Gå til innhold

Naboens valp er så mye alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg poster dette dilemmaet her, siden jeg ikke er veldig hundevant. Håper på gode svar fra dere som har kjennskap til valper.

Naboen min har fått seg valp, er usikker på rasen, men kan minne om en labrador kanskje. Tipper at valpen er mellom tre og fire måneder gammel, men den kan jo være eldre/yngre, jeg har som sagt liten peiling.

Valpen står veldig mye alene i løpestreng i hagen. Har hørt flere ettermiddager at den bjeffer/klynker over lengre tid. I går var jeg tidlig hjemme fra jobb, i ett-tiden. Hunden var da ute, noe den fremdeles var klokken halv fem. Jeg tipper, men vet ikke, at hunden har vært alene det meste av dagen mens eieren er på jobb.

I dag, lørdag, hørte jeg den ute i nitiden. Jeg har vært borte fra til nå, men så at den sto ute da jeg kom hjem klokken fire.

Hunden har et lite trehus den kan søke ly i, men ingen leker eller teppe å ligge på. jeg synes så synd på den:-( I går snek jeg meg inn i hagen til naboen og lekte med hunden i en halvtime, kastet litt pinner og koste med den, men jeg vet ikke om det er riktig å gjøre...

Er dette normalt? Er det lovlig? Burde jeg ta kontakt med dyrebeskyttelsen?

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke helt bra ut. Problemet er at du vet ikke egentlig om det du ser er riktig eller ikke. Derfor foreslår jeg at du tar deg en prat med naboen før du gjør noe annet. :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke normalt og er forkastelig hundehold. Ring Mattilsynet.

Anonym poster: 4f9764895cd7582a23b82606da03f78b

Skrevet

Høres ikke bra ut i det hele tatt!! Stakkars liten, skjønner at du får vondt.

Når det er sagt kan du jo ta feil også. Ville tatt meg en prat med naboen før jeg evnt ringte dyrebeskyttelse o.l. Virker eierne som normalt, oppegående folk? Kjenner du dem godt nok til å ta en prat om hunden?

Skrevet

Jeg kjenner ikke naboene i det hele tatt. Huset er et stort hus med flere leiligheter, og jeg vet ikke hvem som eier hunden. Det hadde selvfølgelig vært det beste å snakke med dem, men er litt usikker på hva jeg i så fall burde si... I og med at jeg egentlig ikke kan noe om hundehold selv.

Det kan jo selvfølgelig være at jeg tar helt feil her, men magefølelsen sier at jeg ikke gjør det:-( Og så lurer jeg jo selvfølgelig på hva folk vil med hund dersom den skal stå i bånd i hagen hele dagen?

Skrevet

Jeg stoler alltid på magefølelsen min. Men føler kanskje at det er litt drøyt å ringe Mattilsynet uten å ha sjekket ståa med eiere først. Vanskelig å vite hva du evnt skal si til eier uten at du vet hvem det er. Fatter ikke poenget med å la en valp stå ute i hagen alene en hel dag. Følge med en stund til før du tar grep kanskje?

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle la det gå noen dager ut i neste uke før jeg eventuelt gjør noe. Men hvor lenge er max alenetid for en valp, mener dere? Problemet mitt er jo også at jeg ikke har full kontroll på hvor den er hele tiden, men kan se den fra vinduet så kan prøve å holde litt oversikt.

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle la det gå noen dager ut i neste uke før jeg eventuelt gjør noe. Men hvor lenge er max alenetid for en valp, mener dere? Problemet mitt er jo også at jeg ikke har full kontroll på hvor den er hele tiden, men kan se den fra vinduet så kan prøve å holde litt oversikt.

En så liten valp bør ikke være alene annet enn for å trene på å være alene.

Anonym poster: 4f9764895cd7582a23b82606da03f78b

Gjest Lille-pus
Skrevet

Skulle det ende med at du bestemmer deg for å ta kontakt med noen som kan hjelpe så er det er par små ting å være oppmerksom på:

Dyrebeskyttelsen og alle andre frivillige organisasjoner har ingen myndighet i forhold til en eier.

Med andre ord; de/vi har ingen Politimyndighet slik som amerikanske SPCA har.

Noen kommuner har en dyrevernnemd. Dette kan være den riktige instansen å kontakte. I mitt diktrikt har vi et aldeles fantastisk samarbeid med dyrevernnemda.

Mattilsynet er den riktige instansen, men de har desverre ofte alt for mye å styre med til at de klarer å hjelpe med slike saker før dyrets liv og helse akutt står på spill.

Og 'ja' jeg kjenner det, helt inn i magen, hvor fortvilt jeg blir av slike historier.

Dersom valpen er på den alder du antar (12 - 16 uker) så har den et sterkt behov for sosial omgang, og det får den ikke ved å tilbringe hele dagen utendørs i en løpestreng alene.

Skrevet

Jeg har nå vært ute og lekt en halvtime med valpen. Eieren kom ut mens jeg var der, og selv om det ser ut til å være en hyggelig familie som eier den, har de tydeligvis null peiling på hundehold:-( Mor i familien var fra Cuba, og snakket kun dårlig engelsk. Hun sa at hunden var ute fordi den tygget og bet på alt når den var inne. Og at den måtte være ute mens datteren spiste, for den tigget sånn, hoppet opp i sofaen, småbet osv.

Datteren i familien ble igjen med meg ute i hagen, og jeg snakket litt med henne. Hun fortalte at hunden er en blanding av Retriever og Border Collie. Hun er tre måneder gammel og familien har hatt henne i ca fire uker. Hunden er alene ute i hagen mens moren jobber, far er visst borte på jobb i fire uker av gangen.

Det er tydelig at hunden får null oppdragelse, dette kommer fram både i det mor og datter forteller, og fra det jeg selv opplever med hunden i hagen. Hun hopper opp på folk, småbiter osv, uten at dette får noen konsekvenser. I tillegg er det datteren i huset på ti år som går tur med henne, noe jeg kan se for meg kan bli vanskelig på sikt.

I morgen kommer tanten min på besøk her, hun er hundevant og jeg håper hun kan være med meg til naboen og kanskje snakke litt med dem. Veldig vanskelig dette, særlig når eierne er koselige folk med null peiling!

Skrevet

Ring Mattilsynet, du! Dette høres helt forjævlig ut.

Skrevet

Å ha hunden i løpestreng mens man er på jobb er idioti uansett hvor gammel hunden er!!!!!

• Liker 1
Skrevet

Litt OT men syns du ikke at du legger ut vel mye spesifikk info om denne nabofamilien din her nå? Du gjør det ganske lett å kjenne de igjen, syns du ikke?

Det jeg egentlig skulle si, er at jeg har samme dillema. har en nabo som har hunden i bur store deler av døgnet. Dvs om natten og hele dagen, samt hvis eierne er borte om kvelden eller hvis de får besøk. Minner litt om kaninhold der dyret er i bur mesteparten av tiden og får komme ut og lufte seg i blant. I tillegg er buret så lite at når hunden ligger så fyller den mesteparten av buret. :grine: Jeg har så vondt av hunden men vet ikke helt hva jeg skal foreta meg. Og jeg vil i allefall ikke konfrontere eierne.

Anonym poster: 64edd9654fa8f280068280ea231808b0

Skrevet

Kanskje jeg har lagt ut litt mye info, det er helt sant. Tenkte ikke på det, bare at jeg skulle gi så nøyaktige opplysninger som mulig...

Men til deg, AB, hvorfor vil du i alle fall ikke konfrontere eierne? Kjenner du dem?

Skrevet

Har bestemt meg for å ringe dyrebeskyttelsen/mattilsynet i morgen, og er spent på om de reagerer eller om de bare avviser saken. Tanten min, som er hundevant, var med meg ut til valpen i dag og var sjokkert over forholdene. Klokken var da halv tre, og valpen hadde vært alene ute siden ni. (Tror jeg da, jeg sjekket hver halve time.) Den var helt vill da vi kom ned til den, blir tydeligvis ikke stimulert i det hele tatt. Tanten min mener at den må få oppdragelse NÅ, hvis ikke vil den om ikke lenge være for sterk til at de klarer å holde styr på den, i hvert fall jenta på ti år....

Jeg bare tenker på dette lille vesenet hele tiden, synes det er helt forferdelig. Lurte på om jeg skulle tilby meg å gå en tur med den i morgen, eller blir det feil synes dere?

• Liker 2
Skrevet

Har bestemt meg for å ringe dyrebeskyttelsen/mattilsynet i morgen, og er spent på om de reagerer eller om de bare avviser saken. Tanten min, som er hundevant, var med meg ut til valpen i dag og var sjokkert over forholdene. Klokken var da halv tre, og valpen hadde vært alene ute siden ni. (Tror jeg da, jeg sjekket hver halve time.) Den var helt vill da vi kom ned til den, blir tydeligvis ikke stimulert i det hele tatt. Tanten min mener at den må få oppdragelse NÅ, hvis ikke vil den om ikke lenge være for sterk til at de klarer å holde styr på den, i hvert fall jenta på ti år....

Jeg bare tenker på dette lille vesenet hele tiden, synes det er helt forferdelig. Lurte på om jeg skulle tilby meg å gå en tur med den i morgen, eller blir det feil synes dere?

Valper skal ikke ha masse fysisk mosjon, men du kan jo gå rundt i nabolaget med den, kose med den, og leke? :) Tilby familien det. Dette er et levende vesen som trenger å være sammen med mennesker. Jeg får helt vondt i meg av det du skriver :( blør innvendig når jeg hører om ting som dette.

Gjest Dream89
Skrevet

Du går og finner ut hvem som eier hunden. Så sier du bare at flere er bekymret over at hunden står så mye ute alene og siden den er så¨ung så skal den ikke det. Og hvis de ikke gjør noe med dette så ringer du og sier ifra til politiet.

Skrevet

Jeg får helt vondt inni meg selv:-( Som dere kan se ut i fra innleggene mine, så har jeg lekt litt med den i hagen, som etterhvert er oversvømt med hundebæsj, de tar ikke denne opp...), men jeg tenkte som sagt å spørre om jeg kan ta den med på en liten tur. Er bare redd for at jeg plutselig skal stå med masse ansvar for den og bli glad i den, det er jo ikke min hund!

Problemet er jo også at jeg ikke kan oppdra hunden, og jeg er redd den skal bli ødelagt og måtte avlives om en stund, når den ikke er en liten, søt valp lenger...

Gjest Lille-pus
Skrevet

Brkymringen din er høyst reell er jeg redd......

Ring de to du har tenkt på i morgen du. Husk at den ene er frivillig og ikke har mennesker ansatt, ingen som er konstant på vakt ved telefonen. Men da legger du igjen beskjed.

Mattilsynet får du garantert kontakt med.

Hold deg rolig, vær saklig så får du best dialog med dem.

Krysser fingrene for deg, og for en liten valp som ikke får den omsorgen den trenger.

Skrevet

I den alderen er det viktig at hunden lærer hva som er rett og galt, og de er rimelig avhengig av at eieren trener med dem for at det ikke skal bli en problemhund når den blir voksen.

Ja, en valp biter, av samme grunn som en baby tygger på ting. Det klør i tennene.. At eier da heller kaster hunden ut i stede for å lære den at det er lov og tygge på leker/tyggebein er ikke bra. Og at en liten valp står ute så lenge på denne tiden av året synes jeg er uhørt!

Slik du har beskrevet det her, så havner nok denne hunden på finn med allergi oppgitt som grunn iløpet av ikke så lang tid hvis ikke eierne får opp øynene..

Ring inn en bekymringsmelding så snart du kan. Dette er IKKE sunt for valpen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...