Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dette er kanskje mest til info for normalvektige pcos.

I artikkelen (slidesene) kommer det frem hvor viktig insulinfaktoren er for også slanke kvinner. Studiene han nevner viser også at metformin så absolutt har god effekt på normalvektige kvinner. Dette viser vel litt om the missing link i pcos.

Videre sier han også at clomifen(som er det samme som pergo) ikke blir brukt lenger. Medisinen som han nevner (som opprinnelig) blir brukt som brystkreftmedisin har svært mye høyere suksessrate. Les og lær! Mannen er kjent og har utdannelsen sin fra princeton.

Link:

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:y56VM4v_pYoJ:www.jarrettfertility.com/PCOS%2520patient%2520handout.pdf+&hl=no&gl=no&pid=bl&srcid=ADGEESheEfHntE--8PrL_Fx2o-0JWfBPn_Qs90AMzUEgPR2vCIMyXQ-UcROxu0Nj4lEwKrcu_kqjbfb8k5ZhvA4RuqyDyV86tjJ7Lw0FklkAOqB-yymSnfPs-Q3M7lRxpjWY8QsCjO37&sig=AHIEtbT-E5LEWlLl_bfEWNkQJPVbPSpxbw

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man har problemer med eggløsning eller PCOS, er en av de første blodprøvene som tas insulin/blodsukker. Er det avvik er metformin normal behandling uavhengig av vekt. Har man ikke insulinresistens vil ikke metformin gi effekt uansett.

Jeg ser du har spammet forumet med diverse googlesøk. Letrozol er meget omdiskutert, og det er store uenigheter i miljøet. De initielle studiene viste til dels alvorlige bivirkninger. I Norge er man heldigvis restriktiv med å ta i bruk legemidler som ikke er ferdig forsket på, de gangene man har kastet seg over nye ting uten å tenke (svineinfluensavaksine) har det som regel vist seg å være uheldig.

Det sagt. Jeg synes selv Letrozol er et interessant legemiddel, og er i ferd med å samle artikler fra flere uavhengige kilder i disse dager. Men å støtte seg til en persons meninger og forskning alene er aldri heldig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det som er NYTT for mange (hvis du leser slidesene skikkelig) er at det sannsynligvis foreligger en grad av insulinresistens hos ALLE kvinner med pcos. Om det ikke vises i blodprøver så er likevel eggstokkene overfølsomme for insulin. Det blir et misforhold i testosteron/østrogen ratio, og pergotime (bare som et eksempel) vil virke dårlig. Han sier også at det kliniske ofte at det sjeldent tas insulintest som i form av blodprøve. Blodprøver mht dette vil variere mye. Dermed kan metformin antageligvis være effektivt for kvinner som ikke viser insulinresistens i blodprøver.

Mht letrozol så er det intet nytt legemiddel som en trollmann har funnet opp og som er potensielt farlig;). Hør podcasten fra norske legeforening : http://tidsskriftet.no/Innhold/Nyheter/2009/Februar/Hoer-podkast-om-letrozol-til-infertile-kvinner så vil du se at problemstillingen til kontraindikasjoner kanskje først og fremst ligger i politikk, økonomiske spm. Denne podcasten er dessute 4 år gammel. I etterkant er det gjort gode studier med svært gode resultater. Det er ingenting galt i å se til utlandet. Norge er overhodet ikke verdens navle og en pioner innen medisin. Det er vi for lite land til å være. Så det er ikke dumt å se til land der det er forsket mer, satset mer, og således kommet lenger. Svineinfluensa vaksinen kan overhodet ikke sammenlignes i denne sammenheng. Letrozol er som sagt ikke et nytt legemiddel. At medisiner brukes til annet enn primærindikasjoner er ikke noe nytt og gjøres absolutt hele tiden i medisinsk praksis - på alle felt.. dette fordi kroppen er sammensatt. Det er også en del av medisinsk forskning og gjør at behandling går fremover.

Å dele info som jeg selv har funnet nyttig og ny ser jeg ikke på som spam. Det var det som var hensikten med å poste linkene (som for øvrig er av respekterte kilder) og ikke å starte en diskusjon;)

Endret av Johanna84
Skrevet

Du baserer fortsatt bare utsagnene dine på en/få kilder. Og det er veldig uheldig.

Det er ikke slik at norsk helsevesen ligger årevis bak, og at enkeltpersoner uten medisinsk utdannelse kan sitte på nett og "oppdage" løsninger som fagpersoner i Norge ikke har tenkt på. Tro meg, jeg har utfordret legene mine på mye gjennom 4 år som prøver, da jeg henter inn forskningsartikler vedrørende infertilitet fra hele verden.

Norge har faktisk en av de høyeste andelene graviditeter blant slitere, det gjelder både de som lykkes ved Pergo, og de som lykkes ved prøverør. Sannsynligvis kan det være at Letrozol er heldig for enkelte som responderer dårlig på Pergo, men mange vil ikke respondere på Letrozol dersom de ikke responderer på Pergo, og vil behøve tyngre FSH stimulering for å få eggløsning. I Norge går man nå rett fra Pergo til FSH stimulering, og Letrozol vil derfor være et unødvendig mellomledd for de aller fleste.

For all del, jeg trur dette er et legemiddel som vil bli mer brukt fremover, etterhvert som man kan kategorisere de som sliter med eggløsning ytterligere (letrozol er gunstigere for de med lave AMH verdier, problemer med livmorslmhinne eller dårlig eggkvalitet. Pergo er gunstigere for andre grupper).

Men at enkeltpersoner skal løpe rundt og slenge forskningsartikler i bordet og overprøve gynekologenes og fertilitetsklinikkenes beslutning om behandling trur jeg ikke det kommer noe godt ut av.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble kvitt min PCOS da jeg gikk over til lavkarbo.

Anonym poster: 01ba54552bc8a283eecf1252aaf7d4d5

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kan du si "få kilder"?! Det er jo ikke JEG som enkeltperson som mener dette. jeg fikk vite om letrozol av søsteren min som bor i London. en Venninne av henne brukte det i ferilitetsbehandling der. Jeg søkte videre og kildene jeg har funnet har vært bra. De har også tatt utgangspunkt i tidligere forskning - som jo er helt nødvendig i vitenskap.

nei, norge er ikke dårlig, men vi er et lite land, ikke minst har vi et offentlig helsevesen der ting går sakte. men vi har også gratis prøverør x 3, og gode refusjonsordninger som nok sørger for større graviditetsrater enn Andre land. så det er Nok ikke meg som Enkeltperson som mener dette.

Tror du dette er dårlig dokumentert når hele USA, og store deler av resten av verden nå bruker det fremfor pergo?! Vi må heller ikke glemme betydningen av den kliniske erfaringen. Det man SER når man behandler.

Skrevet

Det gjør flere. PCOS og kosthold/helse henger tett sammen. Har man diagnosen er et sunt kosthold og rikelig med mosjon bedre enn noe legemiddel man kan få tak i.

Selv hos meg, som spiser sunt og trener mye, ser jeg en forbedring i syklusene dersom jeg er veldig forsiktig med sukker og usunt fett. Er det en ting hormonene responderer bra på er det sunne fettsyrer, fra oljer, fisk, avocado og nøtter. (Jeg har ikke PCOS, men sliter med eggkvaliteten).

Skrevet

Hvordan vet du at du ble kvitt PCOS? Har du vært på ultralyd etterpå og sett at det ikke er cyster lenger? Har du blitt gravid? Hvor lenge gikk du på lavkarbo før du ble kvitt PCOS som du skriver?? Og var du overvektig da du begynte på lavkarbo?

Skrevet

Du bytter ut PCOS med mye fett i blodårene og risiko for propp?

Anonym poster: 3bebaba3011ab2b1d0bfc8bf16de5c8f

Skrevet

Du som gikk over til lavkarbo: var du normal- eller overvektig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...