Gå til innhold

Vaske vinterdressen før bruk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å bruke den rett fraa butikken, eller vasker dere den først.

Til nå har jeg vasket alt før bruk men jeg har hørt det er mange som dropper å vaske dresser og poser...

Anonym poster: d69e54aee3bba13609817ecf38281408

Videoannonse
Annonse
Gjest Twelve12
Skrevet

Det sies at alt man kjøper nytt skal vaskes før bruk. Dette er fordi ting er gjerne innsprøytet med midler for at ting skal holde seng penere lenger. Som f.eks at klær skal knørves o.l.

skader jo ikke å vaske det =)

Skrevet

De er helt sikkert innsatt med noe vannavvisende. Jeg ville ikke har vasket, for da ødelegger du fort effekten av dette.

Anonym poster: 67594813137861118ba58f5aafdf952e

• Liker 2
Gjest Twelve12
Skrevet

De er helt sikkert innsatt med noe vannavvisende. Jeg ville ikke har vasket, for da ødelegger du fort effekten av dette.

Så lenge man følger vaskeanvisningen på plagget, så kan man vaske det..

Skrevet

Så lenge man følger vaskeanvisningen på plagget, så kan man vaske det..

Det er IKKE det jeg skrev og du overser poenget totalt.

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

Det er IKKE det jeg skrev og du overser poenget totalt.

Du har helt rett i at det ikke var det du skrev..

overser ikke poenget. Jeg diskuterer ditt poeng.

Om en vaskelapp tilsier at et plagg kan vaskes, så KAN det vaskes. Uansett om det er tilsatt noe eller ikke.

Dersom da plagget ikke fungerer som det skal etter at det er vasket, så vil det bety at vaskelappen er feil.. som igjen betyr at man kan klage på produktet..

• Liker 3
Skrevet

Jeg vasket ikke ytterklær, bare klær som skulle inntil kroppen. Nå vasker jeg ikke de heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker. Alle klær har støv fra produksjonen og kjemikalier i seg når de kommer rett fra butikk. Dressen vil mest sannsynlig få sin dose vasker uansett, så forventer at vanntettheten ikke blir utslitt av vasking.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker. Alle klær har støv fra produksjonen og kjemikalier i seg når de kommer rett fra butikk. Dressen vil mest sannsynlig få sin dose vasker uansett, så forventer at vanntettheten ikke blir utslitt av vasking.

Selvfølgelig blir "vanntettheten" utslitt av vask og derfor skal man ikke drive å vaske unødvendig mye på yttertøy som skal være vanntett. Holder å spyle vekk søle og skitt, men turer i vaskemaskinen bør man være gjerrige med hvis man vil ha full effekt lengst mulig. Membraner og tekstiler blir tærer opp av vaskepulver og tromling, trodde det var innlysende.

Anonym poster: b2b5556d0ce27b53d64e9f7cd5ba7529

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig blir "vanntettheten" utslitt av vask og derfor skal man ikke drive å vaske unødvendig mye på yttertøy som skal være vanntett. Holder å spyle vekk søle og skitt, men turer i vaskemaskinen bør man være gjerrige med hvis man vil ha full effekt lengst mulig. Membraner og tekstiler blir tærer opp av vaskepulver og tromling, trodde det var innlysende.

Jasså, innlysende at membraner blir utslitt av 1 ekstra vask?? Jeg er ellers enig i at man ikke trenger å vaske dresser i utide for å skåne dem.

Skrevet

Jasså, innlysende at membraner blir utslitt av 1 ekstra vask?? Jeg er ellers enig i at man ikke trenger å vaske dresser i utide for å skåne dem.

Det er ihvertfall innlysende at du misforstår med vilje.. ALL vasking bidrar til slitasjen på dressen, fra første til siste.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri vasket utedresser før første bruk, kun innetøy. Og viktigst med det som skal inn mot huden.

Synes det er greit å spare slitasjen så lenge som mulig, for tøyet blir mindre vanntett ettersom det blir slitt. Og noe av det som sliter mye, er vask i vaskemaskin.

Har ofte sprayimpregnert før første bruk også. Både dresser og sko. Og dermed blir det litt for dumt å "vaske vekk kjemikalier" for så å spraye på nye.

Vasker yttertøy så lite som mulig. Prøver alltid varianten "tørk og børst" el del ganger før jeg vasker.

Tøyet vårt holder gjerne lenge, og kan som regel arves videre i nokså god stand, tross hyppig og relativt hard bruk. Det er jo flekkete, og man ser det er brukt, men det er alltid vanntett fortsatt.

• Liker 3
Skrevet

Er ikke så nøye på å vaske nytt tøy som ikke skal inn mot huden.

Skrevet

Du har helt rett i at det ikke var det du skrev..

overser ikke poenget. Jeg diskuterer ditt poeng.

Om en vaskelapp tilsier at et plagg kan vaskes, så KAN det vaskes. Uansett om det er tilsatt noe eller ikke.

Dersom da plagget ikke fungerer som det skal etter at det er vasket, så vil det bety at vaskelappen er feil.. som igjen betyr at man kan klage på produktet..

Jo, du overser fortsatt poenget. Jeg har ikke skrevet at det ikke kan vaskes, jeg skrev at jeg ikke ville vasket dressen før den ble tatt i bruk, fordi det vil skade det vannavvisende stoffet dressen er satt inn med. Derfor vasker man kun når det er nødvendig.

Ikke bruk Milo eller lignende, det ødelegger syntetiske plagg. Bruk heller ikke tøymykner. Bruk heller spesialvaskemiddel og bruk impregneringsspray etter vask.

• Liker 1
Skrevet

Vinterdresser, jakker, bukser og annet som skal holde oss varme vasker jeg så sjelden som mulig. Synes alle slike klær taper nytten sin når de vaskes. Barn sine klær må jo vaskes innimellom, men det er lurt å prøve å tørke vekk i stedet for å vaske.

Jeg har en utedress selv og den er ikke vasket på de 20 årene jeg har hatt den (jeg bruker den bare når jeg skal være stillestående ute).

Anonym poster: df2046053cd1bbf2b3a9788ab88df3cc

Skrevet

Om det er vanlig eller ikke vet jeg ikke. Men jeg ville ikke gjort det. Vanntettheten blir dårligere med engang man vasker det. :)

Skrevet

Da vi kjøpte utedress sa ekspeditrisen at vi burde impregnere den på nytt etter vask nr fem. Jeg har aldri vasket noe ytterplagg før bruk.

Anonym poster: bf974e100ba4fe34f4cd25c15c2b3a7d

Skrevet

Hadde ikke villet vaske den først:)

Skrevet

Eg vaskar ytterplagg mist mogleg, så vaskar ikkje før bruk, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...