Gjest Twelve12 Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Vi har rett på inntill 3 forsøk dekket av staten. Vi har nå hatt 1 vellykket (mistet) og 1 avbrutt. MEN, legene kan vurdere om det i det hele tatt er nødvendig å forsette dersom det ikke er håp. Vi har nå fått den beskjeden, men forstår ikke hvordan de kan ta den avgjørelsen. Vi har fått avslag på ytterligere behandlinger grunnet at de mener at sjangsene for å lykkes er svært små. WTF? Jeg har jo allerede blitt gravid en gang!! at jeg mistet, er urelevant til forsøket jeg er frisk, får ut mange egg hver gang. her er det sædkvaliteten som er problemet. VI har hatt ICSI med TESE Testbiopsien i våres, høyre testikkel - positiv med levedyktige celler Forsøk 1 i sommer, høyre testikkel, 1 egg befruketet - BLE GRAVID!!!! forsøk 2 i oktober, VENSTRE testikkel - null sædceller hvordan kan dette begrunne et avslag? Hadde de igjen gått inn i høyre og der var det ikke håp, så hadde jeg godtatt det brevet vi idag fikk. I tillegg så innrømte legen at dette forsøket var for kort tid siden forrige, og at hvis vi ventet minimum 6 mnd så hadde han god tro på at det ville være i orden. de ba oss da vente til nyåret, ringe for ny samtale for nytt forsøk, og regnet med nytt forsøk til sent vår/tidlig sommer. Dette brevet nå har fått er et spark i magen. Jeg forstår ikke grunnlaget. Her er det jo håp. Det at det ikke var celler i venstre testikkel, tilsier jo bare at vi må forsøke høyre neste gang. DET HAR JO ALLEREDE FUNKET EN GANG. Hvordan kan de da si at det er lite håp? (jeg er ikke interessert i avsporinger om hvorvidt staten burde dekke behandlingene eller ikke. Jeg trenger råd om avgjørelsen er bra nok)
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Vi har rett på inntill 3 forsøk dekket av staten. Vi har nå hatt 1 vellykket (mistet) og 1 avbrutt. MEN, legene kan vurdere om det i det hele tatt er nødvendig å forsette dersom det ikke er håp. Vi har nå fått den beskjeden, men forstår ikke hvordan de kan ta den avgjørelsen. Vi har fått avslag på ytterligere behandlinger grunnet at de mener at sjangsene for å lykkes er svært små. WTF? Jeg har jo allerede blitt gravid en gang!! at jeg mistet, er urelevant til forsøket jeg er frisk, får ut mange egg hver gang. her er det sædkvaliteten som er problemet. VI har hatt ICSI med TESE Testbiopsien i våres, høyre testikkel - positiv med levedyktige celler Forsøk 1 i sommer, høyre testikkel, 1 egg befruketet - BLE GRAVID!!!! forsøk 2 i oktober, VENSTRE testikkel - null sædceller hvordan kan dette begrunne et avslag? Hadde de igjen gått inn i høyre og der var det ikke håp, så hadde jeg godtatt det brevet vi idag fikk. I tillegg så innrømte legen at dette forsøket var for kort tid siden forrige, og at hvis vi ventet minimum 6 mnd så hadde han god tro på at det ville være i orden. de ba oss da vente til nyåret, ringe for ny samtale for nytt forsøk, og regnet med nytt forsøk til sent vår/tidlig sommer. Dette brevet nå har fått er et spark i magen. Jeg forstår ikke grunnlaget. Her er det jo håp. Det at det ikke var celler i venstre testikkel, tilsier jo bare at vi må forsøke høyre neste gang. DET HAR JO ALLEREDE FUNKET EN GANG. Hvordan kan de da si at det er lite håp? (jeg er ikke interessert i avsporinger om hvorvidt staten burde dekke behandlingene eller ikke. Jeg trenger råd om avgjørelsen er bra nok) Hei! Jeg kan ingenting om prøving, men jeg kan litt om jus. Om avgjørelsen er "bra nok" er nok en skjønnsmessigvurdeing av legene og eventuelt deres overordnede. Imidlertid er du jo ikke fornøyd med avgjørelsen, og den er såpass alvorlig for dere at det vil være rimelig klagegrunn ar en lege har uttalt at det 'nok' ville gått bra om dere hadde ventet lenger. Her burde du levere en klage på vedtaket(for det er det avgjørelsen er), og be om en ny vurdering basert på det du skriver i innlegget over. Klagen skal behandles først av den institusjon som fattet det, deretter av overordnet organ hvis førstnevnte stadfester avgjørelsen sin. Personlig tenker jeg at det er veldig uheldig at de beslutter noe slikt på bakgrunn av at det ikke er hår for å lykkes, for deretter å åpne for at det tross alt nettopp er håp. Lykke til! Anonym poster: 2f9f651cae2605125a77beef0c3f29c3 4
Gjest Twelve12 Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Hei! Jeg kan ingenting om prøving, men jeg kan litt om jus. Om avgjørelsen er "bra nok" er nok en skjønnsmessigvurdeing av legene og eventuelt deres overordnede. Imidlertid er du jo ikke fornøyd med avgjørelsen, og den er såpass alvorlig for dere at det vil være rimelig klagegrunn ar en lege har uttalt at det 'nok' ville gått bra om dere hadde ventet lenger. Her burde du levere en klage på vedtaket(for det er det avgjørelsen er), og be om en ny vurdering basert på det du skriver i innlegget over. Klagen skal behandles først av den institusjon som fattet det, deretter av overordnet organ hvis førstnevnte stadfester avgjørelsen sin. Personlig tenker jeg at det er veldig uheldig at de beslutter noe slikt på bakgrunn av at det ikke er hår for å lykkes, for deretter å åpne for at det tross alt nettopp er håp. Lykke til! Anonym poster: 2f9f651cae2605125a77beef0c3f29c3 takk for godt råd. Jeg har ikke nok kunnskap om hva jeg har krav på i forhold til klagerett osv så setter stor pris på informasjonen du gir =)
karkl Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 Dette er så pass viktig at her ville jeg ringt advokat mandag morgen. Tror nok at dere kan få snudd vedtaket siden de innrømmer at det er håp. Ønsker dere masse lykke til!
Athene Skrevet 20. oktober 2012 #5 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Slik sett er vår situasjon værre enn din. (har på fire forsøk fått satt inn to elendige egg, de to eneste som overlevde). Og jeg har fått innvilget et siste forsøk. Men det etter god dialog med klinikken. Nå ønsker vi ikke å benytte oss av dette da vi mener at klinikken ikke kan gjøre noe mer for oss, men det er en helt annen diskusjon. Avslag er begrunnet i bioteknologiloven, og baserer seg på at det skal være viss sannsynlighet for at forsøket skal lykkes. Basert på det du skriver, og det jeg har lest tidligere, er jeg enig med deg i at avslaget er dårlig begrunnet. Min anbefaling er å gå i dialog med klinikken, eller en annen offentlig klinikk - det er fritt sykehusvalg. Jeg har stort sett fått det som jeg vil i våre forsøk, da jeg har hatt en god muntlig dialog med legene, og argumentert for mine synspunkt. Men vil dere virkelig fortsette på samme sted? Min erfaring er at det offentlige Norge følger en samlebåndstrategi når det gjelder prøverør, og at dette ikke passer for alle. Endret 20. oktober 2012 av Athene
Gjest Twelve12 Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Takk for gode råd. Vi har time til samtale med klinikken neste mandag. Da skal de få lov å virkelig forklare grunnlaget for avgjørelsen. Og vi har noen virkelig gode argumenter i mot dem også. Vi skal kjempe de vi kan for dette, og ta det opp i klagenemda om vi må. Dette er fremtiden vår det er snakk om...
Sophie-Ann Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Tråden ryddet for avsporinger, Sophie-Ann, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå