AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg har ikke barn selv, men har en nevø på snart 6 år. Jeg har en samboer som er kratfig overvektig. (han jobber hardt for å gå ned i vekt). Denne nevøen klarer ikke holde munn og bruker ofte enhver anledning til å fortelle min samboer at han er tjukk. Kaller han tjukken osv. Vi har prøvd å sette oss ned å forklare han at dette ikke er lov å si, at noen mennesker er tykkere enn andre og at onkel kan bli lei seg osv. Alt dette til ingen nytte. Det hører med til historien at foreldrene ofte hører hva han sier uten å gjøre en mine. De bare overser det. En gang ble jeg så irritert på gutten og foreldrene at jeg sa høyt slik at de skulle høre det at "har ikke mamma og pappa lært at slikt sier man ikke til andre mennesker?" Da lo moren det hele bort og sa at fra barn og fulle mennesker hører man sannheten....Jeg har snakket med foreldrene mine om det men de mener bare at gutten er for liten til å forstå... Derfor spør jeg dere med barn. Er slik oppførsel "normalt" for barn i den alderen, eller tyder dette på (som jeg mener) at noe er veldig galt? (med både barn og foreldre) Anonym poster: 9378fcb5f4b8aaca80a223ec545668fa
Gjest Yellow Taxi Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Ungen peker på en trikk og sier "Se, mamma se! Tut tog, tog tog!" - Nei lille skatten min det der er ikke et tog det er en trikk. Ungen peker på en katt og sier "Se, vov-vov hundevalp!" - Nei lille skatten min det er en katt! Moren peker på TS sin samboer og sier "Han er bare litt kraftig" - Ikke faen mamma, han er feit! 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Ungen peker på en trikk og sier "Se, mamma se! Tut tog, tog tog!" - Nei lille skatten min det der er ikke et tog det er en trikk. Ungen peker på en katt og sier "Se, vov-vov hundevalp!" - Nei lille skatten min det er en katt! Moren peker på TS sin samboer og sier "Han er bare litt kraftig" - Ikke faen mamma, han er feit! Skjønner at du har lite å gjøre på lørdagskvelden... Anonym poster: 9378fcb5f4b8aaca80a223ec545668fa 8
Anglofil Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 Dette mener jeg er dårlig oppførsel grunnet dårlig oppdragelse. Denne gutten oppfører seg frekt og uhøflig, men han vil aldri vite bedre hvis han heller aldri blir irettesatt av sine foreldre. Selv om han kanskje tenker det han gjør så han han ingen rett til å gå rundt og håne andre mennesker og være respektløs. Gutten er ganske liten enda, allikevel, jeg visste godt da jeg var seks år at jeg ikke skulle si slikt om andre mennesker. Mvh Yvonne 11
The Kitten Skrevet 20. oktober 2012 #5 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Dette mener jeg er dårlig oppførsel grunnet dårlig oppdragelse. Denne gutten oppfører seg frekt og uhøflig, men han vil aldri vite bedre hvis han heller aldri blir irettesatt av sine foreldre. Selv om han kanskje tenker det han gjør så han han ingen rett til å gå rundt og håne andre mennesker og være respektløs. Gutten er ganske liten enda, allikevel, jeg visste godt da jeg var seks år at jeg ikke skulle si slikt om andre mennesker. Mvh Yvonne Signerer dette. Da jeg ventet på bussen etter jobb i går, ble jeg vitne til en ufordragelig oppførsel fra ei pike på ca samme alder som nevøen til ts. Piken satt og snakket om en dame på busstoppet, og kommenterte ting hun synes var merkelig ved denne damen. Bestemoren gjorde ingenting for å irettesette henne. Istedenfor nikket hun, og sa seg enig med jenta og kom med egne kommentarer.. Til slutt ble jeg så irritert at jeg sa i fra. Ikke på en sur måte, jeg var absolutt ikke sinna mot barnet. Det eneste jeg sa var at det ikke er pent å snakke om andre.Jenta ble flau, og bestemoren ble sint på meg. Hun begynte å fortelle meg at det ikke var min oppgave å kjefte på barnebarnet hennes, og at jeg hadde manglende oppdragelse. "Mine foreldre har iallfall lært meg at man ikke skal snakke stygt om andre. I tillegg til at de har lært meg å forsvare folk som av ulike grunner ikke er i stand til å forsvare seg selv. Jentungen er unnskyldt, for hun er et barn.Du derimot burde vite bedre." Da skal jeg si det ble tyst. Ts: Har du forsøkt å ta dette opp med foreldrerne på tomannshånd? Kanskje var reaksjonen til moren et resultat av at hun ble flau? Endret 20. oktober 2012 av The Kitten 21
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #6 Skrevet 21. oktober 2012 Sier meg enig med Yvonne, dårlig oppførsel som følge av dårlig oppdragelse. Hadde ikke tolerert denslags i mitt hus. En ting er hva barnet sier, har det aldri lært at man ikke sier slikt så har det ikke lært det. At foreldrene ignorerer det på en annen side, så hadde det jaggu meg blitt månelyst. Hadde jaget dem på dør og sagt at slik snakkes det ikke i mitt hus. Hadet! Husker lillebroren til ei venninne kalla meg tjukk en gang for mange, mange år siden, og det ble med den ene gangen for å si det sånn. Tror det er den eneste gangen jeg har sett mora til venninna mi sint. Og jeg har kjent dem begge i 16 år:P Anonym poster: 3b8dc46b96843452efdeb2f821210d4c
Brunhilde Skrevet 21. oktober 2012 #7 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg er enig med både Yvonne og The Kitten, det er dårlig oppførsel grunnet manglende oppdragelse! Nå er ungen 6 år, og kan kanskje unnskyldes. Jeg opplevde en guttegjeng på 12-13 som gjorde høylytt narr av en psykisk syk person som sto og ventet på bussen. Nå vet jeg ikke om de gjorde det fordi de var flere og skulle tøffe seg, eller om det var en helt naturlig - på grunn av manglende korreks - ting å gjøre for dem. Jeg gjorde som The Kitten, fortalte dem hvor utrolig ufint og lite voksent det var å oppføre seg slik som de gjorde. Det medførte noen røde kinn og total taushet. Jeg håper også at det fikk dem til å tenke seg bedre om en annen gang! 2
Gjest Yellow Taxi Skrevet 21. oktober 2012 #8 Skrevet 21. oktober 2012 Skjønner at du har lite å gjøre på lørdagskvelden... Anonym poster: 9378fcb5f4b8aaca80a223ec545668fa Ja, det har vel samtlige her inne til felles? Poenget var i alle fal at barn igjennom den språklige opplæringen hele tiden blir gjort oppmerksom på hvor viktig detaljene i språket er. Om fyren ikke tåler å høre sannheten så kan han vel prøve å endre den heller enn og klage over et lite barn.
smilo Skrevet 21. oktober 2012 #9 Skrevet 21. oktober 2012 Det jeg tenker i denne sammenhengen er at det er hos foreldrene gutten har hørt at TS samboer er tjukk. De sier det sannsynligvis hjemme når gutten hører på. Hadde dette vært meg så hadde jeg bedt dem om å holde seg borte fra mitt hus til de hadde lært å oppføre seg. Og da snakker jeg om foreldrene. Guttunger er mer eller mindre unnskyldt. 1
Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2012 #10 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg har en 6-åring, og hun er veldig klar over at man ikke skal si sårende ting om mennesker, og at å kalle noen tykk faller inn under dette. Jada, noen ganger trår hun feil. Da får hun beskjed om det, og lærer av det. Min mening er at det er foreldrenes jobb å lære barna dette. Jeg er enig med dem som sier dette er dårlig oppførsel på grunn av dårlig oppdragelse. 1
orgus Skrevet 21. oktober 2012 #11 Skrevet 21. oktober 2012 Signerer dette. Da jeg ventet på bussen etter jobb i går, ble jeg vitne til en ufordragelig oppførsel fra ei pike på ca samme alder som nevøen til ts. Piken satt og snakket om en dame på busstoppet, og kommenterte ting hun synes var merkelig ved denne damen. Bestemoren gjorde ingenting for å irettesette henne. Istedenfor nikket hun, og sa seg enig med jenta og kom med egne kommentarer.. Til slutt ble jeg så irritert at jeg sa i fra. Ikke på en sur måte, jeg var absolutt ikke sinna mot barnet. Det eneste jeg sa var at det ikke er pent å snakke om andre.Jenta ble flau, og bestemoren ble sint på meg. Hun begynte å fortelle meg at det ikke var min oppgave å kjefte på barnebarnet hennes, og at jeg hadde manglende oppdragelse. "Mine foreldre har iallfall lært meg at man ikke skal snakke stygt om andre. I tillegg til at de har lært meg å forsvare folk som av ulike grunner ikke er i stand til å forsvare seg selv. Jentungen er unnskyldt, for hun er et barn.Du derimot burde vite bedre." Da skal jeg si det ble tyst. Jeg elsker sånne som deg! :D 2
Gjest Cupcakegirl Skrevet 21. oktober 2012 #12 Skrevet 21. oktober 2012 Signerer dette. Da jeg ventet på bussen etter jobb i går, ble jeg vitne til en ufordragelig oppførsel fra ei pike på ca samme alder som nevøen til ts. Piken satt og snakket om en dame på busstoppet, og kommenterte ting hun synes var merkelig ved denne damen. Bestemoren gjorde ingenting for å irettesette henne. Istedenfor nikket hun, og sa seg enig med jenta og kom med egne kommentarer.. Til slutt ble jeg så irritert at jeg sa i fra. Ikke på en sur måte, jeg var absolutt ikke sinna mot barnet. Det eneste jeg sa var at det ikke er pent å snakke om andre.Jenta ble flau, og bestemoren ble sint på meg. Hun begynte å fortelle meg at det ikke var min oppgave å kjefte på barnebarnet hennes, og at jeg hadde manglende oppdragelse. "Mine foreldre har iallfall lært meg at man ikke skal snakke stygt om andre. I tillegg til at de har lært meg å forsvare folk som av ulike grunner ikke er i stand til å forsvare seg selv. Jentungen er unnskyldt, for hun er et barn.Du derimot burde vite bedre." Da skal jeg si det ble tyst. Ts: Har du forsøkt å ta dette opp med foreldrerne på tomannshånd? Kanskje var reaksjonen til moren et resultat av at hun ble flau? UTROLIG BRA!!! Tenk om flere reagerte som deg når andre oppfører seg dårlig! Håper dama skammer seg skikkelig! Satt på toget i sommer, da ei jente gikk på med rosa hår. Et barn(3 år ca) sa høyt: " Se pappa!Dama har rosa hår!" Og faren sa: "Ja se på ho. Ho var veldig rar, syns du ikke?" Ehhhhhhhh! Nå var jo dette harmløst i forhold til å kommentere overvekt hos andre, men jeg syns en skal lære barn tidlig at andres utseende kommenterer en ALDRI med mindre det er ment som et kompliment! Jeg jobber med barn, og har hatt noen runder med de om såkalt "uskrevne regler". En kommenterer aldri andres utseende i negative ordlag, spør hva andre veier, eller om damer er gravide (med mindre det ikke er NOEN tvil lissom). Hehe
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2012 #13 Skrevet 21. oktober 2012 Du er dum.. jeg er feit. Jeg kan slanke meg... Det er noe i overkant å la seg "mobbe" av en seksåring, selv om denne er dårlig oppdratt. Om foreldrene svikter så er det jo smart å gi ungen opplevelser han/hun kan ta med seg videre selv. Neste gang sjarmtrollet putter noe i munnen så kan jo samboeren din påpeke, at fortsetter du sånn så blir du feit du og... Beste medisin er forøvrig å bruke drittungen som motivasjon til å fullføre slanking. Så kan han jo ved neste korsvei, når dette påpekes (for det gjør det jo) svare at "Jess, jeg er godt fornøyd med meg selv, og du er fortsatt dum.." Eller man kan bare avskrive alt sammen på at folk flest er idioter og bite i seg. Det har ingenting å si for meg og mitt liv uansett. Lykke til med alt sammen.
The Kitten Skrevet 21. oktober 2012 #15 Skrevet 21. oktober 2012 UTROLIG BRA!!! Tenk om flere reagerte som deg når andre oppfører seg dårlig! Håper dama skammer seg skikkelig! Satt på toget i sommer, da ei jente gikk på med rosa hår. Et barn(3 år ca) sa høyt: " Se pappa!Dama har rosa hår!" Og faren sa: "Ja se på ho. Ho var veldig rar, syns du ikke?" Ehhhhhhhh! Nå var jo dette harmløst i forhold til å kommentere overvekt hos andre, men jeg syns en skal lære barn tidlig at andres utseende kommenterer en ALDRI med mindre det er ment som et kompliment! Jeg jobber med barn, og har hatt noen runder med de om såkalt "uskrevne regler". En kommenterer aldri andres utseende i negative ordlag, spør hva andre veier, eller om damer er gravide (med mindre det ikke er NOEN tvil lissom). Hehe For en dust av en far!
tingeling Skrevet 21. oktober 2012 #16 Skrevet 21. oktober 2012 Det er ikke normal oppførsel fra en seksåring. Dessverre er det ikke usannsynlig at foreldrene snakker slik hjemme og lærer barnet at det er normalt. Reaksjonen deres vitner ikke om at de er gode rollemodeller. Det er vel ikke helt usannsynlig at dette barnet vil få full støtte hjemme hvis han i fremtiden blir en mobber.
Katniss Skrevet 21. oktober 2012 #17 Skrevet 21. oktober 2012 Dårlig oppdragelse. Hater sånne ego foreldre som bare ler det bort når prinsen/prinsessen oppfører seg ufyselig.
Gjest imli Skrevet 21. oktober 2012 #18 Skrevet 21. oktober 2012 Eg tenkjer at foreldra til guten sikkert snakkar om at sambuaren til TS er feit, og at det er der guten har det frå... Trur ikkje han ville fokusert så mykje på det, om han ikkje hadde høyrt det frå nokon. 2
Harlekin Skrevet 21. oktober 2012 #19 Skrevet 21. oktober 2012 Ja, det har vel samtlige her inne til felles? Poenget var i alle fal at barn igjennom den språklige opplæringen hele tiden blir gjort oppmerksom på hvor viktig detaljene i språket er. Om fyren ikke tåler å høre sannheten så kan han vel prøve å endre den heller enn og klage over et lite barn. Nå skriver TS at han holder på å slanke seg, men det er ikke poenget uansett. Man kommenterer ikke andre folks utseende, punktum. Kommenterer du tykke folk? 3
Athene Skrevet 21. oktober 2012 #20 Skrevet 21. oktober 2012 Første gang det skjer - gutten er 6, gjengir det han ser og er for ung til å forstå at det er feil. Andre gang det skjer - dårlig oppdragelse. Det er ikke under noen omstendigheter guttens skyld, han er for ung. Men du har en søster/bror du burde ristet litt fornuft inn i. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå