AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 Hei! Sitter og koser meg med et innføringskurs i markoøkonomi, men det er en ting jeg ikke skjønner! Man snakker jo om at stater kan forsvare sin valutakurs ved blant annet å sette opp renten (for å gjøre det mer attraktivt å plassere penger i landet og på denne måten øke etterspørselen etter den gitte valuten) Lav rente vil jo selvfølgelig gi motsatt effekt, det vil bli mer attraktivt å låne penger. Men dette vil da også bidra til å øke etterspørselen, man låner vel i gitte lands egen valuta? Teorien om renteparitet sier jo at for å unngå arbitrasjemuligheter vil valutaen til landet med høyest rente (i forhold til et annet land) bli relativt dyrere slik at man ikke kan låne penger i en valuta billig, og plassere det med bedre avkastning. Dette betyr jo i realiteten igjen at det plasseringen av penger som får valutakursen til å øke. Gitt at mange vil låne en valuta fordi de har lav rente, vil ikke da dette da føre til at den gitte renta/ evt valutakursen stiger, etterpørselen etter valuten øker jo. Samtidig vil vel det aktuelle lands pengemengde vokse fordi renteinnbetalingene fører til større reservekapital for bankene (noe som gjør dem i stand til å låne ut mer) Økt pengemengde vil jo da igjen si større tilbud, noe som vil presse renta ned? Det er så utrolig mange paradokser synes jeg, virker som man må ha iq på 150 for å klare å få en god helhetsforståelse for dette faget. Herregud så mange sammenhenger og effekter å ta hensyn til. Er det noen som kan forklare meg hvor jeg tråkker feil, og hva i all verden det er jeg ikke skjønner? blir helt matt Anonym poster: 645b3e0b008c7c4ac345673c4d922523
Gjest alille Skrevet 19. oktober 2012 #2 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg driver selv og leser meg opp på dette igjen (for å bli klar til et videregående kurs i makro), og dette med valuta er noe jeg aldri har forstått fullt ut. Så jeg følger med på hvilke svar du får. For min del er det hele valutaopplegget som forvirrer meg, jeg forstår formlene og alt sånt, men når det kommer til praksis blir jeg forvirret. Så får jeg det forklart, så forstår jeg det - og et halvt år senere er det helt ute av hodet igjen.
Gjest hva som helst Skrevet 19. oktober 2012 #3 Skrevet 19. oktober 2012 Antagelsen er vel gjerne at mange av de som vil låne norske kroner når renta er lav, er utenlandske låntagere. De har ingen interesse av å sitte med norske kroner, så når de har lånt disse pengene vil de ønske å veksle om til sin egen valuta. Dermed er det større mengde norske kroner på markedet, og valutaen svekkes. I tillegg øker konsumetterspørsel og investeringer ved lav rente. Dette skyldes lavere alternativkostnad ved konsum og investeringer. Mye av denne etterspørselen vil rettes mot utlandet, og for å kjøpe utenlandske varer må norske kroner veksles om til utenlandske => mer kroner på markedet, lavere kurs.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 Antagelsen er vel gjerne at mange av de som vil låne norske kroner når renta er lav, er utenlandske låntagere. De har ingen interesse av å sitte med norske kroner, så når de har lånt disse pengene vil de ønske å veksle om til sin egen valuta. Dermed er det større mengde norske kroner på markedet, og valutaen svekkes. I tillegg øker konsumetterspørsel og investeringer ved lav rente. Dette skyldes lavere alternativkostnad ved konsum og investeringer. Mye av denne etterspørselen vil rettes mot utlandet, og for å kjøpe utenlandske varer må norske kroner veksles om til utenlandske => mer kroner på markedet, lavere kurs. Så rent konkret: Hvis renta øker vil jo konsumet synke, og etterspørselen etter "penger" synke (altså pengemengden vil bli mindre/redusert tilbud). Men utenlandske investorer vil jo ønske å plassere penger på grunn av høy rente i landet, altså kjøpe NOK og plassere dem i en norsk bank. Dette vil føre til at krona styrkes mot den aktuelle valuten. Så økt rente betyr styrket kronekurs? ts Anonym poster: 645b3e0b008c7c4ac345673c4d922523
Gjest hva som helst Skrevet 19. oktober 2012 #5 Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Det stemmer. To viktige kanaler som nevnt: Høy rente => lavere konsum (fordi de med lån må betale mer renter, eller det er mer attraktivt å bare spare pengene) => lavere etterspørsel etter varer fra utlandet => færre som ønsker å veksle norske kroner over til utenlands valuta => høyere kronekurs Høy rente => Mer attraktivt å investere i landet => flere utenlandske investorer kjøper norske kroner for å plassere i norske banker => høyere kronekurs Edit: Og sist men ikke minst, vil høyere rentenivå føre til forventninger om høyere valutakurs, som også vil styrke valutaen Endret 19. oktober 2012 av Flyndrefisken
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #6 Skrevet 19. oktober 2012 Det stemmer. To viktige kanaler som nevnt: Høy rente => lavere konsum (fordi de med lån må betale mer renter, eller det er mer attraktivt å bare spare pengene) => lavere etterspørsel etter varer fra utlandet => færre som ønsker å veksle norske kroner over til utenlands valuta => høyere kronekurs Høy rente => Mer attraktivt å investere i landet => flere utenlandske investorer kjøper norske kroner for å plassere i norske banker => høyere kronekurs Edit: Og sist men ikke minst, vil høyere rentenivå føre til forventninger om høyere valutakurs, som også vil styrke valutaen Tusen takk, du virker å kunne mye om dette! Er du økonom? Anonym poster: 645b3e0b008c7c4ac345673c4d922523
Genesis Skrevet 22. oktober 2012 #8 Skrevet 22. oktober 2012 Det stemmer. To viktige kanaler som nevnt: Høy rente => lavere konsum (fordi de med lån må betale mer renter, eller det er mer attraktivt å bare spare pengene) => lavere etterspørsel etter varer fra utlandet => færre som ønsker å veksle norske kroner over til utenlands valuta => høyere kronekurs Høy rente => Mer attraktivt å investere i landet => flere utenlandske investorer kjøper norske kroner for å plassere i norske banker => høyere kronekurs Edit: Og sist men ikke minst, vil høyere rentenivå føre til forventninger om høyere valutakurs, som også vil styrke valutaen Du driver vranglære. Et høyt rentenivå vil ikke føre til høyere valutakurs snarere tvert i mot. Dette er en arbitrasjebasert modell som går ut på følgende; Tenkt deg at du låner nok til 2 prosent rente, veksler det om til euro for deretter å plassere det risikofritt til 5 prosent rente. For at det ikke skal være mulig å drive arbitrasje på denne måten må kronekursen stige (appresiere mot euro=kroner blir dyrere), slik at du får et valutatap som kompenserer for rentegevinsten. Altså at euroen (med høy rente) svekker seg mot krona.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå