Gå til innhold

Meksikansk Gryte Oppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest Twelve12
Skrevet

Her i heimen er vi veldig glade i Toro's meksikansk gryte.

Kan spise meg i hjel på den.. hehe

Men jeg er veldig skeptisk til alt konserveringsmiddelet de tilsetter sånne ferdigposer osv. (media skremmer meg) Har derfor lyst å lære å lage den fra scratch..

er det noen som har en slik oppskrift, på den eller lignende.

Evnt, vite hvilke krydder man skal bruke og eksperimentere med.

Det er jo bare kjøttdeig og ris utenom krydderet nesten.

Noen gode tips?

Gjest Twelve12
Skrevet

Frysetørket mat tilsettes ikke konserveringsmidler.

Du finner ingredienslisten på denne siden, så har du noe å starte med:

http://toro.no/index...k gryte med ris

gjør det ikke det? woohoo da har jeg lært noe nytt idag også. takker for det :)

Skrevet

gjør det ikke det? woohoo da har jeg lært noe nytt idag også. takker for det :)

skjønner ikke at det skulle være noe annet enn en selvfølgelighet. som navnet tilsier er dette ting som er TØRRE, ofte veldig salte og godt innpakket. Hvordan skulle bakterier eller mugg kunne slå seg ned på dette?

og hvorfor er det "woho", egentlig? Kan du faktisk noe om konserveringsmetoder og -midler?

(Beklager, nå høres jeg ca tusen millioner ganger krassere ut enn jeg mener å være. jeg er bare rimelig fascinert at det har blitt en motegreie å være anti-tilsetningsstoffer samtidig som folk virkelig ikke kan NOEN TING om dem, om mat eller om bakterier, mugg og sånt)

Anonym poster: 4f089b03263244323fe8a9b30fdc6812

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

skjønner ikke at det skulle være noe annet enn en selvfølgelighet. som navnet tilsier er dette ting som er TØRRE, ofte veldig salte og godt innpakket. Hvordan skulle bakterier eller mugg kunne slå seg ned på dette?

og hvorfor er det "woho", egentlig? Kan du faktisk noe om konserveringsmetoder og -midler?

(Beklager, nå høres jeg ca tusen millioner ganger krassere ut enn jeg mener å være. jeg er bare rimelig fascinert at det har blitt en motegreie å være anti-tilsetningsstoffer samtidig som folk virkelig ikke kan NOEN TING om dem, om mat eller om bakterier, mugg og sånt)

men i alle dager...

Tydeligvis så hadde jeg ikke den kunnskapen som jeg trodde jeg hadde. da liker jeg å lære nye ting.

er det virkelig noe å provosere seg over at jeg bruker "woohoo"?

det andre du skriver kommer jeg ikke til å kommentere en gang. Sånne nedlatende mennesker som deg bruker jeg ikke tid på..

• Liker 2
Skrevet

Måten å lære på er ofte å spørre, eller å sette seg inn i det på annet vis. Jeg er enig med AB i at det virker å være en motegreie, samtidig som man rett og slett ikke vet noe om det. Derfor kan det også være en tanke å lese ingredienslister og sette seg inn i hva de forskjellige tingene faktisk er.

Frysetørking er konservering i seg selv, så derfor trengs det ikke andre konserveringsmidler. :)

Så spis den meksikanske gryten din du, det trenger du ikke være redd for. Men om du har lyst så kan du jo finne en enkel oppskrift på f.eks. chili con carne og se om det kan være et alternativ? Ordentlig mat er bedre enn posemat, men det kan ta noe tid å venne seg til at "toro-smaken" ikke er der. :)

(Skulle gjerne gitt deg en oppskrift, men jeg lager sånt etter innfallsmetoden...)

• Liker 2
Gjest Twelve12
Skrevet

Måten å lære på er ofte å spørre, eller å sette seg inn i det på annet vis. Jeg er enig med AB i at det virker å være en motegreie, samtidig som man rett og slett ikke vet noe om det. Derfor kan det også være en tanke å lese ingredienslister og sette seg inn i hva de forskjellige tingene faktisk er.

Frysetørking er konservering i seg selv, så derfor trengs det ikke andre konserveringsmidler. :)

Media har gitt meg den informasjonen jeg sitter med. Om jeg er dum og godtroende på at det er sant, det er urelevant. Hvorfor skal jeg da spørre om konserveringsmiddel når jeg antar at det jeg vet stemmer?

Dessuten så spurte jeg om råd om hvordan lage denne retten fra scratch, ikke hvorvidt min kunnskap om konserveringsmiddel var bra nok.

Gjest Twelve12
Skrevet

Ordentlig mat er bedre enn posemat, men det kan ta noe tid å venne seg til at "toro-smaken" ikke er der. :)

(Skulle gjerne gitt deg en oppskrift, men jeg lager sånt etter innfallsmetoden...)

Så sitter jeg å tenker, hva er det de tilsetter som gir disse rettene denne distinkte "toro smaken"

da er det jo ikke bare vanlige ingredienser?!

Skrevet

men i alle dager...

Tydeligvis så hadde jeg ikke den kunnskapen som jeg trodde jeg hadde. da liker jeg å lære nye ting.

er det virkelig noe å provosere seg over at jeg bruker "woohoo"?

det andre du skriver kommer jeg ikke til å kommentere en gang. Sånne nedlatende mennesker som deg bruker jeg ikke tid på..

igjen - jeg hørtes mye krassere ut enn jeg mente å være. men den er grenser for hvor godt jeg klarer å formulere meg på en fredag ettermiddag, kjenner jeg.

du trenger ikke svare på noe som helst. poenget er: mange er redd for ting som konserveringsmidler, men når de blir spurt kan de egentlig ikke redegjøre for hverken hva konserveringsmidler er, hvordan de fungerer, og hvor farlige de egentlige er. mange (sier ikke at du er en av dem) mumler noe om "kunstige og unødvendige tilsetningsstoffer" - noe som bare er intetsigende. mange av midlene finnes naturlig i ulike planter eller til og med i din egen kropp, men at de er naturlige er ikke akkurat en garanti for at de er ufarlige. bakteriene og de andre mikroorganismene de skal beskytte oss mot er jo også helt naturlig - men skadelige.

alle vet jo det selvfølgelig, men mange tenker ikke på det på den måten. fordi man har hørt så mange ganger at tilsetningsstoffer er farlig, og de fleste er jo interessert i å beholde helsa si. setter man seg litt inn i ting, så blir bildet straks mye mindre svart/hvitt.

det var egentlig ikke annet enn en oppfordring til å tenke seg om og å prøve å "arrestere" seg selv litt. vi har alle ureflekterte meninger. trikset er å være villig til å legge dem litt tilside og å undersøke litt. :)

• Liker 2
Gjest Twelve12
Skrevet

igjen - jeg hørtes mye krassere ut enn jeg mente å være. men den er grenser for hvor godt jeg klarer å formulere meg på en fredag ettermiddag, kjenner jeg.

du trenger ikke svare på noe som helst. poenget er: mange er redd for ting som konserveringsmidler, men når de blir spurt kan de egentlig ikke redegjøre for hverken hva konserveringsmidler er, hvordan de fungerer, og hvor farlige de egentlige er. mange (sier ikke at du er en av dem) mumler noe om "kunstige og unødvendige tilsetningsstoffer" - noe som bare er intetsigende. mange av midlene finnes naturlig i ulike planter eller til og med i din egen kropp, men at de er naturlige er ikke akkurat en garanti for at de er ufarlige. bakteriene og de andre mikroorganismene de skal beskytte oss mot er jo også helt naturlig - men skadelige.

alle vet jo det selvfølgelig, men mange tenker ikke på det på den måten. fordi man har hørt så mange ganger at tilsetningsstoffer er farlig, og de fleste er jo interessert i å beholde helsa si. setter man seg litt inn i ting, så blir bildet straks mye mindre svart/hvitt.

det var egentlig ikke annet enn en oppfordring til å tenke seg om og å prøve å "arrestere" seg selv litt. vi har alle ureflekterte meninger. trikset er å være villig til å legge dem litt tilside og å undersøke litt. :)

det er flott, men som jeg sa til zzyzk så spurte jeg i bunn og grunn om råd til å lage retten fra scratch.. ikke om det i det hele tatt var nødvendig eller om jeg kunne nok om konserveringsmiddler..

• Liker 1
Skrevet

Så sitter jeg å tenker, hva er det de tilsetter som gir disse rettene denne distinkte "toro smaken"

da er det jo ikke bare vanlige ingredienser?!

Det er nok både et resultat av frysetørkingen og av krydderne de bruker. Personlig synes jeg mange av disse posegryterettene smaker veldig likt. Og det er derfor det krever litt tilvenning til smaker når du lager fra bunnen av, for du kommer ikke til å få det til å smake som toro uansett.

Den meksikanske gryten bruker et utvalg krydder, de står listet opp på siden jeg linket til. Hvis jeg skulle laget en tilnærming, så ville jeg vel stekt litt løk, hvitløk og kjøttdeig, tilsatt hakkede tomater og diverse krydder, så til slutt ha oppi ris og kraft/buljong/fond og la det putre til risen er ferdig. Væsken kan tilsettes litt etter litt for å kontrollere om det blir suppe eller gryterett til slutt. :)

Gjest Twelve12
Skrevet

Den meksikanske gryten bruker et utvalg krydder, de står listet opp på siden jeg linket til. Hvis jeg skulle laget en tilnærming, så ville jeg vel stekt litt løk, hvitløk og kjøttdeig, tilsatt hakkede tomater og diverse krydder, så til slutt ha oppi ris og kraft/buljong/fond og la det putre til risen er ferdig. Væsken kan tilsettes litt etter litt for å kontrollere om det blir suppe eller gryterett til slutt. :)

takk for tipset =)

AB er veldig imot heiaropet jeg utrykkte tidligere, så jeg unngår "woohoo" for denne gang... :sarkasme:

Skrevet

Chili con carne er en slager her i heimen: http://www.matprat.n...hili-con-carne/

Enjoy! :)

Jeg lager nesten helt lik oppskrift bare jeg har cayenne pepper krydder i, samt store hvite bønner istedenfor chillibønner. Og så har jeg alltid en god dæsj med paprikakrydder i. Så koker jeg ris som jeg har til.

Ble sulten nå :fnise:

Skrevet

takk for tipset =)

AB er veldig imot heiaropet jeg utrykkte tidligere, så jeg unngår "woohoo" for denne gang... :sarkasme:

Å herre, nå er du bare tåpelig. Tydelig at du ble møkk fornærmet over kommentaren til den andre Ab her, men hvis du tenker over det, så ser du kanskje at det var nyttig informasjon h*n kom med.

Anonym poster: f185a8b6113033191fbf5953b6e24bb3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...