Euphoria Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Hei! Jeg er eneeier i et Aksjeselskap, og har en nesten ny Mac jeg ønsker å selge til mitt eget foretak. Macen er verdivurdert av autorisert forhandler, og i følge revisoren er det enkelt å selge den til mitt eget foretak. Men hvordan gjør man egentlig det? Jeg forstår jeg må skrive en kvittering på salget, og at pengene da kan overføres fra bedriftskontoen til min private konto, men skal foretaket betale moms av kjøpet? Jeg kunne selvsagt ringt regnskapsføreren, men det vil koste meg flere hundrelapper for et enkelt spørsmål, så spør her først
Mynona Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Du som privatperson er ikke mva-registrert, så du har ikke lov til å selge noe med mva-påslag. Endret 20. oktober 2012 av Mynona
Athene Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Det er ikke mva på bruktsalg etter mval. Og som Myona vil ting du selger uansett ikke være avgiftspliktig, ikke fordi du er privatperson men fordi du ikke driver virksomhet som er egnet til å gå med overskudd over tid.
Mynona Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Jeg skrev ikke at det var fordi hun var privatperson at det ikke var mva da Men fordi hun ikke er mva-reg. Endret 20. oktober 2012 av Mynona
hmmz Skrevet 20. oktober 2012 #6 Skrevet 20. oktober 2012 Bedriften kjøper da pcn av personen som privatperson med moms og om bedriften er momsregistrert kan de trekke av momsen, hvis ikke kan de ikke det. Moms og kontorutstyr konteres på to ulike kontoer (man kan klare seg med en om man ikke er momsregistrert, men jeg vil sterkt anbefale å ha to ettersom en bedrift skal tjene penger og man mest sansynlig innen kort tid blir momsregistrert)
Mynona Skrevet 20. oktober 2012 #7 Skrevet 20. oktober 2012 Bedriften kjøper da pcn av personen som privatperson med moms og om bedriften er momsregistrert kan de trekke av momsen, hvis ikke kan de ikke det. Moms og kontorutstyr konteres på to ulike kontoer (man kan klare seg med en om man ikke er momsregistrert, men jeg vil sterkt anbefale å ha to ettersom en bedrift skal tjene penger og man mest sansynlig innen kort tid blir momsregistrert) Nei - det stemmer ikke.
Athene Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Bedriften kjøper da pcn av personen som privatperson med moms og om bedriften er momsregistrert kan de trekke av momsen, hvis ikke kan de ikke det. Moms og kontorutstyr konteres på to ulike kontoer (man kan klare seg med en om man ikke er momsregistrert, men jeg vil sterkt anbefale å ha to ettersom en bedrift skal tjene penger og man mest sansynlig innen kort tid blir momsregistrert) Det er helt feil. Du blander sammen to ting. Selger er ikke avgiftsregistrert -> mva er ikke angitt på faktura -> kjøper får ikke fradrag.
hmmz Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg tok tydligvis feil. Det blir som dere sier solgt uten mva. Da er også tankegangen om at mva ikke skal betales flere ganger ivaretatt. Man lærer noe nytt hele tiden *notert bak i hodet at man skal sjekke litt før man hiver ut påstander*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå