AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #1 Skrevet 18. oktober 2012 Så nå skjedde det igjen. Jeg studerer i en annen by, og har vært hjemme i to uker nå på en litt lengre ferie delvis for å treffe venner, jobbe og skippertaksuke. Jeg bor da hos foreldrene mine på pikerommet mitt, og vi har et fint forhold. Problemet er derimot moren min. Jeg har opplevd tre ganger nå at hun har gått inn i vesken min på jakt etter ting. Første gangen var det en vott, og denne gangen var det en lue. Det er for så vidt ikke viktige ting dette, og jeg har ingenting å skjule i vesken min. Det som plager og jeg finner irriterende er at hun tar seg til rette og bevisst går gjennom tingene mine, når jeg har sagt: Jeg skal finne den til deg om to min. Det hjelper ikke, hun skal ha den NÅ og det på sekundet. Deretter reiser hun seg og går på rommet og roter gjennom vesken min. Nå skjedde dette med luen min. Jeg sitter på sengen min og holder på å fylle ut informasjonen til en regning som skal betales - hun kommer inn og vil ha fatt i luen fordi hun skal strikke en ny en til meg. Jeg sier jeg vet ikke hvor jeg la den, men jeg skal betale ferdig først så finner jeg den. Jeg går ned i stuen et øyeblikk og i det jeg er på vei opp igjen for å se etter luen min, er hun allerede på vei ned med den. Nettopp fra vesken min. Jeg har ingenting å skjule i vesken min, jeg er 24 år og voksen. Så jeg har ikke et så stort problem at jeg må holde tingene mine private, men jeg ser helst at folk spør før de leter gjennom vesken min eller mine private ting. Og spesielt når jeg sier at jeg skal hente den, hvis du venter to min. Men det kan hun ikke. Og det er det som irriterer meg, jeg vet hun hadde blitt sur og meget indignert om jeg hadde gått gjennom vesken hennes uten å spørre etter det jeg trenger, eller om jeg vet at det er i vesken. Jeg anser vesken min og bagasjen min som privat - derfor spør du før du tar ting ut der ifra. Nå prøvde jeg å ta det opp og si ifra på en helt nøytral måte: At mamma, du kan ikke bare gå i vesken min. Jeg ser helst at du spør meg først. Jeg skulle jo gi den til deg, jeg visste den ikke lå der. I stedet får jeg tilbake; Herregud, jeg spurte jo for himmelens navn! For det første det gjorde hun ikke. For det andre så ventet hun til jeg var gått ut av rommet og ned en etasje før hun rotet gjennom vesken min. Det er som sagt tredje gangen dette skjer nå i disse to ukene. Men når ejg tenker meg om, så har det skjedd før. Alle de gangene jeg har vært hjemme så har hun alltid gått inn i tingene mine, uten å spørre. Og jeg aner ikke hva hun leter etter en gang! Hvordan får jeg henne til å forstå at jeg vil bare at hun skal spørre først? Og vente på mitt svar: at det er greit, bare se, eller at jeg kommer bort og leter? Det er ikke greit at hun bare tar seg til rette, selv om hun er min mamma. Anonym poster: 74b8e546369ae02108a9b6f4a004a877
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #2 Skrevet 18. oktober 2012 Øsj, min mor rotet også gjennom tingene mine noe helt besatt:\ Men prøv å ta det opp på nytt, ikke rett etter at hun har vært å rotet i tingene dine, men når stemningen er positiv eller nøytral. Si at du ikke har noe å skjule men at det sårer deg at hun ikke respekterer deg nok til å la være å gå gjennom dine private ting når du ber henne om det. Funker ikke det, skaff deg koffert med lås på og alt som du ikke bruker eller har på deg er i kofferten. Lås alt inn, alltid. Enkelt og greit. Anonym poster: 4245f253e6799cf449d96238e425b5f6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #3 Skrevet 18. oktober 2012 Samme med meg, bor heller ikke hos foreldrene mine, og merker også at både pappa og mamma snoker på rommet mitt. Pappa har jo alltid vært slik og skammer seg ikke over det heller. Husker da jeg var i førstegangstjenesten og pappa ringte og spurte om den ene betalingen med bankkortet mitt og om telefonregningen min stemte. Da fant jeg i hvertfall ut at jeg ikke ville ha slik info sendt i posten lenger. Anonym poster: 4f052487ed6f0e414e4492b5dc331a61
Havbris Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg har selv voksne barn som fremdeles har rommene sine hjemme, selv om de studerer. Det kunne ikke falle meg inn å rote rundt i skap og skuffer på rommene deres - heller ikke i vesker eller ryggsekker. Jeg hadde ikke likt om de snoket på vårt soverom når de er hjemme. Her må respekten være gjensidig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå