Gå til innhold

Stillingsutlysning på engelsk - må jeg oversette CV og søknad til engelsk for å søke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å søke på en stilling i en norsk bedrift der utlysningen på finn.no er på engelsk. Kontaktperson for stillingen er norsk. Selskapet driver ikke med internasjonale relasjoner i særlig grad, men i stillingsbeskrivelsen står det at man bør ha gode kommunikasjonsevner også på engelsk.

Bør jeg ta meg jobben med å oversette søknad og cv til engelsk eller ikke?

Anonym poster: 479c1b7541eacae9ef8323ece5a8e83d

Skrevet

Dette lurer jeg også på! Statoil for eksempel legger ut alle(?) utlysningene på engelsk - må man da søke på engelsk? Selv om jeg er brukbart god i engelsk føler jeg ikke at søknaden blir like bra fordi jeg ikke kan uttrykke meg nøyaktig slik jeg tenker, så jeg hadde vært glad for å slippe unna... :P

Skrevet

Ja. man skal svare på samme språk som utlysningen. Om en utlysning er på nynorsk, skal man strengt tatt svare på nynorsk, altså med søknad og CV på nynorsk, er utlysningen på engelsk, så svarer man på engelsk, med søknad og CV på engelsk (da bør man også bruke engelsk CV-oppsett, som er noe annerledes enn vanlig norsk oppsett).

Anonym poster: 7f22c8f322b17cb1db6c7f088a00265f

Skrevet

Du bør absolutt oversette, ja. Man skal alltid svare på samme språk som utlysningen er i. Selv om kontaktpersonen har norsk navn betyr ikke det at de ikke benytter seg av ikke-norsktalende personale i ansettelsesprossessen. Det kan også være de vil få et inntrykk av hvor bra engelsken din er. Om de søker etter folk med gode engelskkunnskaper, så bør man klare å skrive en cv og søknad på engelsk for å være kvalifisert til stillingen. En søknad på norsk vil da være et tegn på at man ikke er komfortabel med å skrive på engelsk, og vil trekke ned - om de i det hele tatt gir den mer enn et blikk etter å ha sett hvilket språk den er på.

Anonym poster: 1f0fe7cc224666a463404f8865eb395b

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo ringe og spørre? Det tar ca. 10 sekunder og du slipper å gjøre flauser eller unødvendig oversettelsesarbeid. :)

Skrevet

Om de søker etter folk med gode engelskkunnskaper, så bør man klare å skrive en cv og søknad på engelsk for å være kvalifisert til stillingen. En søknad på norsk vil da være et tegn på at man ikke er komfortabel med å skrive på engelsk, og vil trekke ned - om de i det hele tatt gir den mer enn et blikk etter å ha sett hvilket språk den er på.

Anonym poster: 1f0fe7cc224666a463404f8865eb395b

Signerer. Å sende søknad på norsk når utlysningen er på engelsk = å melde seg ut av søkerbunken. De vil mest sannsynlig også synes det er rart om søkeren ringer og spør om det er greit med søknad på norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...