Gå til innhold

HAR KOMMUNEN LOV Å BEREGNE FORMUESSKATT PÅ HYTTE UT FRA EGEN TAKST?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en hytte som har en salgsverdi på ca. kr. 400.000,-

Hytta har en ligningstakst på kr. 120.000,- iflg. skatteoppgjøret fra i fjor. Dette tilsvarer ca 1/3 av hytteverdien, som er det bløpet som formuesskatt etter loven skal beregnes ut fra.

Kommunen sier de har vært på hytta på egen hånd og satt sin egen skattetakst på 400.000,- og krever at jeg skal betale skatt av hele beløpet.

De kaller det "overskattetakst".

Kan dette virkelig være lovlig?

Anonym poster: 022c06fc63c2429a38bde08a5f864e4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hjelper du deg selv her inne? https://www.skatteet...m/Formuesskatt/

Har lest linken, finner ingenting som omhandler "overskattetakst" som denne kommunen bruker for å beregne skatten.

Har heller ikke hørt om dette tidligere, og skulle ønske noen kunne svare meg om dette i det hele tatt er lov.

Har de virklig lov å trekke skatt av hele hyttas verdi, når det er en tredel av verdien som skal være skattegrunnlaget?

Skrevet

Da må du ringe skatteetaten da. Eller håpe en derfra sitter her som privatperson og hjelper til bare fordi det er koselig.

Skrevet

Hei alle hytteeiere:

Har noen av dere fått krav fra kommunen der hytta deres ligger om å betale formuesskatt av hele verdien av hytta deres?

Ligningsverdi av fritidseiendom er jo 1/3 av hyttas verdi, så hvis hytta er verdt 900.000,- så skal man betale formuesskatt av kr. 300.000,-

Har kommunen lov til å dra til hytta og sette sin egen takst på den og så skal eieren betale formuesskatt av hele verdien?

Har aldri hørt om slik "overskattetakst" før. Dette kan da ikke være lov?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...