AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 Hei. Jeg lurer på en ting.. En veldig god kompis av meg har et barn på 2 år. Han har siden hun ble født, fått 10000,- i måneden. Barnet går i barnehage full tid (hver dag mandag-fredag, fra 09:00 til 16:00). Han har fullt ansvar for barnet, han er med andre ord alenepappa. Han har ikke fast jobb. Han har jobbet offshore en del, men det er ikke hans faste jobb. Han får nå ikke penger lenger fra NAV. Dette er ganske vanskelig, ettersom han har problemer med å få seg jobb. Eneste jobben han har tilgjengelig, går ut på at han er borte i mange uker, og han har ikke lyst til å være så lenge borte fra barnet sitt. Han er helt ifra seg nå, hva kan han gjøre? Hvorfor slutter de plutselig å utbetale pengene til han? Selv har jeg ikke lest brevet fra NAV enda, men vet mer når jeg får lest det. Anonym poster: ee1b5884b4209e99f552be64714b9e33
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #3 Skrevet 19. oktober 2012 Ring NAV og spør dem. Ingen her kan vite hvorfor han ikke får utbetalt penger lenger. Anonym poster: 0c3dacf954014dbc0df41f9421a46e44 2
Gjest Ts Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 Han skal det, men har man ikke som eneforsørger rett på penger? Altså kontantstøtte, barnebidrag osv? Jeg er ikke så veldig satt inn i dette siden jeg ikke har barn selv.
Gjest HunterLady Skrevet 19. oktober 2012 #5 Skrevet 19. oktober 2012 Dersom han får overgangsstønad, så er det krav til at forelderen er i aktivitet når barnet er over 1 år. Noe det høres ut som denne pappaen ikke er.
rosahelikopter Skrevet 19. oktober 2012 #6 Skrevet 19. oktober 2012 som aleneforsørger har man rett til barnebidrag, kontantstøtte, overgangsstøtte og barnetrygt. Kontant støtte i en viss tid og overgangsstønad blir redusert så og så mye etter hvor mye man har tjent. Tror det ligger på rundt 3000 kr ekstra i måneden man kan tjene før den blir redusert. Man kan få den i i tre år. Vist nav ser han har jobbet mer enn det som er avtalt o.l har nav rett til å stoppe utbetaling. Det er litt vanseklig å vite når man ikke ved bakrunds opplysninger rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #7 Skrevet 19. oktober 2012 Siden han som alle andre har ansvar for å forsørge seg selv og sitt barn så må han søke på alle jobber som han er kvalifisert til. Feks kassa på rema eller en kafe. Han kan ikke velge å være arbeidsledig og få kr fra NAV fordi han ikke kan jobbe i en jobb hvor han må reise bort når det finnes mange andre ledige jobber. Han har ansvar for sitt eget liv, kanskje han kan flytte til en annen kommune hvor det er lettere å få seg jobb. I mellomtiden så kan han kanskje få dagpenger (hvis han har jobbet nok de siste par årene eller siste året), eller sosialhjelp. Hvis han ikke har krav på overgangsstønad. Kontantstøtte får han ikke pga ungen går i barnehage. Barnebidrag og barnetrygd har han jo selvsagt krav på og det kan ikke NAV ta fra han. Noen jobbtips som du kan gi han: * han kan kontakte skoler, barnehager, hjemmetjenesten, sykehjem osv, og spørre om de trenger ekstravakter. De blir ofte glad for å få menn siden det er mangel på menn i disse jobbene. Og de trenger som regel mye folk til å jobbe ekstra. Jeg gjorde det selv som arbeidsledig og jobbet 100% og mer. * hvis ikke så be han ta kontakt med et vikarbyrå, da kan han få vikaroppdrag rundt omkring. Anonym poster: 461c977322a67111da2d0e84a48db3df
Gjest HunterLady Skrevet 19. oktober 2012 #8 Skrevet 19. oktober 2012 Kontantstøtte har man ikke rett på som aleneforsørger med mindre man er hjemme med barnet, altså at barnet ikke er i barnehage. Det man har rett på er: - Overgangsstøtte. Denne kan du få utbatelt helt til barnet blir 5 år, men den justeres ut fra inntekt. Jeg får f.eks full overgangsstøtte nå, fordi jeg er student uten inntekt. Når jeg begynner å jobbe vil den justeres. Den justeres dersom beløpet du tjener er høyere enn halvparten av summen man får utbetalt som overgangsstønad. - Dobbel barnetrygd får man alltid (2600 kr) som aleneforsørger helt til barnet er 18. - Stønad til barnetilsyn dersom barn går i barnehage - Småbarnstillegg dersom barnet er under 3 år, denne inngår i barnetrygden. - Barnebidrag har man også rett på, enten ved avtaler som NAV setter opp ut fra inntekter, eller via private avtaler man lager med den andre forelderen. - Han kan også søke om bostøtte fra kommunen.
mammamy Skrevet 19. oktober 2012 #9 Skrevet 19. oktober 2012 Kontantstøtte har man ikke rett på som aleneforsørger med mindre man er hjemme med barnet, altså at barnet ikke er i barnehage. Det man har rett på er: - Overgangsstøtte. Denne kan du få utbatelt helt til barnet blir 5 år, men den justeres ut fra inntekt. Jeg får f.eks full overgangsstøtte nå, fordi jeg er student uten inntekt. Når jeg begynner å jobbe vil den justeres. Den justeres dersom beløpet du tjener er høyere enn halvparten av summen man får utbetalt som overgangsstønad. - Dobbel barnetrygd får man alltid (2600 kr) som aleneforsørger helt til barnet er 18. - Stønad til barnetilsyn dersom barn går i barnehage - Småbarnstillegg dersom barnet er under 3 år, denne inngår i barnetrygden. - Barnebidrag har man også rett på, enten ved avtaler som NAV setter opp ut fra inntekter, eller via private avtaler man lager med den andre forelderen. - Han kan også søke om bostøtte fra kommunen. Hvordan får man 2600 kr i dobbel barnetrygd, er ikke vanlig barnetrygd 970 kr da??
Gjest HunterLady Skrevet 19. oktober 2012 #10 Skrevet 19. oktober 2012 Hvordan får man 2600 kr i dobbel barnetrygd, er ikke vanlig barnetrygd 970 kr da?? Som jeg skrev lengre ned, så inngår småbarnstillegget i barnetrygden.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #11 Skrevet 19. oktober 2012 Han får ikke overgangsstønad lenger, fordi han tjente for mye dette året (han var offshore). Men han har jo ikke denne jobben fast, den er ikke alltid tilgjengelig for han, så...? :/ Anonym poster: 5f4e897a579f4eba3102cc80bd9916b4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #12 Skrevet 19. oktober 2012 da får han finne seg en annen jobb uten reising da ! virker jo ikke som han har prøvd noen ting utifra innlegget ditt. så skal han da snylte på staten fordi han ikke gidder å jobbe noe annet en i offshore. for en fyr Anonym poster: 24214533f5a224ea15e794aa1375971d 1
Britt Banditt Skrevet 20. oktober 2012 #13 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Hvordan er offshorejobbing forenelig med å være alenepappa? Endret 20. oktober 2012 av Britt Banditt 2
Britt Banditt Skrevet 20. oktober 2012 #14 Skrevet 20. oktober 2012 Som jeg skrev lengre ned, så inngår småbarnstillegget i barnetrygden. Jepp, men dette får man kun hvis man ikke har annen inntekt.
Gjest Marmot Skrevet 20. oktober 2012 #15 Skrevet 20. oktober 2012 Dersom han får overgangsstønad, så er det krav til at forelderen er i aktivitet når barnet er over 1 år. Noe det høres ut som denne pappaen ikke er. Om man er registrert arbeidsledig hos NAV, har man rett på overgangsstødnad. Dersom den eneste jobben man er kvalifisert til å få er offshorejobb (som ikke er forenelig med aleneforsørgerstatus), kan man få utvidet overgangsstødnad, 5 år i stedet for 3, mens man tar utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #16 Skrevet 20. oktober 2012 Man får ikke dobbel barnetrygd, man får for ett barn ekstra. I dette tilfellet blir summen den samme, men han ville ikke fått barnetrygd for seks unger dersom han hadde hatt trillinger. Anonym poster: cddda569afffd9e7f3a4c28fd513e626
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #17 Skrevet 20. oktober 2012 Hvis han har tjent bra så får han vel dagpenger mens han leter etter jobb? Han må jo finne seg en annen jobb der hvor han bor. Anonym poster: 461c977322a67111da2d0e84a48db3df
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2012 #18 Skrevet 20. oktober 2012 Hei. Jeg lurer på en ting.. En veldig god kompis av meg har et barn på 2 år. Han har siden hun ble født, fått 10000,- i måneden. Barnet går i barnehage full tid (hver dag mandag-fredag, fra 09:00 til 16:00). Han har fullt ansvar for barnet, han er med andre ord alenepappa. Han har ikke fast jobb. Han har jobbet offshore en del, men det er ikke hans faste jobb. Han får nå ikke penger lenger fra NAV. Dette er ganske vanskelig, ettersom han har problemer med å få seg jobb. Eneste jobben han har tilgjengelig, går ut på at han er borte i mange uker, og han har ikke lyst til å være så lenge borte fra barnet sitt. Han er helt ifra seg nå, hva kan han gjøre? Hvorfor slutter de plutselig å utbetale pengene til han? Selv har jeg ikke lest brevet fra NAV enda, men vet mer når jeg får lest det. Anonym poster: ee1b5884b4209e99f552be64714b9e33 Hei. Overgangstønden kan være stoppet. Den avtar fra barnet er 1 år. og det er krav til aktivtet fra den som mottar stønaden. Videre er det barnebidrag evt. fostringstilskot fra NAV om han ikke mottar barnebidrag. Når dette dette er sagt så finnes det andre ordninger som bostøtte ovs. Dette må søkes ovs.det er en stor papirmølle med alle søknader. Les på mer på NAV.og Husbanken. Siden han ikke har inntekt vil jeg tro han får fri advokat. Jeg ville prøvd og og fått hjelp til de rettmessige stønader hos advokat. Dette er et eget fagområde så det krever sitt.
Kontormus Skrevet 20. oktober 2012 #19 Skrevet 20. oktober 2012 Jepp, men dette får man kun hvis man ikke har annen inntekt. ??? Eneste krav er at en er enslig forsørger så vidt jeg kan lese.
Gjest Marmot Skrevet 20. oktober 2012 #20 Skrevet 20. oktober 2012 ??? Eneste krav er at en er enslig forsørger så vidt jeg kan lese. Småbarnstillegget får man kun om man har full overgangsstødnad, og for å ha det, må man ha ingen annen inntekt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå