Gå til innhold

alkohol til middag

78 stemmer

1. 1. Ville du stusset over alkoholfri middag i denne sammenhengen ?

• Ja, jeg vil ha vin / alkohol til maten min
      32
    • Ja litt men det er ikke så farlig
      24
    • Vet ikke.
      2
    • Nei jeg klarer meg uten
      10
    • Nei jeg ville ikke ha tenkt over det
      10

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stemte at jeg ikke ville tenkt over det, jeg. Siden det er barn til stede og dette bare er "generalprøven", mener jeg. Jeg syns det er godt med vin/øl til maten, men jeg kan fint drikke alkoholfritt også. Særlig om det er lagt litt omtanke i det og det er kjøpt inn GODE drikkevarer som cider, alkoholfri vin osv.

Ville stusset LITT mer om det ikke ble servert i det minste vin i selve bryllupet, men hadde ikke gjort noe. Å drikke for å drikke er ikke helt meg, og har vært på mange morsomme alkoholfrie fester. I vårt tilfelle er brudgommen avholdsmann men det blir likevel servert vin til maten og cognac til kaffen i vårt bryllup. ; )

Dette er ikke noen generalprøve ... det er den eneste middagen vi kommer til å ha. etter vielsen skal vi "bare" ha en mottagelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så dreven på dette, så bare lurer på hvordan en mottagelse fortoner seg? Hva er opplegget der? Mat og drikke?

Anonym poster: b2a6277da7912f9162b88821bc9d61c7

Skrevet

Jeg liker å ha valgmuligheten. Hvis noen skal bestemme for meg at jeg ikke får lov til å ta et glass vin til maten min, synes jeg det er merkelig og føler på en måte at de tror at jeg ikke kan drikke alkohol uten å drikke meg full.

Anonym poster: 21fd3a7f1198d0cd07fccdf50eb9c3c4

Skrevet

Jeg synes det er litt feil å la de få (forhåpentligvis mindretallet) la sine egne alkoholproblemer være bestemmende for hva et helt selskap skal drikke i en sosial og hyggelig sammenkomst. Det er hyggelig å ta hensyn, men det bør de med alkoholproblemet gjøre også. Å ikke ta seg et glass vin sammen med folk som ikke klarer å begrense det blir litt vel mye hensyn. Da bør jo heller de som har et problem holde seg hjemme slik at andre kan få kose seg.

Anonym poster: e5c1d6e973862edba1becf915512fa80

Skrevet

Jeg synes det er litt feil å la de få (forhåpentligvis mindretallet) la sine egne alkoholproblemer være bestemmende for hva et helt selskap skal drikke i en sosial og hyggelig sammenkomst. Det er hyggelig å ta hensyn, men det bør de med alkoholproblemet gjøre også. Å ikke ta seg et glass vin sammen med folk som ikke klarer å begrense det blir litt vel mye hensyn. Da bør jo heller de som har et problem holde seg hjemme slik at andre kan få kose seg.

Så foreldrene til bruden skal kanskje holde seg hjemme for at kusine Anne man treffer en gang i året skal drikke vin?

Jeg regner med at når folk vurderer å kutte ut alkohol er det fordi det er den absolutt nærmeste familien som sliter og at det kan bli kjipt ikke bare for personene, men ødelegge for brudeparet også.

Hardbarka alkoholikere bryr seg mer om rusen enn at det er den viktigste dagen i livet til datteren/sønnen sin.

Anonym poster: f152740dd0fad004d7140c2fdc68968b

• Liker 1
Skrevet

Moro å se så mange forskjellige meninger om dette. Som alltid tenker jo jeg at det er vertskapet som bestemmer hva som er "tillat" under sin happening, og hvis vi velger å ha et alkoholfritt arrangement så er det opptil oss som vertskap å avgjøre.

Det er ikke sånn at noen er hardbarka alkoholikere som ikke klarer å styre seg, men jeg syns likevel at det ikke trenger å serveres akohol i enhver sammenheng. Det heller til at det blir åpent for alkoholservering her, jeg for min del drikker ikke uansett i denne settingen. Avgjørelsen er ennå ikke tatt. Men tusen takk for innspill :)

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker på hva vi ender opp med, men vi kommer sansynligvis ikke til å servere alkohol. Men middagen skal være på et vertshus, så det er ikke noe problem hvis gjestene og kjøpe seg vin/øl der hvis det er viktig for dem

Skrevet

hva da hjelpes ?

Skrevet

Det kommer an på hva slags type bryllup naturligvis, men det bør være et alkoholholdig alternativ til middagen. Betalt av brudeparet.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hva slags type bryllup naturligvis, men det bør være et alkoholholdig alternativ til middagen. Betalt av brudeparet.

Bør være ... i alle tilfeller ? uansett ?

Skrevet (endret)

Bør være ... i alle tilfeller ? uansett ?

Vel, folk som er avholds kan holde alkoholfritt bryllup, men jeg hadde blitt adskillig overrasket hvis begersvingere bestemte seg for et.

Og at det her kommer fra deg, som vil bruke av pengegavene til limousine og ekstra fin champagne fra flyplassen under bryllupsreisen blir bare hyklersk for min del. Du unnder ikke gjestene dine vin under middagen, men skal bruke av deres penger til alkohol til deg selv....

Je, je. kanskje vil du lære å holde bryllup den dagen du skal gifte deg for 3 gang.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Skrevet

Snille gjest, det handler ikke om økonomi har jeg sagt for tusende gang .. kan du ikke høre etter da .. ? trollmating er ikke gøy i lengden.

Dessuten er det tredje gang.

• Liker 1
Skrevet

Så foreldrene til bruden skal kanskje holde seg hjemme for at kusine Anne man treffer en gang i året skal drikke vin?

Jeg regner med at når folk vurderer å kutte ut alkohol er det fordi det er den absolutt nærmeste familien som sliter og at det kan bli kjipt ikke bare for personene, men ødelegge for brudeparet også.

Hardbarka alkoholikere bryr seg mer om rusen enn at det er den viktigste dagen i livet til datteren/sønnen sin.

Anonym poster: f152740dd0fad004d7140c2fdc68968b

Nei foreldrene skal ta seg sammen og la de andre gjestene nyte alkohol hvis de ønsker. Hele selskapet skal da ikke sitte å drikke mineralvann og juice fordi foreldrene ikke takler å være i et selskap med alkohol. Og siden disse sikkert ikke er hardbarka alkoholikere som du skriver, så klarer de sikkert å se andre ta seg et galss vin eller to.

• Liker 1
Skrevet

Nei foreldrene skal ta seg sammen

Gud, tenk så lett alt hadde vært her i verden dersom folk bare tok seg sammen.

• Liker 2
Skrevet

Gud, tenk så lett alt hadde vært her i verden dersom folk bare tok seg sammen.

Artig ironi. Men skal virkelig to mennesker som har et problem med alkohol ta fra alle andre gjestene muligheten til å nyte det? Nå vet jeg ikke hvor mange gjester, men vi hadde 64 gjester og det kunne ikke falt meg inn at alle måtte avstå fra å nyte vin til maten om selv mine foreldre hadde et alkoholproblem. Like lite som jeg ville tillatt de få røykerene å røyke inne.

Skrevet

Jeg ser poenget ditt. Men her er det snakk om mitt forhold til det. ikke de to det gjelder. Det er JEG som har et problem med det. Og som brud har jeg kanskje noe å si .. ?

Skrevet

Artig ironi. Men skal virkelig to mennesker som har et problem med alkohol ta fra alle andre gjestene muligheten til å nyte det? Nå vet jeg ikke hvor mange gjester, men vi hadde 64 gjester og det kunne ikke falt meg inn at alle måtte avstå fra å nyte vin til maten om selv mine foreldre hadde et alkoholproblem. Like lite som jeg ville tillatt de få røykerene å røyke inne.

Nå er jo ikke det tilfellet her tydeligvis, men av og til vil dette faktisk være beste løsning ja. Det ER ikke alle som klarer å styre seg, og det er bedre at alle har en hyggelig middag uten alkohol enn at folk får vinglasset sitt, men i tillegg får "gleden" av å høre brudgommens forlover holde tidenes flaueste og kleineste tale, eller brudens mor og eksmann krangle rudgommens mor høylytt, eller brudgommens mor gråte, eller eller eller....

Nei, det er ikke en perfekt løsning. I en ideell verden så kunne det fungert slik du sier, men verden er ikke alltid ideel - og av og til er det greit å være realistisk.

Anonym poster: bea6b8f6b50735a964a92d3c68c2d270

• Liker 4
Skrevet

Nå er jo ikke det tilfellet her tydeligvis, men av og til vil dette faktisk være beste løsning ja. Det ER ikke alle som klarer å styre seg, og det er bedre at alle har en hyggelig middag uten alkohol enn at folk får vinglasset sitt, men i tillegg får "gleden" av å høre brudgommens forlover holde tidenes flaueste og kleineste tale, eller brudens mor og eksmann krangle rudgommens mor høylytt, eller brudgommens mor gråte, eller eller eller....

Nei, det er ikke en perfekt løsning. I en ideell verden så kunne det fungert slik du sier, men verden er ikke alltid ideel - og av og til er det greit å være realistisk.

Anonym poster: bea6b8f6b50735a964a92d3c68c2d270

Men det er vel snakk om vin til maten. Svært få blir dritings på 3 - 4 glass vin over noen timer.

Skrevet

Jeg ser poenget ditt. Men her er det snakk om mitt forhold til det. ikke de to det gjelder. Det er JEG som har et problem med det. Og som brud har jeg kanskje noe å si .. ?

Du har fått flere innspill, så nå bør du trekke deg fra tråden og tenke sammen med kommende mann om hva dere kommer frem til, før du blir mer usikker. Bare et råd til deg fra en AB :)

Jeg skjønner deg godt, og om det føles som et stort dilemma så gi en F i alkohol- gjestene vil ikke gå i sinne for å si det sånn.

Bestemmer dere for at det skal være alkohol, kan dere begrense det litt uten at det trenger å føles krampe.

Anonym poster: ebfe44ca96b6a10907e8bd9b206469c8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...