Gå til innhold

Katt på antibiotikakur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten mi har mest sansynlig blitt bitt av en annen katt, her om dagen oppdaget vi at han hadde en diger byll med veste på siden av ansiktet/halsen. Vi snakket med dyrlege som ba oss komme dagen etter, og samme kveld klødde han på den så den sprakk og den rant masse veske og blod. Og det var en diger byll. Han ble dopet ned og dyrlegen fikk ut det som var igjen, og ga han antibiotika, samt satt han på en antibiotikakur.

Det ser nå mye bedre ut, vesker bittelittmen han virker piggere og mer seg selv. Han er litt slapp og ligger for det meste og sover og slapper av. Men vil disse antibiotikatablettene gjøre at han ikke har vondt? Og bør vi holde han inne til kuren er over? Foreløpig går det greit for han vil ikke ut, men det er snakk om 10 dager.

Anonym poster: 86012f58c26efdf8a813100d201c1d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde nøyaktig samme opplevelse med vår katt, og et godt råd IKKE mist katten av syne hvis det er en sjanse for at dere ikke får gitt ham tablettene til rett tid. Det skjedde med min katt, den stakk av, til slutt måtte jeg bure den inne like lenge som kuren tok, i hans tilfelle 14 dager, flere dager ekstra fordi den stakk av en gang. Såret ble verre med en gang.

Anonym poster: add44a8a4c898e382c89cf4a67cc4903

Skrevet

Og ja, antibiotikaen sørger for at såret blir bedre og gror fort, smertene avtar. Nå er han på bedringens vei, på god vei, men som sagt, ikke slipp ham ut før kuren er overstått hvis det er fare for at han ikke får pillene riktig tid.

Skrevet

Jeg har fått med separate smertestillende de gangene kattene mine har gått gjennom noe alvorlig, men det har det aldri vært behov for når det gjelder byller.

Kattene mine kommer inn til samme tidspunkt hver dag for middagen sin, så her har det aldri vært nødvendig å holde de innendørs. Du får nesten dømme det selv siden du kjenner katten din.

Anonym poster: 4698b004926f38bb89e133a1e8d78cef

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nesten litt rart dere fikk tabletter og ikke flytende mixtur. Flytende er ofte enkle å 'overtale' pasienten til å ta :fnise:

Men, det kan være lurt å holde pasienten inne disse 10 dagene ja.

Dette da han jo skal ha tabletten(e) sine enten en eller to ganger om dagen, og da er det dumt dersom han er ute og ikke kommer inn før etter et par dager.

Dessuten er han jo ganske kraftig redusert nå. Du sier han for det meste ligger og sover. Kroppen hans jobber sammen med antibiotikaen med å slå infeksjonen tilbake, og det tar på en liten kropp.

Antibiotika gjør ham også slappere akkurat nå, så han har det aller best inne inntil han er frisk og rask igjen.

Spesielt vondt er det ikke nå som det er åpning og betennelsen/verken kan komme ut. Vondt var det da han hadde en stor infeksjon som presset på nervene i det infiserte området.

Skrevet

Smertene vil avta når betennelsen går ned. Merker du ikke bedring i løpet av 3-4 dager bør du kontakte dyrlegen, siden det kan bety at antibiotikaen ikke tar det. Det sikreste er å holde katten inne, både for å være sikker på at han får alle pillene, og fordi almenntilstanden hans er redusert.

Anonym poster: 1236ffcf1b8479430df8e1fba3dc2df7

Skrevet

Han er stort sett aldri ute mer enn en arbeidsdag eller en natt, dvs 8-10 timer. Men han skal jo ha tablettene morgen og kveld, og man vet jo ikke, plutselig blir han borte lenger.. Jeg tror jeg prøver å holde han lenge så lenge han ikke VIL ut.

Men det er ikke noe farlig å slippe han ut med tanke på at det er et ganske åpent sår, altså? Tenkte at det kan jo umulig være noe særlig bra å få masse jord og rusk i det.

TS

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hold ham inne du.

Det såret som nå er åpent vil gro igjen i løpet av disse 10 dagene.

Å slippe ham ut nå vil være aldeles hull i hodet. I den tilstanden han er så vil han da høyst sannsynlig finne seg et sted å gå i dekning.

• Liker 1
Skrevet

Altså, du burde holde katta innendørs.

For å være sikker på at den får dosen sin hver dag.

Og når en katt er svekket på den måten, kan den bli et lett bytte for andre katter som ser at den er syk og som har lyst til å yppe til bråk.

Selvom katta VIL ut, ikke slipp den ut. Den klarer noen dager innendørs.

Anonym poster: bd5dacb5e5142c6cf00a357acae6e5db

• Liker 1
Skrevet

Ok, bare forstod på svarene ovenfor at så lenge han fikk tablettene så kunne han gå ut. Men vil egentlig ikke at han skal reke rundt når han er sliten og slapp, og ihvertfall ikke om han er et lett bytte. Da holder jeg han inne.

TS

Skrevet

Men er spent på hvordan det kommer til å gå, 10 dager er en stund når han er vant til å fly ut og inn hele tiden.

Skrevet

Vel, vår katt klatret i gardinene, mjauet hele natta, stod i vinduet og sang, løp rundt fra rom til rom, og holdt et realt sirkus de siste dagene kuren varte, for da hadde den kommet godt til seg selv.

Ikke slipp ut katten, forbered deg på at det kan bli litt sirkus, men det er verdt det. Etterpå ble pusen vår helt frisk igjen og er seg selv, og ingenting er viktigere enn det, så får heller bare "mishandle" den litt ved å holde den inne.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sliter med å få i han tablettene. Har prøvd å holde han fast men det tar allikevel en time, og jeg får det knapt til da.. Kam de knuses? Det står at de kun skal deles, men alternativet er at han ikke får de i seg..

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det er desverre ulempen med tabletter.....

Er du alene med ham ?

Jeg spør fordi det da er litt mer kronglete å få til med en uvillig katt, men det går;

Sett deg ned på knærne på gulvet, spre knærne. Tabletten har du liggende klar rett ved.

Pus plasseres mellom knærne dine, med ryggen helt inntil maven din.

Nå tar du tak over hodet til pus med tommel og langfinger/pekefinger plassert i delelinjen mellom over- og underkjeve (du kjenner med fingrene hvor skillet mellom over og underkjeven er).

Hold fast men forsiktig tak i overkjeven, klemm forsiktig fingrene mot hverandre mens du vender hodet og overkjeven til pus oppover.

Nå skal du ha fått opp munnen hans, og det virkelige spetakkelet begynner;

Med den andre hånden plukker du opp tabletten, og plasserer den langt bak på tungen hans. Og så lukker du munnen hans, vender hodet litt bakover og masserer forsiktig på strupen hans.

Til slutt svelger han.

Resten av kvelden vil han være pottesur på deg, og etter 2 dager vil han begynne å unngå deg når du kommer med tabletten.

Tabletter og katt er normal sett ikke gøy.

Mandag gjør du en av disse to tingene:

Alternativ 1) Ringer vetrinæren og ber vedkommende sende over resept til apoteket på flytende antibiotika til pus.

Alternativ 2) Går på apoteket og kjøper en engangssprøyte uten kanyle (nål), en som tar 5 ml. Så knuser du tabletten, plander med litt vann og suger opp i sprøyten.

Har du en sprøyte hjemme nå så kan du knuse tabletten og blande den med litt vann. Husk at hele vannmengden du blander tabletten med skal inn i pus gjennom munnen ;)

Måten du får den flytende antibiotikaen i pus på er den samme som beskrevet for å få inn en tablett, men du slipper å åpne munnen hans. Katter har et 'myntinnkast' på siden i munnen. Når du ser kattekjeven (løfter på leppene på siden) så ser du hva jeg mener. Der stikker du inn sprøyten, og spruter inn en liten dose antibiotika ad gangen.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Min pus har og blitt bitt og går rundt med stor skjerm som hun hater! Hun skal ha antibiotika i 10 dager, 1 ml om morgenen og en om kvelden, jeg gir fra flytende og trekker opp i sprøyter som jeg gir i munnen hennes. Det funker hvertfall greit selv om hun ikke jubler.

Stakkars puser :(

Skrevet

Sett deg ned på knærne på gulvet, spre knærne. Tabletten har du liggende klar rett ved.

Pus plasseres mellom knærne dine, med ryggen helt inntil maven din.

Nå tar du tak over hodet til pus med tommel og langfinger/pekefinger plassert i delelinjen mellom over- og underkjeve (du kjenner med fingrene hvor skillet mellom over og underkjeven er).

Hold fast men forsiktig tak i overkjeven, klemm forsiktig fingrene mot hverandre mens du vender hodet og overkjeven til pus oppover.

Nå skal du ha fått opp munnen hans, og det virkelige spetakkelet begynner;

Med den andre hånden plukker du opp tabletten, og plasserer den langt bak på tungen hans. Og så lukker du munnen hans, vender hodet litt bakover og masserer forsiktig på strupen hans.

Til slutt svelger han.

Dersom det er fare for mannevonde tilstander når du utfører dette som forklart av Lille-pus, kan du dekke pus med et håndkle som du legger over ryggen, og pakker rundt hele kattedyret så hodet stikker ut og ingen klør er har mulighet til å rive ut øyne og så videre. Prøv å gjøre det så kort og konsist som mulig, og dersom det er tabletter som gis med mat så ha gjerne noe skånsomt og godt å tilby. Det kan også være lurt å be veterinær om mageregulerende når du eventuelt ringer og etterspør flytende alternativ.

Lykke til, håper pus blir frisk som en fisk :)

Anonym poster: 896c26d12f1f90a6daa6e7b437b26040

Skrevet

Jeg har gitt stoffskiftepiller til et par puser, hvor den ene HATER det. Løsningen ble å lage leverposteikuler med pillen i midten, det funket en stund. Eierne kjøpte godbiter på dyrebutikken som har "pillelommer" det funker visst veldig bra.

Anonym poster: 5f65bed6f8f547fd8cf2929ef4ca1bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...