Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dere.

Jeg er så lei nå av at mannen ikke greier å bruke penger med fornuft. Vi bor sammen, men har delt økonomi pga av at han har veldig mye gjeld. Forbruksgjeld for det meste. Flere hundre tusen..

Begge to har fast jobb og inntekt, vi leier pr idag pga hans gjeld og fordi jeg er student. Jeg har ikke gjeld.

Vi har et barn sammen, han har et fra et tidligere forhold. Vi har som alle andre utgifter, og han betaler også dyrt på gjelden hver mnd. Problemet starter når han får lønning. Da betaler han de regningene han skal, og bruker resten på seg selv. Kjøper seg mye mat ute, masse duppedingser etc som han IKKE har råd til.

Han har nemlig ikke mer penger igjen til mat, husholdningsartikler, uforutsette regninger, bensin osv. Når jeg spør om han kan handle mat, fylle på bilen ol. trekker han bare på skuldrene å sier at kontoen er tom. Det ender hver eneste mnd opp med at jeg må handle det vi trenger, og ikke har råd til stort til meg selv.

Jeg har prøvd å ta dette opp med han mange ganger. Han blir veldig sur og ber meg slutte og mase hver gang, Får også ofte høre at det er hans penger, og når han har betalt det av regninger som kommer i hans navn, kan han bruke penger på det han vil. Enig i det, så lenge han også bidrar til utgifter som ikke kommer i postkassen. Slik som mat ol som nevnt.

Jeg har litt penger på konto, og dette sier han at jeg kan ta av hvis det er litt stramt på slutten av en måned. Jeg forklarer at dette er penger JEG har spart, øremerket til huskjøp en gang i fremtiden, og bufferkonto når det virkelig oppstår noe som må ordnes fort. Det er ikke en konto jeg skal ta litt og litt av til husholdningen fordi han ikke greier å delta i fellesskapet..

Jeg vet ikke lengre hva jeg kan gjøre for å få han til og forstå at det er viktig å ikke bruke alt man har hver mnd på seg selv og tro at andre(jeg) ordner resten som vi må ha. Har dere noen forslag?

Matkonto ol vil han ikke vite av..Han mener at det er idiotisk:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som at mannen har bestemt seg for at han ikke vil endre noe på ting. Og man kan jo se det, du legger jo til rette for at han kan det ved å kjøpe inn det som trengs av husholdningsartikler.

En mulighet er å kun handle inn det du og barnet trenger, slik at mannen selv må handle inn mat ol til seg selv. Kanskje da han ser nødvendigheten med å legge av penger til dette. Om dette kommer til å fungere i praksis vet jeg ikke, da jeg aldri har vært i en slik situasjon selv.

Anonym poster: 914cb6eedb18d5a971f24dcaf6ccba20

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar:)

Jeg har vært inne på tanken til det du foreslår, men har aldri gjennomført dette fordi jeg er redd det bare vil skape mer tull. Vi er jo en familie hvor ting skal gå begge veier. Men økonomisk går det bare den ene veien( meg) og jeg vil så gjerne at han skal tenke seg litt mer om når det gjelder dette og bidra til fellesskapet han også. Jeg liker ikke når han kommer 3 dager etter lønning, og trekker på skuldrene å sier at den er tom. Da er det opp til meg å få ting til å gå rundt frem til vi får lønning igjen neste mnd. Jeg blir gal :grine:

Skrevet

Det kan du da ikke finne deg i! Si at du vil ha en felles matkonto, penger satt av til bensin etc av starten på hver måned slik du har foreslått før. Selvfølgelig synes han det er idiotisk, da må han jo ta ansvar og får ikke brukt penger på tull og moro til seg selv.

Er det du eller begge som bruker bilen? Dersom han bruker den en del kan du la være å fylle på tanken, slik at han enten MÅ fylle eller la bilen stå.

Finn ut hvor mye penger du må bruke hver måned, alt som er over setter du over på egen sparekonto. Da kan du også trekke på skuldrene å si at kontoen er tom ;) Dersom han mener at du skal bruke av sparepengene dine, kan du kreve at han skal bruke av duppedittpengene sine.

Sett ned foten, ikke finn deg i dette.

Skrevet

Det finnes vel ikke noen annen vei å gå enn å være beintøff. Ikke aksepter at han ikke vil ha regningskonto, ikke aksepter at han kommer med idiotiske uttalelser om å bruke opp sparekonto og i alle fall ikke finn deg i å betale hans regninger og hans mat. Er han så egoistisk at dette ikke går inn i det hele tatt hadde jeg faktisk tatt konsekvensen og bedt han flytte ut og klare seg selv en periode. Man kan da ikke leve på denne måten, som mor til et stort barn som på toppen av det hele mangler selvinnsikt.

• Liker 1
Skrevet

Opprett en felleskonto som dere begge har automatisk trekk til hver mnd, der alle felles regninger, mat ++ betales fra. SÅ kan han få kaste bort resten av pengene sine på tull. Du sier dere har separat økonomi, men dere har jo ikke det når du holder ham med mat hver mnd.

Og jeg hadde LETT skrevet navnet mitt på hver eneste ting i det kjøleskapet og nektet ham å spise mat han ikke hadde betalt for!

Skrevet

Det der hadde jeg aldri orka å leve med. Opprett en felles konto der dere setter inn en fast sum hver til mat og andre felles utgifter til husholdningen. Vil han ikke være med på det, så tror jeg at jeg ville kasta ut hele idioten.

Skrevet

Vil han ikke være med på fellesskapet,. så får han ta konsekvensen av det, ved at du slutter å kjøpe mat osv til han. Du må bare sette hardt mot hardt for at han skal forstå. Du skal ikke forsørge han, mens han bruker pengene sine på duppeditter! Han må lære å ta ansvar, han bor ikke hjemme hos mor lengre.

Anonym poster: 0ca86ad84c1bfb3f17bb516db4e0cbf0

Skrevet (endret)

Han trenger terapi for dette. Det virker som det er manisk, en slags shoppetrang.

Videre bør dere ha en konto der det hver mnd. frå kontoer går inn et fast beløp til husholding og bensin ovs.

Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har bodd sammen men jeg vil anta du visste om dette når dere flyttet sammen. Det å tro dette ville endre seg er som å tro en alkoholiker skal slutte å drikke.

Proffesjonell hjelp er vel stikkordet om dere skal ha en framtid sammen.

Lykke til.

Endret av Rainbow81
Skrevet

Herregud, at du orker! For en idiot. Han betaler regningene sine og bruker resten på tull til seg selv, mens du må stå for alt økonomisk for familien? Og han ser ikke problemet med det?

Jeg fatter ikke hvordan mennesker kan synes sånt er greit. Klarer han ikke å forestille seg hvordan det hadde vært for ham om du brukte hele lønningen din på klær og ting til deg selv, og han måtte betale for mat, husholdningsartikler og bensin - som var til dere begge? Ser han ikke at det er totalt urettferdig at han driver på sånn?

Jeg hadde hatt store problemer med å fortsette et forhold med en sånn mann. Ikke bare fordi han ikke eier økonomisk sans, men også fordi han mangler empati og ikke klarer å sette seg inn i din situasjon.

Anonym poster: 049597103eafe883234c12443720ab8b

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet.

Rainbow81, mod

Skrevet

Har han ikke penger til bensin får han ikke bruke bilen, har han ikke penger til mat, så får han finne på noe selv da, og har han ikke råd til husholdningsartikler, vel, kjedelig for han!

Jeg hadde kjøpt det jeg og barnet trengte, og ble det tomt fordi han hadde spist det hadde jeg vært så smålig og f.eks kjøpt inn middag til deg og barnet dag for dag og spist før han kom hjem!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg hadde ikke orket. Og jeg tror jeg hadde mistet mye av respekten for en sånn fyr.

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Nå når jeg ser hva dere skriver, og ikke minst hva jeg selv har skrevet så ser jeg jo at det er veldig egoistisk av han. Og jeg er veldig lei, derfor jeg også luftet det her inne.

Han blir sur hver gang og ber meg holde opp med dette "pengemaset" og at jeg er gjerrig osv.. Jeg er ikke gjerrig, men jeg bruker penger slik at jeg har litt hele tiden. Jeg har ett ønske om at han skal forstå at det er viktig å ha litt penger hele tiden når man har barn. Og at det er veldig godt for min del å slippe å hele tiden rydde opp etter at han har strødd rundt seg med penger. Penger som heller burde gått til fellesskapet. Først og fremst.

Jeg føler at det å kun kjøpe mat til meg og barnet blir veldig dumt. Jeg vil få så dårlig samvittighet om han skal gå sulten, så det vil jeg ikke. Selv om jeg vet at han hadde "fortjent" det og kanskje lært av det. Går vel i grunn rundt å er bare naiv å håper at han skal endre seg, og snart bruke penger mer forsiktig. Men det skjer nok ikke.

Jeg har bestemt meg for å i hvertfall få en felleskonto så får han syns det er så idiotisk som han vil. Jeg vil at han skal betale det samme jeg må betale til denne familien hver mnd.

Anonym poster: 7eb375af9835188b4b8f085b8a76c0a3

Skrevet

hva med å lage et budsjett og sette av penger i en felleskasse med eget kort som skal gå til å dekke slike ting? Folk pleier ikke å være vrange på fornuftige ting, men du må nok gjøre efforten ettersom få gidder å bruke energien på noe slikt.

• Liker 1
Skrevet

Er det mulig å samle opp kvitteringer månedlig og gi han en regning før lønna?

"Du har spist maten, her har du regninga."

Skrevet

Jeg hadde en eks som var i samme situasjon. Han hadde mye gjeld fra tidligere. Til slutt ble jeg lei og fikk hjelp fra NAV til hvordan jeg skulle gå frem. Jeg satte opp et fellesbudsjett og opprettet en felleskonto. Vi la inn faste trekk til denne kontoen fra våre lønnskontoer.

Deretter fikk han hjelp fra terapi. Når man sliter med gjeld som virker uoverkommelig skaper det andre problemer. Litt som å gi f... i andre økonomiske forpliktelser, men det er en måte å beskytte seg på.

Etter en stund ble han veldig flink, laget seg sparekonto og klarte seg veldig bra, så det er håp, du må bare stå på ditt en periode :-) Masse lykke til.

Anonym poster: b77fe2410373ced02f89d8b3e45d6520

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...