Gå til innhold

Ligger du i forkant mtp BSU-sparing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Etter å ha lest litt på f.eks. pengevett.com skjønner jeg at mange sparer opp hele BSU-beløpet på 20 000 året FØR det skal settes inn, og overfører hele summen 1. januar for å få utnyttet den gode renten best mulig. Jeg har prøvd på det i år, da jeg ble litt tidligere ferdig med årets kvote enn forventet, og er snart i mål.

Så ble jeg nysgjerrig på hva andre pleier å gjøre - sparer du opp på forhånd, eller gjør du som jeg har pleid tidligere, nemlig å skrape sammen fra ulike kontoer og stressa dytte inn mest mulig på BSU-en før nyttår? Eller noe midt i mellom? :)

Anonym poster: 8fbf702593f371997910cc07af083dfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ligger såpass ovenpå økonomisk nå at jeg putter alt inn så tidlig som mulig på året, ofte 2. januar. Neste år er vel siste året jeg kan spare, tror jeg, men i begynnelsen var det ikke slik. Da ble det satt inn litt her og der i løpet av året, sammen med en innspurt på slutten.

Gjest gressløk
Skrevet

Ettersom jeg vet, er det også mange som sparer på BSU- som sparekonto gjennom året. Dette fordi man til en viss grad ta ut hele beløpet man har satt inn i løpet av det samme året, slik at det er bedre å sette inn så mye som mulig tidlig på året, og soare opp renter på det, og deretter ta ut igjen om det skulle bli krise. Merk at dette gjelder kun det man har satt inn samme året. Penger satt inn tidligere år er "låst" til kontoen, og kan ikke tas ut for seg.

Skrevet

Jeg sparer så godt jeg klarer på bsu, og har jeg ikke fått 20000 inn, så flytter jeg det over fra en annen konto

Skrevet

Jeg setter inn hele beløpet den 1.januar.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Det har variert veldig i løpet av de årene jeg har spart i BSU. De første årene var jeg student og satte som regel inn en god slump etter sommerjobblønna kom inn, og fylte opp i desember hvis jeg hadde mulighet. I 2010 satte jeg inn alt i november, siden jeg hadde fullført utdannelsen det året og gått uten inntekt en periode, så når jeg fikk min første lønning i november gikk resten av sparepengene inn på BSU. I 2011 tror jeg jeg satte inn 10.000 i januar (hadde jo bare jobbet et par mnd, så hadde ikke så mye penger) og 10.000 et par mnd senere. I 2012 satte jeg inn hele beløpet 1. januar, og jeg satte av 20.000 kr av skattepengene jeg fikk tilbake på en egen konto som bare står og venter til 1. januar 2013.

Men det er klart at det er smartest å sette inn 1. januar hvis man faktisk har pengene, så får man maks uttelling for den gode renta. :)

Skrevet

Ettersom jeg vet, er det også mange som sparer på BSU- som sparekonto gjennom året. Dette fordi man til en viss grad ta ut hele beløpet man har satt inn i løpet av det samme året, slik at det er bedre å sette inn så mye som mulig tidlig på året, og soare opp renter på det, og deretter ta ut igjen om det skulle bli krise. Merk at dette gjelder kun det man har satt inn samme året. Penger satt inn tidligere år er "låst" til kontoen, og kan ikke tas ut for seg.

Vet at man kan ta ut penger fra BSU så lenge det kun er det man har satt inn samme år. Men er det ikke slik at man må tilbakebetale renter på det som ikke ble brukt til bolig? I så fall fungerer ikke den sparingen du snakker om. Synes det høres veldig merkelig ut om det skal gå an..

Anonym poster: a4c74706cd3e0882aed2bb14341a1c85

Skrevet

Første året med BSU startet jeg i jobb og satte da inn fast sum hver måned. Året etter ble kontoen fylt opp 2. januar av andre sparepenger og slik har jeg gjort siden.

Skrevet

Jeg tenkte ikke over at man fikk maks uttelling før de siste årene jeg sparte og da jeg forsto det, satt jeg inn tidlig.

Nå er BSU-kontoen min full og den er på ca 175.000 eller noe rundt der. Til neste år skal alt inn på huslånet.

Anonym poster: 46ac761205d28e3a62adb960fa8b5243

Skrevet

Vet at man kan ta ut penger fra BSU så lenge det kun er det man har satt inn samme år. Men er det ikke slik at man må tilbakebetale renter på det som ikke ble brukt til bolig? I så fall fungerer ikke den sparingen du snakker om. Synes det høres veldig merkelig ut om det skal gå an..

Anonym poster: a4c74706cd3e0882aed2bb14341a1c85

Jeg tror man bare må tilbakebetale skattefordelen, altså inntil 4000 kr året (+ evt renter av disse?). Rentene får man beholde, selv om man ikke bruker pengene på bolig. TROR jeg altså. Men har ihvertfall hørt om folk som "spekulerer" i dette og bevisst sparer i BSU for den gode renten, uten at det noengang var meningen å bruke pengene til bolig.

Gjest student1993
Skrevet

Må jeg sette inn 20000 på BSU for å få skattefradrag? Eller får man skattefradrag ved å sette inn f.eks. 10000 også? :)

Skrevet

Må jeg sette inn 20000 på BSU for å få skattefradrag? Eller får man skattefradrag ved å sette inn f.eks. 10000 også? :)

Fradraget er 20% av det du har spart. Det vil si at hvis du sparer 20.000 får du 4.000 i fradrag, hvis du sparer 10.000 får du 2.000 i fradrag og så videre :)

Anonym poster: 68c8be7b3ce996460b1ed2053d1e5928

• Liker 1
Gjest student1993
Skrevet

Fradraget er 20% av det du har spart. Det vil si at hvis du sparer 20.000 får du 4.000 i fradrag, hvis du sparer 10.000 får du 2.000 i fradrag og så videre :)

Anonym poster: 68c8be7b3ce996460b1ed2053d1e5928

Ahh, tusen takk! :)

Skrevet

Overfører 20 000 fra en annen konto i januar hvert år, det ligger som fast trekk. Akkurat nå er renta på BSU høyere enn boliglånsrenta (sparer i fleksilån), så da lønner det seg å overføre midlene tidlig.

Men dette er siste året, nå er BSUen full, hele 8 år etter at jeg kjøpte min første bolig. Så nå krysser jeg det jeg har for at de øker grensa enda en gang.

Skrevet

Pleier å få gaver inn på BSUen av foreldre og besteforeldre gjennom året. Så da venter jeg til slutten av året med å sette inn selv.

Skrevet

Min er full, men jeg pleide å sette over i januar. Tok fra sparekontoen og satte over for å få mest mulig renter.

Satser på en økning av grensa snart! Jeg har mange år igjen å spare, hvis bare grensen heves.

Skrevet

Pleier å få gaver inn på BSUen av foreldre og besteforeldre gjennom året. Så da venter jeg til slutten av året med å sette inn selv.

Håper at du jobber, da?

Anonym poster: 7cfce328b601ae8a6e05aea5692e1d9e

Skrevet

Nei, skulle ønske jeg var flinkere, men når man er student på fulltid uten anledning til å jobbe annet enn i sommerferien er det ikke så lett å få til alltid.

Skrevet

Håper at du jobber, da?

Anonym poster: 7cfce328b601ae8a6e05aea5692e1d9e

Naturligvis. Men man slutter vel ikke å få julegaver, bursdagsgaver, etc. fordet?

Skrevet

Sparer dere også på Bsu 2.0 ?

Hva er maksgrensa på vanlig Bsu? :)

Anonym poster: 6ab8ab55d8982bde66c79ed792d02faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...