AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 Frustrert og oppgitt - igjen. Vi er en familie med to barn, ca 30 år begge to. Utdannet lege og fysioterapeut med helt greie lønninger. På grunn av lange studier har vi startet sent med å spare i BSU og har totalt i overkant av 100.000 på disse kontiene nå. Med 2 barn og skyhøye leiekostnader i en storby er det ikke så lett å spare all verden hver måned. Vi lever nøkternt og sparer alt vi klarer hver måned, og har jo også spart opp disse 100.000 på få år. Vi har ikke familier som kan hjelpe oss med egenandel eller som kausjonister. Vi har ingen å arve noe på forskudd fra. Så vi er nødt til å klare oss selv. Med dagens krav til egenandel på 15% må vi jo ha minst 450 000 for å få en standard bolig her vi bor ( til 3 millioner - da får en kanskje et rekkehus på 100 kvm). Startlån fra Husbanken er kun for vanskeligstilte, og siden vi er godt utdannede regner de oss ikke som vanskeligstilte i denne kommunen i hvert fall. Siden vi har all familie og jobber i denne kommunen, er det uaktuelt å flytte til en annen kommune for å få råd til å kjøpe egen bolig... Vi har mer enn god nok råd til å betjene et boliglån, sannsynligvis vil vi da betale mindre i måneden på bolig enn vi nå betaler i leie. Men siden vi mangler disse nesten 500.000 i egenkapital vil ikke bankene engang vurdere oss. Så da havner vi mellom to stoler da - for godt stilte til kommunal hjelp, men for dårlig stilte til å klare oss selv. Og for hvert år vi blir boende i leid bolig forsvinner tusenlappene ut vinduet. Anonym poster: da44982c44130a96cf29f59daa3d8e66
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #2 Skrevet 19. oktober 2012 Det hender bankene fraviker kravet om 15 % egenandel hvis man har solid utdannelse med sikker jobb og bra inntekt i forhold til lånebeløpet. Så det kan lønne seg å ta en tur i banken og høre der før man svartmaler situasjonen helt Anonym poster: 6f741a53eac77c8240ce8870fb72d694 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #3 Skrevet 19. oktober 2012 Flytt ut av byen, pendle om det må til. Hvor mye betaler dere i husleie, og hvor mye regner dere med å betale på egen bolig inkl lån? Anonym poster: 08c55e4b07e8d84b132f1443bf6f6660 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 Dere er rundt 30 år, henholdsvis lege og fysioterapeut og har ikke spart opp mer en rundt 100.000 til sammen?! For meg høres det veldig merkelig ut. Har ingen av dere jobbet noe som helst i løpet av studietiden? Dere bør flytte ut av byen og for alvor begynne å spare. Anonym poster: 8215f3109333f7a4b55a63d9316bb4ed 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #5 Skrevet 19. oktober 2012 Flytt til Finnmark noen år og legg dere opp penger! Anonym poster: 4989b3a6171e90aff2a9727a0070a352 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #6 Skrevet 19. oktober 2012 TS her. Er det så rart at vi på 2 år ikke har klart å spare opp mer enn 100.000? I studietiden klarte vi ikke spare nei, til tross for at vi jobbet så mye vi klarte begge to - men med barn begrenser det seg litt hvor mye en kan jobbe også, og med dagens leiepriser trengte vi omtrent det vi tjente for å få betalt husleien alene... Har dog hatt deltidsarbeid (15-20%) hele studietiden og jobbet alle sommerferiene - så føler ikke at vi kunne jobbet noe mer enn vi har gjort under studietiden. Har snakket med banken og fått beskjed om at egenandelkravet er ufravikelig, og at vi bør søke hjelp fra Husbanken. Husbanken mener vi er for godt stilte. Så der er ståa. Vi betaler 12000 i husleie. Har veldig lite lyst å flytte bort fra alt av familie og fast, sikker jobb for å kunne kjøpe bolig - eller spare til det. Er det virkelig den eneste løsningen? Ikke vet vi om vi får jobb der heller - så blir jo en usikker situasjon, i tillegg til at vi blir mindre fleksible i forhold til turnusarbeid når vi ikke har noe familie i nærheten som kan være barnevakter. Jeg føler situasjonen er ganske fortvilende og skjønner ikke hva vi har gjort galt. Vi har aldri sløst med penger, har alltid prøvd å spare mest mulig og har alltid jobbet det vi har klart for å tjene mest mulig. Likevel er situasjonen som den er, og det føles svært urettferdig når jeg har venninner uten utdannelse som lett får boliglån... Anonym poster: da44982c44130a96cf29f59daa3d8e66 2
Cho Kon It Skrevet 19. oktober 2012 #8 Skrevet 19. oktober 2012 Det eneste dere kan gjøre her er å fortsette å spare. Hvis dere har spart opp 100K på to år, vil dere ha spart opp nok egenkapital de neste ti årene. Det virker nok lenge, men hva er alternativet? Å leie resten av livet? Dere har ikke gjort noe galt, dere er bare i samme situasjonen som veldig mange andre - dere har ikke nok penger til hus. Det er heller ikke urettferdig, det å eie egen bolig er ingen menneskerett, og banken er ikke interessert i å skvise mulighetene mest mulig for at dere skal få boliglån. Dere skal klare å leve i tillegg.
Pityriasis Skrevet 19. oktober 2012 #9 Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Det er mest økonomisk å kjøpe fremfor å leie! Endret 19. oktober 2012 av Pityriasis
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #10 Skrevet 19. oktober 2012 Vi har akkurat fått lån uten egenkapital. Tjener ikke spes godt noen av oss, men har stabile jobber begge to. Fikk låne opp til 3,5 millioner mot at vi hadde til dokumentavgiften. Om du skal låne så mye må du nok regne med å måttenut med mer enn 12000 i måneden, vi har lånt under 3 millioner og må betale 16000 i mnd til vi har betalt ned 15% av summen, så blir det 11000 i mnd etter det. Fikk egentlig nei av banken, men de snudde plutselig :-) Anonym poster: ed00feea2f2bf556c28e669d90c8d6e7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #11 Skrevet 19. oktober 2012 Tar vi med det vi sparer hver måned blir det jo mer enn 12.000 - vi sparer ca 5000 i måneden. I tillegg vil vi jo betale mindre skatt som boligeiere. Anonym poster: da44982c44130a96cf29f59daa3d8e66
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #12 Skrevet 19. oktober 2012 Vi har nettopp fått boliglån uten egenkapital, selv om jeg går på aap og er under utdannelse. Så det går an. Anonym poster: 6f741a53eac77c8240ce8870fb72d694
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #13 Skrevet 19. oktober 2012 det føles svært urettferdig når jeg har venninner uten utdannelse som lett får boliglån... Anonym poster: da44982c44130a96cf29f59daa3d8e66 Skjønner ikke hva du mener er urettferdig. Venninnene dine har valgt å jobbe, ergo har de kunnet lagt seg opp mer penger den tiden som har gått. Dere har valgt å ta lange studier, ergo har dere ikke kunnet lagt dere opp mer penger den tiden som har gått. Hvem tvang dere til det? Heldigvis har dere valgt yrker hvor det ikke er vanskelig å finne godt betalte jobber. Dermed kan dere spare nok penger til egenkapital på relativt kort tid. Det er det ikke alle som kan. At dere må bo dyrt (eget valg det også) og ikke optimalt inntil da er ikke urettferdig, det er bare sånn det er - for de aller fleste av oss. Anonym poster: f7cc9cb27a20c0619f3d6c8fefb98dda 6
Gjest O___o Skrevet 19. oktober 2012 #14 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg ser for meg at dere tilsammen vil ha en inntekt på alt fra én million til én og en halv million. Jeg kan ikke tenke meg at dere IKKE vil få lån. Jeg kjenner flere som har fått seg boliglån med nada i egenkapital - men med en sikker inntekt på rundt 300 000. Gjør dere opp en oversikt over banker dere kan tenke dere å være kunder av - og avtal møter og hør hva de har å si. 1
Gjest Darthoven Skrevet 19. oktober 2012 #15 Skrevet 19. oktober 2012 Lege og fysio? Hva har dere i samlet inntekt da? halvannen million? Burde være mulig å spare 20-30 tusen i mnd. Jeg har bare utbetalt 20 i mnd og sparer 8 hver mnd. 3
Gjest Little princess Skrevet 19. oktober 2012 #16 Skrevet 19. oktober 2012 Tar vi med det vi sparer hver måned blir det jo mer enn 12.000 - vi sparer ca 5000 i måneden. I tillegg vil vi jo betale mindre skatt som boligeiere. Anonym poster: da44982c44130a96cf29f59daa3d8e66 Dere må da vel klare å spare mer enn 5000 tilsammen i måneden?? Jeg og min samboer sparer jo mer enn det, og da jobber jeg som servitør og han studerer og jobber ved siden av. Dere burde klart å spare betraktelig mer enn 5000! Tror dere prioriterer litt feil jeg.. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #17 Skrevet 19. oktober 2012 Vi har ikke så godt betalte jobber enda, men vil nok stige i lønn etter hvert. Er vanskelig å få jobb som fysioterapeut i storbyer, særlig som nyutdannet. Vi har samlet bruttolønn på 850 000. Så fint for Little princess at dere klarer å spare så mye mer enn oss da. Vi betaler 15000 hver 3.måned i studielån også, når en ikke har utdannelse slipper en jo også dette. I tillegg har vi som sagt to barn - og det koster. Bil koster også, selv om den er 10 år gammel og vi er kvitt lånet på den. På grunn av vanskelig barnehagesituasjon er vi nødt til å ha bil for å levere og hente i barnehage - så den diskusjonen kan vi la ligge. Dere kan gjerne spekulere i at vi prioriterer feil, men vi følger budsjett - samler på kvitteringer og har ingen dyre uvaner av noe slag. Det har hendt vi har klart å spare en god del mer noen måneder (eks feriepenger etc) - men så kommer det store utgiftsposter (eks bilservice, kjøleskap som ryker, tannlegeregning osv) - og da ryker jo de pengene fort der. Så i snitt sparer vi 5000 på BSU i måneden og har en liten buffer-sparekonto utenom det. Dere som har fått lån uten egenkapital, hvilke banker - og hvilke fylker/kommuner? Vi har bare forhørt oss med de store bankene foreløpig - men blir demotivert etter flere avslag. De har ikke vært interessert i å se på budsjettene våre en gang, ikke spurt etter lønn heller - men sagt at det er uaktuelt uten egenkapital - og der mangler vi foreløpig for mye. På mange måter er det ikke urettferdig. Men samtidig føles det jo svært ulønnsomt å ta utdanning når systemet er som dette og det er trist. Jeg visste jo ikke at jeg kunne havne i denne situasjonen da jeg startet på utdanningen min - da er det godt mulig at jeg hadde latt drømmer være drømmer og heller satset på en karriere som barnehageassistent! Men hvilket samfunn får vi da - om alle skal velge bort utdanning fordi det er mer lønnsomt å gå rett i arbeid? Det ryktes jo om videre boligprisøkning og ytterligere krav til egenandel - så når vi kanskje har spart nok med dagens priser 10 år fra nå - så er gjerne kravene enda høyere og prisene så mye høyere at vi fremdeles mangler 10 år... Jada, nå svartmaler jeg. Forhåpentligvis ordner det seg på et vis. Men i dag er jeg litt oppgitt og trenger å få ut litt frustrasjon slik at jeg kan ta meg sammen og tenke positivt igjen i morgen. :-) Anonym poster: da44982c44130a96cf29f59daa3d8e66 4
Gjest Little princess Skrevet 19. oktober 2012 #18 Skrevet 19. oktober 2012 Vi har ikke så godt betalte jobber enda, men vil nok stige i lønn etter hvert. Er vanskelig å få jobb som fysioterapeut i storbyer, særlig som nyutdannet. Vi har samlet bruttolønn på 850 000. Så fint for Little princess at dere klarer å spare så mye mer enn oss da. Vi betaler 15000 hver 3.måned i studielån også, når en ikke har utdannelse slipper en jo også dette. Anonym poster: da44982c44130a96cf29f59daa3d8e66 Jeg skrev vel ikke at jeg ikke har utdannelse, gjorde jeg? Jeg ble ferdig med min utdannelse tidlig i sommer, så jeg betaler selv en god slump til Lånekassen hver 3. mnd. Men siden jeg ble gravid så valgte jeg heller å få meg jobb kjapt enn å søke etter drømmejobben, som ofte tar litt tid. Så du kan ta bitterheten din utover noen andre enn meg. Og for å svare på det du opprinnelig spurte om: vi kjøpte oss leilighet for en måned siden, uten 15% EK, men e del mindre. Siden jeg og min samboer har gode muligheter til å få godt betalte jobber framover -spesielt sambo- så tittet de gjennom fingrene på de 15%. Vi fikk 2,5 mill i lån.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #19 Skrevet 19. oktober 2012 Det med utdannelse var ikke rettet mot deg, Little Princess - men som et poeng til hvorfor det på mange måter lønner seg å ikke ta utdannelse... Jeg vet jo ikke noe om din situasjon - og har absolutt ikke til hensikt å la bitterheten min gå utover andre enn meg selv. Det er jeg som har vært dum nok til å velge utdannelse. Hvilken bank fikk dere lån i da? En av de store - eller en mindre lokal bank? Bor dere i storby? Har inntrykk av at mindre, lokale banker på mindre steder har letter for å se gjennom fingrene - men mulig jeg tar feil? Anonym poster: da44982c44130a96cf29f59daa3d8e66
Gjest O___o Skrevet 19. oktober 2012 #20 Skrevet 19. oktober 2012 Det vil vel ta dere ca 3 år å spare opp egenkapital. Hvis dere øker i lønn - og øker sparinga - så vil dere redusere tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå