Gå til innhold

alkohol til middag

78 stemmer

1. 1. Ville du stusset over alkoholfri middag i denne sammenhengen ?

• Ja, jeg vil ha vin / alkohol til maten min
      32
    • Ja litt men det er ikke så farlig
      24
    • Vet ikke.
      2
    • Nei jeg klarer meg uten
      10
    • Nei jeg ville ikke ha tenkt over det
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha en familiemiddag med foreldre og søsken, søskens partnere og våre nevøer og nieser. Vi blir rundt tretti mennesker, og skal ha middagen torsdagen to dager før vielsen, på et hotell.

Spørsmålet er - bør det være vin til maten eller "kan" vi ha det alkoholfritt ?

Dette er ikke et økonomisk spørsmål. Det handler rett og slett om at vi er usikre på hva vi syns. Jeg ønsker at det skal være alkoholfritt, kjæresten syns ikke vi skal legge en sånn begrensning på det.

Legger til at det vil kun være to barn under atten år der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker å ha vin/øl til mat, så stemmer det her. Poengterer samtidig at jeg ikke drikker mye og er ute etter fest, men at det hører sammen med godt selskap og god mat.

Men med et forbehold. Jeg har stor respekt for de som velger alkoholfritt av personlige grunner. Jeg har vært i kristne og muslimske bryllup, der brudeparet ikke drikker alkohol.

• Liker 2
Skrevet

jeg MÅ ikke ha det, men god vin/øl er jo med på å gjøre et flott måltid enda bedre. Det finnes jo masse gode alkoholfrie alternativ også, men en fin middag med bare Farris (eller enda verre: brus) blir litt... tamt.

Det har noe med oppvartningen av sine gjester, tenker jeg. jeg synes at man som vertskap skal gjøre så mye som mulig for at gjestene skal få en fin opplevelse. innenfor de rammene økonomi, tid og alt annet setter - selvfølgelig.

Samtidig så er det jo soleklart at om brudeparet har gode grunner for å ikke servere alkohol, f.eks at de aldri drikker selv, har et vanskelig forhold til alkohol selv og/eller har alkoholikere i familien, så er det jo ikke det glasset med vin som avgjør om det blir en koselig kveld eller ikke. for de fleste av oss. *venter på "gjest"*

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, men jeg ville latt gjestene få drikke alkohol. Vi hadde alkohol og fri bar i vårt bryllup (var 36 stykker til sammen) og for meg ville det vært helt feil å nekte gjestene alkohol. Jeg ville at mine gjester skulle kose seg, og det å kose seg med en øl eller vin til maten vet jeg mange setter pris på.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

jeg MÅ ikke ha det, men god vin/øl er jo med på å gjøre et flott måltid enda bedre. Det finnes jo masse gode alkoholfrie alternativ også, men en fin middag med bare Farris (eller enda verre: brus) blir litt... tamt.

Det er veldig sant det du skriver her. God drikke komplementerer et måltid. Det er så trist å sette seg ned med god mat, og bare få brus (som jeg ikke drikker), vann og farris.

I de alkoholfrie bryllupene jeg har vært har man kjøpt inn god eplemost og alkoholfritt fra polet. Det gir en mye bedre matopplevelse.

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, men jeg ville latt gjestene få drikke alkohol. Vi hadde alkohol og fri bar i vårt bryllup (var 36 stykker til sammen) og for meg ville det vært helt feil å nekte gjestene alkohol. Jeg ville at mine gjester skulle kose seg, og det å kose seg med en øl eller vin til maten vet jeg mange setter pris på.

Hva kom barregningen deres på? Litt OT men :)

Gjest Badabing
Skrevet

Så lenge det ikke er slik at enkelte i familien har problemer med alkohol, synes jeg det er naturlig å servere alkohol til maten.

• Liker 1
Skrevet

Noen har et problem med alkohol, men det er på en måte ikke poenget her. For meg handler det om å være bevisst på i hvilke settinger man drikker alkohol. Kan alkoholfri vin være et alternativ?

Etter at jeg ble bevisst alkoholproblemet i min egen familie har jeg kuttet drastisk ned på eget alkoholforbruk (ikke at det var så stort i utgangspunktet) - og jeg drikker ALDRI sammen med de to som har problemet. Ergo vil jeg heller ikke under noen omstendighet drikke selv under denne middagen.

Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Det kommer jo veldig an på gjestene. Vi skal ikke ha alkohol til middagen i vårt bryllup, vanlig middag etter vielsen på en lørdag. Det er helt naturlig for begge våre famlier og venners side og blir derfor ikke noe jeg har tenkt videre over en gang.

Så man må jo se de som skal komme an, forstår det slik at mange gjester nermest forventer alkohol i et bryllup. Selv synes jeg at det er brudeparets dag og at det er helt opp til hva de selv ønsker, men i praksis må man nok som sagt se an gjestene.

Skrevet (endret)

Noen har et problem med alkohol, men det er på en måte ikke poenget her. For meg handler det om å være bevisst på i hvilke settinger man drikker alkohol. Kan alkoholfri vin være et alternativ?

Etter at jeg ble bevisst alkoholproblemet i min egen familie har jeg kuttet drastisk ned på eget alkoholforbruk (ikke at det var så stort i utgangspunktet) - og jeg drikker ALDRI sammen med de to som har problemet. Ergo vil jeg heller ikke under noen omstendighet drikke selv under denne middagen.

jeg vet ikke ang alkoholfri vin egentlig - har bare smakt et par ulike selv, og de var ikke så gode. Men det kan jo hende det finnes noen gode også. ellers begynner det å finnes endel spennende juicer, ikke då søt saft og slikt nå, som passer godt til forskjellig mat. Man får endel av disse på polet, bondens marked og denslags. Og alkoholfri øl er jo helt greit, og enkelt å få tak i. men om dere skal ha dette på et hotell er det kanskje ikke dere som kjøper inn selv?

Når det gjelder bruk av alkohol så synes jeg det også er viktig å unngå demonisering. Da tenker jeg på at alkohol ikke skal oppfattes som noe negativt i seg selv, så lenge det brukes på en fornuftig måte. Barn har bare godt av å se at det kan drikkes et glass eller to for kos til maten, og at alkohol ikke må bety rølpefyll og drikking for å bli full. Men det er MINE meninger, basert på min bakgrunn og erfaringer. Jeg synes ikke det er det minste rart om noen tenker annerledes. Og dere må jo legge opp til en fest dere selv vil være komfortable med.

edit: fant en halv setning. Oooops.

Endret av Pingting
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er selv avholds, så for min del hadde det ikke vært noe savn! :)

Men tror mange syns det er hyggelig og nesten litt forventet med vin/øl til maten i en slik sammenheng!

Skrevet (endret)

Hva kom barregningen deres på? Litt OT men :)

Jeg husker ikke helt eksakt, men mener den kom på rundt 8000 kr. Da er det iberegnet velkomstdrink, kaffe avec, alkohol under middagen og fri bar. Synes det var en helt okay pris, hadde fryktet at det skulle bli mye verre.

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg husker ikke helt eksakt, men mener den kom på rundt 8000 kr. Da er det iberegnet velkomstdrink, kaffe avec, alkohol under middagen og fri bar. Synes det var en helt okay pris, hadde fryktet at det skulle bli mye verre.

S

å for meg rundt 15000, så 8000 var en velding fin pris :)

Skrevet

S

å for meg rundt 15000, så 8000 var en velding fin pris :)

Ja, jeg var i grunn veldig overrasket over hvor billig det ble. Spesielt fordi i den frie baren var det også mulighet for gjestene å forkyne seg av ulike drinker, whiskey, cognac, som ikke akkurat var billige. Men, bryllup er jo ikke en fyllefest og de fleste drakk nok mindre enn hvis de skulle drukket på en vanlig fest. Dessuten tror jeg de var ganske mette av fireretters middag og kaker. ;)

• Liker 1
Skrevet

Det der er et vanskelig spørsmål; spesielt med alkoholikere i familien. Man kan jo servere begrenset med alkohol? For eksempel til en 3-retters kan man servere ett glass vin/øl til hver rett. Skal dere kun ha en rett,kan dere si til serveringspersonalet at det er f.eks to alkoholenheter til hver under middagen. Utover det trenger dere jo ikke å servere mer alkohol?

• Liker 1
Skrevet

Stemte at jeg ikke ville tenkt over det, jeg. Siden det er barn til stede og dette bare er "generalprøven", mener jeg. Jeg syns det er godt med vin/øl til maten, men jeg kan fint drikke alkoholfritt også. Særlig om det er lagt litt omtanke i det og det er kjøpt inn GODE drikkevarer som cider, alkoholfri vin osv.

Ville stusset LITT mer om det ikke ble servert i det minste vin i selve bryllupet, men hadde ikke gjort noe. Å drikke for å drikke er ikke helt meg, og har vært på mange morsomme alkoholfrie fester. I vårt tilfelle er brudgommen avholdsmann men det blir likevel servert vin til maten og cognac til kaffen i vårt bryllup. ; )

Skrevet

Det kommer veldig an på hva som serveres og settingen. På resturant syns jeg det hører til å ha vin til maten, men samtidig er det ikke et must. Tror nok jeg hadde savnet et glass rødvin til en god kjøttrett, men til annen mat ville jeg syns det var helt ok uten vin.

Anonym poster: be70071a97da7ecbae87b7ca0736d449

Skrevet

Hvem av dere føler sterkest for sin sak? Du, som ikke vil ha alkohol, eller han, som vil ha det? Den av dere som det er minst viktig for, kan kanskje gi den andre sitt ønske?

Anonym poster: b0fe0d872156bc2f6f7dcd84f25e8aa4

Skrevet

vi hadde ikke alkohol i bryllupet vårt, da dette var viktige verdier for brudgommens familie. vi serverte en eksklusiv eplemost til maten, og det slo godt ann hos både vinkjennere og resten av gjestene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...