Gå til innhold

skal bli politi, men typen innrømmer å være kriminell

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå vet jeg ikke hva jeg skal ta meg til med. prøver å gjøre meg ugjenkjennelig siden en del av mine venninner kan skjønne hvem jeg er om de er her, og orker ikke å bli spurt om jeg skriver ting på nettet osv.

jeg har bestemt meg for å søke politihøyskolen til neste år, det har jeg tenkt på lenge, men først bestemt meg i det siste.

kjæresten som jeg bor med, har oså tydeligvis tenkt en stund, for han kom til meg og innrømmer at han både stjeler litt, selger og kjøper, og tar av og til dop, og små ulovligheter ellers.

jeg tipper at dette betyr at om han ikke skjerper seg, så kan ikke jeg som utdannet eller politi under utdanning bo med ham?

jeg kan jo ikke ha kriminalitet gående under eget tak om jeg liksom skal bekjempe det?

for et rot.

Anonym poster: 3e51f0b2bee94db6ad2272897b8e5879

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ohhhh... For et rot ja! Jeg ville ha satset på drømmen, først av alt. Om han vil være sammen med deg, om han elsker deg av hele sitt hjerte, så slutter han med den dritten, og hvis det så skulle gå så langt, så tilstår han, tar en tilståelsesdom og står for det han har gjort.

Det er HAN som må ta valget, ikke du. Elsker han deg så ordner han opp i sitt liv. Elsker han deg ikke så... kommer han bare til å ødelegge for både seg selv, en masse andre mennesker, og med det også for deg.

Ikke gi slipp på drømmen din!

(Og jeg har lite/nesten ingen respekt for dagens politibetjenter, men det er en heeeelt annen sak)

Anonym poster: b87d35152eb83126fc8cbcc81d1df2c9

• Liker 11
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg syns ikke du burde være boende med en du vet er kriminell enten du er politi eller ikke!

At han bruker narkotika er kanskje en veldig mørkegrå sone, men når han går så langt at han selger det, da er han ikke bare små kriminell men en langer!

• Liker 12
Skrevet (endret)

Han høres jo ikke akkurat ut som ett kupp, uavhengig av om du skal bli politi eller ikke?

Endret av Athene
  • Liker 9
Skrevet

høres ut som et uforenelig dilemma.. hva sier han selv da? har han tenkt å fortsette med dette?

Skrevet

Jeg gikk ut fra politihøgskolen for noen år siden og har vært borti problemstillingen tidligere..

Det er en rekke problemstillinger knyttet til dette. De fleste går på habilitet og tillit.

§ 4-1. Vandel.

Politimannens vandel skal være uklanderlig. Ellers skal det opptres slik både i og utenfor tjenesten at politimannen oppnår den respekt og tillit hos borgerne som stillingen krever.

Dette er en side av saken, en annen er om hans handlinger kan få konsekvenser for deg;

Hva om en fremtidig kollega står på døren deres og har beslutning om ransaking av hjemmet deres? Om hans navn dukker opp i en av sakene du har på pulten? Om du kommer for tidlig hjem fra jobb og det ligger en større mengde narkotika/tyvgods på kjøkkenbordet.

Men det blir en hypotetisk problemstilling. Bor du sammen med en kjent kriminell vil du ikke få skoleplass, og du vil slite med å få jobb. Tørr å påstå at du ikke vil få intervju engang.

Personlig vil jeg ikke ha en kollega som bor med en "aktiv" kriminell.

Mener ikke å virke negativ, men her må du / han ta et valg.

Anonym poster: 5c8e46c32eb2c1edebeb332bc5fe7bcc

• Liker 6
Skrevet

Strengt tatt er det vel han som må ta valget. Enten stoffet, kriminaliteten og et liv uten henne eller så ordner han opp i livet sitt og med det velger han også henne.

Det er, strengt tatt, han som velger bort henne hvis han oppfører seg slik.

For henne kommer det til å være vondt hvis han velger bort henne. Men det vil være enda mer smertefullt hvis hun lar seg bli dratt med i den dritt han driver på med og med det også lar sine drømmer, muligheter og sjanser få svinne hen. Han kommer til å knuse og ødelegge livet hennes hvis han velger kriminaliteten og narkotikaen fremfor henne og hun henger seg på. Det er samme hva hun har for drømmer, håp og ønsker for fremtiden. Med mindre hun ønsker å bli en som bor i rennesteinen, rotende i søppeltønner i håp om å finne noe mat og noen flasker til pant og penger. Da er det kriminelle livet sammen med han det perfekte valg!

Men har hun noe virkelig håp om å bli noe i fremtiden... Da er det han som tar valget mellom det kriminelle livet sitt eller et liv sammen med henne.

Anonym poster: b87d35152eb83126fc8cbcc81d1df2c9

• Liker 3
Skrevet

Nja, vet ikke om det går rett til rennesteinen om hun aksepterer at han fortsetter der han er.

Men ikke tvil om det lukker dører - politihøgskolen er en av de.

Og jeg mener fortsatt at det også bør være hennes valg, ikke bare hans. Han skal da ikke bestemme hvilken fremtid hun skal ha.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke fortsatt å være sammen med en slik type uansett. Så for meg hadde vaget vært veldig enkelt. Jeg hadde ikke kastet bort min fremtid bare så han kan fortsette å bryte loven.

Rent etisk syns i hvert fall jeg at det blir helt feil at han fortsetter slik du gjør nå dersom du skulle bli politi.

• Liker 4
Skrevet

"Små ulovligheter" at han selger og kjøper litt dop - bruker det og stjeler?

I min verden trenger man ikke være politispire for å tenke at den type oppførsel er totalt uaktuelt.

• Liker 6
Skrevet

Dette er vel egentlig ikke et veldig vanskelig valg?

En kriminell som bruker og selger stoff, stjeler og utfører diverse andre lovbrudd, er ikke en mann man burde holde seg med uansett.

Vil du ha en slik kjæreste?

• Liker 1
Gjest Pippi1979
Skrevet

Han høres jo ikke akkurat ut som er varp - politi eller ikke...

Skrevet

Jeg gikk ut fra politihøgskolen for noen år siden og har vært borti problemstillingen tidligere..

Det er en rekke problemstillinger knyttet til dette. De fleste går på habilitet og tillit.

§ 4-1. Vandel.

Politimannens vandel skal være uklanderlig. Ellers skal det opptres slik både i og utenfor tjenesten at politimannen oppnår den respekt og tillit hos borgerne som stillingen krever.

Dette er en side av saken, en annen er om hans handlinger kan få konsekvenser for deg;

Hva om en fremtidig kollega står på døren deres og har beslutning om ransaking av hjemmet deres? Om hans navn dukker opp i en av sakene du har på pulten? Om du kommer for tidlig hjem fra jobb og det ligger en større mengde narkotika/tyvgods på kjøkkenbordet.

Men det blir en hypotetisk problemstilling. Bor du sammen med en kjent kriminell vil du ikke få skoleplass, og du vil slite med å få jobb. Tørr å påstå at du ikke vil få intervju engang.

Personlig vil jeg ikke ha en kollega som bor med en "aktiv" kriminell.

Godt sagt.

"Han både stjeler litt, selger og kjøper, og tar av og til dop, og små ulovligheter ellers."

I kva slags Oslo-bule har du funne eit slikt eksemplar? Er han innvandrar? Finn deg eit ordentleg mannfolk, om du så må reisa ned på Bondeungdomslaget og leita fram ein. Alt er betre enn kjeltringar.

• Liker 3
Skrevet

Ned til Bondeungdomslaget, med deg!

• Liker 2
Skrevet

vi bor faktisk mellom ålesund og bergen.

nei, han er ikke noe varp uansett, politi eller ikke, men i omtåkelsen som la seg rundt meg, var det liksom det jeg fokuserte på. jeg ser jo at det ikke er bra i det hele tatt det han driver med. ultimatum vil bli gitt.

Anonym poster: 3e51f0b2bee94db6ad2272897b8e5879

• Liker 1
Skrevet

Om politiet der dere bor kjenner til samboeren din må du være forberedt på at du ikke vil kunne ha praksis / få jobb i distriktet.

Selv om han har skjerpet seg.

Du må også være forberedt på å møte noen svært konfronterende spørsmål angående din innstilling til lovbrudd, narkotika og politirollen generelt dersom du kommer deg til intervju i opptaksnemda.

Skrevet

Hvis du ikke har sett at han driver med det han gjør frem til nå, hvordan skal du kunne vite om han følger dine ultimatum og slutter? Han har tydeligvis ikke slitt med å skjule det for deg så langt.

Kjøp, salg og bruk av dop + stjeling + andre kriminelle handlinger ville rett og slett vært en dealbreaker for meg, og jeg tror at dersom du ikke går nå som du vet om hans handlinger, så vil du slite med det i forhold til ditt ønske om karriere i politiet.

• Liker 1
Skrevet

Synes du bør takke ham for ærligheten i alle fall. Si at du setter pris på den:)

Så kan du jo bare høre med ham om hva han tenker om situasjonen det stiller deg i som politi/under utdanning. Luft tankene til hverandre rett og slett.

Anonym poster: f8c96f89a47c6a0b8080e77124927f91

• Liker 2
Skrevet

Jeg var sammen med en politimann for en stund tilbake, og jeg røyker Marihuana, noe som (dessverre)er ulovlig i henhold til den Norske Lov. Nå bodde vi aldri sammen eller hadde et dypt forhold med masse kjærlighet for hverandre, og jeg innså at jeg aldri kunne bli "ordentlig"sammen med han pga at jeg også kjenner til flere som røyker gress(kjenner ingen som gjør noe "ordentlig"kriminelt), og problemet blir jo når jeg skal møte venner i parken og vi paffer litt også skal han bare sitte der og ja....så derfor sa jeg at vi ikke passet sammen, eneste som var dumt var at han skulle ha jobbet i Narkoavd og hatt snutebikkje for da kunne den ha funnet den posen jeg mista en gang, hehehehe...

Gjest Darthoven
Skrevet

Godt sagt.

"Han både stjeler litt, selger og kjøper, og tar av og til dop, og små ulovligheter ellers."

I kva slags Oslo-bule har du funne eit slikt eksemplar? Er han innvandrar? Finn deg eit ordentleg mannfolk, om du så må reisa ned på Bondeungdomslaget og leita fram ein. Alt er betre enn kjeltringar.

Han burde begynne å lese nynorsk, og muligens flytte til Vågå også eller? Jeg mener..for å få livet på rett kjøl.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...