AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 Jada, jeg har snoket i skattelistene, og kikket der på min far, jeg ville se om han har nok å klare seg for, siden han er minstepensjonist. Jeg arbeider i kommunen og er i lavtlønnsyrke selv, og har veldig dårlig samvittighet for å ikke ha betalt tilbake de 10 000 jeg lånte av far, jeg har bare ikke hatt råd. Nå ser jeg at far har 650 000 i formue på skattelista og forstår da at han har tatt steget å cashet ut obos leiligheten sin mot at banken tar leiligheten når han ikke er i denne verden mer. Dette er en mann som ikke bruker penger, ikke reiser på ferieturer, ikke bruker penger på bolig eller seg selv eller oss voksne barn /barnebarn Så da er mitt spørsmål; nå da han har hatt formue i 2011, så antar jeg han har hatt stor skattesmell i 2012 og vil også fortsette å skatte bort formuen sin? Så om få år, er alt skattet bort? Er det slik det fungerer? Anonym poster: 82f17e0dd91db85d2855609a586a5e4d
Gjest Sakone Skrevet 19. oktober 2012 #2 Skrevet 19. oktober 2012 Jada, jeg har snoket i skattelistene, og kikket der på min far, jeg ville se om han har nok å klare seg for, siden han er minstepensjonist. Jeg arbeider i kommunen og er i lavtlønnsyrke selv, og har veldig dårlig samvittighet for å ikke ha betalt tilbake de 10 000 jeg lånte av far, jeg har bare ikke hatt råd. Nå ser jeg at far har 650 000 i formue på skattelista og forstår da at han har tatt steget å cashet ut obos leiligheten sin mot at banken tar leiligheten når han ikke er i denne verden mer. Dette er en mann som ikke bruker penger, ikke reiser på ferieturer, ikke bruker penger på bolig eller seg selv eller oss voksne barn /barnebarn Så da er mitt spørsmål; nå da han har hatt formue i 2011, så antar jeg han har hatt stor skattesmell i 2012 og vil også fortsette å skatte bort formuen sin? Så om få år, er alt skattet bort? Er det slik det fungerer? Anonym poster: 82f17e0dd91db85d2855609a586a5e4d Det er ikke skatt på formue under 870 000.
Eliza Doalot Skrevet 19. oktober 2012 #3 Skrevet 19. oktober 2012 Sakone har rett. Man betaler ikke formueskatt av 650.000. Dessuten er det greit å være klar over at satsen for formueskatt er 1,1% av det overskytende beløpet. man skal dermed ha endel formue før dette utgjør de helt store summene. Men av ren nysgjerrighet: Hva mener du med det andre avsnittet? Cashet ut leiligheten mor at banken tar leiligheten? Den skjønte ikke jeg?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 Cashet ut leiligheten mor at banken tar leiligheten? Den skjønte ikke jeg? Cashet ut leiligheten mor at banken tar leiligheten? Den skjønte ikke jeg? Seniorlån kanskje, der man får utbetalt en viss del av boligens verdi mot at banken overtar boligen når man dør. Hendig for de som heller vil nyte formuen mens de lever fremfor å arve til slekta eller staten. TS: Sikker på at det ikke rett og slett er ligningsverdien du ser der da? Anonym poster: f8da4a926b5dc96518c21fc47c38c74d
Eliza Doalot Skrevet 19. oktober 2012 #5 Skrevet 19. oktober 2012 Seniorlån kanskje, der man får utbetalt en viss del av boligens verdi mot at banken overtar boligen når man dør. Hendig for de som heller vil nyte formuen mens de lever fremfor å arve til slekta eller staten. TS: Sikker på at det ikke rett og slett er ligningsverdien du ser der da? Anonym poster: f8da4a926b5dc96518c21fc47c38c74d Jeg var inne på tanken, men da blir begrepet "cashet ut" litt rart, synes jeg. Dessuten vil han fortsatt stå registrert med gjeld, noe som vil påvirke formuen. (Jeg forstår det som at TS er overrasket over at faren har formue i det hele tatt, ikke at formuen er mindre enn forventet.)
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #6 Skrevet 19. oktober 2012 Så da er mitt spørsmål; nå da han har hatt formue i 2011, så antar jeg han har hatt stor skattesmell i 2012 og vil også fortsette å skatte bort formuen sin? Så om få år, er alt skattet bort? Er det slik det fungerer? Alt du antar er feil. Det blir ikke formueskatt på så lav formue, og likningsformuen øker ikke av at man tar opp lån. Likningsverdien på boliger har blitt endret, og det har hatt drastiske utslag for mange borettslagsleiligheter. Min gikk f.eks. opp fra litt under 10% av salgsverdi til litt over 30%. Anonym poster: 683cdf11863bf9ce735eb0a30b143f28 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #7 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg var inne på tanken, men da blir begrepet "cashet ut" litt rart, synes jeg. Dessuten vil han fortsatt stå registrert med gjeld, noe som vil påvirke formuen. (Jeg forstår det som at TS er overrasket over at faren har formue i det hele tatt, ikke at formuen er mindre enn forventet.) Sant det, en slik "utcashing" er jo gjeld, tenkte litt for fort der Anonym poster: f8da4a926b5dc96518c21fc47c38c74d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg var inne på tanken, men da blir begrepet "cashet ut" litt rart, synes jeg. Dessuten vil han fortsatt stå registrert med gjeld, noe som vil påvirke formuen. (Jeg forstår det som at TS er overrasket over at faren har formue i det hele tatt, ikke at formuen er mindre enn forventet.) Mulig begrepet cashet ut er feil, men det er som jeg forstår at man tar ut boligens verdi eller deler av den, og at boligen tilfaller banken ved fars død. Han har nevnt den ordningen en gang og jeg antar at han har gjort en slik avtale med banken, siden det nå stod 650 000 som formue på han. Du nevner at han vil fremdeles sitte med gjeld, hvorfor det om banken har gjort avtale om overtagelse av bolig? Ser det er en som spør om det kan være likningsverdi, likningsverdien ville vel ikke stått som formue? Eller gjør den det om bolig er nedbetalt kanskje? TS Anonym poster: 82f17e0dd91db85d2855609a586a5e4d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 Mulig begrepet cashet ut er feil, men det er som jeg forstår at man tar ut boligens verdi eller deler av den, og at boligen tilfaller banken ved fars død. Han har nevnt den ordningen en gang og jeg antar at han har gjort en slik avtale med banken, siden det nå stod 650 000 som formue på han. Du nevner at han vil fremdeles sitte med gjeld, hvorfor det om banken har gjort avtale om overtagelse av bolig? Ser det er en som spør om det kan være likningsverdi, likningsverdien ville vel ikke stått som formue? Eller gjør den det om bolig er nedbetalt kanskje? TS Anonym poster: 82f17e0dd91db85d2855609a586a5e4d Hvis boligen er verdt 2 mill så har man jo ikke de pengene tilgjengelige til å bruke, de er bundet opp i boligen. Men man kan låne en viss del av de pengene av banken mot pant i boligen, og det lånet er jo da gjeld, som man betaler tilbake ved at banken overtar boligen når man dør. (veldig forenklet, ordningen er mer sammensatt enn det). Jo ligningsverdien regnes som formue. Hvis den er større enn boliglån/annen gjeld så vil den vises som formue i skattelistene. Ligningsverdi er i dag ca 25-30% av markedsverdi. Anonym poster: f8da4a926b5dc96518c21fc47c38c74d
Frøken S Skrevet 20. oktober 2012 #10 Skrevet 20. oktober 2012 Hadde han formue i 2010? Om så, og økningen ikke er enorm, så er det overveiende sannsynlig at det er boligen som vises.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #11 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg finner ikke 2010 skattelistene, men fant 2009 skattelista der han hadde formue på 20 000. TS Anonym poster: 82f17e0dd91db85d2855609a586a5e4d
Eliza Doalot Skrevet 20. oktober 2012 #12 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Altså, dersom TS far eier en bolig med likningsverdi 650.000 og han forøvrig ikke har annen formue eller gjeld, så vil farens netto skattemessige formue være 650.000. Reell formue er vesentlig høyere siden likningsverdi av primærbolig max skal utgjøre 30% av markedsverdi. Formue omfatter i for eksempel eiendom, bil, penger på bok, aksjer osv. Gjeld omfatter all gjeld uavhengig av når den forfaller eller hva slags andre betingelser som er knyttet til den. Så går TS' far i banken å tar opp et seniorlån på 1 million, som banken setter inn på farens konto. Dette vil øke farens eiendeler med 1 million (før han evt bruker noe av bankkontoen), men siden gjelden øker tilsvarende vil farens netto formue fortsatt være 650.000. Om faren derimot bruker opp 500.000 av pengen på konto på feks reiser eller annet som ikke genererer nye skattemessige eiendeler, vil eiendelene reduseres med summen mens gjelden er den samme. da vil netto formue reduseres til 150.000 Så vidt meg bekjent er det ikke mulig å ta opp gjeld for å øke skattemesig formue, da gjeld verdsettes krone for krone og det ikke finnes eiendeler som verdsettes til høyere verdi det. Mest sannsynlig skyldes økningen i formue at gjelden er nedbetalt, samt økning i likningsverdi på boligen. Endret 20. oktober 2012 av Eliza Doalot 1
Eliza Doalot Skrevet 20. oktober 2012 #13 Skrevet 20. oktober 2012 Mulig begrepet cashet ut er feil, men det er som jeg forstår at man tar ut boligens verdi eller deler av den, og at boligen tilfaller banken ved fars død. Han har nevnt den ordningen en gang og jeg antar at han har gjort en slik avtale med banken, siden det nå stod 650 000 som formue på han. Du nevner at han vil fremdeles sitte med gjeld, hvorfor det om banken har gjort avtale om overtagelse av bolig? Ser det er en som spør om det kan være likningsverdi, likningsverdien ville vel ikke stått som formue? Eller gjør den det om bolig er nedbetalt kanskje? TS Anonym poster: 82f17e0dd91db85d2855609a586a5e4d Jeg kan ikke mye om seniorlån, men så vidt jeg kan se er det et ordinært lån på alle måter foruten at låntaker ikke betaler renter/avdrag før boligen fraflyttes. Banken tar pant i boligen som må innløses ved salg, akkurat som ved andre lån. Det du skisserer er at banken har kjøpt din fars bolig en gang i fremtiden, med oppgjør i dag, og det ser jeg som ganske lite sannsynlig at banken er interessert i å gjøre 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #14 Skrevet 20. oktober 2012 Formuen kan ikke økes ved å ta opp et seniorlån. Det som må ha skjedd for å øke formue fra 20.000 til 650.000 er enten: -nedbetaling av gjeld/sparing i bank. -Økning av ligningsverdi på bolig -Penger inn. Du kan utelukke at far har mottatt arv/gevinster de siste to årene? Anonym poster: 12a12b5185026fe3922800234698441b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #15 Skrevet 20. oktober 2012 Far har ikke mottatt arv de siste 2 år, men han bruker ikke penger på noenting, så han kan jo ha betalt mye ned på boliggjelden sin, og verdistigningen på boliger de siste årene har jo vært veldig stor. Men formuen kan da økes om han har tatt opp seniorlån, og pengene står på kontoen hans!? TS Anonym poster: 82f17e0dd91db85d2855609a586a5e4d
Eliza Doalot Skrevet 20. oktober 2012 #16 Skrevet 20. oktober 2012 Men formuen kan da økes om han har tatt opp seniorlån, og pengene står på kontoen hans!? TS Anonym poster: 82f17e0dd91db85d2855609a586a5e4d Nei, som jeg beskrev over så vil det han har stående på konto bli nullet ut av den gjelden han da samtidig pådrar seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå