 og 12,7.

Kom aldri løpende ut forseint heller, var klar til 07.30 når vi hadde inspeksjon, og slo mange av gutta i push-ups bla. Jenter klarer faktisk de krevende utfodringene hæren gir en, så lenge viljen er der. Jeg var selv på lag med bare mannfolk, gikk da fint det stod på like mye som de andre på laget. Er heller ikke en person som klager ved sykdom. Eneste gangen jeg ble sykemeldt var etter en leksjon ute midt på vintern når jeg var svimmel, hadde feber og var nær ved å kollapse. På sykestua ble det påvist halsbetennelse, men fikk da vært med på mg3-leksjon fordeom. Btw så vurderte de å legge meg inn på sykehus fordi jeg var så dårlig :)

Herlig å lese om jenter/damer som har vært i hæren! Vurderer det selv etter endt utdannelse! Angrer på jeg ikke dro før. Lyst å fortelle mer om det? Var det tider du angret? Selv har jeg sett litt på stormsoldat. Vet du noe om det? Krav o.l? Er i god form nå og trener 6 dager i uken. Var det spesielle fysiske krav for å komme med i panserbataljonen?

Skrevet

Vet du ikke spør meg, men kan jo svare jeg også.

Var i panser i fjor. Det er ingen fysiske krav for å komme med, men man må være i god fysisk form.

Første dagen blir man satt inn i forskjellige eskadroner i panserbataljonen, feks storm/stridsvogn/kavaleri.

Det er mye aktivitet, spesielt for de som er i stormeskadronen. Det er ikke mye klasseromundervisning slik det er i blant annet marinen. Her er det rett ut i gjørmen og skogen hvor man lærte alt.

Hæren, sjø og luft er styrkeprodusentene, men det er også andre avdelinger, som feks FSAN, FAKT.

Det var flere soldater i min eskadron som ble sendt til andre steder pga de ikke gjorde det bra, og dette kunne gjerne være fysisk. Hvis de var i dårlig fysisk form, ofte syk, ikke hadde lappen så kunne de bli sendt til for eksempel vakt og sikring et annet sted.

Fysisk form er selvfølgelig ikke alt, men hvis du er i god form så er du best mulig forberedt til det som venter deg.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Anbefaler definitivt Hæren.

Edit: må legge til at jeg anbefaler det om det er grønn tjeneste og masse øvelser du ønsker. Altså må du tåle å bli skikkelig sliten og å være møkkete.

Jeg skal ikke si at jeg aldri angret, for det gjorde jeg da ingen kom og tok over vaktposten min mens jeg lå og svømte i gjørme og ikke kunne forlate den. Eller å måtte svømme i gjørmeløyper som var så kalde at folk ble nedkjølt og sendt på legevakten. Men man var tett på hverandre og avhengige av hverandre, så det ble et ekstremt godt samhold. Og man kunne le av øvelsene etterpå, og var glad for å ha mestret.

Jeg var også på Setermoen, men det er snart ti år siden.

Endret av Badabing
Skrevet

Vet du ikke spør meg, men kan jo svare jeg også.

Var i panser i fjor. Det er ingen fysiske krav for å komme med, men man må være i god fysisk form.

Første dagen blir man satt inn i forskjellige eskadroner i panserbataljonen, feks storm/stridsvogn/kavaleri.

Det er mye aktivitet, spesielt for de som er i stormeskadronen. Det er ikke mye klasseromundervisning slik det er i blant annet marinen. Her er det rett ut i gjørmen og skogen hvor man lærte alt.

Hæren, sjø og luft er styrkeprodusentene, men det er også andre avdelinger, som feks FSAN, FAKT.

Det var flere soldater i min eskadron som ble sendt til andre steder pga de ikke gjorde det bra, og dette kunne gjerne være fysisk. Hvis de var i dårlig fysisk form, ofte syk, ikke hadde lappen så kunne de bli sendt til for eksempel vakt og sikring et annet sted.

Fysisk form er selvfølgelig ikke alt, men hvis du er i god form så er du best mulig forberedt til det som venter deg.

Har desverre ikke lappen siden jeg ikke har hatt råd eller anledning til å få tatt den tidligere, kjipt om det skal ødelegge. Hørt at det er muligheter til å ta lappen i militæret, vet du om det stemmer? Er sjelden syk og vet at jeg vil gi alt, vil jo ikke bli overflyttet om man får komme med der man ønsker. Var det mange jenter der du var? Hvordan er det med mat osv, og var det gode muligheter til trening? Hvordan så en typisk dag ut for deg og hvordan var helgen?

Mye spørsmål her, hehe, er nysgjerrig :)

Skrevet

Herlig å lese om jenter/damer som har vært i hæren! Vurderer det selv etter endt utdannelse! Angrer på jeg ikke dro før. Lyst å fortelle mer om det? Var det tider du angret? Selv har jeg sett litt på stormsoldat. Vet du noe om det? Krav o.l? Er i god form nå og trener 6 dager i uken. Var det spesielle fysiske krav for å komme med i panserbataljonen?

Jeg var i stridstren, men fikk en aktiv stilling for det, og var oppsatt på lastebil. Ikke mitt første ønske, men ble sånn pga synet mitt. På forhånd hadde jeg trent en god del kondisjon og situps/pushups. Dette fordi du blir testa for dette. Er ingen spesielle fysiske krav, men er en fordel å være i god fysisk form likevel. Mens jeg var inne trente jeg hard styrke og kondisjon 6 dager i uka, gjerne 1-2 timer om dagen. Har alltid hatt lyst til å dra inn i forsvaret, både min far og bror har vært der og begge gikk befalskole. Desverre hadde jeg for dårlig syn til å gjøre dette.

Min stilling var som sagt skytter, samt ammosoldat. Dette innebærer å bære en del rundt på tung ammo, og fordi det bare var mannfolk på laget mitt var jeg nødt til å kunne ta min bør. Skulle ikke være en av de pinglete jentene som overlot arbeidet til gutta. Dette er viktig, ALDRI unnlat å ta din del av børen, eller la en av gutta ta din del. Det blir snakket om, og ingen liker en unnasluntrer. Samme gjelder med å ha sex med gutta der inne, da vet alle om det, og du blir sett ned på. Uttrykket "feltmadrass" er vanlig om sånne jenter. Nei, det ekke pent å snakke sånn om jenter, men når en entrer en mannsdominert arena er det greit å ha slike ting i bakhodet.

Skrevet

Jeg tror det kommer til å gå til h... den dagen noen invaderer oss. Jeg har vanskelig for å tro at jenter kan hjelpe på noen som helst måte hvis det bryter ut krig. Stress, fysisk hardt arbeide, tenke klart under press, takle nye og uventede situasjoner? Min erfaring er at jenter ikke er like flinke til dette som vi menn er. Nå er jo ikke forsvaret vårt stort å skryte av uansett men en dog.

Jeg tenker bare høyt så får dere hate meg så mye dere vil for det. Enda verre, tenk å få en kvinnelig sersjant når man er inne til sesjon? Har likestillingen gått for langt?

Skrevet

Har desverre ikke lappen siden jeg ikke har hatt råd eller anledning til å få tatt den tidligere, kjipt om det skal ødelegge. Hørt at det er muligheter til å ta lappen i militæret, vet du om det stemmer? Er sjelden syk og vet at jeg vil gi alt, vil jo ikke bli overflyttet om man får komme med der man ønsker. Var det mange jenter der du var? Hvordan er det med mat osv, og var det gode muligheter til trening? Hvordan så en typisk dag ut for deg og hvordan var helgen?

Mye spørsmål her, hehe, er nysgjerrig :)

Jeg har heller ikke lappen, og som regel når en skal inn i en slik tjeneste som du snakker om må en ha lappen. Jeg hadde btw heller ikke lappen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...