AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg har et veldig norsk etternavn, med både ø og å i, mens min samboer har et navn fra sitt hjemland (Afghanistan). Vi venter barn nå, og snakker om etternavn, hvis det blir som jeg vil blir det mitt og så hans, noe ala Ødegård Ghafoori (fiktive navn) Syns begge skal være med da det sier noe om at barnet har røtter fra to steder. Samboeren min ønsker at siden vi skal bli Norge bør barna hete bare Ødegård. Jeg har foreslått Ghafoori Ødegård, men han synes ikke det klinger godt sammen. Hva ville dere gjort? Anonym poster: 111ad0d65b2872fb01db8b61a2bcea60
Furstina Skrevet 19. oktober 2012 #2 Skrevet 19. oktober 2012 Jag tycker det är en väldigt bra idé. Egentligen är jag emot dubbla efternamn (men det är en annan debatt). I detta fallet är det ju precis som du säger, ett tecken av att barnen har dubbla ursprung. Jag har två kompisar (ej syskon) som har utländska pappor och svenska mammor, bägge deras föräldrapar hade samma tanke men med ett annat vrid. Den ena heter Karin Ghafoori, där ville man behålla mannens efternam men hon och hennes syskon har fått svenska förnamn Den andra heter Hassan Engård, där valde man att ge barnet ett etniskt förnamn men det svenska efternamnet. (Fiktiva namn bägge två). Tanken är densamma, att visa att barnent har två ursprung att vara stolta över, två arv.
MissMas Skrevet 19. oktober 2012 #3 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg synes det er opp til deg og kjæresten din. Dere får bli enige dere imellom.
Bachata Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 Her har vi valgt å bruke begge navnene, men hans utenlandske først også mitt norske sist. Da kan poden selv velge om han ønsker å bruke begge navnene eller forkorte med fornavn Initial etternavn.
kaprifolen Skrevet 19. oktober 2012 #5 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg har flere venner som har valgt å plassere det navnet som er utenlandsk i midten, og det norske sist. Altså Gafoori Ødegård i dette tilfellet. To av dem (avhengig av hverandre), baserte det bl.a på forskning som visstnok tilsa at det gjorde det lettere for navnehaver på arbeidsmarked osv.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #6 Skrevet 19. oktober 2012 Eg synst han skal få avgjerde sjøl om han vil at borna hans skal ha namnet hans eller ikkje. Anonym poster: 67fd5014b026b256e1633454dcafbcbc
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #7 Skrevet 19. oktober 2012 Vi er i samme situasjon, og vår løsning ble å kalle barna noe a la Anders Mohammed Ødegård og Hanne Fatima Ødegård (for å følge tanken om Afghanistan). Det norske veide tyngst, siden det er her vi bor og kommer til å bo. Jeg synes også det er træl med doble etternav (det blir ikke bedre hvis begge må staves). Far er heller ikke så veldig nært knyttet til sin opprinnelige kultur, han har bodd i Norge siden han var liten gutt og føler seg som en litt eksotisk nordmann Samtidig ville vi ha med noe fra fars kultur, så de har fått et ekstra fornavn fra det landet. Anonym poster: 95eef90a32b62021832bf24f3858f255
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #8 Skrevet 19. oktober 2012 Vi er i samme situasjon, og vår løsning ble å kalle barna noe a la Anders Mohammed Ødegård og Hanne Fatima Ødegård (for å følge tanken om Afghanistan). Det norske veide tyngst, siden det er her vi bor og kommer til å bo. Jeg synes også det er træl med doble etternav (det blir ikke bedre hvis begge må staves). Far er heller ikke så veldig nært knyttet til sin opprinnelige kultur, han har bodd i Norge siden han var liten gutt og føler seg som en litt eksotisk nordmann Samtidig ville vi ha med noe fra fars kultur, så de har fått et ekstra fornavn fra det landet. I tilfelle det skulle være tvil: barna har altså fått mitt (mors) etternavn, selv om det er en uvanlig løsning. Anonym poster: 95eef90a32b62021832bf24f3858f255
Gjest imli Skrevet 19. oktober 2012 #9 Skrevet 19. oktober 2012 Eg synest det høyrest best ut å ha det norske namnet sist, fordi de skal bu i Noreg. Men ungane MÅ jo ikkje har farens etternamn, viss ikkje far ynskjer det sjølv. Kva med løysinga til AB over, med eit fornamn nummer to frå fars heimland?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #10 Skrevet 19. oktober 2012 Hvis han går med på det: Hans etternavn, så ditt. Hvis han ikke vil ha etternavnet med, la det være, og eventuelt ha et andre fornavn. Det finnes vel navn i Afghanistan som er litt internasjonale også, hvis han ikke vil ha et klassisk navn med assosiasjoner. Så, for å illustrere med et eksempel: Martine Ghafoori Ødegård eller Martine Mastana Ødegård (eksempel på afghansk navn som viser at hun har noen spenstige aner uten å få et mohammed-stempel) Anonym poster: 3ec7e305ccb545e1ba478bae882f2bb7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #11 Skrevet 20. oktober 2012 Hos oss så har min jente farens tyrkiske etternavn som mellomnavn,og mitt norske som etternavn. Anonym poster: 2d91aca06178a0e0b2d277d5e7876db7
Gjest Furia Skrevet 20. oktober 2012 #12 Skrevet 20. oktober 2012 Anders Mohammed, faktisk....! Det var da også to navn å sette sammen!
Gjest blah blah Skrevet 20. oktober 2012 #13 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg ville aldri hatt flere enn ett etternavn - bortsett fra når barnet har foreldre fra forskjellige land (ikke nordiske navn med mindre de er veldig spesielle begge to) Syns det er viktig å ikke glemme helt bort at man også kommer fra f.eks Afghanistan selv om man bor i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå