AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg liker ikke fastlegen min, og har også problemer med å forstå h*n da h*n snakker dansk på en fort og slurvete måte. Trenger en gynekologisk undersøkelse, og lurer på om jeg bare kan kontakte en på gule sider uten å gå gjennom fastlegen? Skal fastlegen min ha noe info om dette ,og evnt resultater? Betaler jeg egenadel eller full pris hvis jeg går utenom fastlegen? Anonym poster: d882175bd2a4a285571071aa8947df4b
Rubies_ Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Du kan bytte fastlege altså. Ellers kan du jo ringe til legekontoret der du har fastlege og be om en annen lege for gynekologisk undersøkelse. Da betaler du i så fall det samme som du ville gjort hos fastlegen. Drar du til privat må du jo betale mer. Jeg vet ikke om fastlegen får vite om det, men sannsynligvis, siden det kommer i "mappa" di.
Tibbie Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg aner dessverre ikke, men det vet nok gynekologen om du ringer han/henne :)
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 Hvis du ikke får henvisning fra fastlegen koster det som regel rundt 1000 kr. Anonym poster: 403e8ae190532972019fe769776d7b47
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2012 #5 Skrevet 20. oktober 2012 Du kan bytte fastlege altså. Ellers kan du jo ringe til legekontoret der du har fastlege og be om en annen lege for gynekologisk undersøkelse. Da betaler du i så fall det samme som du ville gjort hos fastlegen. Drar du til privat må du jo betale mer. Jeg vet ikke om fastlegen får vite om det, men sannsynligvis, siden det kommer i "mappa" di. Det er ingen felles "mappe" mellom en privat gynekolog og en fastlege. Er det på samme kontor er det mer uklare regler, men strengt tatt skal det heller ikke der gli over fra den ene til den andre legen.
Rubies_ Skrevet 20. oktober 2012 #6 Skrevet 20. oktober 2012 Det er ingen felles "mappe" mellom en privat gynekolog og en fastlege. Er det på samme kontor er det mer uklare regler, men strengt tatt skal det heller ikke der gli over fra den ene til den andre legen. Ja, jeg mente dersom TS blir undersøkt av en lege på det samme legekontoret.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #7 Skrevet 20. oktober 2012 Ja jeg er klar over at jeg kan bytte fastlege men her er det "aldri" noen andre ledige leger (har sjekket lista flere ganger) så da må jeg ta til takke med den jeg har... Å kontakte legekontoret og be om å få en gynekologisk undesøkelse av en annen lege var kanskje ikke dumt. Men det er ikke bare en vanlig rutinesjekk heller, er redd jeg kan ha tette eggledere og det vet jeg ikke om en fastlege kan sjekke? Helst vil jeg til en gynekolog, men jeg kan vel egentlig bare be om å få en henvisning ifra fastlegen min. Må jeg ha noen begrunnelse for det, tro? Annet enn at jeg ikke liker h*n? TS Anonym poster: d882175bd2a4a285571071aa8947df4b
Rubies_ Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Ja jeg er klar over at jeg kan bytte fastlege men her er det "aldri" noen andre ledige leger (har sjekket lista flere ganger) så da må jeg ta til takke med den jeg har... Å kontakte legekontoret og be om å få en gynekologisk undesøkelse av en annen lege var kanskje ikke dumt. Men det er ikke bare en vanlig rutinesjekk heller, er redd jeg kan ha tette eggledere og det vet jeg ikke om en fastlege kan sjekke? Helst vil jeg til en gynekolog, men jeg kan vel egentlig bare be om å få en henvisning ifra fastlegen min. Må jeg ha noen begrunnelse for det, tro? Annet enn at jeg ikke liker h*n? TS Anonym poster: d882175bd2a4a285571071aa8947df4b Da skjønner jeg at du vil til gynekolog. Da ber du bare om å få henvisning til gynekolog. Trenger ikke oppgi noen grunn.
Athene Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Dette kan ingen fastlege hjelpe deg med. Gynekolog med henvisning koster ca 3-4 00. Gynekolog uten henvisning koster ca 1000. Gynekologen kan sannsynligvis heller ikke hjelpe deg, men du trenger nok en vurdering+henvisning fra gynekolog for å få time på sykehus. Kontroll av tette eggledere skjer gjennom inngrep på sykehus, da man fysisk må inn og se/blokke. Dette får du ikke henvisning til før du har prøvd å få barn uten suksess i et år, og du er ferdig utredet for hva årsaken kan være. Edit: Med mindre det er andre fysiske plager eller tilstander som krever at dette gjøres. Endret 20. oktober 2012 av Athene
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #10 Skrevet 20. oktober 2012 Hvis du vil ha en time hos gynekolog så kan ikke fastlegen nekte deg det, og det er billigere at fastlegen henviser deg ja. Hvis dette var noe fastlegen kunne sjekket så kunne du spurt om å få time hos en annen lege på samme kontor, hvis fastlegen din er en mann så kan du si at du ønsker time hos en kvinne lege og da kan de ikke nekte det. Men det er kun for en time, ikke noe bytte av fastlege ellers. Men er det sjekk av eggleder så kan ikke en gynekolog gjøre noe nei, men dra til fastlegen din først. Si hæ når du ikke skjønte hva legen sa, vær ærlig på at du ikke skjønner hva han/hun sier, drit i hvis legen blir fornærmet fordi det er faktisk veldig viktig at pasientene skjønner hva legen sier! Anonym poster: 8e6a416269afe9986b27214183c779ab
Maneo Skrevet 20. oktober 2012 #11 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Min lege fortalte meg at han ikke kunne gi meg en henvisning til gynekolog med mindre det var en fysisk grunn til det. Jeg skulle ha en rutinesjekk, og dro til privat gynekolog. Hun tok celleprøve, samt innvendig UL. Jeg betalte 1200,- . Dyrt, men nå er jeg der ikke akkurat ofte. Endret 20. oktober 2012 av Maneo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå