Gå til innhold

Ditt beste sparetips? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gode sparetips? :) Vil gjerne legge opp litt penger, studerer og har deltidsjobb, men merker det er litt vanskelig å sette av penger.

Hva er ditt beste tips?

Anonym poster: 9c6aeb23da24e37dc230008a1d4c9246

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjøpe billigere alternativer. ikke bruke mer enn du tjener. ikke låne penger av andre så du skylder dem, legge bort noen venninne kvelder som kino, shopping, fest osv. Kutte ut eventuelt produkter for helse og velvære. bruke opp det du har før du kjøper nytt.

Skrevet

Ikke kjøp så mye du ikke trenger. Hadde tidligere en uvane med at jeg tenkte jeg "hadde lov" å kjøpe meg en ny jobb, ny sminke eller nye sko om jeg hadde tatt en ekstra vakt på jobben. Hva er vitsen med å bruke tid på å jobbe ekstra, om man bruker de "ekstra" pengene på tull? Don't do it.

Kjøp billigere produkter. Dette gjelder ofte ikke dopapir. "Økonomipakker" med dopapir er som oftest mye tynnere og hver rull er mye kortere. Og ikke like mykt! Yessdå.

Drikk lite. Gå lite ut. Finn på andre ting.

Studenttips:

- Ta med egen kaffe

- Ta med egen lunsj

- Ikke kjøp urelevant pensumlitteratur

- Sjekk priser på nettet før du tar turen til den lokale bokhandelen

- Følg med på tilbud! Spis etter tilbud. Kjøp store pakker. Om det er tilbud på f.eks. kjøttdeig, kjøp mye og frys ned. Lag mat fra grunnen av selv, en krukke dolmio er mye dyrere enn man tror. Billigere med en boks tomat, en løk, hvitløk, salt og pepper.

- Ha et fast trekk lagt inn i nettbanken som slår til den dagen du får lønn. Disse pengene kommer du ikke til å savne, for å si det sånn. Alt fra 500 kroner til 1500, hjelper mye.

Noe som tar mye av pengene til jenter, er utseende. Trål nettet etter billigere men gode produkter. Kjøp kun klær du er helt sikker på at du kommer til å bruke mye. Ikke kjøp typiske "sesongplagg" som er populære kun i øyeblikket. Enkle klær med pene snitt blir mer brukt. Sjekk Fretex, de får ofte inn billige topper fra f.eks. BikBok.

Har en venninne som var så fattig etter å ha betalt leien (student), og hun ville være sosial men kunne ikke bruke penger... hun sa hun gikk på antibitoka, og dermed ikke kunne drikke! Hehe, det godtok folk! Kanskje litt sært, men mye penger ble spart, og hun var med på morroa.

Ellers hjelper de å ta alle ekstra vakter du får tilbud om, men ikke la det gå utover skolen alt for mye. Å stryke på eksamen kan bli dyrt, spesielt om du får penger fra Lånekassen.

Skrevet

Vel, jeg kan jo dele hva jeg gjør i hverdagen for å kunne spare mest mulig. Jeg prøver å kun leve på studielånet og spare heller lønna (dvs ca 12000 kr pr mnd).

* Handler som regel kun brukt av klær og sko. Bruker mye eBay eller andre bruktbutikker (Fretex etc).

* Storhandler én gang i uken. Da slipper jeg denne småhandlingen resten av uka som gjerne gjør at man rasker med seg mer enn det man egentlig trenger. Man begrenser dette ganske mye ved å handle kun én dag.

* Kjøper som regel kun billigmerker, f.eks First Price, når det gjelder mat.

* Jakter etter rabatter, dvs at jeg vet hvor og når de fleste butikkene legger ut matvarer til 50%-rabatt. På den måten sparer jeg en del kroner. Er man heldig kan man få noen skikkelige godbiter.

* Jeg går aldri på restauranter og ekstremt sjelden på kino.

* Jeg lager alltid maten min hjemme, dvs at jeg tar med matpakke i stedet for å kjøpe lunsj.

* Jeg bruker Trumf Visa, Coop betalingskort og Bank Norwegian-kortet ved alle kjøp der det er mulig. Dette for å spare opp kickback. Kickbacken blir alltid satt på sparekontoen min.

* Jeg handler som regel alltid på nett, spesielt bøker og annet som jeg måtte ha lyst på. Som regel er det billigere.

* Jeg kjøper sjelden noe i butikk uten å ha søkt opp prisen andre steder på forhånd.

* Jeg abonnerer på tilbudsaviser fra forskjellige dagligvarebutikker. På den måten kan jeg følge med på alle tilbud.

* Jeg går mer, og har derfor kuttet helt ut månedskortet, nå har jeg kjøpt klippekort som gjør at jeg må ut med 220 kr hver andre til tredje måned.

* Jeg verken røyker eller drikker alkohol.

* Jeg lever etter budsjett, dvs at jeg budsjetterer absolutt alt jeg bruker og vet nøyaktig hva jeg bruker penger på hver måned.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

spare først, så bruke!

Når man først har satt inn penger på sparekonto, så er det (for meg iallefall) "forbudt" å ta de ut.

Sett av et beløp som du bestemmer deg skal vare til forbruk og spar resten.

Storhandling er undervudert. Som Miah skriver, handle stort og frys ned. Ha som mål å handle matvarer 3-4 ganger i mnd. Skriv handleliste og lag ukesmeny. Pass på at du lager en meny der du får brukt opp ingredienser som er for mye til ett måltid. Og lag mat fra grunnen av. Bak brød selv.

Kutt ut kioskbesøk.

Gå igjennom klesskap og enten ha byttekveld med venner, eller gi bort det du ikke bruker til fretex. Jo mer oversikt du har over klærne din, jo enklere blir det å variere antrekk og behov for nye klær blir mindre.

Gå igjennom kontoutskrifter for det siste året. Du ser hvor det store sluket er, og kan finne ut hvor du kan stramme inn uten at det svir for mye.

Legg igjen bankort hjemme, da blir det vanskeligere å impulshandle.

Se om du kan skifte til et billigere telefonabonnement.

Kjøp holdbare ting, også om det koster litt mer.

Skrevet (endret)

Har dere noen gode sparetips? :) Vil gjerne legge opp litt penger, studerer og har deltidsjobb, men merker det er litt vanskelig å sette av penger.

Hva er ditt beste tips?

Som liten åt eg graut til frukost. Havregrynsgrauten lyt vere mitt tidlegaste barndomsminne. Som nybakt student tok eg opp att skikken då dei laga havregrynsgraut i studentkantina Frederikke på Blindern. Fyrst grytidleg opp for å sikre lesesalsplass i realfagbygget, så graut til frukost for ei krone og femti øre.

Endret av Rskre
  • Liker 1
Gjest hva som helst
Skrevet

Hver gang du tenker på å kjøpe noe, skal du først spørre deg selv "trenger jeg dette?" Hvis svaret er nei, ikke kjøp det! Dersom svaret er ja, spør seg selv "trenger jeg dette ?" Hvis svaret er nei, vent med å kjøp det! Slik vil man unngå kjøp som man trodde var et must å ha, men som ikke var nødvendige likevel.

Selvfølgelig skal man unne seg ting som ikke er essensielle innimellom også, men jeg har flere venner som tror man MÅ ha den og den tingen fordi fordi. Men det må man faktisk ikke.

Og ellers funker det bra å ha inntekter inn på en egen konto, som faste utbetalinger går fra + fast overføring til brukskonto.

Skrevet

Takk for mange gode tips! Merker jeg er flink til å belønne meg selv når jeg har tatt en ekstra vakt, men tror jeg skal begynne å sette det inn på superspar-kontoen min istedet. Er jo gøy å se at kontoen blir større!

Jeg har matvarebutikken rett utenfor døra, så er vanskelig å ikke gjøre impuls-kjøp på lørdags og fredagskvelden merker jeg.. Blir ofte en dyr smash-pose pluss smågodt. Kanksje jeg skal sette av en makssum til lørdagsgodt, så slipper jeg å bruke så alt for mye.

Kom gjerne med flere tips! :laugh:

Skrevet

Du kan feks ta ut penger når du får lønn/utbetaling fra Lånekassen. Så lar du den summen være alt du kan bruke på mat/forbruk den måneden. Det som blir igjen på kontoen som ikke går til regninger kan da spares. Da ender det med at du må prioritere riktig slik at det er nok penger til både mat, julegaver og nye klær.

Da jeg var student ønsket jeg meg alltid klær til bursdag og jul.

Mat: lag mat fra grunnen av. Det smaker bedre, er billigere og sunnere. Lag store porsjoner slik at du kan fryse ned eller sette det i kjøleskapet og spise det samme flere dager.

Klær: perfekt å ønske seg! Hvis ikke kan man kjøpe brukt fra Fretex/uff/finn. Eller har venninner klær de ikke bruker lenger? Bytt med hverandre!

Skrevet

Som liten åt eg graut til frukost. Havregrynsgrauten lyt vere mitt tidlegaste barndomsminne. Som nybakt student tok eg opp att skikken då dei laga havregrynsgraut i studentkantina Frederikke på Blindern. Fyrst grytidleg opp for å sikre lesesalsplass i realfagbygget, så graut til frukost for ei krone og femti øre.

er du 250 år?!

Mine sparetips er allerede nevnt her, man må være nøktern.

Se gjerne over nettbanken din, HVA har du egentlig brukt penger på i det siste? Ofte når jeg trodde jeg var sparsom, var det likevel en del småkjøp og slikt jeg IKKE trengte.

En annen ting er at jeg har kjøpt alle julegavene mine på ebay i år, i GOD tid med andre ord. Fantastisk fine julegaver til en brøkdel av prisen det ville kostet her i Norge. Nå kan jeg sette pris på mine kjære med fine julegaver og spare. :)

Anonym poster: 4a17e86d5b4803e46b8a2fc47a2364cc

Skrevet

På slutten av måneden legger jeg alltid pengene som er i lommeboka på sparebøssen. Da bruker jeg i hvert fall ikke de pengene på tull, og aller monner drar.

Skrevet

Signerer det med å kjøpe klær og sko som er mer klassiske fremfor hva som er på moten. Sko med studs på har vært kjempe populært i år, men til neste år kommer det til å være totalt ut. Derimot et par klassiske svarte støvletter kan du bruke om 10 år :fnise:

Skrevet

Lån bøker på biblioteket,der har de både filmer og musikk.Vi kan lese aviser og magasiner der også.

Skrevet

er du 250 år?!

Mine sparetips er allerede nevnt her, man må være nøktern.

Se gjerne over nettbanken din, HVA har du egentlig brukt penger på i det siste? Ofte når jeg trodde jeg var sparsom, var det likevel en del småkjøp og slikt jeg IKKE trengte.

En annen ting er at jeg har kjøpt alle julegavene mine på ebay i år, i GOD tid med andre ord. Fantastisk fine julegaver til en brøkdel av prisen det ville kostet her i Norge. Nå kan jeg sette pris på mine kjære med fine julegaver og spare. :)

Anonym poster: 4a17e86d5b4803e46b8a2fc47a2364cc

Havregrøt spiser da vitterlig folk fremdeles?

Anonym poster: f05772d3b04c5701b052805b73d8ab12

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...