AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #1 Del Skrevet 19. oktober 2012 De siste to dagene har jeg opplevd at vannstanden i toalettet synker. Når jeg trekker ned fyller skålen seg normalt, men etter en liten time er det nesten ikke mer vann i skålen, og det lukter liksom kloakk. Noen som skjønner hva årsaken til dette kan være??? Det er ingen lekkasje rundt toalettet, og det gjelder kun dette ene toalettet i huset; ikke det andre. Anonym poster: def1f9d1b28b234f5cc11903a3687bb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 19. oktober 2012 #2 Del Skrevet 19. oktober 2012 Åpne opp lokket og juster litt på den kuletråden. Det må jeg noen ganger hertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #3 Del Skrevet 19. oktober 2012 Er det noe oppi der som kan gjøre at vannet renner ut da?? Hmm, får prøve alt før jeg evt. må krype til korset (rørleggeren..). Anonym poster: def1f9d1b28b234f5cc11903a3687bb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 19. oktober 2012 #4 Del Skrevet 19. oktober 2012 Når du åpner lokket, ser du en "propp" som sørger for å holde vannstanden oppe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #5 Del Skrevet 19. oktober 2012 Jeg er ikke hjemme før i morgen, så skal sjekke da! Takk for rådet uansett! Anonym poster: def1f9d1b28b234f5cc11903a3687bb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 20. oktober 2012 #6 Del Skrevet 20. oktober 2012 De siste to dagene har jeg opplevd at vannstanden i toalettet synker. Når jeg trekker ned fyller skålen seg normalt, men etter en liten time er det nesten ikke mer vann i skålen, og det lukter liksom kloakk. Noen som skjønner hva årsaken til dette kan være??? Det er ingen lekkasje rundt toalettet, og det gjelder kun dette ene toalettet i huset; ikke det andre. Anonym poster: def1f9d1b28b234f5cc11903a3687bb1 Da har du garantert dårlig lufting på kloakkledningen som skal gå over taket på huset ditt. Når det slippes vann (og skit) ned i kloakkrøret så drar det med seg luft. Det normale er at den lufta skal komme fra et sted høyere enn selve toalettet og er en skjult rørløsning som normalt kun er synlig på taket i form av ventilhatt (altså ute). Enkelt forklart så blir vannet i vannlåsen nederst i skåla sugd ned (over kanten) og kloakklukt kommer opp. Har du flere toaletter? Brukes det ofte/sjelden? Her ser du et bilde som forklarer selve toalettskåla. http://home.howstuffworks.com/toilet1.htm Ser to mulige problemer: A) Et toalett litt høyere på "kloakkrør-stammen" har fått tetta røret. B) Luftestammen er blokkert pga ombygging (røret er kappa og plugga igjen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 20. oktober 2012 #7 Del Skrevet 20. oktober 2012 Da har du garantert dårlig lufting på kloakkledningen som skal gå over taket på huset ditt. Når det slippes vann (og skit) ned i kloakkrøret så drar det med seg luft. Det normale er at den lufta skal komme fra et sted høyere enn selve toalettet og er en skjult rørløsning som normalt kun er synlig på taket i form av ventilhatt (altså ute). Enkelt forklart så blir vannet i vannlåsen nederst i skåla sugd ned (over kanten) og kloakklukt kommer opp. Har du flere toaletter? Brukes det ofte/sjelden? Her ser du et bilde som forklarer selve toalettskåla. http://home.howstuff...com/toilet1.htm Ser to mulige problemer: A) Et toalett litt høyere på "kloakkrør-stammen" har fått tetta røret. B) Luftestammen er blokkert pga ombygging (røret er kappa og plugga igjen). Edit: Lufting på et kloakkanlegg har ingenting med at det skal komme luft ut. Nei, det er for at luft enklere skal følge med når 5-8 liter vann dumpes ned gjennom skåla og ikke bli en vakuum-propp. Vannmengden i sisterna har heller ingenting med dette å gjøre (sisterna er vanntanken der du trekker i proppen, eller tanken inne i veggen om du har innbygd dass). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 20. oktober 2012 #8 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Når du åpner lokket, ser du en "propp" som sørger for å holde vannstanden oppe? Dette er noe helt annet enn TS har problem med. Om du slipper 2 liter eller 1000 liter vann ned når du skyller ned - så blir det ingen forskjell på vann-nivået nede i klosettskåla. Vannlåsen gjør at det holdes eksakt likt vannivå bestandig så lenge det ikke er lufteproblem/vakuum-problem (ref mitt innlegg lenger ned). Justeringsmuligheten inne i sisterna regulerer bare hvor mye vann sisterna inneholder etter hver fylling....suselyden..shhhhhh....fullt - ferdig... (man kan justere til f.eks. 6 liter eller 8 liter). Endret 20. oktober 2012 av slask Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nixnick Skrevet 20. oktober 2012 #9 Del Skrevet 20. oktober 2012 Da har du garantert dårlig lufting på kloakkledningen som skal gå over taket på huset ditt. Når det slippes vann (og skit) ned i kloakkrøret så drar det med seg luft. Det normale er at den lufta skal komme fra et sted høyere enn selve toalettet og er en skjult rørløsning som normalt kun er synlig på taket i form av ventilhatt (altså ute). Enkelt forklart så blir vannet i vannlåsen nederst i skåla sugd ned (over kanten) og kloakklukt kommer opp. Har du flere toaletter? Brukes det ofte/sjelden? Her ser du et bilde som forklarer selve toalettskåla. http://home.howstuff...com/toilet1.htm Ser to mulige problemer: A) Et toalett litt høyere på "kloakkrør-stammen" har fått tetta røret. B) Luftestammen er blokkert pga ombygging (røret er kappa og plugga igjen). Men hvorfor fungerer det andre toalettet vårt normalt? Vi har jo et toalett i etasjen over også, og det fungerer fint. Vi bor i terrasseleilighet, så jeg vet jo ikke om vi har noen over eller ved siden av oss som er på samme kloakkrør som har problemer... Toalettet er i daglig bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #10 Del Skrevet 20. oktober 2012 Men hvorfor fungerer det andre toalettet vårt normalt? Vi har jo et toalett i etasjen over også, og det fungerer fint. Vi bor i terrasseleilighet, så jeg vet jo ikke om vi har noen over eller ved siden av oss som er på samme kloakkrør som har problemer... Toalettet er i daglig bruk. Ville hørt med en rørlegger. Det høres definitivt ut som et slags sug i toalettet. Worst case-scenario ved manglende/dårlig lufting er tilbakeslag (kloakk ut av toalettet og inn i rommet..). I eldre hus er luftingen ikke lengre tilstrekkelig for moderne bruk, så det kan være tilfelle? Anonym poster: ede20b77d36eb75bdd72199734a7fc2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 22. oktober 2012 #11 Del Skrevet 22. oktober 2012 Men hvorfor fungerer det andre toalettet vårt normalt? Vi har jo et toalett i etasjen over også, og det fungerer fint. Vi bor i terrasseleilighet, så jeg vet jo ikke om vi har noen over eller ved siden av oss som er på samme kloakkrør som har problemer... Toalettet er i daglig bruk. Det kan være at det er to forskjellige "stammer" på røropplegget. Det kan være måten disse to er koblet sammen på som gjør at "dumping" fra dassen ovenpå forårsaker sug i den nede. Hvis du kan unngå å bruke den ovenpå f.eks. i tre dager så kan du konstatere at den nede ikke suges tom. Eller bedre - få noen til å trekke ned ovenpå når du observerer vannspeilet i klosettet nede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 22. oktober 2012 #12 Del Skrevet 22. oktober 2012 Ja, det kan jo være flere leiligheter som påvirker hverandre. Mest sannsynlig påvirker ikke de på siden, men de over kan meget godt ha litt vakuum med i spillet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nixnick Skrevet 24. oktober 2012 #13 Del Skrevet 24. oktober 2012 Takk for svar alle, nå ordnet alt seg av seg selv, heldigvis! Så vi får bare satse på at det var tett lenger oppe i systemet, og at det ble ordnet opp i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå