Katteelsker94 Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Hei, jeg har en katt som er 1 år og 6 måneder gammel. Den ble gravid i midten av oktober og han som gikk rundt huset og flørtet med katten var veldig fin. For en uke siden så ble pattene rosa og større, hun sover også mye og hun er veldig kosete. Men jeg trenger råd på hvilke tegn jeg skal se etter når det begynner og nærme seg. Jeg er veldig spent og det er første gang hun er gravid så trenger litt hjelp om man hva man trenger å kjøpe inn og gjøre klart før det er tid for kattunger. Hun har også merkbar kul på magen.
Katteelsker94 Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter #2 Skrevet 20. oktober 2012 Hun ble drektig i midten av september!
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg kan ikke hjelpe deg med spørsmålene dine, men google kan helt sikkert! Jeg ville bare minne deg på å sterilisere katten din når den har fått barna, ellers vil det nok fortsette å komme unger resten av livet til pus. Graviditet og fødsel er ikke noe moro for en katt. Anonym poster: 21705f9db8e78e472fa9efdb2126e569 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 http://www.hillspet.no/nn-no/cat-adult/pregnancy-in-cats.html Slikt er lett å søke opp på nettet. Jeg kjøpte ikke inn noe spesielt bortsett fra kattemat beregnet for drektige katter og etterhvert ammende katter. Jeg holdt katta mi inne noen uker før fødsel for å unngå faren for en fødsel utendørs. Gi den vordende moren ormekur for å forhindre smitte til ungene. Åhh, du kan glede deg for dette er veldig spennende. Det er så gøy og interessant å se samspillet mellom mor og barn fra dag 1. Søk som sagt rundt på nettet, der finnes det mange seriøse og gode råd å finne. Dessuten kommer du til å få mange gode råd fra Lillepus her på KG. Anonym poster: bba13e5c7d6b906b492c64cfe5d717b1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #5 Skrevet 20. oktober 2012 Om du googler gravid katt og kattefødsel vil du finne informasjon, illustrasjon, tips og råd på veien. Anonym poster: d91a5b9641a73c13439807de414e0874
Katteelsker94 Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2012 Ja, har søkt litt rundt på nettet, men det står omtrent det samme overalt, men lurer på om det er greit å kjøpe en bok om det kanskje? Ja, gleder meg masse til det er igang. Men vi har også en katt til, som er søsteren til den gravide. Så blir det noe anspent forhold eller er det noen som har opplevd det samme?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #7 Skrevet 20. oktober 2012 Skrevet av en oppdretter til hjelp for alle som av alle himmelens årsaker ender opp med drektig huskatt: http://katteprat.net/forum/index.php?topic=31518.0 Det er mye annen god informasjon der som er åpen å lese. Les det. Lille-pus her har sikkert noen kloke ord på lager også. Anonym poster: d91a5b9641a73c13439807de414e0874 1
Gjest student1993 Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Katten min fikk 3 søte små for to år siden. Det kom litt uforberedt på meg, men skjønte det da jeg så at magen ble gigantisk. Jeg leste mye rundt på forskjellige nettsider og tror det er veldig nyttig å lese seg opp på forhånd, det var det ihvertfall for min del. Når du tydelig kan kjenne ungene og de rører seg mye betyr det at det nærmer seg. Det kan være lurt å skaffe en kurv hvor katten kan føde, helst med noe mykt, som du kan kaste litt etter fødselen(det blir en del blod og søl). Ellers var det veldig lett for meg å forstå når katten min skulle føde. Hun begynte å mjaue veldig høyt, og fulgte etter meg, det var akkurat som hun sa ifra. Under fødselen ble hun veldig stresset og begynte å løpe rundt i det rommet hun skulle føde. Den ene kattungen satt dessuten fast, så jeg måtte på med hanske og stikke fingeren inn for å hjelpe ungen ut. Det var litt ekkelt og ubehagelig der og da, men alt gikk bra med ungen. Hvis jeg ikke husker helt feil kan kattemoren ha godt av kattungemat nå som hun er gravid. Men hørtes veldig lurt ut å kjøpe en bok. Tar vel rundt 1 mnd fra katten befruktes til kattungene fødes Lykke til, det blir sikkert kjempekoselig med noen søte små! 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 Nei, katten går drektig ca 65 dager. En urolig katt har gjerne ikke fått en ordentlig fødekasse som den godtar. Man bør derfor være tidlig ute med å bygge fødekasse og finne et avskjermet sted der katten kan føde. Mange katter søker ikke til fødekassen før det nærmer seg, så det kan være lurt å tilby kassen flere ganger. Dersom katten likevel ikke godtar dette, må du flytte kassen eller tilby noe annet. Aller viktigst: Ikke la kattemor gå ut når hun er høygravid. Gi ordentlig næringsrikt fôr tilpasset drektige katter, evt. kattungefôr. Gi beskjed til din veterinær om at kattunger er på vei og ha vaktnummeret lagret på hurtigtast. IKKE nøl med å ringe veterinær dersom kattemor har veer uten at fødselen går sin gang. Husk at alle kattungene skal følges opp med helsesjekk, to grunnvaksiner, ormekuring, ID-merking, skikkelig fôr, samt riktig håndtering, sosialisering og masse kjærlighet. Spør heller én gang for mye, enn én gang for lite om du er usikker! Lykke til med å finne gode hjem til alle, og krev kastrering av alle kattungene! Anonym poster: d91a5b9641a73c13439807de414e0874 3
Pooo Skrevet 20. oktober 2012 #10 Skrevet 20. oktober 2012 Da jeg var mindre hadde jeg og søsteren min hver vår katt. Uavhengig av hvem som var mor til kattungene så var det ingen sjalusi, men tydelig at de hjalp hverandre. Våre katter var forøvrig mor og datter.
Gjest marianne4388 Skrevet 20. oktober 2012 #11 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) To av kattene mine har fått unger. Den første fødte i fred og ro om natten og de kom helt uventet på meg. For den andre begynte det på ettermiddagen/kvelden og det merket jeg for den lå veldig mye stille og peste som en hund. Kattungene kom på løpende bånd hele natten. Så pesing er vel det eneste sikre tegnet jeg vet du kan se etter Endret 20. oktober 2012 av marianne4388
Gjest Lille-pus Skrevet 20. oktober 2012 #12 Skrevet 20. oktober 2012 Lenken i innlegg nr. 7 er gull verd. Tusen takk til AB som la inn denne Ja, hun vil ha behov for mat med et høyere næringsinnhold enn hun normalt har pleid å spise. - sjekk med enten vetrinæren eller en god faghandle (dyrebutikk) for for til gravide hunnkatter Start allerede nå med å finne nye, gode, for-hele-livet hjem til de små som er på vei. Gjør klar en trygg og god fødekasse til henne, og ta alikevel høyde for at det er absolutt ikke sikkert hun vil velge kassen/kurven. Hun kan utmerket godt komme til å velge sengen din eller klesskapet. Ta henne til vetrinær for sjekk. Og, som beskrevet i lenken, avtal med vetrinæren hvem som kan ringes dersom det oppstår problemer under fødselen. Ikke alle katteeiere tar nødvendigvis slike utfordringer på strak arm. Da er det godt å ha backup per telefon. Det tar forøvrig ca 65 dager fra befruktning til fødsel. 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #13 Skrevet 20. oktober 2012 Det virker dessverre som om svært mange her har latt kattene sine gå ukastrerte ute, og har tatt veldig lett på det å følge opp en gravid katt Jeg håper ikke at dere andre som leser denne tråden får et inntrykk av at det er koselig og enkelt å "bare få" kattunger. Særlig ikke med tanke på hvilken utrolig overflod av huskatter vi har på grunn av dette, som blir avlivet og dumpet og fryser ihjel i akkurat disse tider Anbefaler alle å kastrere kattene sine før de får gå ut, med mindre det er avlskatter på midlertidig p-pille. Anonym poster: d91a5b9641a73c13439807de414e0874 8
Katteelsker94 Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter #14 Skrevet 20. oktober 2012 Tusen takk for alle fine svar, men det går faktisk an å ikke kommentere om man er kritiserende ovenfor at man har fått en gravid katt, vi har allerede 4 hjem som er veldig klare for å få en kattunger i hus. Men tusen takk for positive kommentarer og vi gleder oss masse
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #15 Skrevet 20. oktober 2012 Tusen takk for alle fine svar, men det går faktisk an å ikke kommentere om man er kritiserende ovenfor at man har fått en gravid katt Får man ikke lov til å komme med kommentar til ettertanke? Selv om du har tenkt gjennom situasjonen, noe det virker som du har siden du tar deg tid til å stille spørsmål og ønsker å forberede deg best mulig - så er nå situasjonen slik at svært få andre drektige huskatter er like heldige. Og da synes jeg det er en fin mulighet å påpeke det ovenfor andre som leser tråden, ikke nødvendigvis som en pekefinger til deg Det håper jeg du kan forstå, og ikke ta på feil måte. Anonym poster: d91a5b9641a73c13439807de414e0874 4
Gjest marianne4388 Skrevet 20. oktober 2012 #16 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Det virker dessverre som om svært mange her har latt kattene sine gå ukastrerte ute, og har tatt veldig lett på det å følge opp en gravid katt Anonym poster: d91a5b9641a73c13439807de414e0874 Vil bare ha mitt på det rene her: begge mine er nå kastrert, alle kattungene fikk nye gode hjem og jeg har aldri dullet og ordnet og styret så mye som da de ble drektige og ungene kom. Skjønner at du sikkert ikke siktet til meg spesifikt, men må bare få det frem Endret 20. oktober 2012 av marianne4388
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #17 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg kan ikke hjelpe deg med spørsmålene dine, men google kan helt sikkert! Jeg ville bare minne deg på å sterilisere katten din når den har fått barna, ellers vil det nok fortsette å komme unger resten av livet til pus. Graviditet og fødsel er ikke noe moro for en katt. Anonym poster: 21705f9db8e78e472fa9efdb2126e569 Dyr får ikke barn, de får unger. I dette tilfelle kattunger. Hunder får valper, kuer får kalver osv. Dessuten blir dyr drektige (som også andre har skrevet), ikke gravide. Anonym poster: 70763549a23619dbde9a0813cb8259b6 1
Gjest marianne4388 Skrevet 20. oktober 2012 #18 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Dyr får ikke barn, de får unger. I dette tilfelle kattunger. Hunder får valper, kuer får kalver osv. Dessuten blir dyr drektige (som også andre har skrevet), ikke gravide. Anonym poster: 70763549a23619dbde9a0813cb8259b6 Beklager så meget, det skal ikke skje igjen. Har redigert det nå Endret 20. oktober 2012 av marianne4388
Katteelsker94 Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter #19 Skrevet 20. oktober 2012 Skrevet av en oppdretter til hjelp for alle som av alle himmelens årsaker ender opp med drektig huskatt: http://katteprat.net/forum/index.php?topic=31518.0 Det er mye annen god informasjon der som er åpen å lese. Les det. Lille-pus her har sikkert noen kloke ord på lager også. Anonym poster: d91a5b9641a73c13439807de414e0874 Jeg siktet til denne kommentaren og jeg vet at det er mange hjemløse kattunger der ute, men jeg skjønner at mange har forskjellige meninger og det skal alle få lov til.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #20 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg siktet til denne kommentaren og jeg vet at det er mange hjemløse kattunger der ute, men jeg skjønner at mange har forskjellige meninger og det skal alle få lov til. Det er en veldig god lenke, og oppdretteren som har skrevet informasjonen er svært dyktig, både med tanke på egen erfaring og som en dyktig lærer i både kurs og oppdrett. Så hun ville jeg absolutt hørt på Og til "alle himmelens grunner" så var det ment ganske bokstavelig, altså både uhell, planlagt, hjemløse katter, fosterhjemskatter og så videre Men altså i hovedsak ikke katter som er i planlagt avlsprogram = huskatter. Beklager om du oppfattet deg som kritikk av deg, for det var ikke intensjonen med innlegget eller link til hjelpetråden - som jeg håper vil være til nytte. Anonym poster: d91a5b9641a73c13439807de414e0874 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå