AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 ...hva gjør dere? Jeg sitter og skriver oppgave nå, og den må være mildt sagt fantastisk. Helst en A. Har fått en del tips allerede, men vil gjerne ha flere! Oppgaven min handler om bruk av satire rundt et bestemt tema i to bestemte tekster fra 1600-tallet. Jeg har nærlest begge tekstene to ganger og samlet inn flere eksempler på hvordan satire er brukt, og jeg har funnet en tredje tekst som foreleseren vår anbefalte oss å lese, tenker å bruke den også for å vise bredde. Har også innhentet noen eksterne kilder (akademiske tekster og fagbøker) for å belyse tema fra flere vinkler. Fikk A på introkurset i akademisk skriving, og den delen har jeg fått masse skryt for på tidligere oppgaver, så jeg tror skrivestilen min er i boks. Har sett nøye på de tilbakemeldingene jeg fikk på oppgavene forrige semester, men det er egentlig ikke så mye å hente der - det besto av masse skryt og ingen reell kritikk, men likevel fikk jeg B. B er stas, men jeg trenger et løft denne gangen. Tips mottas med takk og bukk og nikk og kake Hilsen notorisk B-student. Anonym poster: 3145939d0a23cbc9bddc209a0b0aada7
prikkete_kjole Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Får jeg virkelig kake om jeg hjelper deg?
spørsmålstegnet Skrevet 21. oktober 2012 #3 Skrevet 21. oktober 2012 Smisk litt med lærerne, og hør med dem også. Da er de mer oppmerksomme på deg. De fleste forelesere vet godt hvem som har skrevet oppgaven, og hvis de ser at dette er på grensen til A, så lar de kanskje tvilen komme til gode. (Ofte er det forelesere som retter oppgaven). Nå må det jo en sensor til å godkjenne en A eller B, men hvis foreleseren fokuserer på det gode, så gir sannsynligvis senoren etter Har lagt godt merke til at på videregående (privatistskole) vil de gi så mange A som mulig for det tjener læreren på. Men på universitetet så er det så utrolig mange lærere som er skikkelig kresene.. Et annet tips er å argumenter for dine egene meninger i oppgavene. Det viser jo selvstendighet. Som oftest er det jo ikke noe fasiter i oppgavene, så begrunner du hva du mener, så gir det ihvertfall et stort pluss
VeoVeo Skrevet 21. oktober 2012 #4 Skrevet 21. oktober 2012 Problematiser og drøft alt som er mulig! Funker som bare det hver gang!
Gjest hva som helst Skrevet 21. oktober 2012 #5 Skrevet 21. oktober 2012 Struktur er viktig. Ha en klar idé om hva hvert avsnitt og delkapittel skal handle om, og hvorfor du i det hele tatt har det med. Gjør det klart for den som leser hvorfor dette er viktig (dette viser at du faktisk har tenkt igjennom hva du inkluderer i oppgaven). Dersom du har visse teorier du skal anvende, beskriv teorien tidlig i oppgaven, og hvorfor disse teoriene er nyttige for denne problemstillingen. Anvend teoriene kontinuerlig gjennom oppgaven, gir de et bra/dårlig bilde på temaet? Stemmer teoriene bra? Konklusjon: Hva har du faktisk kommet fram til? Gi en kort oppsummering av de viktigste poengene. Kan noe av dette generaliseres til andre temaer/annen teori?
Fantomina Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Mine A-oppgaver er preget av at jeg har brukt lang tid på de. Jeg har startet med en idé, jobbet den rundt og opp og ned og tilbake og fram igjen. Jeg har diskutert oppgaven med både medstudenter som kan mye om temaet og med kjæresten min som kan lite om temaet. Begge deler gir ny innsikt som jeg kanskje ikke hadde kommet fram til alene. Jeg har også fått både medstudenter og kjæresten til å lese gjennom oppgaven flere ganger. Jeg har også fått noen andre til å lese korrektur før levering. Jeg synes ikke du behøver et konkluderende kapittel. Dette er mange uenig i, men jeg synes at om du har drøftet godt nok skal poengene dine komme godt nok fram i drøftingen. Føler du at det behøves en oppsummering eller konklusjon så lager du et abstract og presenterer det først i oppgaven (før innledning og innholdsfortegnelse og alt). Jeg hadde en noe sær foreleser i fjor som var veldig opptatt av detaljene. I tillegg til det faglige var det detaljene som skilte A-studenten fra B-studenten. I detaljene ligger det selvsagt at man har et godt, akademisk språk, minimalt med skrivefeil og riktig bruk av referanser, i tillegg hadde han mange punkt som jeg ikke har tenkt på før: Fremhev problemstillingen. Sett den i kursiv eller bruk Tab-knappen til å sette den for seg selv. Gjør problemstillingen din synlig. Overskriften/tittelen på oppgaven skal samsvare med problemstillingen. Bruk samme ord i problemstillingen som i tittelen. Ikke ha problemstilling "hvorfor er gutter flinkere på skolen enn jenter?" og tittelen "gutter i skolen". Tittel og problemstilling samsvarer ikke da. Likedan skal overskrifter i innledningen, teorien og drøftingen samsvare både med hverandre og med problemstillingen og tittelen. Da er det gitt av seg selv at innholdsfortegnelsen samsvarer med resten. Husk at overskrift og innholdsfortegnelse er det første møtet med oppgaven din og at førsteinntrykk betyr mye, også i oppgaveskriving. Hvis du bruker bilder (noe som kan være veldig positivt), pass på at bildene samsvarer med teksten rundt. Ikke bruk bilder bare fordi du synes det ser fint ut, det må ligge en dypere mening bak bildet. 2
Gud Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg vet ikke om dette er noe som lar seg gjøre på dine studier, men det som har fungert for meg er å få vurdering underveis. Ferdig med en del? Få noen til å se over og gi tips. Ferdig med hele oppgaven? Lever inn til foreleser/veileder/assistenter og få tips. Det krever selvfølgelig at du er ute i god tid med arbeidet, men det i seg selv kan jo være en fordel. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare, og for masse flotte tips, folkens Her er kake: Jeg vet ikke om dette er noe som lar seg gjøre på dine studier, men det som har fungert for meg er å få vurdering underveis. Ferdig med en del? Få noen til å se over og gi tips. Ferdig med hele oppgaven? Lever inn til foreleser/veileder/assistenter og få tips. Det krever selvfølgelig at du er ute i god tid med arbeidet, men det i seg selv kan jo være en fordel. Vi har ikke hatt mulighet til å få noen underveisvurdering fra foreleser/seminarlærer på denne oppgaven, men jeg har henvendt meg til medstudenter som pleier å gjøre det bedre enn meg, så nå ryr det inn med tilbakemeldinger fra dem Spurte flere, så da får jeg forhåpentligvis luka ut det som ikke funker, når det er såpass mange våkne øyne som ser Er nesten ferdig nå og skal levere først på mandag, så det er tid til å rette opp ting ifht tilbakemeldingene som jeg får Må også lese korrektur en gang til og dobbeltsjekke at all formateringa er riktig, det pleier å ta maks en times tid Kryss fingrene for meg Anonym poster: 3145939d0a23cbc9bddc209a0b0aada7
Myosotis Skrevet 24. oktober 2012 #10 Skrevet 24. oktober 2012 Trekk paraleller fra oppgaven til samtidsproblemstillinger eller til en større kontekst som gjerne går utenfor fagets pensum og tar skrittet videre. En kan analysere og drøfte så mye man vil, men A-er tror jeg man får man om man klarer å kommunisere individualitet, bredde og evne til å se faget fra forskjellige vinkler. Det har jeg alltid gjort, og stort sett alltid fått A. Unntaket var en gang jeg var usikker og en drittlærer rådet meg til å holde meg til bøkene og minst mulig komme med egne meninger. Utrolig nok fikk jeg B allikevel. :\ Men masse lykke til.
Gjest Bond Skrevet 25. oktober 2012 #11 Skrevet 25. oktober 2012 Myosotis gir gode tips - men kan legge til at man kan også få for mye av det gode, det er en fin balanse mellom å kunne skrive om problemstillingen fra andre vinkler og knytte det til kontekst, og smatidig vise oversikt og dybdeforståelse av pensum også. Har sensurert en del oppgaver som blir veldig fort anekdotiske siden det bare fokuseres på det store bildet og egne synspunkter man glemmer litt det som er vitenskapelig midt i det hele. Så det å vise flere vinkler er bra, men helst mindre synsing Det som er viktig er å huske at alle påstander må være logisk holdbare - at alle premissene man legger fram har en logisk sammenheng med konklusjonen, selv de små detaljene. Det er kanskje teit å si det, men jeg ser stadig problemer med dette. Tenk alle påstander som er lagt fram i oppgaven, og sammenhengen mellom disse. Og - hold deg til det som er skikkelig relevant. Noen av de beste oppgavene jeg har lest er faktisk ganske korte i forhold til gjennomsnittsoppgave. Konsist og klart språk er absolutt nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #12 Skrevet 28. oktober 2012 Tusen takk for svar, Myosotis og Bond Har nå lagt siste hånd på oppgaven, har fått tilbakemelding fra to medstudenter som pleier å gjøre det veldig bra, så jeg har fått pirket vekk endel smårusk. Valgte en som har god kjennskap til studiet og en som studerer noe annet, slik at jeg fikk sikret at oppgaven er sammenhengende også for en som ikke kan kildematerialet mitt på rams og nødvendigvis gjør de samme automatiske konnotasjonene som jeg gjør etter å ha lest stoffet trehundreogåttogsøtti ganger De var begge enige om at det er en svært solid oppgave som besvarer spørsmålet godt uten å trekke inn overflødig/irrelevant materiale, og at argumentasjonen er lett å følge. Har endelig fått ferdig de to andre oppgavene som skal inn til uka også, så nå skal jeg ta helg og sove nesten helt til mandag=) Tusen takk for hjelp, folkens Setter stor pris på videre fingerkryssing Anonym poster: 3145939d0a23cbc9bddc209a0b0aada7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå