Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Klart det er forskjell
Skrevet

Sannheten om hjerne-inndelingen hos menn og kvinner er utbredt, "bevist" forskningsmessig og kjent innen feltet hjerneforskning.

En verdenskjent bok er skrevet av hjerne-og atferdsforskerne Anne Moir og Daniel Jessel: "HJERNEN: den store forskjellen på mann og kvinne".

Boken forklarer hvorfor kvinnebevegelser kjemper forgjeves OG man lærer mye her som kan hjelpe enhver i parforhold!

I tillegg kan det være nyttig å lese boken "Slik er menn" av Einar Røhnbæk og Tor Mille.

De av dere som ikke er klar over forskjellen mellom kjønnene/ikke vil innse det: synd for dere. Som dere vet: kunnskap er makt..

Hilsen kvinne 30 :wink:

Skrevet

Jeg tror det ikke det er så smart å generalisere at kvinner er slik fordi de har en slik type hjerne, og menn er slik fordi de har en annen type hjerne igjen. Menn og kvinner er individer. Det finnes harde menn, følesløse menn, men med sex på hjernen, myke menn, menn med følelser, menn som har vanskelig for å bli rørt og menn som lett blir rørt. Menn som danser ballett, men som er homofile, transer, boksere, Osv. Så kan man gjenta det hele med å sette kvinne foran i stedenfor menn....

Hvordan vi blir som mennesker, menn eller kvinner påvirkes av forskjellige faktorer: Gener, sosial arv, oppvekstmiljø, lært adferd etc.

Om vi skal kjøpe en teori om at menn er "sexmonstre" fordi de er menn og fordi deres hjerne er annerledes enn kvinners tror jeg vi gjør samfunnet en bjørnetjeneste. Videre tror jeg flere menn vil unnskylde uønsket adferd med at de er jo menn og skapt slik. Ja, vi er nok skapt noe forskjellig, blandt annet når det gjelder seksuell drifter og hva som påvirker dette. Likevel skal ingen få meg til å tro at vi skal tilbake til old tiden hvor menn dro på jakt og klubbet ned kvinnen når han fikk visse behov.

Vi har alle fått utdelt et intellektuell som vi kan benytte oss av. (I større eller mindre grad). Vi har muligheter for å tilpasse oss. Vi er utstyrt med egen vilje og dette setter oss i stand til å forstå hverandre og leve sammen uten å bli preget av de store forskjellene. Om vi ønsker det.

Eller vi kan unnskylde oss med at vi er født med en annerledes hjerne slik at det er umulig for oss å forstå den andre og dens adferd. Og kan deretter handle som vi vil, med egoistiske motiver...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette handler ikke om å generalisere for en gangs skyld.

Denne hjerneboken basert på hjerneforskning, viser jo bare fakta da...

Hjernen er konstruert annerledes hos menn og kvinner. Akkurat som det er fakta at menn har mer testosteron enn kvinner. Det skulle da være unødvendig å forklare dette?

Det at hjernene er forskjellige betyr jo ikke at vi ikke forstår hverandre.

Menn og kvinner kan fint lære opp til å forstå hverandre bedre gjennom kommunikasjonsteknikker og kunnskaper om hverandre.

Grunnskolen burde fokusere mer på dette, men glimrer med sitt fravær. Og når voksne mennesker/forledrene til barna i tillegg viser en slik kunnskapsløshet overfor forskjellene...ja da er det langt til mål.

Skrevet

Om forskjellene er så store som du forfekter, og at du i tillegg mener at grunnskole og foreldre "forbryter" seg ved å ikke innføre tiltak mot dette blir jeg svært undrende da jeg gjorde et søk på nettet. Verken "Slik er menn" , Einar Røhnbæk eller Tor Mille fikk jeg noe resultat på. Om de er så fantastiske som du forfekter, hvorfor har ingen hørt om dem.... ? Om en slik vitenskap var har skapt et paradigmeskifte eller er i ferd med å gjøre det så hadde nok dette vært mer kjent.

Jeg stiller meg undrene til din promotering av dette teamet, disse personen og boken. Basert på forskning ingen har hørt noe om.

Skrevet

Fant følgende på Dag og Tid:

"Slik er menn er ei flåsete bok av Tor Milde og Einar Røhnebæk som kom ut på forlaget til Kagge i fjor. Her kan dei som vil, finne alle tenkjelege stereotypiar om den ureinslege, sexfikserte, vulgære, egoistiske mannen."

Ser ikke så vitenskapelig ut, egentlig.

Gjest gjest1
Skrevet

Men at forskningen har kommet frem til at menns og kvinners hjerner er forskjellig bygget opp og fungerer ulikt, er faktisk fakta. DEN kommer man ikke utenom, og så får vi godta det og forsøke å leve med hverandre utifra den vitenen. (I stedet for at vi kvinner fortsetter å mene at vår tenkemåte er den riktige og mannen må lære seg å tenke og handle som oss...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig med Mysan, DET er fakta.

Det var jeg som anbefalte hjerne-boken, og den av Milde/Røhnebæk.

Hva jeg glemte å si, er at Milde/Røhnebæk er journalister av yrke, ikke forskere. Deres bok er kun basert på deres egne oppfatninger som menn, og hvordan menn tenker når de har kvinner i sin nærhet (uansett hvem).

Derimot "hjerne-boken" er seriøs i den forstand at den ikke representerer et paradigmeskifte, men fremstår som akseptert allmennkunnskap innen hjerneforskning. For å si det slik: det hersker ikke uenighet i de faktaene som står der...

Derimot kan andre forskere si seg uenig i at man skal legge for mye vekt på hjernen, og heller se på oppvekst. Da vi hjerne forskerne komme med motargument igjen, som "se hva som skjer hvis du oppdrar sønnen din med dukker: han vil ikke og går heller til bilene" osv...også er debatten i gang: igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...