Gå til innhold

Morbus Crohn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært innlagt for andre gang på 1 mnd, så ser det til til at eg har MC og ikkje UC som de først trodde. Tykktarm viste nemlig UC, mens biopsier lente mot MC. Eg vil gjerne høre fra andre med MC, om hverdag, sykdom, livet, jobb, endringer, matvaner, etc. Kort sagt, fortell meg alt! Eg er heilt ny på dette og fikk omtrent ingen info om hva sykdommen er, tiden framover, osv.

Eg har begynt på imurel, opptrapping med 25mg pr dag til 125mg daglig dose (er på 100mg i dag, så eg begynte mao. for få dager siden). Noen andre som bruker dette og som har erfaringer, gode og dårlige, å dele med meg?

Går også på prednisolon, skal begynne å trappe ned gradvis på mandag.

Mezavant tar eg også 2 stk piller av pr dag, samt to typer antibiotika som eg er ferdig på om få dager.

Skal også kanskje begynne på biologisk behandling dersom tuberkuloseprøven kommer tilbake negativ, regner med det betyr remcade eller humira.

Har i tillegg våknet med ganske kraftige smerter i bena + korsrygg de siste dagene, så har proppet i meg paracet stikkpiller 500mg for å lindre. I dag har det hjulpet lite. Hva gjør dere andre, hvilke smertestillende bruker dere? Er fristet til å gå til lege for å få litt sterkere saker, det er sykt vondt å bevege seg og eg klarer ikkje å bøye meg uten sterkt ubehag.

Har i tillegg ein blodsykdom som gjør at eg er ekstra utsatt for lav blodprosent, anemi og infeksjon (røde blodlegemer er feil form, så de blir knerta av immunsystemet mitt på vei gjennom milten fordi kroppen tror de er gamle og skal destrueres for å få plass til nye og friske).

Anonym poster: f2e198b566d83664a655df3fec25efc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sykepleiern

Hei! Anbefaler deg å stille spørsmålene dine på LMF sitt diskusjonsforum. Se lmfnorge.no og klikk deg inn på forumet. Der kan du også lese andres spørsmål og svar om temaet. Hilsen en med UC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...