Gå til innhold

17 år og ca. 200k i egenkapital, hvordan få mest ut av disse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ulike grunner har jeg nå altså i underkant av 200 000 kr (ca. 175k, men regner med å spare opp 25k, før jeg flytter i en alder av 19) i egenkapital, som blir mine når jeg fyller 18. Jeg har ingen jobb, og har ikke planer om å få en der jeg tjener over frikortgrensen på 40k i nærmeste fremtid (da lønner det seg vel ikke å spare i BSU?). Jeg skal studere i Oslo, og iom at jeg ikke har noen fast inntekt, så er det ikke aktuelt å bruke dette som EK til boliglån (jeg får ikke det jeg ønsker for litt over 1 mill uansett). Spørsmålet mitt er derfor:

Hvordan kan jeg få mest mulig ut av disse pengene? :)

Jeg har tenkt til å ha de stående til jeg er ferdig med master og skal kjøpe min første bolig, altså seks år.

Anonym poster: 6376a48d51814fdad74d56ac2fad2d7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen jobb, og har ikke planer om å få en der jeg tjener over frikortgrensen på 40k i nærmeste fremtid (da lønner det seg vel ikke å spare i BSU?).

Det er da det lønner seg å spare i BSU ...

Skrevet

Nei, jeg får bedre rente gjennom overformynderiet mitt enn på BSU, da de forplikter seg til å sette de inn der det er mest lønnsomt...

Jeg skal nok greie å makse BSU ved arbeid uansett (for den grensen er vel på langt under 40k per år uansett?), så lurer i bunn og grunn på hvordan jeg skal plassere de 200k jeg allerede har :)

Skrevet

Nei, du må tjene over frikortgrensen får å få nytte av skattefradraget.

Anonym poster: ddc3f24e460cd0b155ffdc2bf651b205

• Liker 6
Skrevet

Grunnen til BSU er lønnsomt er maks skattefradraget på 4000. Men da må man faktisk ha inntekt som gjør at en skatter over 4000 kr i året, noe ts altså ikke kommer til å ha som student.

Anonym poster: 7b0fe6808c0a0a55e6fee76da6b1aeff

Skrevet

Jeg er fullstendig enig i at man må tjene over 40k for å få nytte av skattefradraget, men slik TS formulerer seg sier h*n det motsatte. Parantes er ikke det samme som komma!

Skrevet

Javel, da spør jeg på nytt, tydelig denne gangen:

Hvordan kan jeg plassere 200 k i seks år for å få størst mulig avkastning, uten å bruke BSU?

Skrevet

Jeg er fullstendig enig i at man må tjene over 40k for å få nytte av skattefradraget, men slik TS formulerer seg sier h*n det motsatte. Parantes er ikke det samme som komma!

Ts sier da virkelig ikke det motsatte?

Ts stiller et spørsmål i parantes om det lønner seg når man ikke tjener over 40k.

Anonym poster: c55b2ea26e7c9d3b7ef4d33f7a06e186

• Liker 1
Skrevet

Javel, da spør jeg på nytt, tydelig denne gangen:

Hvordan kan jeg plassere 200 k i seks år for å få størst mulig avkastning, uten å bruke BSU?

Kommer litt an på flere ting. Hvis du skal studere skal du ikke ha for stor formue før du ikke får støtte fra lånekassa. Dette taler for å investere i boligmarkedet da pengene "forsvinner" om du har lån som overskrider egenkapitalen. Med litt advokathjelp og en venninne med egenkapital kan dere muligens kjøpe noe sammen.

Har du lengre perspektiv enn tre år på plasseringen ville jeg vurdert aksjefond. På dinepenger.no finner du oversikt over forskjellige fond med historisk avkastning etc. Husk å spre pengene på flere fond for å spre risiko.

Forresten; godt å se at du er opptatt av å forvalte verdiene best mulig.

Skrevet (endret)

Sett pengene på høyrentekonto. De fleste fond har fått kjørt seg litt de siste årene, og fremtiden ser ikke lysere ut.

BSU lønner seg ikke før du har skattepliktig inntekt av et visst volum.

Edit: Uten at jeg har dobbeltsjekket, dette beløpet er langt under formuesgrensa til lånekassa. Jeg hadde mer formue da jeg studerte for mange år siden, uten problemer.

Endret av Athene
Skrevet

Jeg var i samme situasjon, dog litt mindre sum. Endte med å bare ha alt på en høyrentekonto, og satte inn på BSU alt etter hvor mye jeg tjente på deltidsjobben. Vurderte lenge sterkt fond, men er glad jeg ikke gjorde det, nå som jeg ser hvor godt de fikk kjørt seg de siste to årene.

Anonym poster: 1edecca4e8c009bc9423af34bb053106

Skrevet

Kommer litt an på flere ting. Hvis du skal studere skal du ikke ha for stor formue før du ikke får støtte fra lånekassa. Dette taler for å investere i boligmarkedet da pengene "forsvinner" om du har lån som overskrider egenkapitalen. Med litt advokathjelp og en venninne med egenkapital kan dere muligens kjøpe noe sammen.

Har du lengre perspektiv enn tre år på plasseringen ville jeg vurdert aksjefond. På dinepenger.no finner du oversikt over forskjellige fond med historisk avkastning etc. Husk å spre pengene på flere fond for å spre risiko.

Forresten; godt å se at du er opptatt av å forvalte verdiene best mulig.

Aha, det der med boligkjøp og "sletting" av formue, hvis lånet overskrider formuen var ganske interessant! :) Jeg mener at formuegrensen før man får nedsatt støtte fra lånekassen er på 300k, og med penger fra fremtidig deltidsjobb og evt. litt pengegaver fra mor og far, stiger jo EK over dette før jeg er ferdig med fremtidig master...

Hehe, jeg må jo det, siden jeg tross alt er såpass privilegert at jeg i det hele tatt har en EK stor nok til å vurdere boligkjøp, når jeg ikke engang er myndig. Jeg er jo forhåpentligvis en fremtidig siviløkonom også ;)

Sett pengene på høyrentekonto. De fleste fond har fått kjørt seg litt de siste årene, og fremtiden ser ikke lysere ut.

BSU lønner seg ikke før du har skattepliktig inntekt av et visst volum.

Edit: Uten at jeg har dobbeltsjekket, dette beløpet er langt under formuesgrensa til lånekassa. Jeg hadde mer formue da jeg studerte for mange år siden, uten problemer.

Hm... Jeg får tenke meg nøye om, lese meg litt opp og ta en alvorsprat med folk jeg kjenner som jeg vet har greie på sånt, godt jeg har et helt år igjen :)

Skrevet

Aha, det der med boligkjøp og "sletting" av formue, hvis lånet overskrider formuen var ganske interessant! :) Jeg mener at formuegrensen før man får nedsatt støtte fra lånekassen er på 300k, og med penger fra fremtidig deltidsjobb og evt. litt pengegaver fra mor og far, stiger jo EK over dette før jeg er ferdig med fremtidig master...

Husk at du skal leve de fem årene du studerer også, så å spare alle pengegaver og deltidsjobblønn i disse årene er relativt urealistisk. Man kommer ikke langt med 90.000 i året til livsopphold.

Skrevet

Husk at du skal leve de fem årene du studerer også, så å spare alle pengegaver og deltidsjobblønn i disse årene er relativt urealistisk. Man kommer ikke langt med 90.000 i året til livsopphold.

Jeg kan bo hjemme og få gratis mat/ gratis i en sokkelleilighet hvis jeg vil :)

Skrevet

Jeg har ingen jobb, og har ikke planer om å få en der jeg tjener over frikortgrensen på 40k i nærmeste fremtid (da lønner det seg vel ikke å spare i BSU?).

Hvorfor i alle dager ikke? Den beste investeringen i fremtiden din, utenom en god utdannelse, er en deltidsjobb. Ikke bare økonomisk, men erfaringsmessig. Det er ikke uten grunn at de sier at den beste måten å få en jobb på, er å ha en jobb.

Anonym poster: 4f6ae818332cb2afe3139b9ade27319e

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor i alle dager ikke? Den beste investeringen i fremtiden din, utenom en god utdannelse, er en deltidsjobb. Ikke bare økonomisk, men erfaringsmessig. Det er ikke uten grunn at de sier at den beste måten å få en jobb på, er å ha en jobb.

Anonym poster: 4f6ae818332cb2afe3139b9ade27319e

Jeg har planer om å komme inn på et studie som krever meget gode karakterer, jeg har prøvd å ha to deltidsjobber før, men jeg har funnet ut at for min del så må jeg ha endel fritid pluss ekstra tid utenom fritimer til å jobbe med skole for at jeg skal få de karakterene jeg ønsker meg og fungere greit ellers. Selvfølgelig hadde det gått fint å jobbe to ganger i måneden pluss sommerjobb, men jeg tviler på at jeg kommer til å tjene over 40 k i året på dette. Faktisk så holder jeg på med å søke jobb som støttekontakt akkurat nå :) Jeg kan heller ikke se at dette blir annerledes når jeg begynner å studere der jeg har lyst til iom at der konkurrerer jeg tross alt mot 10% studentene og det er fler som får D enn B... Dere kan godt si at jeg burde greie å jobbe mer i tillegg, men dette er sånn jeg fungerer.

Skrevet

Hehe, jeg må jo det, siden jeg tross alt er såpass privilegert at jeg i det hele tatt har en EK stor nok til å vurdere boligkjøp, når jeg ikke engang er myndig. Jeg er jo forhåpentligvis en fremtidig siviløkonom også ;)

Hm... Jeg får tenke meg nøye om, lese meg litt opp og ta en alvorsprat med folk jeg kjenner som jeg vet har greie på sånt, godt jeg har et helt år igjen :)

Sjangsen for at du får boliglån med 200 000 i egenkapital og null i inntekt, er, vel null.

Dessuten tenker du helt feil når du regner med at formuen din kommer til å være over 300 000 før du er ferdig med master. På det tidspunktet egenkapitalen din kommer til å være 300 000, så har du nok også studielån. Formue = egenkapital minus gjeld. Så det vil si at hvis du har 300 000 i egenkapital og 150 000 i studielån, så har du ikke lenger 300 000 i formue, men 150 000.

Anonym poster: ddc3f24e460cd0b155ffdc2bf651b205

• Liker 5
Skrevet

Nordea (og sikkert flere banker) har en boligspare konto som minner om BSU, men som ikke har skattefordelen, du kan jo se om dette er noe for deg. Men sjekk rindt plutslig finner man banker med like bra rente - der du ikke låser pengene, så titt litt rundt før du bestemmer deg...

Nordea sin konto er her: https://www.nordea.no/Privat/Sparing+og+investering/Sparing+p%C3%A5+konto/Boligsparekonto/1575242.html?WT.svl=mega-menu_sparing-og-investering_product_boligsparekonto

Skrevet

Men vil du det da? Spise hjemme i 5år... Jeg ville også betalt en slant til foreldrene mine dersom jeg fikk bo i deres leilighet (som de kunne leid ut til noen andre) når jeg er voksen (uansett om de tilbyr gratis)..men det er meg da..

Anonym poster: e1d8820ee44162e5b1f1c232fd701cda

• Liker 2
Skrevet

Du skrev jo at du skulle flytte når du ble 19... Og som den over meg skriver, når du blir voksen syns du nok ikke det er like stas å bo hjemme hos mamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...