lell Skrevet 20. oktober 2012 #1 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg lette etter oppskrift på fiskegrateng. Jeg fant mange forskjellige. På en så sto det at man skal først trekke fisken, så blands alt og hive i ovnen i 50 minutt. På en annen oppskrift sto det rå fisk, blandes med det andre og hives i ovnen i 20 minutt. DET er jo stor forskjell! Hva er riktig?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 20. oktober 2012 #2 Del Skrevet 20. oktober 2012 Steketiden kommer jo ann på hvor stor grateng du lager, kanskje det var forskjell på mengden i de to oppskriftene du fant? Fisken behøver ikke trekkes på forhånd synes jeg. Jeg tar utgangspunkt i 4 til 500g fisk og slumper med mengde hvit saus og makaroni til formen blir full, mengden fisk varieres utifra hva du liker selv, mye eller lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 20. oktober 2012 #3 Del Skrevet 20. oktober 2012 jeg bruker 4-500 gr kokt fisk. Prøvde med rå engang, det var ingen suksess. Lager hvit saus og tar kjelen av plata, rører inn tre-fire eggeplommer og fisken. Lar det stå mens jeg stivpisker eggehvitene som jeg så vender inn i sausen. Heller så alt i en stor ildfast form, strør ost og brødrasp over og steker på 200 grader i 45 min. NAM!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineS Skrevet 21. oktober 2012 #4 Del Skrevet 21. oktober 2012 MarianneEs oppskrift ligner veldig på den jeg lager. (Som er oppskrift etter bestemora mi). Jeg bruker også å ha i hakket gul løk og muskat som krydde. Av fisk så varierer det litt avhengig av hva jeg har av fisk, men favoritten er røkt torsk da jeg synes annen fisk(f.eks. torske- eller seifilet) ofte "forsvinner" litt i resten av gratengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2012 #5 Del Skrevet 21. oktober 2012 Litt nypresset appelsin og appelsinskall er skikkelig godt oppi fiskegratengen.. Anonym poster: f648064b28172826d2b5b4551f1e4d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. oktober 2012 #6 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg gjør omtrent som MarianneE, men bruker rå fisk og steker ca en time, Syns sei er den beste fisken til grateng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MiCorazon Skrevet 21. oktober 2012 #7 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Nå fikk jeg lyst på fiskegrateng Jeg legger fisken rå i hvitsausen (ca 500 gr), sammen med løk,makaroni, 2-3 eggeplommer,muskat i ildfast form, til slutt brer jeg stivpisket eggehvite oppå og stør over griljermel, steker den ca 45-50 min. Endret 21. oktober 2012 av MiCorazon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 22. oktober 2012 #8 Del Skrevet 22. oktober 2012 ...og for ikke å glemme bacon Jeg pleier å finhakke og steik becon som jeg har i gratengen, og det blir utrolig godt - for som en kjent kokk en gang sa: "Alt blir bedre med bacon" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 22. oktober 2012 #9 Del Skrevet 22. oktober 2012 Bruker ingen fast oppskrift, men å koke fisken er å safe litt og langt lettere. = mindre jobb på kjøkkenet. Grunnleggende har jo andre også lagt ut her, det er avhengig av... Min oppskrift er å rense fisken etter en fiskemiddag, fryse den ned, og bruke den til fiskegrateng, dvs den er kokt. Da kan den bli mer tørr. Bruker man rå fisk går det også bra, og kanskje litt annerledes, og man må bruke lavere temperatur og lengere steketid. Sausen er hvitsaus, 4-6 egg (trenger ikke vispe eggehviten stiv, smaken er den samme, men), litt glanset løk, og i gratengen par gulrøtter i strimler. Litt muskat, litt ingefær (lite), og knust flatbrød eller etc på toppen. 35 -40 min i ovnen hvis fisken er rå eller hvis det er en stor porsjon. Serveres med revet gulrot med en dynk av mandariner eller søt appelsin, og gode poteter. Og flatbrød. Pepper og smør på bordet. ... Det er lenge siden jeg har laget det, og er kommet ut av trening, en kokk har spurt meg hvorfor jeg ikke lager mat mer og hvorfor jeg har et lite utvalg i skapene, jeg sier bare, at ... det er kjedelig å komme ut av trening.. sånn er det. Lag mat du, du vet hvor kjøkkenet er. Du som er kokk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Loverdose Skrevet 22. oktober 2012 #10 Del Skrevet 22. oktober 2012 Fæl tråd, nå sitter jeg og sikler fordi jeg har så lyst på fiskegrateng.... Ååååhhh. Det beste som finnes! Sei, hvit saus, makaroni og knust kavring på toppen er det beste som finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 22. oktober 2012 #11 Del Skrevet 22. oktober 2012 Jeg lager også på samme måte som Brunhilde skriver. Men har litt mer oppi, vårløk foreksempel :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EryMax Skrevet 24. oktober 2012 #12 Del Skrevet 24. oktober 2012 Dere burde prøve fiskegrateng med laks eller ørret, det var faktisk overraskende godt. Hyse er også godt som fiskegrateng, det fikk vi erfare når vi tok opp feil fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 2. november 2012 #13 Del Skrevet 2. november 2012 ...og for ikke å glemme bacon Jeg pleier å finhakke og steik becon som jeg har i gratengen, og det blir utrolig godt - for som en kjent kokk en gang sa: "Alt blir bedre med bacon" ...og smør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lell Skrevet 3. november 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 3. november 2012 Hva med torsk? Er det godt å lage med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 3. november 2012 #15 Del Skrevet 3. november 2012 Hva med torsk? Er det godt å lage med? Ja, mange foretrekker torsk. Jeg bruker sei fordi det smaker mer fisk, noe jeg liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shoppedilla Skrevet 3. november 2012 #16 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg lager en som er melk og eggefri(makaroni er ikke alltid eggefri, men det er ikke farlig her). Jeg trekker frossen seifilet litt, så deler jeg den opp og har den i en ildfast form. Koker fullkornsmakaroni og heller over. Lager melkefri hvitsaus, som jeg krydrer med salt, hvit pepper og muskatnøtt. Så heller jeg den hvite sausen over. Så strøkavring på toppen. Steker den i 45min i ovnen. Server den med kokte poteter, enda mer melkefri hvitsaus og revet gulrot. Restene fryser jeg ned og varmer i ovnen en dag vi ikke orker å lage mat Denne smaker ikke fisk da! Fint for meg som ikke liker fisk. Og nå fikk jeg egentlig lyst på fiskegrateng.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 4. november 2012 #17 Del Skrevet 4. november 2012 Hva med torsk? Er det godt å lage med? Jeg bruker torsk jeg og, funker helt greit :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lell Skrevet 7. november 2012 Forfatter #18 Del Skrevet 7. november 2012 Fredag blir det fiskegrateng.. Men jeg lurer på, må jeg bruke en egen kasserolle til å trekke fisken i? Kan man ikke lage hvitsaus, og trekke fisken oppi den? Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 7. november 2012 #19 Del Skrevet 7. november 2012 Fredag blir det fiskegrateng.. Men jeg lurer på, må jeg bruke en egen kasserolle til å trekke fisken i? Kan man ikke lage hvitsaus, og trekke fisken oppi den? Eller? Fisken har du rå opp i den ildfaste forma når du blandet alt sammen enkelt og greit. Lærte det når jeg jobbet på kokkeskolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 8. november 2012 #20 Del Skrevet 8. november 2012 Fredag blir det fiskegrateng.. Men jeg lurer på, må jeg bruke en egen kasserolle til å trekke fisken i? Kan man ikke lage hvitsaus, og trekke fisken oppi den? Eller? Da hadde jeg heller laget sausen litt tykkere og brukt fisken rå. Blir mye bedre smak da enn om du bruker ferdigtrukket fisk. Du bare steker litt lenger, og vips så har du nydelig grateng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå