AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Vel jeg er en liberalist (om jeg og liberalismen har "rett" eller "feil" vil jeg ikke diskutere her) og familien min liker ikke dette. Vanskelig å forklare, men de ser ned på meg pga. meningene mine og sier at jeg ikke kan være seriøs og er helt uenig med det jeg mener og sier at jeg ikke kan mene det jeg gjør, og fnyser av at jeg leser forskjellige bøker.. Hva kan jeg gjøre med det? Er ikke noe morsomt å blitt sett ned på pga. hva jeg mener. Er forresten 17 år. Anonym poster: 00503676a975763835e4b13fd2fff823
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Tja, du må nesten bare heve deg over det. Min samboer er 44 og får tyn av sin familie fordi han er helt motsatt av dem politisk. Moren hans mener at han skal stemme det samme som henne fordi han skylder henne såpass etter alt hun har gjort for ham i oppveksten! Hva gir du meg!?! Noen tar andre politiske meninger personlig, det må du bare lære deg å leve med desverre. Anonym poster: c2e9da24c73a4e3cca4df95b49c56783 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Tja, du må nesten bare heve deg over det. Min samboer er 44 og får tyn av sin familie fordi han er helt motsatt av dem politisk. Moren hans mener at han skal stemme det samme som henne fordi han skylder henne såpass etter alt hun har gjort for ham i oppveksten! Hva gir du meg!?! Noen tar andre politiske meninger personlig, det må du bare lære deg å leve med desverre. Anonym poster: c2e9da24c73a4e3cca4df95b49c56783 Ho kan umulig gitt han mye bra når ho tror at ho eier han. Anonym poster: ca79932d3a6b1a0bea83d9208fedbe34
waco Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 Kommer litt an på hva som menes med å være en libralist. Dersom det betyr motsatt av å være en straffetilhenger er jeg soleklart en liberalist. Jeg tror ikke på det å være straffelysten for å påvirke andres valg. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. oktober 2012 #5 Skrevet 20. oktober 2012 Noen ting er det best å ikke diskutere innad i familier Med mine foreldre diskuterer jeg overhodet ikke rovdyrpolitikk. Der står vi så langt fra hverandre at det overhodet ikke er noe poeng. Med mine besteforeldre er det overhode ikke noe poeng å diskutere innvandring. Men vi er jo like glade i hverandre selv om vi holder enkelte temaer for oss selv og er totalt uenige. For meg kom det med det å bli voksen, dette med å skille politikk og familieforhold 2
Papirbit Skrevet 20. oktober 2012 #6 Skrevet 20. oktober 2012 Mange foreldre tror at de eier barna sine og oppdrar dem ikke til å være selvstendige personer,men en liten kopi av seg selv. Alt annet er skuffende og knusende. Jeg tror at de er glad i deg(hvis de er litt normale i det minste) og derfor gir de deg kanskje ekstra med den tøffe holdningen, fordi de tror at de gjør det riktige for å få deg på det de mener er rett spor. Tankegangen er helt forferdelig, og jeg syns at du skal vise dem at de ikke eier deg. Du er faktisk snart 18, og da kan du flytte og aldri se dem igjen. Hvis de vil beholde deg i deres liv får de nesten behandle deg med en smule respekt.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #7 Skrevet 20. oktober 2012 Tja, du må nesten bare heve deg over det. Min samboer er 44 og får tyn av sin familie fordi han er helt motsatt av dem politisk. Moren hans mener at han skal stemme det samme som henne fordi han skylder henne såpass etter alt hun har gjort for ham i oppveksten! Hva gir du meg!?! Noen tar andre politiske meninger personlig, det må du bare lære deg å leve med desverre. Anonym poster: c2e9da24c73a4e3cca4df95b49c56783 Ja får vel gjøre det, men er ikke så morsomt dessverre å bli kalt "kapitalist hore", "usolidarisk", "uvitende" og "egoistisk" med mer. Og de blir direkte sure og irriterte på meg hvis jeg er uenig med det de sier om USA, som blant annet at de ikke har trygdesystem der og at de stiller dårligere enn Norge rent økonomisk sett. Kommer litt an på hva som menes med å være en libralist. Dersom det betyr motsatt av å være en straffetilhenger er jeg soleklart en liberalist. Jeg tror ikke på det å være straffelysten for å påvirke andres valg. http://en.wikipedia.org/wiki/Classical_liberalism Hint er: Legalisering av "soft drugs", frihandel, markedsøkonomi, større personlig frihet og lignende. Noen ting er det best å ikke diskutere innad i familier Med mine foreldre diskuterer jeg overhodet ikke rovdyrpolitikk. Der står vi så langt fra hverandre at det overhodet ikke er noe poeng. Med mine besteforeldre er det overhode ikke noe poeng å diskutere innvandring. Men vi er jo like glade i hverandre selv om vi holder enkelte temaer for oss selv og er totalt uenige. For meg kom det med det å bli voksen, dette med å skille politikk og familieforhold Jo det er sant, prøver å snakke så lite politikk som mulig, mye fordi at jeg vet at de ikke liker meningene mine. Men noen ganger så blir jeg engasjert, f.eks. når det kommer til valgkampen i USA og da sier jeg hva jeg mener om det og at jeg er uenig med dem på noen punkter. Videre så meldte jeg meg inn i et ungdomsparti, dette ble ikke tatt godt imot og de "frøs meg ut" pga dette. Også gikk de rundt hele tia og sa at jeg ikke måtte være medlem, og hvis jeg først skulle være medlem så måtte jeg enten melde meg inn i AUF eller Unge Høyre. Videre så kom (ikke like mye nå) med fornærmende ord indirekte rettet mot meg når det kom til partiet, og sa at jeg kun tenker på meg selv ved at jeg vil ha lavere skatter og billigere alkohol og tenker ikke lenger enn mine egne behov. Anonym poster: 7823adea819867643f81666408c5deff
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Også leser jeg jo ellers liberale bøker om samfunn og økonomi (har interesse for politikk og historie) og da ser de som sagt ned på disse bøkene og kommer med bemerkelser som:"seriøst?" Anonym poster: 7823adea819867643f81666408c5deff
Guybrush Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 Trøst deg med at du har tatt det ene riktige politiske standpunktet som ikke krever at alle andre skal tvinges til å leve under et spesielt type regime Det er stadig flere liberalister her til lands, og i USA fyller Ron Paul gigantiske stadioner stappfulle med folk. Om du bruker facebook kan jeg anbefale: http://www.facebook.com/Libertiniusen
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #10 Skrevet 20. oktober 2012 Norge er veldig strenge på dette med politikk. I mens man i Sverige kan åpent gå rundt og flagge sin politiske tilhørighet på ræva om man så vil, uten at noen gjør en noe for det, så er det langt verre å få aksept for sitt politiske syn her i Norge. I Sverige har folk ingen problemer med å være enige om å være uenige. Jeg har til og med skrike-kranglet om politikk med en barndomsvenninne i Sverige, uten at vi ble uvenner eller ens en gang avsluttet den samtalen som uvenner. Vi var fortsatt like glade i hverandre, like mye venner og vi ble bare enige om at vi hadde to forskjellige syn på saken. Her i Norge derimot... Å ha litt forskjellig syn på en sak er helt uakseptabelt. Å ha veldig forskjellig syn betyr at man ikke en gang tåler å vistes i samme rom med hverandre. Norge minner meg for øvrig om dette bildet. http://www.thirdwave-websites.com/blog/dreyfus-affair.jpg Anonym poster: 2107a5a811340b74ead0d6a0c51312f1
Gjest meh Skrevet 20. oktober 2012 #11 Skrevet 20. oktober 2012 Slå tilbake: "Er 'solidaritet' i deres øyne er å ta fra andre og gi til seg selv?".
zanna Skrevet 20. oktober 2012 #12 Skrevet 20. oktober 2012 Tja, du må nesten bare heve deg over det. Min samboer er 44 og får tyn av sin familie fordi han er helt motsatt av dem politisk. Moren hans mener at han skal stemme det samme som henne fordi han skylder henne såpass etter alt hun har gjort for ham i oppveksten! Hva gir du meg!?! Noen tar andre politiske meninger personlig, det må du bare lære deg å leve med desverre. Anonym poster: c2e9da24c73a4e3cca4df95b49c56783 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #13 Skrevet 20. oktober 2012 Her i Norge derimot... Å ha litt forskjellig syn på en sak er helt uakseptabelt. Å ha veldig forskjellig syn betyr at man ikke en gang tåler å vistes i samme rom med hverandre. Anonym poster: 2107a5a811340b74ead0d6a0c51312f1 Ja det er et problem med politikk. Er selv venn med sosialister og andre som har helt andre meninger enn meg. Føler ikke at det er noe problem, jeg velger heller å være venner med personer for personligheten og ikke hva de mener politisk. Dessverre så er det mange som setter hverandre i bås når man får vite hva man mener politisk, enten om man får vite at den andre personen stemmer AP eller Høyre, er sosialist/kommunist eller liberalist. Slå tilbake: "Er 'solidaritet' i deres øyne er å ta fra andre og gi til seg selv?". Kunne gjort det, men ser dessverre ikke hva det skal hjelpe med annet enn å skape større splid. Anonym poster: 7823adea819867643f81666408c5deff 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #14 Skrevet 20. oktober 2012 http://8.asset.soup.io/asset/3818/2984_8f4d_500.jpeg Synes den er passende når det kommer til det jeg skrev over og anonym bruker. Anonym poster: 7823adea819867643f81666408c5deff
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #15 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg vet ikke hvor liberalistisk du er, men før hadde vi en liberalistisk bruker som blant annet mente at folk som var uføre ikke skulle få uføretrygd, at folk som var syke hverken skulle få dekket medisiner, sykehus eller ambulanse ved akutte ting. Om du har sånne meninger så skjønner jeg at de tar avstand fra deg. Det hadde i hvert fall jeg gjort. Anonym poster: 84b068ab36fc3845d4c4ca749e119e3a 1
Gjest meh Skrevet 20. oktober 2012 #16 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Jeg vet ikke hvor liberalistisk du er, men før hadde vi en liberalistisk bruker som blant annet mente at folk som var uføre ikke skulle få uføretrygd, at folk som var syke hverken skulle få dekket medisiner, sykehus eller ambulanse ved akutte ting. Om du har sånne meninger så skjønner jeg at de tar avstand fra deg. Det hadde i hvert fall jeg gjort. Det handler om at folk bør ha kontroll over egne opparbeidede midler og kunne finansiere egen helsehjelp etter eget behov og ønske, hvorfor skal for eksempel x måtte finansiere helsehjelpen til millioner av kroner til y ut av egne opparbeidede midler for at vedkommende har røyket på seg lungekreft? Folk med problemer og funksjonshemninger vil selvsagt også kunne få hjelp i en liberalistisk stat, bare at folk vil gjøre dette frivillig av solidaritet (reell solidaritet, ikke den sosialistiske "solidariteten" hvor man stjeler fra og straffer de som bidrar og er produktive). I Europa ser man også at den venstrevridde modellen fungerer særdeles dårlig, politikerne lokker med velferdsgoder for at folk skal stemme på dem som de rett og slett ikke har penger til, dette er hovedgrunnen til den økonomiske krisen. Endret 20. oktober 2012 av meh 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #17 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg vet ikke hvor liberalistisk du er, men før hadde vi en liberalistisk bruker som blant annet mente at folk som var uføre ikke skulle få uføretrygd, at folk som var syke hverken skulle få dekket medisiner, sykehus eller ambulanse ved akutte ting. Om du har sånne meninger så skjønner jeg at de tar avstand fra deg. Det hadde i hvert fall jeg gjort. Anonym poster: 84b068ab36fc3845d4c4ca749e119e3a Takk for den, du dømmer meg som en person utifra fra andre liberalister mener og ikke hvordan jeg er som person. snip Som sagt (går også til AB) så vil jeg ikke la dette være en politisk diskujon, opprett heller en egen tråd for det. Anonym poster: 7823adea819867643f81666408c5deff 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #18 Skrevet 20. oktober 2012 Edit: Takk for den, du dømmer meg som en person Takk du dømmer meg og min personlighet* Anonym poster: 7823adea819867643f81666408c5deff
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #19 Skrevet 20. oktober 2012 Du er vel en sånn typisk bedrevitende 17-åring, tenker jeg. Og dere er veldig irriterende. Anonym poster: 33d27a576e968c0f46bb842f400ea256 5
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2012 #20 Skrevet 20. oktober 2012 Hadde jeg f.eks hatt en som stemmer FRP i min familie, hadde jeg ville overse personen så mye som mulig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå