Gjest Vega Skrevet 29. februar 2004 #21 Skrevet 29. februar 2004 Det er mulig du har gått ned - ti kilo? Du veier deg jo ikke... Og vi har ofte en tendens til å se problemer, ikke det vi har prestert... Dvs at du legger merke til kiloene du har igjen, selv om du har gått ned... kanskje i større grad enn før du begynte å slanke deg - fordi du er mer obs og har mer fokus. Prøv det jeg sa - høyere inntak av mat en dag og som nå neste dag, høyere dagen etter, som nå osv. Da får du opp forbrenningen på topp. Hvis du spiser ca 15-1700 kcal hver tredje dag, lurer du kroppen din, og den tror ikke lenger at du sulter...
Gjest Anonymous Skrevet 29. februar 2004 #22 Skrevet 29. februar 2004 Hvis du er usikker på om du får i deg nok energi kan denne linken være nyttig. Der kan du laste ned en gratis demo av ett kostholdsprogram, (gyldig i ei uke). Her legger du inn hva du spiser og mosjonerer pr dag, så regner programmet ut kalorier, proteiner, fett, karbo etc. Så får du forslag til hvor mye du kan spise pr dag for å gå ned ett gitt ant kg på gitt antall uker. Prøver du å legge opp til hardslanking over kort tid vil programmet reagere med å fortelle at du gjør noe veldig usunt. http://www.nutris.com/norge/demo/default.asp
Mitsi Skrevet 29. februar 2004 #23 Skrevet 29. februar 2004 Forstår godt at du ikke vil spise mer, og at du er mett er jeg ikke i tvil om. Jeg tenkte også slik, hvis jeg ikke er sulten, kan jeg vel ikke spise for lite. Alt du spiser er veldig magert, bytt ut dette med ting som det er litt mer kalorier i. Feks kan du bytte ut knekkebrødet med noen brødskiver, ha pålegg med litt mer kalorier på osv. Da trenger du ikke spise mer, men får likevel i deg flere kalorier. Jeg håper heller ikke du spiser dette hver dag, det er iallefall ikke sunt. Du skriver at du ville finne et kosthold du kan leve med resten av livet, det klarer du ikke med dette. Det blir for ensformig, bytt ut skinka med kylling, svinefilet etc, fisk bør og være en viktig del av et sunt kosthold. Og som sagt tidligere, husk og kose deg en gang i blant.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #24 Skrevet 1. mars 2004 Hvis du er usikker på om du får i deg nok energi kan denne linken være nyttig. Der kan du laste ned en gratis demo av ett kostholdsprogram, (gyldig i ei uke). Her legger du inn hva du spiser og mosjonerer pr dag, så regner programmet ut kalorier, proteiner, fett, karbo etc. Så får du forslag til hvor mye du kan spise pr dag for å gå ned ett gitt ant kg på gitt antall uker. Prøver du å legge opp til hardslanking over kort tid vil programmet reagere med å fortelle at du gjør noe veldig usunt. http://www.nutris.com/norge/demo/default.asp Dette kan jeg også anbefale! Programmet heter Helsevakten, og er utmerket hvis du vil ha oversikt over hva du spiser, og om du får i deg nok av de næringsstoffene du trenger. Har tidligere her på forumet argmentert sterkt for å ikke bruke begrepet spiseforstyrrelse, men i dette tilfellet er jeg fristet..Hvis du ikke har vært sulten på 3 måneder, og ikke tåler å føle deg mett er det et ganske tydelig tegn på at noe er galt.Du spiser for lite, og du spiser for lite fett! Kroppen trenger faktisk litt fett for å opprettholde balansen og forbrenninga! Det er uansett ikke rart at du har dårlig forbrenning hvis du spiser for lite og trener for mye..(det er verdens dårligste kombinasjon, kroppen får "panikk" og holder på fettet).Spis litt mer og litt mer variert! Hvis du virkelig vil forbrenne fett anbefaler mange fagfolk å ta gåturene på morgen, før frokost.Jo lenger du holder på jo mer forbrenner du, men ikke gå i mer enn 1,5 time. Du har satt kroppen din på sparebluss! Men, hvis du tror at det kan være noe i veien med forbrenningen din så ta en tur til legen! Et par blodprøver kan gi svar på det.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #25 Skrevet 1. mars 2004 bare en kommentar...for litt over to år siden veide jeg 92 kg, er 175 høy. var temmelig desperat etter å gå ned, skjønner enda ikke hvor alle disse kiloene kom fra... tror de snek seg innpå i studietiden, da det ble mye usunn mat og lite aktivitet. jeg veide meg sjelden, og har hørt at det ikke tar kroppen mer enn et par uker før den "nye vekten" blir oppfattet som trivselsvekt.. er vel derfor det er viktig å ha et øye på vekten. Men, poenget mitt: i stedet for å bli fanatisk, og kaste meg over en masse kurer og løfter om gull og grønne enger, tok jeg det rolig. jeg ble mer bevisst på hva jeg spiste, og gjorde egentlig bare små endringer... eks, ikke smør, ikke saus osv, mer grønt, mer fisk, mer kylling. i tillegg gå et par turer i uken. la dette bli en vane, men ikke tenk på det hele tiden - da tror jeg du aldri vil gå ned i vekt, og om du gjør det, er faren for at du går opp igjen stor. varig vektnedgang handler om endring av vaner og livsstil, mer enn selve nedgangen. jeg har gått ned 18 kilo, og det rare er at jeg merker det ikke selv, unntatt når jeg står på vekten og ser det svart på hvitt. jeg har det bra, ser bra ut, men det er helheten som gjør det; ikke det at jeg har gått ned 18 kilo, hvis du skjønner.
Fru Fomle Skrevet 1. mars 2004 #26 Skrevet 1. mars 2004 Som de fleste andre har sagt her, så virker det som du spiser alt for lite! Da går kroppen på sparebluss og tviholder på de reservene den har. Jeg vil anbefale deg og ligge rundt 1400 kalorier per dag. Det kan virke som "uhorvelig" med mat, men bruk gjerne 1 ss god olivenolje på salaten, da har du 100 kalorier bare i den. Og kroppen trenger også fett for å fungere, så litt av riktig type fett er bare gunstig for fettforbrenningen. Lykke til videre, ikke gi opp! :-)
Suzy Skrevet 1. mars 2004 #27 Skrevet 1. mars 2004 Ville bare oppmuntre deg litt! Jeg har ikke gått ned på maten, men har trent ganske mye og regelmessig siden september og det er først den siste måneden jeg virkelig har begynt å merke forskjell på kroppen. Nå har jeg ikke vekt så jeg aner ikke om jeg har gått ned, men jeg ser det på magen og kjenner det på klærne. Det går ikke fort med meg heller, men heller langsom og stødig endring - da holder det kanskje ei stund også!
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #28 Skrevet 1. mars 2004 Men, poenget mitt: i stedet for å bli fanatisk, og kaste meg over en masse kurer og løfter om gull og grønne enger, tok jeg det rolig. jeg ble mer bevisst på hva jeg spiste, og gjorde egentlig bare små endringer... eks, ikke smør, ikke saus osv, mer grønt, mer fisk, mer kylling. i tillegg gå et par turer i uken. la dette bli en vane, men ikke tenk på det hele tiden -quote] Om det hadde vore så enkelt! Dei siste åra har eg levd temmeleg sundt, og vore aktivt. Eg eter verken smør, eller sausar og slikt. Eg har gradvis ete sunnare og sunnare frå eg var 18, men det skjer ikkje noko. Eg har gått sikkert like mange turar som deg i veka før.. Ifjor gjekk eg og veninna mi tur nesten ein time for dagen, men intet skjer.. Folk kommenterar at eg er veldig sunn, eter veldig sunn mat. Men likevel går eg lite ned. Andre kan sitte å proppe i seg alt dei vil, og aldri trene. Medan eg som både trenar og eter sundt forblir feit! Eg sKjekka "helse greia" på nettet.. Og der trykte eg inn at eg skulle gå ned 10 kilo. Då skulle det ta meg 10 uker å gå ned 10 kilo, ved å ete 1900 og noko kcalloriar om dagen. Men eg vil trygt påstå at eg ikkje har ete noko meir enn det før.. Det er så rart. Enkelte kan ete masse og legge gradvis på seg, og berre dei begynner å trimme litt, og legge om kostholdet, så går dei ned. Medan eg som gjer begge delar ikkje ser noko forandring.. Ein blir jo lei til slutt.. Når ein føler at alt er så urettferdig. Eg kan ikkje vere med å drikke når vennane mine drikker heller.. Alkohol er jo ein stor fedmebombe.. Eg og min kropp skulle klart å knust både ernæringsekspertar og fedon sin teori! Eg trur arv er skikkeleg avgjerande, og at eg har fått dei arvelege gena som ingen andre vil ha
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 #29 Skrevet 2. mars 2004 Som flere har nevnt tidligere, du bør nok kanskje spise mer..kanskje du til og med spiser "for sunt".Men hvis du faktisk tror at arv spiller en hovedrolle her, gå til legen og få stoffskiftet testet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå