Julie:) Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Hei. Jeg er ei jente på 31 år. Jeg er normalvektig og spiser sunt, dvs jeg er ingen fantatiker, men lager all maten min selv og er opptatt av ferske råvarer og bruker ikke halvferdig mat, lager alt selv. Spiser variert, prøver å være bevist på hva slags karbohydrater jeg spiser, men her heller ingen fantatiker. Jeg trener 2-4 ganger i uken, alt etter hva jeg får tid til. Det kan være løping, styrketrening, spinning evt andre gruppetimer, men det er dette jeg for det meste gjør. Føler at jeg har en grei balanse. Problemet er at jeg sover så vanvittig mye syns jeg selv hvertfall. Om jeg kan velge selv sover jeg gjerne 12 timer om natten. Jeg jobber turnus og da må jeg jo stå opp tidligere når jeg er på jobb, men da må jeg sove enda mer når jeg kommer hjem. Kan godt sove tre timer på sofan for så å ha 12 timer om natten igjen. Jeg føler at jeg har lite energi i hverdagen og merker at jeg har lite overskudd utover trening og vanlige gjøremål. For et par år siden var jeg hos legen og tok blodprøver, alt var greit, legen sa at det kunne være turnuslivet som gjorde at jeg trengte mye søvn ellers og syns ikke det var noe å gjøre. Turnusen min er 2 dager på, en uke av, to dager på, en uke av 3 dager på en uke av.. Burde jo ha masse av tid til å komme meg igjen og det er ikke så travelt på jobb akkurat. Får sove om natten og ikke så mye stress. På hjemmebane har jeg en datter som jeg har annenhver uke og bor med samboer. Noen som har noen tips eller som kjenner seg igjen eller som kan forklare hva som gjør at jeg trenger så mye søvn? Gjør meg jo ikke akkurat mer opplagt heller...
Gjest Sakone Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Hva med å sove mindre? 12 timer er altfor lenge å sove, uansett hvor sliten man er. Jeg merker hvertfall at når jeg sover for lenge, så blir jeg bare mer sliten enn før jeg la meg omtrent.
Wiggins Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Det er to ting jeg tenker på når jeg leser dette. Har du sjekka: - Vitamin B12 på blodprøvene? For lite B12 kan gjøre deg trøtt og uopplagt. - Nyreverdiene, dvs. albmin og kreatinin? Dårlig nyrefunksjon kan også gjøre deg trøtt. Det er klart at turnusarbeid med ujevn døgnrytme ikke er det som er biologisk riktig for kroppen, og at kroppen dermed trenger mer søvn for å komme seg igjen er logisk, men at den skal trenge så mye som 12 timer flere netter på rad høres ut som noe mer enn bare å være sliten av ujevn døgnrytme.
heidiheidiheidi Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 Været kan man bli ganske trett av nå, lite sol! Ta litt solarium eller en ferie i solen
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #5 Skrevet 20. oktober 2012 Du får starte med amfetamin da. Anonym poster: 3f820054ba47a504a95ca41d83975f12
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #6 Skrevet 20. oktober 2012 Dra til fastlegen og ta blodprøver. I tillegg til B-12 og nyreverdier bør du få sjekket jernverdier, d-vitamin-nivå og stoffskiftehormoner. Anonym poster: 91624e30e69dfc3f0618e5b78e3dfe3b
Julie:) Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2012 Takk for svar, kanskje jeg bare skal bestille en legetime til. Jeg ser jo den at jeg må prøve å sove litt mindre, søvn avler søvn sies det jo, men er bare veldig vanskelig å dra meg ut av sengen, jeg setter på vekkeklokke, men sovner som regel igjen etterpå. Ferie har man jo alltid lyst på, er ganske så ofte på ferie faktisk så nå må jeg nok vente litt for å gjøre meg fortjent til det
Lurt smil Skrevet 28. oktober 2012 #8 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg var akkurat som deg før. Sov og var trøtt hele tiden. Løsningen ble noen runder med b12 sprøyter og ekstra jerntiskudd. For det viste seg at selv om jeg trente og spiste Sundt så tikk ikke kroppen til seg nok av det den trengte . Så hør med legen din og ta noen blodprøver så finner du nok en løsning
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #9 Skrevet 28. oktober 2012 Ta en graviditetstest før du drar til legen, hvis du er aktiv. Hvis du trener mye kan du ha anspente muskler, tøy ut bedre neste gang du trener og hvis du merker noen "problemområder" så ta en time eller to hos en fysioterapeut. I allefall det jeg fikk beskjed av legen om å gjøre før jeg kom ned til de, da jeg hadde samme problemet. Fant ut at jeg hadde en låsning i nakken, som gjorde meg svimmel og trøtt. Anonym poster: 4473a4b68a8a4af7a5199b780e123af1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå