Gå til innhold

Min syster är livrädd för att hennes x ska döda deras döttrar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Och nu ber hon mig komma och hämta dem för att hon är utomlands och jobbar. Hennes mamma har rest ända från utlandet för att passa på dem men de är livrädda för att hennes exman ska ta dem från skolan.

Jag vet inte vad jag ska göra, vi är i flyttning, har extremt lite pengar pga det och att samboen har varit sjukskriven från jobbet (så han har bara fått den fasta lönen inte allt det andra han brukar tjäna upp). Men jag måste ju hjälpa dem!

Jag önskar att jag hade kunnat bli deras fostermamma och att de hade kunnat vara här ett par veckor i månaden för att få kunna slappna av och bara vara. Det gör mig så fruktansvärt ont för min barndom blev tagen ifrån mig pga dödlig sjukdom hemma och nu ser jag samma sorg i dem. De har fått ett ansvar som inte är deras och de har fått en rädsla som de inte borde ha!!! De är bara 11 och 12år och har redan haft så här hela livet.

Finns det något tillbud i Norge på dagtid där de kan vara? Jag måste jobba nästa vecka och jag kan inte låta bli för jag får bara betalt per vakt och har inget fast jobb, egentligen är jag ju student. Jag vill inte att de ska vara ensamma i en tom lägenhet eller en pytteliten lägenhet med målarfärg och renoverings smuts överallt. Jag vill att de ska ha det bra och kunna andas djupa, lugna, lyckliga andetag.

Hjäääälp......!

Anonym poster: 5affff96ae5e16c0d2d317d4907e3a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ingen som kan hjelpe dem med å passe dem? Vet ikke om de har et generelt tilbud ang dette:(

Skrevet

Kan barnas mormor bli med til dere?

Hvor bor disse barna egentlig? Norge? Sverige?

Forstår at du har lyst til å hjelpe, men hvorfor har barnas mor dratt ifra barna sine når hun er redde for deres liv og sikkerhet?

Skrevet

Det finnes ingen tilbud i Norge på dagtid, for da går norske barn på skole.. De andre tilbudene er for mye yngre barn. Gjelder dette for en lang periode, eller bare for en kort stund? Har du eller samboeren din noen slektninger som kunne hjulpet dere?

Skrevet

Er det noen grunn til at du er redd for at faren skal drepe barna så må du jo gå til politiet! Du skriver i overskriften at du søsteren din er redd for at ha skal drepe dem, men det skriver du ikke i innlegget ditt, der skriver du at dere er redde for at skal ta dem fra skolen. Kanskje han mener at de skal bo hos ham i stedet for hos bestemor fra utlandet? Hvis far er farlig så må jo barna beskyttes, men det virker veldig uansvarlig fra søsteren din å reise fra barna sine og overlate dem til moren sin som kanskje ikke kan språket engang, spesielt hvis det er slik at han er farlig.

• Liker 1
Skrevet

Så fint det er at du vil hjelpe, men jeg tror ærlig talt at søsteren din må ta ansvar selv for å holde seg hos barna sine om hun er redd for dette. Jeg hadde aldri i livet reist fra barna mine om dette var en bekymring og hadde gjerne byttet til en langt dårligere jobb for å være der for dem.

Har hun tatt kontakt med politi og lignende, for å melde fra om sin bekymring, siden dette tydeligvis har pågått en stund?

• Liker 1
Skrevet

Då eg gjekk på skulen var det ein som hospiterte i klassen min ein periode medan han besøkte besteforeldra i det som var hans haustferie (ei veke før oss). Så mulig du kan snakke med den lokale skulen om moglegheit for hospitering? Så vert dei kjende med andre ungar i nærmiljøet og får noko å gjere på dagtid. Elles verkar familiesituasjonen noko uoversiktleg, og eg forstår ikkje heilt kvifor mora må reise vekk når ho er redd for livet til ungane. Men så var det ikkje det du spurde om heller ;)

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Hvis du bor i Norge ville jeg tatt kontakt med et krisesenter. De har kanskje forslag til hva du kan gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Jag bor i Norge, min syster och hennes barn i Sverige. Min syster är inte svensk och kan bara det grundläggande. I Sverige är det fortfarande jätte svårt att få jobb, även om man kan svenska helt flytande och är i sina bästa år. Att min syster lyckats få jobb så snabbt som hon har och inte är beroende av socialen är jag stolt över. Anledningen till att hon har det jobbet är för att personen som hon tar hand om pratar hennes språk, därför är det väldigt svårt för henne att byta.

Hon har jobbat nästan dygnet runt, varit tvungen att gå upp klockan 4 på natten för att jobba till 14 och sedan ha två timmars pause för att jobba 20-21 på kvällen. Nu valde hon att åka utomlands tillsammans med den personen hon tar hand om för då får hon mycket mer pengar och kan vara där för sina barn mycket mer när hon kommer hem,

När hon åkte så var inte situationen på det viset, dessutom så ordnade ju hon så att barnens mormor kom för att passa på barnen medan hon var borta.

Ex mannen är anmäld men sånt tar tid, han har varit anmäld länge för hot och våld mot både barnen och henne. Tyvärr så är den enda anmälan som går igenom och kan tas i rätten den mot det ena barnet för där såg man tydliga märken runt halsen.... Resten kunde enligt åklagaren bara vara ord mot ord.

De har bott på skyddat boende i Sverige men min syster kände att situationen blev bättre, dessutom så fick hon väldigt lite pengar av socialen och ville heller inte bara FÅ pengar. Hon är envis och vill klara sig utan hjälp och vill vara med att bidra.

Nu är det i alla fall ordnat så att mormorn följer med hit och de stannar fram tills att deras mamma (min syster) kommer hem igen.. De kunde gömt sig hos min far, deras morfar, men han är nyligen opererad och fortfarande svag och ex mannen hittar dit så de var för rädda för att stanna där.

Nu hoppas jag bara att polisen snabbar på det här så att inte min syster och hennes barn får samma öde som de personerna jag läst om i Liza Marklunds böcker.... :(

Går det att bli fosterfamilj till sina släktingars barn om de bor i ett annat land? Jag vill bara se till att de får det bra och kan gå till skolan utan att deras far ska stå och vänta på dem och säga saker om deras mamma och dem...

Men jag ska ringa krisesentret och höra vad de har för förslag, jag kan ju både ringa till Sverige och hit i Norge. Tack för svar.

Anonym poster: 5affff96ae5e16c0d2d317d4907e3a04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...