Gå til innhold

Hva er egentlig Asperger? Forstår det ikke...

Anbefalte innlegg

Jeg leser og leser, men forstår ikke hva Aspergers er ...

Spør jeg noen, får jeg bare beskjed om å lese om det på nettet, men det har jeg gjort, og er like blank...

Husker jeg så en dokumentar, som gikk på nrk?, om en jente i Norge som hadde Aspergers uten å vite om det. Hun hadde en del problemer så barnevernet ble kontaktet og jenta ble satt bort.

Det endte til slutt med at familien tok med jenta til Sveits(moren kom fra sveits), hvor jenta fikk diagnosen Aspergers.

De kunne ikke flytte tilbake til Norge pga barnevernet og ble boende i Sveits.

Vel, jeg forstod ikke så mye da jeg så den dokumentaren ...

Noen som kan forklare meg hva Aspergers er, og da spesielt for jenter, eller unge damer?

Anonym poster: 19dfed66f957d155e5a76ffcaee43b4c

Fortsetter under...

Det er mennesker som ikke like lett forstår empati og menneskers reaksjoner på ting.

De skjønner ikke at det de sier kan virke ondskapsfullt, slemt, sårende.

Så de sliter som regel i sosiale sammenhenger fordi de rett og slett ikke forstår seg på andres følelser.

Forstår at du ikke forstår hva asberger er, kjenner selv en med asberger som ikke fikk diagnosen før etter at sønnens asberger ble oppdaget og foreldrene la sammen 2 og 2.

Anonym poster: 462309fbd5e2a5f8f80ebfb37f6fed4f

Annonse

Jeg har selv vært utredet for Asperger syndrom, og jeg synes Wikipedia sin artikkel var nyttig å lese da jeg skulle finne litt informasjon om sykdommen før utredning.

Anonym poster: 60589ac06690901b4d6112d599248d1f

Gjest Yellow Taxi

http://www.youtube.com/theanmish

Den brukeren er den beste videobloggeren om Asperger som er der ute, kanskje å høre på henne er en bedre måte for deg og forstå på siden du ikke klarer å lese deg til det.

Ellers er kvinner med Asperger, på gruppenivå, flinkere med sosial interaksjon enn menn. De er ofte flinke til å immitere andre for å bli sosialt akseptert, men dette går ofte ut over selvbilde og krever generelt ekstremt mye energi i hverdagen.

Lite lynkurs om nevrologien bak Asperger:

For å si konkret hva det er så er det en medfødt nevrologisk, livslang tilstand som et resultat av at man har færre speilnevroner enn normal befolkningen. Speilnevroner er hjerneceller spesialisert i sosial interaksjon og forståelse.

En hjerne fungerer som en datamaskin, det vil si at den er binær. En datamaskin kan bare kommunisere "av" eller "på", det vil si 0 eller 1. Ved å sette sammen lange koder av 011010101010101 kan man skape kompliserte ting som programmer, spill osv. På samme måte har hjernen nevroner. Nevroner kan "fyre av", det vil si aktiveres og sende ut nevrontransmittere, eller de kan ikke aktiveres. De er altså "av" eller "på", 0 eller 1.

På samme måte som en datamaskin kan skape kompliserte ting på denne måten kan vi tenke, kjenne igjen en følelse, eller få et sanseinntrykk som et resultat av lange kompliserte kjeder av slike "av"'er eller "på"'er i nevronene.

Speilnevroner er nevroner som fyrer av både når man selv utfører en handling og når noen andre utfører handlingen. De fyrer av både når man selv slår foten, og når man ser noen andre slå foten sin. Det er altså nevroner som oppfører seg likt uavhengig av om det er oss selv om opplever noe, eller om det er en annen person (eller et dyr, en fiktiv karakter, etc).

Dette gjør at man får en innstinktiv følelse av hvordan en annen person har det, hvordan de føler det og opplever situasjonen. Såkalt empati! Aspergere har færre nevroner spesilisert til dennne oppgaven, men de har ikke færre nevroner. Disse nevronene "jobber" med andre ord med noe annet, og kan forklare hvorfor mange med diagnosen er ekstra flinke til å se systemer, løse logiske og eller matematiske problemer, etc.

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 1
Gjest WendyClear

Da tror jeg kanskje vi kjenner samme person...........

Anonym poster: 51d23e98de9c9268ae9dcd4f807765db

Det er faktisk nokså mange kvinner som har blitt diagnostisert med Aspergers i etterkant av deres barns utredning. Dette kan henge sammen med at kvinner ofte er flinkere til å imitere andres væremåte og derfor maskerer sine "symptomer" som Yellowtaxi sier, eller at det er mer akseptert at jenter er sjenerte og mer unnvikende i sosiale situasjoner. Dette betyr ikke nødvendigvis at kvinner har "mildere" Aspergers enn menn har.

det er desverre heller ikke uvanlig at de som har aspergers syndrom også har andre ting i tillegg.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Feil-vei-pa-rullebandet-6933001.html

myter og fakta om asperger:

http://healthmad.com/mental-health/12-common-myths-about-aspergers-syndrome/

professor Ulrik Fredrik Malts forelesning om blant annet asperger:

http://tv.nrk.no/serie/22-juli-rettssaken/nnfa60370112/08-06-2012

transkript av dette:

http://www.nrk.no/227/dag-for-dag/rettssaken---dag-33-1.8186146

Anonym poster: 55aa790a13b2f4527ec5bbb5900aa14c

Tror du skal være forsiktig med å ta alt som blir svart her bokstavelig :) Mye interessante linker, og beskrivelser av egne erfaringer er fint. Men f eks det at folk med Asperger har problemer med empati tror jeg ikke stemmer så godt. Har selv kjent Aspergere som bryr seg veldig om folk og dyr rundt seg, men de kan ha problemer med å tolke hvordan andre har det der og da, trenger kanskje en klar beskjed om man har det bra eller ikke (noen er flinke til å spørre), og de skjønner ikke alltid om det de sier er upassende og sårende. Nå skal ikke jeg begi meg ut på å forklare syndromet, for jeg har ikke så veldig peiling, men ta Gro Dahle og Svein Nyhus - begge disse er veldig hyggelige, ressurssterke og på sin måte omgjengelige folk. En ser jo i det de skriver og tegner at de har en god forståelse av menneskelige følelser...

Anonym poster: 0452a6121a79ff51a836de73e9128336

• Liker 2

Jeg har asperger, så hvis du lurer på noe spesifikt, kan jeg svare utifra hvordan jeg selv er, men det er mange variasjoner i den diagnosen. Noen har lite følelser, mens andre har veldig mye osv, så jeg er ikke en fasit.

Annonse

Gjest Yellow Taxi

Tror du skal være forsiktig med å ta alt som blir svart her bokstavelig :) Mye interessante linker, og beskrivelser av egne erfaringer er fint. Men f eks det at folk med Asperger har problemer med empati tror jeg ikke stemmer så godt. Har selv kjent Aspergere som bryr seg veldig om folk og dyr rundt seg, men de kan ha problemer med å tolke hvordan andre har det der og da, trenger kanskje en klar beskjed om man har det bra eller ikke (noen er flinke til å spørre), og de skjønner ikke alltid om det de sier er upassende og sårende. Nå skal ikke jeg begi meg ut på å forklare syndromet, for jeg har ikke så veldig peiling, men ta Gro Dahle og Svein Nyhus - begge disse er veldig hyggelige, ressurssterke og på sin måte omgjengelige folk. En ser jo i det de skriver og tegner at de har en god forståelse av menneskelige følelser...

Det er strengt tatt du som ikke vet hva empati egentlig betyr. Rent faglig skiller man vanligvis mellom kognitiv og affektiv empati (da er det altså kognitiv empati aspergere mangler, ikke affektiv empati). Men disse begrepene er tilsvarende empati og sympati i dagligtale.

For og forklare det raskt og enkelt.

En asperger mangler empati (kognitiv empati), han/hun vet ikke instinktivt hvordan andre føler seg og kan dermed også har problemer med å se for seg hva han/hun kan gjøre for å hjelpe i situasjonen.

En klassisk psykopat (dyssosial personlighetsforstyrrelse ++) mangler evnen til sympati (affektiv empati) han/hun vet instiktivt hvordan andre føler seg og hvordan de kan hjelpe personen i situasjonen, men har ingen ønsker om å gjøre det. Tvert i mot bruker de sin innsikt til å manipulere og utnytte personen.

Så når du sier at folk er hyggelig og omgjengelig mennesker, og derfor ikke kan mangle empati så har du missforstått for det har ingenting med hverrandre og gjøre.

Man kan ha en instinktiv innsikt i hvordan andre mennesker tenker og føler og bruke dette til å oppføre seg hyggelig, eller oppføre seg uhyggelig. - Man kan mangle en instinktiv innsikt i hvordan andre mennesker tenker og føler og være uhyggelig, eller man kan være hyggelig basert på erfaringer og relger man har lært om hva mennesker liker (selvom man ikke klarer å instinktivt føle det i en hver situasjon), eller man kan forsøke å være hyggelig, men bli oppfattet som uhyggelig på grunn av en manglende innsikt.

Du kan altså ikke trekke noen slutninger om graden av empati en person har basert på om personen er hyggelig/omgjengelig eller ikke.

Edit: Jeg vil bare spesifisere at det ikke var meningen å "ta deg" på noen måte, da dette er en veldig vanlig missforståelse, og er bakgrunnen i en relativt stor bevegelse av foreldre som nekter for at barna deres med ASD har nedsatt empati.

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 1
Gjest WendyClear

Jeg har asperger, så hvis du lurer på noe spesifikt, kan jeg svare utifra hvordan jeg selv er, men det er mange variasjoner i den diagnosen. Noen har lite følelser, mens andre har veldig mye osv, så jeg er ikke en fasit.

Veldig lurt at du påpeker at noen har lite følelser mens andre har veldig mye. Jeg tror mange har inntrykk av at alle med Aspergers har en veldig flat affekt og nærmest er steinansikter som ikke engasjerer seg med mindre det er deres spesielle interesse.

• Liker 1

Det er strengt tatt du som ikke vet hva empati egentlig betyr. Rent faglig skiller man vanligvis mellom kognitiv og affektiv empati (da er det altså kognitiv empati aspergere mangler, ikke affektiv empati). Men disse begrepene er tilsvarende empati og sympati i dagligtale.

For og forklare det raskt og enkelt.

En asperger mangler empati (kognitiv empati), han/hun vet ikke instinktivt hvordan andre føler seg og kan dermed også har problemer med å se for seg hva han/hun kan gjøre for å hjelpe i situasjonen.

En klassisk psykopat (dyssosial personlighetsforstyrrelse ++) mangler evnen til sympati (affektiv empati) han/hun vet instiktivt hvordan andre føler seg og hvordan de kan hjelpe personen i situasjonen, men har ingen ønsker om å gjøre det. Tvert i mot bruker de sin innsikt til å manipulere og utnytte personen.

Så når du sier at folk er hyggelig og omgjengelig mennesker, og derfor ikke kan mangle empati så har du missforstått for det har ingenting med hverrandre og gjøre.

Man kan ha en instinktiv innsikt i hvordan andre mennesker tenker og føler og bruke dette til å oppføre seg hyggelig, eller oppføre seg uhyggelig. - Man kan mangle en instinktiv innsikt i hvordan andre mennesker tenker og føler og være uhyggelig, eller man kan være hyggelig basert på erfaringer og relger man har lært om hva mennesker liker (selvom man ikke klarer å instinktivt føle det i en hver situasjon), eller man kan forsøke å være hyggelig, men bli oppfattet som uhyggelig på grunn av en manglende innsikt.

Du kan altså ikke trekke noen slutninger om graden av empati en person har basert på om personen er hyggelig/omgjengelig eller ikke.

Edit: Jeg vil bare spesifisere at det ikke var meningen å "ta deg" på noen måte, da dette er en veldig vanlig missforståelse, og er bakgrunnen i en relativt stor bevegelse av foreldre som nekter for at barna deres med ASD har nedsatt empati.

Ah, ok, bra du la til editen, hehe :) Det er jo en viktig oppklaring både for meg og andre, vil jeg tro. Jeg har ikke faglig greie på psykologi eller liknende, så det er lett å misforstå begreper. Og når jeg har snakket med fagfolk, blant annet eksen min som jobbet blant annet med Aspergere, har oftest ikke dette skillet kommet klart fram.

Annonse

det er desverre heller ikke uvanlig at de som har aspergers syndrom også har andre ting i tillegg.

http://www.aftenpost...et-6933001.html

myter og fakta om asperger:

http://healthmad.com...rgers-syndrome/

professor Ulrik Fredrik Malts forelesning om blant annet asperger:

http://tv.nrk.no/ser...0112/08-06-2012

transkript av dette:

http://www.nrk.no/22...ag-33-1.8186146

nb: bruk gjerne muligheten for å ta skjermbilder av powerpoint presentasjonene ved hjelp av: printscreen tasten på tastaturet.

nb: best når du gjør det i fullskjerm-modus og pause og vær rask med å ta bilde så du vet når i forelesningen powerpoint bildet ble vist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...