Gå til innhold

Jeg skal i begravelsen til tidligere venninnes forelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til en ungdomsvenninne av meg er død. Jeg har ikke mye kontakt med henne lenger, men jeg skal gå i begravelsen. Er det riktig av meg, eller vil det virke falskt, siden vi har lite kontakt nå? Vi var i en vennegjeng, og vi fra den gjengen vil dra, og de som bor for langt unna vil vel sende blomster antar jeg. Hva er normalt da? Jeg har alltid unngått begravelser og er så heldig at jeg aldri har mistet noen nær meg, så jeg vet ikke vanlig prosedyre. Sender man blomster til hjemmet, og sender jeg det i så fall til min venninnes hjem eller til moren hennes eller begge deler? Eller sender man en krans til kirka, og kontakter man i så fall begravelsesbyrået hvis man vil ha noe sendt til kirka eller er det blomsterbutikkene som vet hvilket begravelsesbyrå som ordner med hvilke begravelser? Uff, dette er så tragisk, jeg vil gjøre noe for henne, men jeg kjenner henne nesten ikke lenger... Og vi var så nære venner før. Vet ikke om jeg burde sende henne blomster nå, eller om det bare blir verre for henne om hun blir overlesset i blomster. Hva ville dere gjort? Jeg kan ikke forestille meg det helvetet hun går gjennom nå, stakkars... Dette er så fælt.

Anonym poster: 31c7188339345fcdb57f850144f3f8cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har lyst til å dra, synes jeg du skal gjøre det. Da min far døde, var kirken overfylt av folk, og det varmet mer enn du kan ane. Det samme gjelder blomstene. Du kan gjerne sende henne en bukett hvis du vil. Jeg mener en bukett er bedre enn en krans til kirken, siden du ikke kjente ham så godt, men bukett for å vise at du tenker på din gamle venninne nå, er bare hyggelig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg havner snart i samme situasjon som deg. Jeg kommer til å gå i begravelsen av respekt for min venninnes mor, og fordi jeg kun har hatt et godt forhold til moren.

Når det gjelder min venninne kommer jeg nok til å holde litt avstand den første tiden, fordi hun nå har nye venner som kommer til å ta godt vare på henne i den verste perioden. Jeg kommer nok etter hvert til å ta en tur på besøk til henne for å snakke om det som var og det som kommer.

Skrevet

Kjente du faren og likte ham skal du dra.

Jeg kjente ham ikke særlig godt, men jeg snakket jo med ham litt i tenårene, når vi besøkte datteren hans eller han kjørte oss til ting. Men hun som har mistet faren sin var en av mine beste venninner, så jeg vil gjerne støtte henne, selv om vi har glidd fra hverandre og stort sett bare snakkes til jul nå.

Gjesten: Ja, du har kanskje rett i at en bukett er bedre. Vet ikke om vi fra den gamle gjengen kanskje burde sende noe sammen, for å vise til vårt gamle vennskap, eller om det er bedre å gjøre det mer personlig og sende hver for oss. Kanskje det siste er best.

Skrevet

Gjesten: Ja, du har kanskje rett i at en bukett er bedre. Vet ikke om vi fra den gamle gjengen kanskje burde sende noe sammen, for å vise til vårt gamle vennskap, eller om det er bedre å gjøre det mer personlig og sende hver for oss. Kanskje det siste er best.

AKkurat det kan dere i grunnen velge helt selv. Prat med de andre jentene og bli enige. Nå vet jo ikke jeg hvordan det er med din venninne, men huset vårt så ut som en jungel etter at pappa døde, vi fikk så mye blomster at vi druknet i dem. Det var da selvfølgelig navnene på hvert kort som gjorde gleden, ikke selve planten. Så om det kommer fire små buketter med hvert sitt navn på, eller en litt større med fire navn på, vil jeg tro er helt likegyldig.

Skrevet

Jeg havner snart i samme situasjon som deg. Jeg kommer til å gå i begravelsen av respekt for min venninnes mor, og fordi jeg kun har hatt et godt forhold til moren.

Når det gjelder min venninne kommer jeg nok til å holde litt avstand den første tiden, fordi hun nå har nye venner som kommer til å ta godt vare på henne i den verste perioden. Jeg kommer nok etter hvert til å ta en tur på besøk til henne for å snakke om det som var og det som kommer.

Det er nok et godt poeng, at de nye vennene hennes bør få ta vare på henne først. Men en bukett for å vise henne at jeg tenker på henne er kanskje bra. Åh, dette er så vanskelig... Tenker så mye tilbake, så nær vi var hverandre den gangen, og hvor naturlig det hadde vært å trøste henne da. Men nå...vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...