Gå til innhold

Historie-dokumentarer

Anbefalte innlegg

Gjest Ambitions
Skrevet (endret)

Hei! Jeg leter etter seriøse dokumenarer som tar for seg europas historie fra scratch. Jeg prøvde å google, men jeg vet ikke helt hva jeg skal søke med når jeg ikke har noe tittel å skrive.. Blir glad om noen har et tips :)

Endret av Ambitions
Videoannonse
Annonse
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Hva er scratch? Istiden?

Og skal du ha hele Europas historie i en dokumentarfilm?

Her: http://www.youtube.com/watch?v=5px3i5siBFM

;)

Jeg har sett mange gode dokumentarer om Europas historie, men de gjelder jo avgrensede perioder og tider og er mange forskjellige produksjoner (ikke en serie om europas historie, altså). Er mest interessert i romerriket da, det finnes tonnevis av dokumentarer om den perioden iallefall (Rome Power & Glory og When Rome Ruled er OK oversikter).

En som er veldig god og tar for seg hele kontinentet over en lang periode er The Dark Ages. Men det er fremdeles bare middelalderen.

Ellers husker jeg ikke så veldig godt hvilke dokumentarer jeg har sett, jeg er ikke den veldig interesserte typen som kjøper sånt, er mer det at jeg alltid blir sittende og glo på Nat Geo på kjedelige søndager.

Finn en grei oversikt over de diverse epokene på wikipedia e.l., og søk etter dokumentarer om hver epoke og se dem i kronologisk rekkefølge.

Skrevet

Hei,

jeg har dessverre inegn tips om dokumentarer som gtar for seg Europas histori fra scratch, men jeg vil tipse om dokumentarserien "Europa - en reise gjennom det 20. århundre" av Geert Mak. Den ble en gang i tiden sendt på Nrk, og jeg tror den fortsatt ligger på Nrk.no. Ta en titt. :)

Gjest Ambitions
Skrevet

Når jeg skriver scratch, tenker jeg menneskenes historie fra de begynner å danne små samfunn.

Jeg fant noe alla det jeg leter etter her: http://topdocumentaryfilms.com/crash-course-world-history/ men jeg vil jo såklart søke etter mer utypende dokumentarer på de områdene jeg synes er spennende og vil lære mer om :)

Tusen takk for tipsene, jeg skal se på de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...