Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er nettopp blitt fortalt at jeg er aktuell for et phd-stipendiat neste år. I utgangspunktet ønsker jeg å gjøre meg ferdig med masteren og gå ut i jobb, men blir det slik at jeg blir tilbudt et stipendiat må jeg nok i tankeboksen. Det sitter trolig langt inne å si nei... (det er innenfor en samfunnsvitenskap)

Dere som har en phd; hva innebærer det? Hva er kravene for å fullføre? Hva er kravene underveis, og ikke minst; er det verdt det?

Takk for alle svar!

Anonym poster: ef4d02a35a38c311a779531322f8f79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med phd eller stipendiat her? :)

Skrevet

Tviler på at folk med phd slår ihjel tiden inne på "kvinneguiden" :P

Kan du ikke bare google det selv, og finne ut av det??

Anonym poster: 066935647d2a024da8ab3b65194a5455

Skrevet

Er nok helt sikkert store variasjoner mellom fagfelt, så blir sånn sett vanskelig å svare.

Holder selv på med phd i biologi, men føler meg overhodet ikke kvalifisert for å spekulere i hva som kreves innenfor samfunnsvitenskap.

Mye jobbing, mye overtid og mye stress tror jeg beskriver situasjonen greit for de fleste. Iallfall mot slutten.

Skrevet

Takk for svar dere!

Åh jo, tar jeg en phd vil jeg fortsette å henge her inne.. ;)

Jeg kan se for meg at det vil bli mye arbeid, stress og lange dager... Derfor lurer jeg på; er det virkelig verdt det? Stiller en person med phd virkelig så mye bedre på arbeidsmarkedet enn en med "kun" en master..? Og får en såå mye høyere lønn på grunnlag av sin doktorgrad?

-ts

Skrevet

Det kommer litt an på hvilket arbeidsmarked du tenker på... I akademiske miljø som universitetene og til dels høyskolene vil det være en klar fordel å ha phd. Om du vil forske så sier det seg selv at det er nyttig med phd, da dette er en forskerutdanning ;-)

Er du mer den typen som ser etter en rådgiverstilling i staten så tror jeg ikke nødvendigvis du er mer ettertraktet enn en med master.

Du får jo betalt, så du får jo en slags jobb + mer utdanning i en og samme pakke! (lønnen i det offentlige begynner faktisk nå på 400 000, ikke så mye mer enn du vil få i en annen jobb med samfunnsvitenskapelig master mao) Så sånn sett er det jo verd det, du taper ikke inntekt, pensjonspoeng osv.

Men hvorfor har du blitt fortalt at du er aktuell? er det pga temaet i masteroppgaven din? :-)

Anonym poster: 4dbf58d670f05402c949ae0aab9c3514

Skrevet

Dessverre er det slik i Norge at man i veldig liten grad tjener på en phd. Ja, snittlønnen til doktoringeniører er høyere enn snittlønnen til sivilingeniører, men når man så tar med i beregningen at det er de aller beste sivilingeniørene som får tilbud om stipendiatstilling så ser man at doktoringeniører knapt tjener bedre enn 90-prosentilen av sivilingeniører. De smarteste hodene blir altså likt belønnet for å være smarte enten de har msc eller phd bak navnet.

Vurderte phd selv da jeg holdt på med masteren, men fikk tilbudt en altfor morsom stilling før jeg var ferdig, så da gikk jeg til den etter å ha levert oppgaven. Om jeg skal ta phd nå er det bare for tittelen/overgå min bror i utdanning, økonomisk har det ingenting for seg.

Skrevet (endret)

Jeg holder på med en PhD i medisin. Jeg skal jobbe som lege senere, og vil få høyere lønn pga. graden, men det vil ikke bli lettere å få fast stilling fordi reglene for dette kun går på ansiennitet. Så sånn sett kan man kanskje si at jeg "taper" på å forske i stedet for å gå rett over i klinikken. Men jeg synes det er spennende og vil fortsette med forskning ved siden av legeyrket (hvis jeg får lov).

Jeg jobber sammen med en del som tar PhD i ulike biologiske fag, og for dem er det vanskelig å få jobb selv med PhD. De opplever også å være overkvalifisert til en del stillinger.

(Jeg håper inderlig at man begynner å satse mer på forskning i Norge i fremtiden og at man setter mer pris på de som faktisk ønsker å gjøre det.)

Ble kanskje litt negativt dette...men likevel kan jeg varmt anbefale å ta en PhD hvis temaet er noe du finner interessant. Jeg føler meg priviligert som får tid og penger til å fordype meg skikkelig i et spennende fag :)

Edit: Ser du spør om hva det innebærer. Jeg vet ikke om det er forskjellig fra fag til fag og universitet til universitet, men hos oss må du ha minst tre artikler, fullført en utdanningsdel (30 studiepoeng) som består av kurs og faglig formidling, og i tillegg skrive en avhandling hvor man diskuterer forskningsfeltet. Minst 2 av de 3 artiklene må være publisert, den siste må være et publiserbart manuskript. Og du må være førsteforfatter på minst halvparten av artiklene (altså 2 av 3). Men jeg vet at i andre disipliner kan man skrive en mer sammenhengende avhandling, altså mer som formen på en mastergrad.

Endret av FruLuna
  • Liker 1
Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger! Det er veldig interessant å lese om andres erfaringer.

AB#7: Jeg har blitt forespeilet et tilbud på bakgrunn av masteren min og et prosjekt som jeg skriver for..

Per nå (hvis jeg skulle få et tilbud) vet jeg virkelig ikke hva jeg skulle svart. På den ene siden ønsker jeg å gå ut i arbeidslivet og få en vanlig rådgiver/kosulent-stilling et eller annet sted, men på den andre siden er tematikken jeg holder på med nå så spennende at det ville vært veldig gøy å jobbe videre med den, uavhengig om det er gjennom et stipendiat eller en ordinær jobb..

-ts

Skrevet

Pengemessig tjener man lite på det, med mindre man satser på karriere der PhD er minimumkompetanse - dvs forskerstillinger. Og helt ærlig, har man lyst å jobbe i akademia i det hele tatt, da burde man i alle fall ha PhD. Synes nå jeg da. Sikkert mulig å finne stillinger i noen små høyskoler for å undervise uten PhD også, men jeg synes man burde ha det, vi snakker jo om forskningsbasert utdanning, så jeg synes denne kompetansen er viktig. Men bra lønn burde man nok ikke forvente. Det kan også lønne seg som ekstrakompetanse i visse konsulent/rådgiverstillinger, men ikke alltid.

Det få praktiske grunn for PhD, er mest at man liker det man gjør, feltet, faget, forskning. Jeg kunne ikke tenke meg å drive med noe annet, selv om jeg har en vedvarende elsk-hat forhold til jobben :ler:

Det er også ofte litt "enklere" å skrive når det er allerede i et etablert prosjekt, siden man da har i alle fall noen færre valgmuligheter. Noen prosjekter er mer rigide enn andre mtp datamateriale og teori, men stort sett har man i alle fall noe som rammer inn det man gjør. Helt eget prosjekt kan være noe vanskeligere å avgrense (tsk tsk tsk).

PhD innebærer stort sett det samme uavhengig av universitet i Norge - enten artikkelbasert (3 atikler + kappe) eller monografi, 30 ECTS av div kurs (men du kan regne med at det blir flere uansett), og til slutt disputas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...