Gå til innhold

Gulv! Hvilke gulv har du, og hva er fint?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha noen nye gulv og trenger sårt litt inspirasjon og noen innspill. Det er snakk om stue, kjøkken, gang og soverom.

Jeg ser for meg en lys parkett i stua og på soverom. Så tenker jeg fliser på kjøkken og i gangen. Lurte først på mørkgrå, men det blir kanskje veldig dystert, kanskje det blir penere med lysere fliser i en litt varm sandfarge eller noe?

Så; hva har andre på gulvene sine, hva liker dere og hvorfor?

Hilsen gulvforvirret Kosemose som sårt trenger litt hjelp :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke legg fliser på kjøkkenet, er mitt råd. Nå har vi riktignok terrakottafliser og de suger til seg ALT! Og blir aldri rene igjen samme hvor mye vi renser og skrubber....Og alt som mistes på flisene går i tusen knas. Det er hardt å gå på. Bråker når vi trekker stolene bakover etter måltidet. Fugene er også umulig å holde rene. Og en helvetes jobb når man vil skifte gulv. For det vil vi nemlig...

Anonym poster: 016ad79f51ca6ec3e3e436a8b7a757f1

• Liker 1
Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Jeg skal ha gulvet så lyst som mulig når vi flytter.

Har bestilt parkett som er omtrent hvit.

Synes kork virker bra til gulv, men de prøvene jeg så på var ikke hvite nok. Det ble for mye beige "flekker" slik at det ikke vil passe inn med innredningen forøvrig.

Mulig at jeg hadde funnet den rette nyansen på kork en annen plass, men jeg hadde ikke tid idag.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Da vi ikke kan kvalitetsikre svarene som kommer inn her stenges tråden i henhold til kvinneguidens regler. Arbeid med gulv og eventuelle spørsmål om gulv bør alltid utføres i samarbeid med en fagperson.

Eventuelle reaksjoner om modereringen tas på PM.

Tråden er stengt.

• Liker 3
Gjest hedgepig
Skrevet

Hehe.

Gul Drosje er du gulvlegger?

Vi har kjedelig, gulnet 3-stav eikeparkett.

Klassisk, men hadde jeg valgt i dag, hadde det blitt f.eks hvitlasert ask.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Gul Drosje er du gulvlegger?

Nei, dette er bare hevn! :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Ville gått for hvit/grålig enstavs eikeparkett. Det fineste du får tak i! Eller 'vanlig' enstavs eikeparkett som jeg har selv. Den er rålekker!

Skrevet

Nei, dette er bare hevn! :fnise:

Oi, den var ny...

:krangle::ler:

Til dere andre; takk for svar! Jeg har fundert litt på bambusparkett, er det noen her som har erfaring med det?

Skrevet

Jeg er kjedelig og har rustikk eikeparkett over det hele :ler: . Det angrer jeg ikke på, selv om jeg synes andre parkettyper kan være fine også. Jeg vil gjerne se at det er treverk jeg har på gulvet.

Pga. halvåpen løsning mellom stue og kjøkken (liten stuedel) så valgte jeg å ha samme gulv overalt. Det eneste jeg angrer litt på i ettertid er at jeg ikke fikk lagt fliser ("halvmørkegrå"...?) rett innenfor inngangsdøra. Sand og grus som blir med inn havner rett på parketten så jeg må omtrent hoppe ut av skoene før jeg er kommet inn døra.

Skrevet

Cata (og andre) fungerer det fint med parkett på kjøkken altså? Jeg er så redd for det pga vannsøl som kan ødelegge parketten. Men det er kanskje bare tull? Har liksom alltid tenkt at det må være fliser på kjøkkenet jeg... ?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Til dere andre; takk for svar! Jeg har fundert litt på bambusparkett, er det noen her som har erfaring med det?

Bambus har jeg bare sett lagt på et gulv, men det var veldig fint.

Parkett på kjøkken pleier ikke være den store utfordringen ved normal bruk.

Mister man en jerngryte nedpå så blir det selvsagt hakk....

Vannet har jeg ikke opplevd som noe problem. Unntak gjøre selvsagt for lekkasje fra oppvaskmaskin (eller fra moderne kjøl-/fryseskap med fast tilkobling til vann for isbitmaskin :fnise: )

Det kan være lurt å få parketten lakket etter at den er lagt, da dekkes skjøtene som ellers er det stedet vannsøl kan trenge inn i treverket og lage problemer.

Jeg vet det i meget liten grad gjøres i dag, men det er like fullt ikke dumt :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Cata (og andre) fungerer det fint med parkett på kjøkken altså? Jeg er så redd for det pga vannsøl som kan ødelegge parketten. Men det er kanskje bare tull?

Jeg søler ikke med vann :opplyser: . Altså, som Lille-Pus sier, hadde jeg fått lekkasje fra vask/oppvaskmaskin/kjøleskap så hadde jeg sikkert hatt et problem, men det ville jeg trolig hatt med flis også. Tross alt er det ikke våtrom, så vann fra større lekkasjer ville sikkert trengt ned et sted.

Joda, selvsagt kan jeg søle en vannskvett selv når jeg vasker opp eller skyller av kopper og kar, men da er det jo ikke verre enn at jeg tørker det opp med det samme. Det er normalt ikke store mengder det er snakk om i slike tilfeller og om jeg så hadde hatt flis så ville jeg tørket likevel. Vil ikke tråkke rundt i vannpytter...

Skrevet

Vi ser også etter gulv nå, og har falt for mattlakkert hvitpigmentert eik som feks denne: http://www.gulvdeal.no/parkett/1-stavs-parkett/parkett-eik-hvit-atlantic-mattlakk-partivare/

Vi ha ikke helt bestemt oss enda, men denne leder,

Vi kommer forøvrig kun til å legge fliser i yttergang. Der synes jeg det blir for mye pes å hele tiden passe på at det ikke ligger noe vann. Kjøkkengulvet tørker jeg uansett ganske ofte over, så der har det ikke vært problem å ha parkett tidligere i alle fall.

• Liker 1
Skrevet

Vi har noe lignende dette på kjøkkenet og i gangen. Det er pent å se på, tåler vannsøl.og er veldig solid.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg har veldig lyst til å gå for bambus neste gang vi legger.

Ellers synes jeg den Eliza Doalot linker til ser veldig fin ut.

Så lenge parketten er av ok kvalitet, skal det ikke gjøre noe med bittelitt vannsøl. Vi har ikke fått noen skader på parketten til tross for hundene som søler med vann innimellom og at jeg egentlig ikke vasker med lite vann..

Se også på hardhetsgrad. Vi valgte valnøtt fra Kährs, og til tross for god kvalitet er den blitt ekstremt stygg i løpet av få år. Bør nok minimum ha hardhetsgrad som eik (er den 5-6 mon tro?). Ville også valgt enstavs, for jeg synes det er mye penere og gir et roligere uttrykk enn f.eks trestavs som vi har på soverommet.

Bambus har vel hardhetsgrad som tropisk trevirke (som man jo ikke vil ha), og er miljøvennlig i tillegg.

Ville ikke hatt fliser på kjøkken, men er fornøyd med å ha fliser i gangen og ville valgt det samme igjen fordi det gjerne blir ekstra mye vannsøl i gangen når man trekker inn snø om vinteren osv.

Endret av Badabing
Skrevet

jeg bygde selv og det første jeg valgte ut var kjøkkenfronter -bjørk, det neste ble parketten - bøk (deretter benkeflater, tapet og maling), har åpen løsning så har samme parkett på alle rom untatt gang, kott, bod med dør ut og bad og vaskerom

bad og vaskerom har flis gulv, gangen og kottet har et gulvbelegg med skiferhelle-mønster og boden med dør ut har et gulvbelegg med flis-mønster

vannsøl på parketten tørkes ganske raskt opp, men ikke så raskt at jeg ikke gjør meg ferdig når det kan hende jeg kopmmer til å søle mer før jeg er ferdig(oppvask f.ex.), men om jeg skal holde på lenge så tørker jeg over (nedvask f.ex.)

lykke til med dine valg :-)

Skrevet

Jeg har bodd med parkett på kjøkkenet. Første stedet så ble det sølt en del pga samboer. Nå var denne parketten gammel med riper og hakk, men jeg syntes ikke det så stygt ut.

Nå bor jeg med åpen kjøkkenløsning og har derfor valgt parkett over hele for å få en helhet. Etter 4 år så er parketten like fin. Det jeg har valgt er å ha en litt større matte foran vasken.

Jeg har hørt mye positivt om bambus og kommer definitivt til å vurdere det når jeg skal pusse opp andre rom. Eik er klassisk. Jeg valgte en hvitlasert ask for stua og kjøkken. Ask er et hardere treverk enn eik. Jeg mener at bambus også er et hardt treverk. Jeg er kjempefornøyd med hvitlasert parkett. Den er lys nok og nøytral nok til å ikke legge føringer i rommet.

Tidligere eier har lagt fliser i yttergangen. Terracottafliser. Jeg er så drittlei den rødbrune fargen, men kvier meg for å hakke opp flisene. Jeg ville ha lagt noe mer nøytralt som ikke ga føringer på farger i resten av rommet. Jeg ser for meg en gråfarge og ikke av de mørkeste, men heller ikke helt lys. Lyst gulv i inngangspartiet tipper jeg gjør at sand, grus og møkk synes ekstra godt. Det vil det også gjøre dersom gulvet er veldig mørkt.

Jeg kunne ikke ha tenkt meg fliser på kjøkkenet. Det er hardt å gå på, kaldt dersom du ikke har varmekabler under og alt som detter ned knuses. Kjøkkenet er tross alt en arbeidsplass hvor du står og går mye.

Anonym poster: b62cbd82a6ea236ead164872479747bf

Skrevet (endret)

Jeg har Pergo eik vintage (25 års garanti) og er strålende fornøyd ;-)

Endret av ledah
Skrevet

Vi har alloc eik burgunder i kjøkken og stue

http://www.alloc.no/cgi-bin/alloc/imaker?id=17386

Vi valgte bevisst laminat pga barn, katt og hund. Hadde blitt hysterisk av riper :gjeiper:

Det er for øvrig ingen som kan se at gulvet ikke er ekte hvis man ikke legger seg ned, kjenner og studerer. Man kan selvsagt kjenne det når man går (sikkert - selv er jeg dårlig på slikt).

Under oppvaskmaskin og kjøleskap har vi lagt en slik "plastdings" til det formål å samle vann hvis lekkasje. Tror man får det på elkjøp osv.

Selv opplevde jeg ødelagt parkett i et hus jeg bodde i for noen år siden nettopp pga vannlekkasje fra kjøleskap. Gulvet ble virkelig stygt etterpå.

Skjønner de som vil gå for parkett pga kvalitet- og luksusfølelse, men selv hadde jeg ikke hatt mage til å ha denslags på kjøkkenet.

Skrevet

Selv opplevde jeg ødelagt parkett i et hus jeg bodde i for noen år siden nettopp pga vannlekkasje fra kjøleskap. Gulvet ble virkelig stygt etterpå.

Skjønner de som vil gå for parkett pga kvalitet- og luksusfølelse, men selv hadde jeg ikke hatt mage til å ha denslags på kjøkkenet.

Jeg har hatt vannlekkasje på kjøkkenet pga en defekt varmtvannsbeholder. Allikevle så gikk jeg for parkett. Skaden fikk jeg dekket av forsikringsselskap og det var mer plunder og heft enn kostnad.

Jeg har hatt både vinyl, laminat og parkett. Jeg velger glatt parkett da det gir en lunere følelse enn laminat. Nå må det sies at jeg hverken har dyr eller små barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...