Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dere.

Jeg er så lei nå av at mannen ikke greier å bruke penger med fornuft. Vi bor sammen, men har delt økonomi pga av at han har veldig mye gjeld. Forbruksgjeld for det meste. Flere hundre tusen..

Begge to har fast jobb og inntekt, vi leier pr idag pga hans gjeld og fordi jeg er student. Jeg har ikke gjeld.

Vi har et barn sammen, han har et fra et tidligere forhold. Vi har som alle andre utgifter, og han betaler også dyrt på gjelden hver mnd. Problemet starter når han får lønning. Da betaler han de regningene han skal, og bruker resten på seg selv. Kjøper seg mye mat ute, masse duppedingser etc som han IKKE har råd til.

Han har nemlig ikke mer penger igjen til mat, husholdningsartikler, uforutsette regninger, bensin osv. Når jeg spør om han kan handle mat, fylle på bilen ol. trekker han bare på skuldrene å sier at kontoen er tom. Det ender hver eneste mnd opp med at jeg må handle det vi trenger, og ikke har råd til stort til meg selv.

Jeg har prøvd å ta dette opp med han mange ganger. Han blir veldig sur og ber meg slutte og mase hver gang, Får også ofte høre at det er hans penger, og når han har betalt det av regninger som kommer i hans navn, kan han bruke penger på det han vil. Enig i det, så lenge han også bidrar til utgifter som ikke kommer i postkassen. Slik som mat ol som nevnt.

Jeg har litt penger på konto, og dette sier han at jeg kan ta av hvis det er litt stramt på slutten av en måned. Jeg forklarer at dette er penger JEG har spart, øremerket til huskjøp en gang i fremtiden, og bufferkonto når det virkelig oppstår noe som må ordnes fort. Det er ikke en konto jeg skal ta litt og litt av til husholdningen fordi han ikke greier å delta i fellesskapet..

Jeg vet ikke lengre hva jeg kan gjøre for å få han til og forstå at det er viktig å ikke bruke alt man har hver mnd på seg selv og tro at andre(jeg) ordner resten som vi må ha. Har dere noen forslag?