Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ett år er jeg 30 år, og har -om jeg klarer å fullføre- nettopp gjort ferdig en masterutdanning i arkitektur. Jeg vil da ha ca 500 000 i studiegjeld (grunnet tidligere fuck ups ++).

Er dette en håpløs situasjon? Jeg har altsp null opptjente pensjonspoeng mtp senere pensjon, høy alder (vil noen ansette en 30 åring som har surret rundt mesteparten i tyveårene`?), skyhøy gjeld og ingen penger oppspart til evt boligkjøp...

Kommer noen i det hele tatt til å vurdere å ansette meg? Kommer jeg til å slite med dårlig økonomi resten av livet? Studiegjelden alene er jo helt sinnsykt, og jeg kommer ikke til å få spart opp til noe grunnlag for boliglån på mange år.

Jeg føler alt er håpløst iblant og at de fleste andre på min alder er ti år foran meg hva gjelder økonomisk situasjon..

Anonym poster: 45969a0717f4a1f7c628cc5166e351e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg sammen, du får jobb!!!

Anonym poster: fefaa165b73676e1ed82e691c7a46faa

Skrevet

Jeg ender med høyere studiegjeld enn deg og jeg er ikke videre bekymret. Jeg har dog, i motsetning til deg, blant annet spart opp en del penger.

MEN: Selvsagt klarer du deg, du har jo mange år å betale ned på, og studiegjelden er vel sånn sett også den "greieste" gjelden du kan ha, hvis man først har gjeld. Du kan få betalingsutsettelse hvis du sliter i starten, og første innbetaling er vel 6 mnd etter endt utdanning. Vær aktiv jobbsøker, ta de jobbene du kan få i starten og jobb det oppover. Det går bra skal du se. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Darthoven
Skrevet

Om ett år er jeg 30 år, og har -om jeg klarer å fullføre- nettopp gjort ferdig en masterutdanning i arkitektur. Jeg vil da ha ca 500 000 i studiegjeld (grunnet tidligere fuck ups ++).

Er dette en håpløs situasjon? Jeg har altsp null opptjente pensjonspoeng mtp senere pensjon, høy alder (vil noen ansette en 30 åring som har surret rundt mesteparten i tyveårene`?), skyhøy gjeld og ingen penger oppspart til evt boligkjøp...

Kommer noen i det hele tatt til å vurdere å ansette meg? Kommer jeg til å slite med dårlig økonomi resten av livet? Studiegjelden alene er jo helt sinnsykt, og jeg kommer ikke til å få spart opp til noe grunnlag for boliglån på mange år.

Jeg føler alt er håpløst iblant og at de fleste andre på min alder er ti år foran meg hva gjelder økonomisk situasjon..

Helt ærlig, så er det en litt kinkig situasjon. Men du burde jo kunne få deg en jobb? Jeg vet ikke hvordan det er i arkitekt-miljøet? Men faen heller..jeg tok en ubrukelig utdanning privat og endte opp med 350 000 i studiegjeld. Jobber nå i kommunen med noe helt annet og tjener råttent (utbetalt par og tjue), men jeg har da klart å spare opp nesten 400 000 på fem år. Ikke at man kommer inn på noe boligmarked med egenkapital da..får jo knappt lån på 800 000 med den lønna mi. Så på den ene siden er det ganske håpløst..på den andre siden..fuck it. Life goes on.

Skrevet

Ingen grunn til å stresse, jeg kjenner flere i din situasjon. Flere som har brukt hele 20-årene på jobbing, reising, og til slutt fått satt sammen en bachelorgrad eller i noen tilfeller master. Du kommer til å få jobb, og selv med høy belåning lever man veldig bra på en god norsk lønn! jeg antar du er singel, så da kommer du til å måtte vente en stund til å kjøpe egen bolig uansett. Det er helt greit å leie, det er bare kulturelt betinget at alle "må" eie sin egen bolig. Sett av litt penger, så kommer du nok inn på boligmarkedet etterhvert også :danse:

Skrevet

Vet du hva TS, det er ikke noe stress! Snart blir du anbefalt å flytte til Vågå, så da vil alt ordne seg :)

Anonym poster: 8520919d3e7b634b6ce45223bfe3b42f

• Liker 4
Skrevet

Vet du hva TS, det er ikke noe stress! Snart blir du anbefalt å flytte til Vågå, så da vil alt ordne seg :)

Anonym poster: 8520919d3e7b634b6ce45223bfe3b42f

:fnise:
Skrevet

Du har da ikke rotet bort SÅ mye tid? Å være ferdig med en master når du er 30 er da langt fra ille. Se heller det positive i livserfaringene dine, du greier deg nok helt fint. :) Vær fleksibel, og ikke vær redd for å flytte på deg, gjerne bort fra de dyreste byene.

Skrevet

Jeg ville ikke ha bekymret meg. Din alder som ferdigutdannet er ikke spesielt mye høyere enn det som er vanlig - og vil neppe bli tillagt vekt i en ansettelsesprosess. Arbeidsmarkedet for arkitekter er heller ikke så ille.

Om du ikke er bundet geografisk til feks. Oslo/Trondheim kan det være en tanke å undersøke mulighetene i småbyene og på bygda. Kontorer utenfor de største byene får sjelden like mange henvendelser, og det kan iallfall være enklere å bli vurdert. Om du vil jobbe i en av de større byene er selvfølgelig ikke det umulig heller - men du må kanskje være forberedt på å konkurrere med flere. (Har også en ikke-verifisert formening om at det kan være vanskeligere å få 100% fast jobb i feks. Oslo, men prosjektstillinger og vikariater er også gull verdt som en første erfaring).

Ellers får du huske på at mange kontorer ser på helt nyutdannede som en stor ressurs. Både fordi man ofte er flink konseptuelt, er tett på hva som skjer av trender og strøminger i faget - og ikke minst at mange har datakompetanse som enkelte eldre kolleger bare kan drømme om.

Du har jo også et helt år på deg før du er ferdig. Om du starter nå, og har troa på egen kompetanse er det absolutt ikke umulig at du har en jobb som venter på deg etter diplom.

Anonym poster: 94fc5109ce14d9ea83acbd3a1105c0c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...